Permalänk

PC:n total fryser

God dag.

Jag har sen mitten av juni i år, dvs 2018, haft ett litet problem med datorn.

Sen den tidpunkten har datorn börjat frysa vid vad jag först trodde var slumpmässiga tidpunkter, men som jag nu åtminstone kan återskapa ganska enkelt.

Datorn fryser och måste startas om med pwr knappen på chassit när jag startar Steam och/eller Battle.net och de börjar uppdatera sig själva.
Jag kan alltså typ gå runt problemet tillfälligt om jag avinstallerar Steam, laddar ner det igen och installerar om det. Men så fort Steam vill uppdatera sig själv och börjar ladda ner och extrahera filer för detta, då fryser sig datorn helt efter runt 1-2 sekunder och måste startas om manuellt.

Jag misstänker själv att det har någonting att göra med hur och när främst de här 2 programmen kommunicerar med internet/kopplar upp sig, då ett stopp av alla tjänster utanför Windows egna till synes löste de slumpmässiga frysningarna innan jag testade att starta just Battle.net och Steam. Använder främst Steam i detta inlägg för att det uppdaterar sig själv innan man kommer in på själva programmet medans Battle.net gör det i bakgrunden efter man loggat in.
Datorn fryser alltså innan Battle.net har sagt till att det behöver startas om pga av uppdateringen vilket gör det svårt för mig att vara helt hundra vid just det fallet.

Min PC:
Operativsystem: Microsoft Windows 10 Pro 64-bit
Processor: Intel Core i7-4770K 3.5 GHz
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS VI HERO - ATX / Z87
Minne: 2x 8 GB G.Skill Ares 1 600 MHz
Grafikkort: ASUS GeForce GTX 980
Hårddisk: Samsung HDD 1 TB, Kingston SDD 120 GB
Nätaggregat: Corsair TX 850 W

Behövs det mer information så tveka inte att fråga efter det.

Hoppas nån kan hjälpa mig i detta, men oavsett om nån kan det så vill jag tacka för att ni åtminstone läste inlägget.

Permalänk
Medlem

Det kan vara lönt att köra ett minnestest för att se om inte detta är felet. Det är en förhållandevis vanlig felkälla när datorn fryser eller startar om sig. Speciellt när du inte har någon last på processorn eller grafikkortet.

Permalänk

Jag hade provat att installera om Windows, finns en snabbfunktion inbyggd som du kan använda dig av.

Visa signatur

i7 10700K • 4070 Super

Permalänk

Ska testa att göra ett minnestest, men är skapligt säker på att det inte är problemet då datorn inte fryser för någonting annat än Steam/Battle.net när de laddar ner uppdateringar, eller försöker göra det iallafall. Men jag ska som sagt testa det ändå, vill ju vara helt säker på att det inte är problemet innan jag avskriver det helt.

Har också redan provat att installera om Windows 2 gånger och det har inte botat problemet tyvärr.

Permalänk
Medlem

Håller med om att ett minnestest kan vara en bra idé. Minnena används rätt hårt under en uppdatering, mycket skrivande fram och tillbaka. Windows egna är ingen höjdare enligt min erfarenhet så kör med något annat, typ MemTest86.

Om inte ominstallation av Windows hjälpt är det rätt säkert att det är hårdvaran som spökar, tyvärr.

Hoppas det löser sig!

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrzilla:

Ska testa att göra ett minnestest, men är skapligt säker på att det inte är problemet då datorn inte fryser för någonting annat än Steam/Battle.net när de laddar ner uppdateringar, eller försöker göra det iallafall. Men jag ska som sagt testa det ändå, vill ju vara helt säker på att det inte är problemet innan jag avskriver det helt.

Har också redan provat att installera om Windows 2 gånger och det har inte botat problemet tyvärr.

Hur noga installerade du om Windows?
Är Steam / Battle.net eller spelen på Windows disken eller en lagrings disken?

Om man använde den inbyggda funktionen i Win 10 så kan felet vara bland det den behåller. Måste starta datorn från DVD/USB och göra en ren installation. Vissa fel krävde att man också tog bort alla partitioner på Windows disken för att felen blev kvar när de bara formaterade och installerade om. Tar bar några sekunder extra när man ändå håller på.

Andra diskar kopplar man ur tills DVD/USB jobbat klart. Annars kan den lägga / använda något på andra disken som Windows behöver för att starta. Bla blir det svårare att veta vilken disk som orsakar vissa fel i framtiden.

Permalänk

Uppdatering

Har nu gjort ett minnestest och det verkar inte vara några problem där överhuvudtaget.

Gjorde också en ren ominstallation av windows 10 där jag även kopplade ur alla hårddiskar förutom ssd:n med operativsystemet på.
Det löste tyvärr inte problemet.

Men när jag hade datorchassit öppet efter att ha städat tyckte jag att hörde ett konstigt knackande ljud eller liknande nånstans ifrån. Efter att ha säkrat att alla kablar och liknande inte ens var i närheten att ta i någon fläkt så verkade det som att ljudet kom ifrån den interna vanliga hårddisken.
Kopplade ur den, installerade de programmen som orsakade frysningen på en extern hårddisk istället och ingen frysning har hänt.

Kopplade in den interna HDD:n igen och gjorde en "error check" i windows på en av partitionerna och datorn frös efter mindre än 1 minut.
Ska göra fler tester som vanligen fryser datorn med hårddisken både kopplad och urkopplad för att vara säker, men verkar som jag åtminstone har hittat vilken hårdvara det var fel på....hoppas jag.

Permalänk
Medlem

@Gurrzilla: Testa att ha "Den här datorn" öppen och synlig när kraschen uppstår. Jag har varit med om att datorn har frusit totalt och att disken då gav sken av att vara full även fast det egentligen var långt ifrån sant.

Det problemet löstes genom att installera nya drivrutiner för disken.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W