Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vad tror detta forum om när Cannon Lake kan dyka 1H eller 2H 2019 ?

Permalänk

Vad tror detta forum om när Cannon Lake kan dyka 1H eller 2H 2019 ?

Hejsan

Behöver fundera på ny dator men har inte bråttom frågan är om man ska ta en I9 9900K eller kan det vara vettigt och vänta på Cannon Lake 10nm CPU som borde gå på "Z470" eftersom de har tillverkat den ett tag borde den och Z470 vara färdig utvecklade. Teoretisk kan det innebära att man skall bygga en I9 9900k nu och sedan bygga Cannon lake refresh (om de gör en eller hoppar direct till nästa gen på 7nm). Hur tycker ni att jag bör resonera bygga 2H 2018 I9 eller vänta på Cannon Lake som jag tror kommer 2H 2019, kommer det vara värt att vänta ut Cannon Lake misstänker att M3 inte kommer vara klar inför den generationen typ samt ev fler "nyheter" ?

Inväntar eran expetice som jag vet finns här.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

@trollhattan: Gissar att han menar första eller andra halvan.
Även om man ofta pratar kvartal Q1..Q4 så händer det ju att man talar som halvor med, vet inte om de förkortas H dock.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stratoz99:

Hejsan

Behöver fundera på ny dator men har inte bråttom frågan är om man ska ta en I9 9900K eller kan det vara vettigt och vänta på Cannon Lake 10nm CPU som borde gå på "Z470" eftersom de har tillverkat den ett tag borde den och Z470 vara färdig utvecklade. Teoretisk kan det innebära att man skall bygga en I9 9900k nu och sedan bygga Cannon lake refresh (om de gör en eller hoppar direct till nästa gen på 7nm). Hur tycker ni att jag bör resonera bygga 2H 2018 I9 eller vänta på Cannon Lake som jag tror kommer 2H 2019, kommer det vara värt att vänta ut Cannon Lake misstänker att M3 inte kommer vara klar inför den generationen typ samt ev fler "nyheter" ?

Inväntar eran expetice som jag vet finns här.

Intel kom nyligen ut med information om att deras 10 nm CPU:er kommer ut i slutet av 2019 p.g.a. tillverkningsproblemen de har med just denna nod. När dessa väl släpps så kommer det förmodligen vara en likadan historia som med Broadwell - första 14 nm CPU:erna som inte klockade bra så bra (~4.3 GHz som max). Visserligen presterade de bra i bl.a. spel men detta är p.g.a. eDRAM/L4 cachen som användes i dessa men som troligtvis inte kommer att användas i framtida desktop CPU:er.

i9-9900K kommer att tillverkas i "14nm+++" sägs det och förmodligen kunna nå minst 5.0 GHz. En sådan CPU bör prestera väldigt väldigt bra i många år framöver och verkar oftast jämföras med i7-2600K som många fortfarande använder än idag.

Om du kan så vänta fram tills dess då Coffee Lake Refresh släpps vilket verkar vara mot oktober i år! Annars är väl 8700K/2700X som gäller idag om man vill ha bäst prestanda i bl.a. spel.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

@trollhattan: Gissar att han menar första eller andra halvan.
Även om man ofta pratar kvartal Q1..Q4 så händer det ju att man talar som halvor med, vet inte om de förkortas H dock.

H1 och H2 är vedertagna förkortningar för respektive halvår.

Permalänk

@Icte: Tack precis det svar jag letade efter det blir I9 9900k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stratoz99:

@Icte: Tack precis det svar jag letade efter det blir I9 9900k

Mycket gott val, 8c 16t i 5.0 GHz+ samt med denna IPC Intel har i dagsläget bör räcka länge! Tror f.ö. inte att IPC:n kommer att öka mycket heller med nästkommande nod - 5-10% kanske vid samma frekvens och typ av belastning, iaf om man ser till hur det var mellan Sandy Bridge -> Ivy Bridge och Haswell -> Skylake.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII