Böshantering och gamla produktkartonger? När slänger ni?

Permalänk
Medlem

Böshantering och gamla produktkartonger? När slänger ni?

Som teknikintresserad så blir det ju lätt att man köper på sig en del prylar som inte bara är dyra, utan även ganska skrymmande. Och eftersom man gärna köper nytt långt innan någon pryl dött av ren ålder så blir det ju att man får planera för att sälja vidare i framtiden. Detta ger ju vissa följdproblem, framförallt för oss i lägenhet, vad gör man med alla produktkartonger och packmaterial?
Halva mitt förråd tas just nu upp av TV-kartong, högtalarkartonger, kartonger till datordelar osv. Tanken slog mig att jag såklart inte är den ende som har det såhär. Hur gör ni när ni väljer vilka kartonger ni ska ha kvar eller inte?

Var drar man gränsen för produktvärde, återförsäljningschans, retrovärde osv? Hur resonerar ni när ni köper begagnade produkter?
Är det ett stort minus ifall man köper en fem år gammal 55" TV utan kartong? 10 år gamla högtalare i 20000:--klassen? Begagnade datordelar? Är det värt att bränna dyra kvadrat- och kubikmeter utrymme på sånt?

Har vänner som sparar precis allt till döddagar. Andra vänner slänger precis allt de inte tänker använda själva så fort de packat upp, även om de ska sälja vidare. Jag har svårt att hitta mellanvägen känner jag. Men någonstans börjar man luta mer åt det senare. Det är ju med viss avundsjuka man tittar på folks lättstädade cleana hem och halvtomma förråd. Det verkar rätt skönt att vara befriad från tänk om framtida behov eller affektionsvärde, befriad från det tänk som leder till att man har så mycket bös.

Permalänk

Jag köper inte så mycket begagnat, men om något inte ska skickas kan man ju lika gärna linda in högtalare i en filt eller något... Ska det skickas är det viktigt med en bra förpackning, inte hur den ser ut.
Spara några kartonger i olika storlekar som du kan posta saker i.

Elektronik är inte samlarprodukter där kartongen är en stor del av värdet. Själv slänger jag allt när jag bestämt mig för att inte utnyttja ångerrätt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Jag slänger som regel också kartongerna efter en kort betänketid om prylen ska vara kvar. Har en mindre samling kartonger om ifall att men fyller inte på den.

Behöver något packas igen senare går det alltid att slakta en flyttkartong eller nåt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk

Slänger det mesta i kartongväg faktiskt, är det något jag tror att jag kommer sälja senare så sparar jag det om det enkelt får plats i mitt källarförråd.

Ibland sparar jag större fraktkartonger för enkel förvaring (inte inom synhåll såklart )

Permalänk
Medlem

Brukar spara kartonger till moderkort (där lägger man allt som blir över efter bygget) samt GPU kartong för att den ska säkerligen bytas ut efter 2-3 år och då säljas.

Brukar även spara kartonger till tex skärmar så länge som garantin håller så att man har emballage för att skicka in den på ev garanti reparation.

Kartonger till chassin etc åker till återvinningen så fort man har packat upp det och kollat så att allt ser OK ut.

Permalänk
Medlem

Jag slänger alldeles för sällan, 80% av mitt källarförråd är gamla hårdvarukartonger. Har kvar kartonger till mina Infinity-högtalare som är runt 14-år gamla. Numera har jag skärpt mig lite, megakartongen till min 65" LG OLED åkte ut direkt, likaså kartongen till min nya SVS-sub och mina Atmos SVS-högtalare.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Administrativ avgift

@Aleshi: Jag kör MITX så jag brukar bara slänga in alla kartonger i chassikartongen och stasha undan den, slängs när jag inte har delarna längre dvs en liten chassikartong och den enorma skärmkartongen får vara där så mycket extra plats har jag nog

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Verkar som jag hör till de som sparar mer än snittet iaf. Och har ju aldrig riktigt fått något för det. Man kanske skulle ta sig en utrensning någon dag.

Skrivet av andra94:

@Aleshi: Jag kör MITX så jag brukar bara slänga in alla kartonger i chassikartongen och stasha undan den, slängs när jag inte har delarna längre dvs en liten chassikartong och den enorma skärmkartongen får vara där så mycket extra plats har jag nog

Så gör jag också. Har en chassikartong för varje dator i hushållet. Men tar lätt lite plats när man har några stycken. Man inser ju att man egentligen kan slänga nästan allt. Det är väl mest kablar till de modulära nätaggregaten man inte bör slänga.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Aleshi:
Jag sparar alldeles för mycket. Jag sparar dock i princip bara moderkortskartongen och produkter som inte är använda i just specifikt originalkartongen. Allt är sorterat i arbetsrummet i lådor som passar in i hyllorna. Alla interna kablar hamnar i en låda, en låda för PSU-kablage etc. Chassin står i en annan hylla tillsammans med skärmar, skrivare, NAS och får även samsas med lite verktyg och symaskinen.

Lådor till nätaggregat, chassin, skärmar etc brukar jag försöka langa, ibland sparar jag på skärmlådor med bra emballage. Det är inte böset och kartongerna som nödvändigtvis är ett problem utan antalet produkter som är det stökiga!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Perfekt tråd för mig detta, sitter med exakt samma problem.
Hela köket/vardagsrummet är fyllt med stora kartonger för tv, högtalare, förstärkare, sub och jag vet knappt vad snart. Har precis flyttat till ett mindre hus på landet ifrån en 1a i stan med källarförråd där man kunde ställa ner allt sådant, men nu funderar jag mer och mer på att bränna/slänga dem.
Men det tar emot i prylnördshjärtat =)=)

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Asus ROG Maximus Z690 Hero | Intel I9 12900K | DDR5 32Gb Corsair 5200Mhz | M2. WD SN850 2TB | Corsair HX1200W | Asus RTX 3090 ROG Strix OC | Corsair iCUE H150i Elite Capellix | 34" Alienware QD-OLED 3423DW

Permalänk

jag har alltid den tanken när jag packar fram något nyköpt.. "spara kartingen för ev garanti och vid ev försäljning".. allt staplas i min "man cave" tills det blir som en labyrint och jag till sist (läs; jag blir tillsagd) att rensa. och då viks det mesta och åker i återvinningen. det som sparas är enbart det jag nyligen köpt.

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@Aleshi:
Jag sparar alldeles för mycket. Jag sparar dock i princip bara moderkortskartongen och produkter som inte är använda i just specifikt originalkartongen. Allt är sorterat i arbetsrummet i lådor som passar in i hyllorna. Alla interna kablar hamnar i en låda, en låda för PSU-kablage etc. Chassin står i en annan hylla tillsammans med skärmar, skrivare, NAS och får även samsas med lite verktyg och symaskinen.

Lådor till nätaggregat, chassin, skärmar etc brukar jag försöka langa, ibland sparar jag på skärmlådor med bra emballage. Det är inte böset och kartongerna som nödvändigtvis är ett problem utan antalet produkter som är det stökiga!

Låter som att du har lite mer ordning och reda än jag. Potentiellt är du lite mer ordningsam. Originalkartonger är ju rätt bra för att man ska kunna hitta var sladdar, skruvar och tillbehör är någonstans ifall man inte har yta eller ordningssinnet nog till ett omfattande system. Har man bara några få moderkort, några få nätaggregat osv så berättigar inte det så mycket hyllsystem med lådor för dess tillbehör. :/
Men jag kanske skulle ta och få lite mer ordning på grejer så att man kan rensa ut, lär ju spara plats ändå. Det låter som att du inte bara har mycket mer saker än jag, du har också lite mer dedikerad yta att ha sakerna på. Låter riktigt nice! Just nu har jag ett källarförråd och ett överbelamrat "gästrum" till förfogande. Men flickvännens hobbies tar ju också plats. :/

Skrivet av jiimpan:

Perfekt tråd för mig detta, sitter med exakt samma problem.
Hela köket/vardagsrummet är fyllt med stora kartonger för tv, högtalare, förstärkare, sub och jag vet knappt vad snart. Har precis flyttat till ett mindre hus på landet ifrån en 1a i stan med källarförråd där man kunde ställa ner allt sådant, men nu funderar jag mer och mer på att bränna/slänga dem.
Men det tar emot i prylnördshjärtat =)=)

Men vad är det för hus? Något du äger? Borde ju lätt gå att smälla upp ett litet förråd på tomten.

Skrivet av Utrymningsplan:

jag har alltid den tanken när jag packar fram något nyköpt.. "spara kartingen för ev garanti och vid ev försäljning".. allt staplas i min "man cave" tills det blir som en labyrint och jag till sist (läs; jag blir tillsagd) att rensa. och då viks det mesta och åker i återvinningen. det som sparas är enbart det jag nyligen köpt.

Ja, för det är ju inte som att man är där dagen garantin gått ut och faktiskt rensar ut. Har grejerna legat där i 2år+ så är chansen rätt stor att man inte reflekterar över dem så mycket. Blir lätt några år till.
Men som tur är så är jag också belönad med en sån där som säger till en när det blir lite väl mycket mancave över stället.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Aleshi:

Låter som att du har lite mer ordning och reda än jag. Potentiellt är du lite mer ordningsam. Originalkartonger är ju rätt bra för att man ska kunna hitta var sladdar, skruvar och tillbehör är någonstans ifall man inte har yta eller ordningssinnet nog till ett omfattande system.

Skruvar ligger i skruvlådan, sladdar ligger i sladdlådan, PSU-kablarna ligger i PSU-kabellådan etc.

Citat:

Har man bara några få moderkort, några få nätaggregat osv så berättigar inte det så mycket hyllsystem med lådor för dess tillbehör. :/

Beror ju på om man kan nyttja hyllorna till något annat? Hälften är nog verktyg i mitt rum och inte just specifikt datorpryttlar.

Citat:

Men jag kanske skulle ta och få lite mer ordning på grejer så att man kan rensa ut, lär ju spara plats ändå. Det låter som att du inte bara har mycket mer saker än jag, du har också lite mer dedikerad yta att ha sakerna på.

Kommer med jobbet att man samlar på sig grejer. Territoriumavtalet jag har med min bättre halva är att jag är förpassad till arbetsrummet, allt annat basar bruden över

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag använder det mesta tills det rasar eller inte har något nämnvärt andrahandsvärde, så såvida det inte är något jag räknar med att komma att frakta regelbundet så gör jag mig av med kartongerna så snart det är funktionstestat.
Exempel på kartonger jag faktiskt har kvar är de till mina datorskärmar samt till min PS2 och PS4. TV-kartongen hade säkerligen varit bra att ha vid flytt, men den skulle ha tagit på tok för stor plats för att spara.
Sedan finns det förstås de där i gränslandet mellan funktion och storlek ... Mitt ljudsystem har jag fortfarande kvar kartongen till, och den är egentligen för stor för att spara, men samtidigt vore det förjäkla trist om det skulle skadas i någon flytt. Får se hur det blir i slutänden.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Hur gör ni när ni väljer vilka kartonger ni ska ha kvar eller inte?

Var drar man gränsen för produktvärde, återförsäljningschans, retrovärde osv? Hur resonerar ni när ni köper begagnade produkter?
Är det ett stort minus ifall man köper en fem år gammal 55" TV utan kartong? 10 år gamla högtalare i 20000:--klassen? Begagnade datordelar? Är det värt att bränna dyra kvadrat- och kubikmeter utrymme på sånt?

Som du skriver handlar det om att väga utrymme mot framtida säljpriser. Som köpare värderar jag alltid originalkartong högre än avsaknad av det. Dels handlar det om en inbillad tro att personen har tagit bättre hand om sina grejer men också en inbillad tro att andra också värderar originalkartong högre än avsaknad av det. Detta handlar förstås om saker jag tänker att jag kan sälja vidare en tid senare. Sedan varierar värdet av kartongen med vilken sorts vara det handlar om. Som säljare bör man fundera på om det är värt att spara kartongerna för att tjäna någon/några extra hundralapp/-ar eller om det är mer värt att ha kunna lagra andra saker i förrådet.

En lista med prylar och hur länge de får ett högre värde av att ha kvar orignalkartongerna (sett ur en köpares perspektiv).

Tv - 3-4 år
Skärm - 3-5 år
Bärbar dator - 6 år
Mobiltelefon - 5 år
Kamera - 8 år

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305