Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Du kan gå till vilken bank som helst i slutändan, och det räcker med ett lånelöfte. Tror bankerna räknar relativt lika så ingen större mening att kolla runt på varenda.

Bankerna vill så klart ge dig så dålig ränta som möjligt, du får istället jämföra erbjudanden från olika banker för att pressa räntan genom att de får spela ut varandra. Belåningsgrad och storleken på lånet (större är bättre) gör dig mer eller mindre intressant som kund. Vad du än gör så sälj inte ut dig själv genom att flytta allt som banken vill (försäkringar, sparande etc) utan att få igenom så du går med "vinst" (mindre troligt).

Typ så.

Skrivet av Gorian:

@Kakann
Angående medlåntagare

Lutar åt att köpa en bostadsrätt i Uppsala nu när jag ska plugga min master där. Är 28 år, aldrig haft några ekonomiska problem och har inga skulder bortsett från studieskulder. De flesta lägenheterna ligger runt 1,5 miljoner (+- 200k) kronor, och har en avgift på ca 2000kr.
Jag kan gå in med 500k kronor i handpenning själv, kommer inte ha någon inkomst (bortsett från studielån/-bidrag) till en början. Förstår förstås att jag måste ha medlåntagare för att kunna få lån. Min pappa har sagt att han ställer upp; han tjänar väl runt 50k kronor brutto i månaden, och har snart betalat av sin villa som lär vara värderad till kanske 3-4 miljoner.

Finns det något som talar emot att jag skulle få lån? Vad i så fall? Är det smartare att skriva hela lånet på farsan?

Som alla andra i den här tråden, skulle jag tro, är jag förstås jätte-tacksam för att du tar dig tid.

Mvh,
G

Bör inte vara några som helst problem, börja med att söka ett lånelöftenas SBAB kanske? Där kan man direkt fylla i att man är student och ska låna tillsammans med en förälder. Ni kommer bägge stå som låntagare för hela beloppet, ni kan själva sen välja att lägga alla ränteutgifter på honom för att maximera ränteavdraget.

Permalänk
Medlem

Hur mycket kan man pruta på den rörliga räntan?
Har Swedbank.

Permalänk
Medlem
Skrivet av neggard:

Hur mycket kan man pruta på den rörliga räntan?
Har Swedbank.

Hur långt är ett snöre? Bästa bästa kunderna har kanske 0.80%? Men då har de låg belåningsgrad, mycket lån, företagskunder och stort placerat kapital.

Permalänk
Medlem

Köpte nybyggd lägenhet och fick erbjudande av bank/byggbolag om en ränterabatt på 0,98%. Denna varade i 18 månader, sedan skulle den omförhandlas och då var erbjudandet knappt 0,50% rabatt. Så jag bytte tillbaka till min gamla bank som ger större rabatt om man är helhetskund med försäkringar etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Hur långt är ett snöre? Bästa bästa kunderna har kanske 0.80%? Men då har de låg belåningsgrad, mycket lån, företagskunder och stort placerat kapital.

Som exempel har min BRF lite lån som har en räntesats på 0,37%
Men som motpol har den en belåning på 61 miljoner kronor..

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

@Kakann

Haloj

Vet inte om någon redan frågat detta.
Hur ser möjligheterna ut för svenskar som bott utomlands och funderar på att flytta tillbaka och vill skaffa ett bolån? Får man börja om från början eller har ni möjlighet att kolla upp ens creditscore från till exempel Storbritanien. Alternativt blir det att man måste bevisa inkomster från Storbritanien?
Har nu varit borta från Sverige i närmare 8 år så finns väl inga bra uppgifter på en i Sverige.

Visa signatur

Node 304 White | Asus Strix X470-I | R5 2600 @ 3.85Ghz | 16GiB DDR4-3000Mhz CL15 | Sapphire Radeon RX 5700 PULSE | 512GiB 860 EVO M.2 | 1TiB 970 EVO Plus NVMe | Corsair SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av neggard:

Hur mycket kan man pruta på den rörliga räntan?
Har Swedbank.

För det första, trogna kunder får aldrig de bästa villkoren.

För det andra, om du är medlem i något av SACO-förbunden kan du utan större ansträngning få 70 punkter rabatt på rörliga lån hos Danske och ytterligare ~15 punkter på 2-åriga. Det förutsätter att du har affärer för minst 750 kkr inklusive bolånet.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

det förekommer att man ringer arbetsgivare och dubbelkollar anställningen. Dock gör, iaf jag, detta vid lånelöftestillfället.

Ringer du alla arbetsgivare och dubbelkollar anställningen? Eller enbart i fall då det av någon anledning finns en osäkerhet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Som exempel har min BRF lite lån som har en räntesats på 0,37%
Men som motpol har den en belåning på 61 miljoner kronor..

Det måste nästan vara något gammalt lån som är bundet till stabelo eller liknande. Det är iaf inte en normal ränta ens för BRF med stora lån (vi som bank lånar nog inte ens så billigt...).

Skrivet av Zorerk:

@Kakann

Haloj

Vet inte om någon redan frågat detta.
Hur ser möjligheterna ut för svenskar som bott utomlands och funderar på att flytta tillbaka och vill skaffa ett bolån? Får man börja om från början eller har ni möjlighet att kolla upp ens creditscore från till exempel Storbritanien. Alternativt blir det att man måste bevisa inkomster från Storbritanien?
Har nu varit borta från Sverige i närmare 8 år så finns väl inga bra uppgifter på en i Sverige.

Det brukar krävas att man visar upp typ en deklaration från landet man bott i, en UC därifrån, ett svenskt arbetsgivarintyg och sen är eventuellt 75% maximalt lånebelopp.

Skrivet av SpiikeN^:

Ringer du alla arbetsgivare och dubbelkollar anställningen? Eller enbart i fall då det av någon anledning finns en osäkerhet?

Nej. Det gör jag i princip endast om jag anar att någonting inte står rätt till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Det måste nästan vara något gammalt lån som är bundet till stabelo eller liknande. Det är iaf inte en normal ränta ens för BRF med stora lån (vi som bank lånar nog inte ens så billigt...).

Det brukar krävas att man visar upp typ en deklaration från landet man bott i, en UC därifrån, ett svenskt arbetsgivarintyg och sen är eventuellt 75% maximalt lånebelopp.

Nej. Det gör jag i princip endast om jag anar att någonting inte står rätt till.

Nordea faktiskt, men ja, det är ett gammal lån som går ut i bindning Januari 2019.

Senaste vi la om fick vi 1.1 på om jag inte minns galet.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Nordea faktiskt, men ja, det är ett gammal lån som går ut i bindning Januari 2019.

Senaste vi la om fick vi 1.1 på om jag inte minns galet.

Finns vissa gamla lån som är knutna mot referensräntor som ju idag är negativa, de är nog extremt få idag men det finns kunder med gratis bolån just nu hos ”gamla banker”.

Permalänk
Medlem

Vilket är bäst när man vill ta lån, 100k kontant och 100k i csn lån eller 200k kontant och 200k i csnlån?

Det jag undrar är alltså, kan det vara fördel att ta csnlån för att spara det till framtida lån?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Vilket är bäst när man vill ta lån, 100k kontant och 100k i csn lån eller 200k kontant och 200k i csnlån?

Det jag undrar är alltså, kan det vara fördel att ta csnlån för att spara det till framtida lån?

Skickades från m.sweclockers.com

Tror detta beror väldigt mycket på varje persons situation, vi har saker som amorteringskrav och kostnadskalkyler som skall gå runt, och det kan slå olika beroende på inkomst och objektet som skall köpas.

Spontant utan att har räknat på det så bör det vara mer fördelaktigt med 200k kontant och 200k i csnlån och du då kan stoppa in mer pengar i bostaden men med en ett lägre bolån och om du kommer under den magiska gränsen på antingen 70% av bostadsvärd eller under 4,5 gånger av din bruttoårsinkomst så blir det 1% mindre i amortering.

Dock så påverkas kostnadskalkylen negativt av csnlån då den har en tydlig amorteringstid och kräver amortering regelbundet från början till slut, exempelvis mitt csnlån är på 150k, med en amortering på 700 kr i månaden. Vilket är väldigt stort i förhållande till lånet storlek då 2% amortering bara hade varit 250 kr. I mitt fall är även mitt bostadslån amorteringsfritt så csnlånet på 700 kr blir då en tydlig post i kostnadskalkylen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Vilket är bäst när man vill ta lån, 100k kontant och 100k i csn lån eller 200k kontant och 200k i csnlån?

Det jag undrar är alltså, kan det vara fördel att ta csnlån för att spara det till framtida lån?

Skickades från m.sweclockers.com

Utan tvekan 200k CSN och 200k kontant, kan kanske finnasnågot obskyrt fall där det är sämre men jag tror inte det. CSN syns inte heller i din UC så har du inget konto i banken du söker lån har de ingen möjlighet att kolla upp om du har något lån hos CSN eller inte.

Tror alla banker räknar på månadskostnaden hos CSN och inte faktisk storlek på själva lånet.

Permalänk

Jag och min flickvän ska träffa banken nästa vecka och söka lånelöfte.
Vi har hittat en bostadsrätt vi är intresserade av som ligger bra till både i läge, pris och avgift.
Kontantinsatsen har vi, förutsatt att det inte drar iväg allt får långt i budgivningen.

Jag har en tillsvidareanställning och tjänar 35000 i månaden, hon har ett vikariat som nästan garanterat blir en tillsvidaretjänst vid årsskiftet, och hon tjänar idag 26000.
Hon sitter även på ett CSN-lån.

Bostadens utgångspris är 2,2 miljoner. Vi har, baserat på kontantinsatsen, råd att ge max 2,6.
Tror du att hennes anställning idag och CSN-lån är något som kan hindra ett lånelöfte?

Hur lång tid kan det ta att få lånelöftet, då oturligt nog visningen är ett par timmar efter mötet med banken? Är det bara att glömma att kunna ge besked och därmed släppa tanken om denna bostad?

Tack för att du tar dig tid!

Permalänk
Medlem
Skrivet av UltraLord:

Jag och min flickvän ska träffa banken nästa vecka och söka lånelöfte.
Vi har hittat en bostadsrätt vi är intresserade av som ligger bra till både i läge, pris och avgift.
Kontantinsatsen har vi, förutsatt att det inte drar iväg allt får långt i budgivningen.

Jag har en tillsvidareanställning och tjänar 35000 i månaden, hon har ett vikariat som nästan garanterat blir en tillsvidaretjänst vid årsskiftet, och hon tjänar idag 26000.
Hon sitter även på ett CSN-lån.

Bostadens utgångspris är 2,2 miljoner. Vi har, baserat på kontantinsatsen, råd att ge max 2,6.
Tror du att hennes anställning idag och CSN-lån är något som kan hindra ett lånelöfte?

Hur lång tid kan det ta att få lånelöftet, då oturligt nog visningen är ett par timmar efter mötet med banken? Är det bara att glömma att kunna ge besked och därmed släppa tanken om denna bostad?

Tack för att du tar dig tid!

Det är säkert lugnt, både tidsmässigt och för beloppet. Det dröjer säkert en vecka innan mäklaren drar igång någon budgivning (om nu inte folk budar direkt) och ni lär få besked direkt hos banken. Gällande visstidsanställningen brukar vi räkna a-kassa-nivå på den med visstid men det är inga problem med beloppen du nämner.

Permalänk
Medlem

En hypotetisk fråga:
får en vuxen person söka bolån och bo ihop med sin förälder? Spelar det någon roll om personen är 20 år eller 40?

Eller är det ett krav att det enbart är sambos/gifta som får ta lån ihop?

Permalänk
Skrivet av Kakann:

Det måste nästan vara något gammalt lån som är bundet till stabelo eller liknande. Det är iaf inte en normal ränta ens för BRF med stora lån (vi som bank lånar nog inte ens så billigt...).

Det brukar krävas att man visar upp typ en deklaration från landet man bott i, en UC därifrån, ett svenskt arbetsgivarintyg och sen är eventuellt 75% maximalt lånebelopp.

Nej. Det gör jag i princip endast om jag anar att någonting inte står rätt till.

0,53 på ett nyligen taget lån i BRF får väl anses bra? 😃

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpiikeN^:

En hypotetisk fråga:
får en vuxen person söka bolån och bo ihop med sin förälder? Spelar det någon roll om personen är 20 år eller 40?

Eller är det ett krav att det enbart är sambos/gifta som får ta lån ihop?

Absolut kan man ansöka men det lär bli en del frågor, normalt kör vi endast medlåntagare till studenter (det är det de kommer att tro att det handlar om).

Onekligen!

Permalänk
Medlem

@kakann, om man skall lägga om sina lån, hur långt i förväg bör man börja förhandla? Våra lån löper ut i månadsskiftet nov/dec så det är ett tag kvar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

@kakann, om man skall lägga om sina lån, hur långt i förväg bör man börja förhandla? Våra lån löper ut i månadsskiftet nov/dec så det är ett tag kvar.

Skickades från m.sweclockers.com

Två veckor innan är det tidigaste vi får lova någonting pga att ränteläget ständigt förändras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Två veckor innan är det tidigaste vi får lova någonting pga att ränteläget ständigt förändras.

Så nära inpå? Så om en befintlig kund kommer till dig en månad innan lösendag och säger att han/hon fått ett erbjudande från en konkurrent så kan du inte lova att matcha det, även om det är dyrare än vad du kan erbjuda?

Jag förstår att räntorna förändras på daglig basis men hur stor skillnad gör det för en vanlig kund egentligen?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Så nära inpå? Så om en befintlig kund kommer till dig en månad innan lösendag och säger att han/hon fått ett erbjudande från en konkurrent så kan du inte lova att matcha det, även om det är dyrare än vad du kan erbjuda?

Jag förstår att räntorna förändras på daglig basis men hur stor skillnad gör det för en vanlig kund egentligen?

Det beror på hur nära mitt mandat jag måste gå, har jag gott om utrymme kvar kan jag så klart matcha. Är det en väldigt bra kund stämmer jag bara av med chefen och matchar i regel typ allt på befintliga kunder.

Det kan absolut göra en del skillnad. Pengarna vi lånar ut upphandlas med lite olika intervaller och det kan skilja typ 10-20 punkter över dagen om det skiljer sig mycket mot vår tidigare deal, men i regel är det betydligt mindre ändringar än så.

Permalänk
Medlem

Har en fråga ang bolån.
Jag och min sambo köpte en lägenhet för 2 månader sedan. Vi fick ta ett privatlån till kontantinsatsen hos sbab där vi också har bolånet. Vinhar nu renoverat lägenheten och öppnat upp planlösningen så den är ljusare och mer välplanerad, vi anser då att den har ökat i värde. Trorndu det går att prata med sbab i detta fall om att höja bolånet för att lösa privatlånet eller hur funkar det?

Ett annat alternativ är att vi tar kontakt med den banken vi primärt har för våra konton där vi har ett privatlån för bilar men där maxbeloppet är 350k för privatlån. Det kanske går att inkludera det från sbab i detta privatlån och det som blir ”över” lägga ihop som bolån? Vad har du för råd?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Inteno:

Har en fråga ang bolån.
Jag och min sambo köpte en lägenhet för 2 månader sedan. Vi fick ta ett privatlån till kontantinsatsen hos sbab där vi också har bolånet. Vinhar nu renoverat lägenheten och öppnat upp planlösningen så den är ljusare och mer välplanerad, vi anser då att den har ökat i värde. Trorndu det går att prata med sbab i detta fall om att höja bolånet för att lösa privatlånet eller hur funkar det?

Ett annat alternativ är att vi tar kontakt med den banken vi primärt har för våra konton där vi har ett privatlån för bilar men där maxbeloppet är 350k för privatlån. Det kanske går att inkludera det från sbab i detta privatlån och det som blir ”över” lägga ihop som bolån? Vad har du för råd?

Skickades från m.sweclockers.com

Vad ni anser har ingen betydelse. Men de kan göra en ny värdering och baka in privatlånet i bolånet så det blir billigare.

Permalänk
Medlem

Vad anser du om detta.

Jag har fast jobb, en bostadsrätt. belånad 60% av värdet.
Sambon är tim anställd.
Vi ska flytta och köpa lägenhet i en annan stad. Går det att ha medlåntagare på detta, tex hennes far? för jag blir godkänd helt själv om jag säljer bostadsrätten men de är inte planerat alls.
Vilka banker är de som har låg ränta och kan ta medlåntagare eller borgenär i så fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Har en fråga ang bolån.
Jag och min sambo köpte en lägenhet för 2 månader sedan. Vi fick ta ett privatlån till kontantinsatsen hos sbab där vi också har bolånet. Vinhar nu renoverat lägenheten och öppnat upp planlösningen så den är ljusare och mer välplanerad, vi anser då att den har ökat i värde. Trorndu det går att prata med sbab i detta fall om att höja bolånet för att lösa privatlånet eller hur funkar det?

Ett annat alternativ är att vi tar kontakt med den banken vi primärt har för våra konton där vi har ett privatlån för bilar men där maxbeloppet är 350k för privatlån. Det kanske går att inkludera det från sbab i detta privatlån och det som blir ”över” lägga ihop som bolån? Vad har du för råd?

Skickades från m.sweclockers.com

Det måste till en ny värdering för att belåna bostaden mer än ni redan har gjort, antingen pratar ni med en mäklare eller ber SBAB/nuvarande bank att göra en datavärdering. Men SBAB kommer nog tycka det är lite tidigt för det och att köpeskillingen bättre visar på det korrekta värdet. Hur mycket har ni lagt på renoveringar?

Skrivet av Wizook:

Vad anser du om detta.

Jag har fast jobb, en bostadsrätt. belånad 60% av värdet.
Sambon är tim anställd.
Vi ska flytta och köpa lägenhet i en annan stad. Går det att ha medlåntagare på detta, tex hennes far? för jag blir godkänd helt själv om jag säljer bostadsrätten men de är inte planerat alls.
Vilka banker är de som har låg ränta och kan ta medlåntagare eller borgenär i så fall?

Hur har ni det med jobb i nya staden? Går eventuellt att få igenom medlåntagare men vi har det i princip endast med studenter, är det vuxna som jobbar ska man klara det själva. Är det endast tillfälligt ni flyttar iom att ni ska behålla tidigare lägenheten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Det måste till en ny värdering för att belåna bostaden mer än ni redan har gjort, antingen pratar ni med en mäklare eller ber SBAB/nuvarande bank att göra en datavärdering. Men SBAB kommer nog tycka det är lite tidigt för det och att köpeskillingen bättre visar på det korrekta värdet. Hur mycket har ni lagt på renoveringar?

Vin har lagt cirka 50.000kr just nu. Det enda som är kvar är att byta golv. Så du menar att jag bör vänta eller skall jag kontakta en mäklare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem

bygga nytt hus på västkusten.
hus ca 5milj, tomt ca 1milj
tomten på 1 milj är betald.

när vi har pratat och fått "muntligt" lånelöfte från en lokal "sparbank" har han pratat om ca 1.5% i ränta. Hur bra/dåligt är detta? Hur mycket kan man ligga på för att försöka få ner räntan? Vad vill banken att man ska muta med för att få ner räntan? Endast ha pengaflöde(lönekonto osv) på deras bank, eller något annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweina:

bygga nytt hus på västkusten.
hus ca 5milj, tomt ca 1milj
tomten på 1 milj är betald.

när vi har pratat och fått "muntligt" lånelöfte från en lokal "sparbank" har han pratat om ca 1.5% i ränta. Hur bra/dåligt är detta? Hur mycket kan man ligga på för att försöka få ner räntan? Vad vill banken att man ska muta med för att få ner räntan? Endast ha pengaflöde(lönekonto osv) på deras bank, eller något annat?

Man måste vet vad det är för bindningstid, är det byggnadskredit eller ett vanligt bolån?

Du kan jmf på sbab.se te.x.