Blåst av Comhem på lagen om distansavtal?

Permalänk

Blåst av Comhem på lagen om distansavtal?

Hej har ett litet problem med Comhem.
Ingick ett avtal med Comhem den 180620 på ett Bredband 100/10 via telefon och eftersom jag hade bindningstid kvar hos Bredband2 så kopplas tjänsten inte in förrns den 180801 samt att modemet hämtas ut 180728.
Jag är inte nöjd med tjänsten och skulle vilja ångra den men dom vägrar.
Säljaren i telefonen sa oxå att det inte skulle vara några problem att ångra efter 14dagar efter tjänsten kopplas in.
Comhem hävdar att ångerrätten gäller från den dag vi ingick avtal.

Är det bara för mig att gilla läget o betala comhem i 12månader ?

/Mats

Permalänk
Medlem

Egentligen så har de rätten på sin sida ja, 14 dagar gäller från att avtalsdatumet (vid tjänster), det tas ingen hänsyn till om du valt att skjuta upp inkopplingen. Men om du nu blivit lovad på telefon att 14 dagar ska vara från inkoppling så är det givetvis det som gäller, då har de ju gått med på att erbjuda bättre ångerrätt än distansavtalslagen. De måste ju spela in alla muntliga avtal så det är bara att stå på sig och hänvisa till de muntliga villkor som avtalades om vid tecknandet.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk

Tack får ringa dom och begära ut samtalet

Permalänk
Medlem

Combort har lärt mig att aldrig lita på någon om jag inte kan läsa det på papper. Vart lurad av en av deras säljare som satt i min soffa och ljög mig rakt upp i ansiktet. Så läxan är att aldrig lita på vad de säger om det inte står skrivet.

Permalänk
Medlem

Om möjligt så fixa så att du kan spela in samtal på din telefon. Jag spelar in samtliga samtal som går genom min telefon ifall man någon skulle råka ut för nåt sånt här.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av turbomuts:

Hej har ett litet problem med Comhem.
Ingick ett avtal med Comhem den 180620 på ett Bredband 100/10 via telefon och eftersom jag hade bindningstid kvar hos Bredband2 så kopplas tjänsten inte in förrns den 180801 samt att modemet hämtas ut 180728.
Jag är inte nöjd med tjänsten och skulle vilja ångra den men dom vägrar.
Säljaren i telefonen sa oxå att det inte skulle vara några problem att ångra efter 14dagar efter tjänsten kopplas in.
Comhem hävdar att ångerrätten gäller från den dag vi ingick avtal.

Är det bara för mig att gilla läget o betala comhem i 12månader ?

/Mats

När fick du hem avtalet? Var det när du hämtade ut utrustningen eller när du beställde?

Citat:

Ångerfristen påbörjas den dag avtalet ingicks, dock tidigast då du fick information om ångerrätten.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk

kommer bli att jag säger upp mina tv tjänster imorgon iallafall om dom inte löser detta.
Har haft deras bredband innan och var inte nöjd, men nu skulle ju alla problem vara fixade med ny router och jag kunde ju testa själv i 14dagar,
känner mig så jävla blåst att jag gick på dom IGEN för att spara 50kr i månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Combort har lärt mig att aldrig lita på någon om jag inte kan läsa det på papper. Vart lurad av en av deras säljare som satt i min soffa och ljög mig rakt upp i ansiktet. Så läxan är att aldrig lita på vad de säger om det inte står skrivet.

samma här. Säljare för Tivo ljög utan att blinka om kanal innehåll och pris. Så efter "kampanjtiden" så blev det flera hundra dyrare än vad han sagt. Hade dessutom kvar hans "egna lapp" som han lämnade - men orkade inte med att bråka med dem IGEN.

Har nu sagt upp allt med KåmaBort bolaget

// LZ

Permalänk

Jag har ändå varit kund hos dom på ett eller annat sätt i snart 18år
men nu får det vara slut får hitta nån annan tv tjänst

Permalänk
Medlem

Får man fråga vad det är som strular? Har själv comhem 150/50 och förutom ett kapacitetsproblem en kortare period som nu är åtgärdat så har det aldrig varit nåt problem, ej heller med tv-kanalerna.

Permalänk
Skrivet av LudvigLindell:

Om möjligt så fixa så att du kan spela in samtal på din telefon. Jag spelar in samtliga samtal som går genom min telefon ifall man någon skulle råka ut för nåt sånt här.

Tyvärr så är ju problemet att du inte får spela in samtal utan personens medgivande, och om du gör det
utan att denna personen har godkänt att du gör det, och du sen skulle använda det emot dom i rätten, så kommer det inte
gälla som bevis, utan det ska bli ogiltigt.. Precis som om en polis går in i en lägenhet utan husransakan så blir bevis "nollat".

Sitter själv inom kundservice och har fått utbildning just inför sådana ärenden, och det vi måste göra är att informera om
att dom inte får spela in ett samtal utan min tillåtelse, sedan bara lägga på samtalet.

Men lite mer OnT: Framöver så borde du få ALLTING gällande avtal etc skriftligt, då finns allting svart på vitt och kan
egentligen inte missuppfattas utav någon av parterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willzmcdillz:

Tyvärr så är ju problemet att du inte får spela in samtal utan personens medgivande, och om du gör det
utan att denna personen har godkänt att du gör det, och du sen skulle använda det emot dom i rätten, så kommer det inte
gälla som bevis, utan det ska bli ogiltigt.. Precis som om en polis går in i en lägenhet utan husransakan så blir bevis "nollat".

Vet du när lagen om detta ändrades? Tidigare har det räckt att ena parten är medveten om att samtalet spelas in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av turbomuts:

Säljaren i telefonen sa oxå att det inte skulle vara några problem att ångra efter 14dagar efter tjänsten kopplas in.
Comhem hävdar att ångerrätten gäller från den dag vi ingick avtal.

Är det bara för mig att gilla läget o betala comhem i 12månader ?

/Mats

I vilken del av samtalet sa säljaren detta? Telefonförsäljare måste ju säga när de börjat samt avslutar inspelningen, vilket i princip alltid är när det muntliga avtalet görs upp. Har inte denna detalj yttrats inom denna inspelning och detta avtal så finns det ingen annan ljudinspelning och säljaren har således ljugit för dig och blåst dig. Ord står då mot ord och det du aktivt sa ja till under inspelningen.
Hela samtal dokumenteras sällan inom telemarketing och då nästan alltid för utbildningssyfte samt att det nämns i början av samtalet.

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willzmcdillz:

Tyvärr så är ju problemet att du inte får spela in samtal utan personens medgivande, och om du gör det
utan att denna personen har godkänt att du gör det, och du sen skulle använda det emot dom i rätten, så kommer det inte
gälla som bevis, utan det ska bli ogiltigt.. Precis som om en polis går in i en lägenhet utan husransakan så blir bevis "nollat".

Sitter själv inom kundservice och har fått utbildning just inför sådana ärenden, och det vi måste göra är att informera om
att dom inte får spela in ett samtal utan min tillåtelse, sedan bara lägga på samtalet.

Men lite mer OnT: Framöver så borde du få ALLTING gällande avtal etc skriftligt, då finns allting svart på vitt och kan
egentligen inte missuppfattas utav någon av parterna.

Skrivet av joakim99:

Vet du när lagen om detta ändrades? Tidigare har det räckt att ena parten är medveten om att samtalet spelas in.

Exakt!

Och i Sverige tillämpar rättsväsendet fri bevisprövning.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willzmcdillz:

Tyvärr så är ju problemet att du inte får spela in samtal utan personens medgivande, och om du gör det
utan att denna personen har godkänt att du gör det, och du sen skulle använda det emot dom i rätten, så kommer det inte
gälla som bevis, utan det ska bli ogiltigt.. Precis som om en polis går in i en lägenhet utan husransakan så blir bevis "nollat".

Här har vi två olika fel, för det första får du spela in dina egna samtal bäst du vill så länge du är den ena parten, du behöver inte någons godkännande, du behöver inte ens informera om att du gör det. För det andra så är det här inte USA, vi har något som heter fri bevisföring, dvs inga bevis är "inadmissible". Du kanske tittat lite för mycket på amerikanska TV-serier.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Skrivet av coopish:

Får man fråga vad det är som strular? Har själv comhem 150/50 och förutom ett kapacitetsproblem en kortare period som nu är åtgärdat så har det aldrig varit nåt problem, ej heller med tv-kanalerna.

tappar internet var 20min i ca 2sec inte så kul att lira online då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willzmcdillz:

Tyvärr så är ju problemet att du inte får spela in samtal utan personens medgivande, och om du gör det
utan att denna personen har godkänt att du gör det, och du sen skulle använda det emot dom i rätten, så kommer det inte
gälla som bevis, utan det ska bli ogiltigt.. Precis som om en polis går in i en lägenhet utan husransakan så blir bevis "nollat".

Sitter själv inom kundservice och har fått utbildning just inför sådana ärenden, och det vi måste göra är att informera om
att dom inte får spela in ett samtal utan min tillåtelse, sedan bara lägga på samtalet.

Detta är felaktigt, som privatperson får du spela in samtalet om du är med i samtalet själv utan att meddela den andra parten. Enda gången det är olagligt är om ingen vet om att det spelas in.
Läs mer här: https://www.lawline.se/answers/lagligt-att-spela-in-telefonsa...

Skulle dessutom vara intressant att få reda på vilken kundservice du sitter på då dina chefer far med osanningar och bör lära sig hur lagen fungerar innan de lär ut felaktigheter till sina anställda!

Permalänk
Medlem
Skrivet av chbg:

Skulle dessutom vara intressant att få reda på vilken kundservice du sitter på då dina chefer far med osanningar och bör lära sig hur lagen fungerar innan de lär ut felaktigheter till sina anställda!

Fick lära mig ungefär samma sak under min tid på telefonsupport för ett av dom största call centren. Dock tror jag inte man sa att det handlade om lagen där utan helt enkelt företagets policy, och det är ju något helt annat.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

@Willzmcdillz: Du har så fel … Inte ett enda ord du skrev stämmer .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willzmcdillz:

Tyvärr så är ju problemet att du inte får spela in samtal utan personens medgivande, och om du gör det
utan att denna personen har godkänt att du gör det, och du sen skulle använda det emot dom i rätten, så kommer det inte
gälla som bevis, utan det ska bli ogiltigt.. Precis som om en polis går in i en lägenhet utan husransakan så blir bevis "nollat".

Sitter själv inom kundservice och har fått utbildning just inför sådana ärenden, och det vi måste göra är att informera om
att dom inte får spela in ett samtal utan min tillåtelse, sedan bara lägga på samtalet.

Men lite mer OnT: Framöver så borde du få ALLTING gällande avtal etc skriftligt, då finns allting svart på vitt och kan
egentligen inte missuppfattas utav någon av parterna.

Detta är årets mest missvisande inlägg på forumet by far. Så länge en part vet om att samtalet spelas in (du själv alltså) så får du spela in bäst du vill. Du behöver INTE informera att du spelar in, och inte be om lov. Dock får du ej installera en app i hemlighet på din partners telefon som spelar in samtal. Detta då ingen av parterna vet om att det spelas in.

Var jobbar du? Det kan inte vara ett särskilt seriöst företag om de LÄR UT klara faktafel. Vet du inte vad du pratar om skriv inte. Tänk om någon läser ditt inlägg och tror på det och sedan inte går in i tråden igen? De kan leva efter det i år framöver och som indirekt kan kosta dem tusentalskronor.

Du borde namnge företaget så att de kan bli tillrättavisade antingen av kunder eller lämplig myndighet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Fungerar inte tjänsten och du felanmält den, så ska du kräva ersättning tills felet är avhjälpt. Dom är lata och försöker undvika att göra en ordentlig felsökning. Påpeka att problemet är att tjänsten är ostabil och inget annat.

Under tiden dom latar sig så har du ändå en schysst uppkoppling. Även om den är ostabil.

För länge sedan när mitt Telia-abonnemang fick random DC 0-5 gånger per dag i flera månader, så var jag på och felanmälde. Dom felsökte med hjälp av tekniker 2 gånger efter man tjatat i flera samtal, men det "såg perfekt ut" enligt dom.

Jag fortsatte felanmäla i den grad att det kändes pinsamt och nu lutade sig Telias kundtjänst bekvämt mot deras teknikers analys. Jag påpekade att stabiliteten är extremt viktig för en gamer och krävde ersättning för att det inte fungerade.
Vid minsta motstånd från kundtjänst så slängde jag på luren och ringde igen.

Tillslut så slapp man betala kommande fakturor (detta krävde flera samtal på rad eftersom många inte ens brydde sig mer än att "oj vad tråkigt, starta om routern").

Men skam den som ger sig! Dom skickade ut en tekniker som drog ny ledning i lägenheten, nu när dom börjat förlora inkomst.
Det visade sig att dom gamla ledningarna var så gamla att när någon öppnade porten till huset så försvann signalen en mikroskopisk stund pga vibrationen när porten stängde sig själv... modemet tappade därav ibland connection i några sekunder.

Telia ringde upp mig, bad om ursäkt och kompenserade med 800kr per tjänst (totalt 1600) som felat för mig. Plus att man slapp betala för bredbandet!

Lång sketen och totalt ointressant, dock högst relevant, historia mellan mig och Telia
Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Var jobbar du? Det kan inte vara ett särskilt seriöst företag om de LÄR UT klara faktafel. Vet du inte vad du pratar om skriv inte. Tänk om någon läser ditt inlägg och tror på det och sedan inte går in i tråden igen? De kan leva efter det i år framöver och som indirekt kan kosta dem tusentalskronor.

Du borde namnge företaget så att de kan bli tillrättavisade antingen av kunder eller lämplig myndighet.

Det kan ju dock vara företagets policy, som macmann1 skriver.

Permalänk
Skrivet av aMp:

Detta är årets mest missvisande inlägg på forumet by far. Så länge en part vet om att samtalet spelas in (du själv alltså) så får du spela in bäst du vill. Du behöver INTE informera att du spelar in, och inte be om lov. Dock får du ej installera en app i hemlighet på din partners telefon som spelar in samtal. Detta då ingen av parterna vet om att det spelas in.

Var jobbar du? Det kan inte vara ett särskilt seriöst företag om de LÄR UT klara faktafel. Vet du inte vad du pratar om skriv inte. Tänk om någon läser ditt inlägg och tror på det och sedan inte går in i tråden igen? De kan leva efter det i år framöver och som indirekt kan kosta dem tusentalskronor.

Du borde namnge företaget så att de kan bli tillrättavisade antingen av kunder eller lämplig myndighet.

I stand corrected, kollade upp detta nyss också, då jag jobbar för ett Norskt företag så är det andra regler där, men då jag sitter i Sverige
så trodde jag det var här det gällde, ber om ursäkt för min miss om detta och jag tar tillbaka mitt påstående.

Permalänk

Löste sig efter mycket strulande!
Någon inspelning hade dom inte.
Jag fick göra en reklamation via ett formulär sen blev jag uppringd av någon från kund relationer som bad så hemskt mycket om ursäkt och givetvis så skulle hon säga upp abonnemanget.
Så allt sluta bra för mig till sist

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Combort har lärt mig att aldrig lita på någon om jag inte kan läsa det på papper. Vart lurad av en av deras säljare som satt i min soffa och ljög mig rakt upp i ansiktet. Så läxan är att aldrig lita på vad de säger om det inte står skrivet.

Skrivet av Tea42BBS:

samma här. Säljare för Tivo ljög utan att blinka om kanal innehåll och pris. Så efter "kampanjtiden" så blev det flera hundra dyrare än vad han sagt. Hade dessutom kvar hans "egna lapp" som han lämnade - men orkade inte med att bråka med dem IGEN.

Har nu sagt upp allt med KåmaBort bolaget

// LZ

Sätter en femma på att säljarna ni haft att göra med inte alls var anställda på ComHem, snarare ett fulsälj-företag som sålde ComHems tjänster, tänk "Mobilizera" och valfri mobiloperatör.

Tyvärr så försöker de själva dölja det faktumet vilket gör att många tror att de har befogenhet att utfästa löften, vilket de inte har. Men det är en viktig läxa att lära sig fråga vilket företag de är anställda av, jag ser till att få svar på den frågan först och är det inte tjänsteföretaget så finns det inte en suck att jag går med på något.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Tycker lagen är lite tråkigt formulerad.
”Från att avtal ingicks”.

Men TS här har ju två exempel på när det blir rätt knasigt:
1) tjänsten kräver hårdvara för att fungera
2) tjänsten startar längre fram i tiden än ångerrätten är lång

Men, jag antar att det ”ånger”-rätten ska göra är just rätten att ångra sig ur något man tecknat på distans / i en hast, inte fungera som två veckors provperiod av tjänsten i sig.

Permalänk
Medlem

Det här låter som en parallell till Stjärna-Fyrkant. De sålde Telias produkter men gav folk intryck av att de ringde från Telia. Jag blev erbjuden ett fint teleavtal då mitt avtal skulle vara på väg att att gå ut. När jag undrade hur ett tillsvidareavtal kunde gå ut blev det förvirring.

Sedan finns det de som inte förstår att man tycker illa om försäljare...

Permalänk
Skrivet av Willzmcdillz:

I stand corrected, kollade upp detta nyss också, då jag jobbar för ett Norskt företag så är det andra regler där, men då jag sitter i Sverige
så trodde jag det var här det gällde, ber om ursäkt för min miss om detta och jag tar tillbaka mitt påstående.

Om du ringer upp kunder i Norge, bör det vara så att dina kunder måste följa norsk lagstiftning om de vill spela in ett samtal. Det är inte säkert att svensk och norsk lagstiftning säger samma sak om detta.

Wikipedia har en sida med info om vad som gäller i olika länder, men Norge finns inte med. Bland annat står det att det i vissa amerikanska delstater krävs tillstånd från båda parter, medan det i andra delstater bara krävs tillstånd från ena parten.

Det står också att en inspelning går att användas som bevis i Sverige även om den framställts på olagligt sätt.