Permalänk
Medlem

Ny speldator

Tänkte låta grabben ta över min gamla speldator och skaffa en ny. Bygger själv vilket jag alltid gjort när jag köpt ny dator. Här är mina förslag på delar. Skulle gärna ha lite feedback. Ekonomin är egentligen inget problem men jag är heller inte intresserad av att lägga en massa pengar för att få ut det där lilla extra som bara riktigt petiga personer märker.

Moderkort: ASUS ROG Strix Z370-H Gaming
CPU: Intel Core I5 8400 2.8GHz 6-core Coffee Lake
Minne: Crucial Ballistix Sport LT
Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1070 Dual OC 8GB
Chassi: Fractal Design Define R6 Black
Nätaggregat: Corsair RMx Series RM750x V2
Kylning: Noctua NH-U9B SE2
Skärm alt 1: AOC Agon AG271QX
Skärm alt 2: AOC Gaming AG271QG

Hårddiskar tänkte jag använda de jag redan har då de är relativt nya. Vad gäller kylning så har jag ett svagt minne av att man kan behöva köpa extra adaptrar för vissa fläktar ock socklar, så lite hjälp där uppskattas.

Tack på förhand.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfclaw:

Tänkte låta grabben ta över min gamla speldator och skaffa en ny. Bygger själv vilket jag alltid gjort när jag köpt ny dator. Här är mina förslag på delar. Skulle gärna ha lite feedback. Ekonomin är egentligen inget problem men jag är heller inte intresserad av att lägga en massa pengar för att få ut det där lilla extra som bara riktigt petiga personer märker.

Moderkort: ASUS ROG Strix Z370-H Gaming
CPU: Intel Core I5 8400 2.8GHz 6-core Coffee Lake
Minne: Crucial Ballistix Sport LT
Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1070 Dual OC 8GB
Chassi: Fractal Design Define R6 Black
Nätaggregat: Corsair RMx Series RM750x V2
Kylning: Noctua NH-U9B SE2
Skärm alt 1: AOC Agon AG271QX
Skärm alt 2: AOC Gaming AG271QG

Hårddiskar tänkte jag använda de jag redan har då de är relativt nya. Vad gäller kylning så har jag ett svagt minne av att man kan behöva köpa extra adaptrar för vissa fläktar ock socklar, så lite hjälp där uppskattas.

Tack på förhand.

Med tanke på moderkortet du valt och att du köper till extra kylning så bör du köpa i5 8600K (minst!) som är överklockningsbar och har högre klockfrekvens än i5 8400 som är en låst processor med lägre klockfrekvens. Blir ett väldigt slöseri med den kylningen och det moderkortet för en processor som inte ens går att överklocka och som dessutom är väldigt strömsnål (blir inte särskilt varm).

Men även med den ändringen tycker jag datorn är väldigt obalanserad, du lägger väldigt mycket pengar på nätaggregatet, kylning, moderkort och skärm men har bara en i5:a som processor? Du kunde ju få ut mycket mer prestanda om du fördelade om pengarna annorlunda. Känns som du lägger pengar på alla de andra delarna istället för de som faktiskt påverkar datorns prestanda (dvs. processor, grafikkort och RAM).

Med så fint chassi, moderkort, kylning och skärm hade jag väntat mig att se en i7:a åtminstone och gärna ett GTX 1080. Sen förmodligen minnen på åtminstone 3000 MHz. Alternativt att man väljer lite enklare moderkort, nätaggregat och kanske chassi för att få bättre processor eller grafikkort istället.

Ett tips för att få ner priset på komponenter är också att köpa från några olika butiker, kolla till exempel vad Inet, Komplett, Webhallen, NetOnNet och Elgiganten har för priser på motsvarande grejer. Detta görs lättast via https://komponentkoll.se/bygg/ eller https://prisjakt.se.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexon:

Med tanke på moderkortet du valt och att du köper till extra kylning så bör du köpa i5 8600K (minst!) som är överklockningsbar och har högre klockfrekvens än i5 8400 som är en låst processor med lägre klockfrekvens. Blir ett väldigt slöseri med den kylningen och det moderkortet för en processor som inte ens går att överklocka och som dessutom är väldigt strömsnål (blir inte särskilt varm).

Men även med den ändringen tycker jag datorn är väldigt obalanserad, du lägger väldigt mycket pengar på nätaggregatet, kylning, moderkort och skärm men har bara en i5:a som processor? Du kunde ju få ut mycket mer prestanda om du fördelade om pengarna annorlunda. Känns som du lägger pengar på alla de andra delarna istället för de som faktiskt påverkar datorns prestanda (dvs. processor, grafikkort och RAM).

Med så fint chassi, moderkort, kylning och skärm hade jag väntat mig att se en i7:a åtminstone och gärna ett GTX 1080. Sen förmodligen minnen på åtminstone 3000 MHz.

Men hur mycket extra får man ut av det för de pengarna? Är prestandaskillnaden mellan 1070 och 1080 verkligen värd de tusenlapparna? Och hur mycket mer får man verkligen ut av högre minneshastigheter? De artiklar jag läst säger att det ofta är marginell skillnad.

Håller med om att sammansättningen kanske är lite obalanserad och man kanske inte behöver en särskild "gaming-skärm". Använder nu en vanlig 27" nu så jag vet inte hur mycket bättre det blir med en gamingskärm.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfclaw:

Men hur mycket extra får man ut av det för de pengarna? Är prestandaskillnaden mellan 1070 och 1080 verkligen värd de tusenlapparna? Och hur mycket mer får man verkligen ut av högre minneshastigheter? De artiklar jag läst säger att det ofta är marginell skillnad.

Håller med om att sammansättningen kanske är lite obalanserad och man kanske inte behöver en särskild "gaming-skärm". Använder nu en vanlig 27" nu så jag vet inte hur mycket bättre det blir med en gamingskärm.

Men vad får du ut av moderkortet för 2000 kr jämfört med ett på 1000-1200 kr? Och vad får du ut av nätaggregatet på 1200 kr som du inte kan få av ett nätaggregat för säg 700 kr? Det är väl mest det jag tycker är onödigt. Här har du ju verkligen ingen prestanda att vinna utan det handlar ju bara om eventuellt något högre kvalité (men det går absolut att få bra kvalité för lägre pris). Att välja chassi är ju väldigt personligt men det är ett ganska dyrt chassi du valt (tycker jag).

RAM-hastigheter spelar lite mer roll idag än de gjort förr på äldre generationer av processorer. Men du kan ju få högre klockat RAM för samma pris, t.ex.:
https://www.inet.se/produkt/5310200/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfclaw:

Tänkte låta grabben ta över min gamla speldator och skaffa en ny. Bygger själv vilket jag alltid gjort när jag köpt ny dator. Här är mina förslag på delar. Skulle gärna ha lite feedback. Ekonomin är egentligen inget problem men jag är heller inte intresserad av att lägga en massa pengar för att få ut det där lilla extra som bara riktigt petiga personer märker.

Moderkort: ASUS ROG Strix Z370-H Gaming
CPU: Intel Core I5 8400 2.8GHz 6-core Coffee Lake
Minne: Crucial Ballistix Sport LT
Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1070 Dual OC 8GB
Chassi: Fractal Design Define R6 Black
Nätaggregat: Corsair RMx Series RM750x V2
Kylning: Noctua NH-U9B SE2
Skärm alt 1: AOC Agon AG271QX
Skärm alt 2: AOC Gaming AG271QG

Hårddiskar tänkte jag använda de jag redan har då de är relativt nya. Vad gäller kylning så har jag ett svagt minne av att man kan behöva köpa extra adaptrar för vissa fläktar ock socklar, så lite hjälp där uppskattas.

Tack på förhand.

Du har valt lite konstigt tycker jag ..

Ifall du redan har SSD kan du ju ta bort den i korgen. Kortet du valt är dyrare än ett GTX 1080 .. så handlar inte om några "tusenlappar extra". Dessutom onödigt dyrt moderkort och chassi. Sen är ju Dustin generellt sett rätt så dyra såvida det inte är reor.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kanske ska omformulera frågan lite då mina kunskaper verkar vara lite utdaterade. Min gamla dator är över sex år gammal (förutom grafikkortet, GTX 1070) och kan köra alla spel jag har på högsta grafiknivå utan problem. Hade det inte varit för ett oväntat arv och grabben vill ha en egen dator så hade jag nog inte köpt något nytt än på ett tag.

Så om man ställer frågan lite mer generellt, vilka prestanda (även på skärmar) ska man kolla extra efter och vilka är inte lika viktiga för spel?

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfclaw:

Kanske ska omformulera frågan lite då mina kunskaper verkar vara lite utdaterade. Min gamla dator är över sex år gammal (förutom grafikkortet, GTX 1070) och kan köra alla spel jag har på högsta grafiknivå utan problem. Hade det inte varit för ett oväntat arv och grabben vill ha en egen dator så hade jag nog inte köpt något nytt än på ett tag.

Så om man ställer frågan lite mer generellt, vilka prestanda (även på skärmar) ska man kolla extra efter och vilka är inte lika viktiga för spel?

Det beror ju på vad du har för krav och vilken typ av dator du vill bygga. Är lite osäker på vad du är ute efter eftersom du bygger ganska dyr dator men ändå inte verkar ha några större krav. Hur använder du datorn? Spelar du i 144 Hz eller har du hellre 4K och 60 FPS? Är det viktigt att den är tyst? Ska den kunna överklockas?

Men i alla fall här kommer mina tips:

Säg att du bygger med processorn du valt, i5 8400:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4447771

Om du nu vill ha i5 8400 som är en prisvärd processor på 6-kärnor men som inte kan överklockas, då kan du köpa till valfritt moderkort med B360 chipset (Z370 chiset är onödigt dyrt för en processor som ändå inte går att överklocka), så länge ett B360 moderkort har de in- och utgångar samt expansionsplatser du behöver så räcker det.

B360 moderkort:
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s369976482&o=produkt_p...

Att välja ett nätaggregat som är av bra kvalité är alltid önskvärt, det behöver inte kosta riktigt så mycket som det du valde dock för en dator i denna prisklassen. Finns bra nätaggregat för 700-800 kr. Men kolla gärna var nätaggregatet du väljer ligger i denna listan, man vill ju gärna ligga så högst upp som möjligt i Tier-skalan men man måste ju inte ha det allra bästa:
https://linustechtips.com/main/topic/631048-psu-tier-list-upd...

Exempel på ett prisvärt nätaggregat i Tier 1:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3199201

Exempel på ett prisvärt nätaggregat i Tier 2:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3397017

RAM-minne vill man ju gärna ha 16 GB idag åtminstone, högre frekvens är bra men inte avgörande. RAM-hastigheten har viss påverkan på processorns prestanda. 3000 MHz kostar dock i princip lika mycket idag som något annat så det kan man lika gärna köra på:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3281463

Chassit påverkar (som alla vet) inte direkt prestandan så där väljer du förstås själv. Jag tyckte det du valde var lite dyrt men det är som sagt väldigt personligt vilket man vill ha och det går ju att återanvända senare också så det är väl inget fel i att investera i ett bra chassi. Men skadar ju inte att kolla runt.

När det gäller grafikkortet så är det ju det som påverkar prestandan mest för spelande. Du hade valt ett 1070 GTX och det är ju ett bra kort så inget fel på det. Alla 1070 GTX har förstås samma prestanda (i princip) eftersom de kör samma grafik-chip. Kylningen varierar dock. Jämför priser och bestäm hur viktigt det är för dig att fläktarna går tyst (ju bättre kylning ju tystare går det såklart, men kan vara dyrare):
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v2557&o=produkt_pris_i...

Det kostar dock inte så mycket mer med ett GTX 1080 idag om man vill ha bättre:
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v2549

Alternativt kan man ju nöja sig med ett GTX 1060 6 GB som förstås är sämre än GTX 1070 men man kommer billigare undan och det är väl egentligen mer prisvärt, men välj helst 6 GB varianten i så fall (varianten med 3 GB VRAM är även långsammare):
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s369979856&o=produkt_p...

Vad gäller kylningen för processorn så köp inte till någon extra kylning om du köper en i5 8400 eftersom den ändå inte kan överklockas och kylaren som följer med är alldeles tillräcklig. Alternativt uppgradera till i5 8600K (och välj ett Z370 moderkort istället) och köp till kylning för att den ska gå tystare och lite snabbare. Det räcker med en mindre kylare än den du valde dock (som är en väldig klump), typ denna som är populär:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2858162

Skärmarna du länkat har både 144 Hz och stöd för hög upplösning (QHD), samt Nvidia G-sync. Det är förstås väldigt bra skärmar. Dock så är det säkert många spel som du med ett 1070 GTX och en i5:a inte kommer upp i över 100 FPS i den höga upplösningen, så den höga klockfrekvensen kanske inte kommer till användning. Därför kan du kan ju fundera på om du istället ska skaffa en skärm som har hög upplösning, men endast 60-70 Hz, eller en skärm som har 144 Hz men bara 1080p, för att komma billigare undan och för att inte köpa något som inte kan användas fullt ut. Där gör du dock som du vill, precis som med chassit så lever ju skärmen kvar och kanske kan användas fullt ut senare vid nästa uppgradering. Alternativt är dina spel inte mer grafikkrävande än att det utnyttjas ändå.

Hoppas du fick ut något av mina förslag!