Snälla, bygg ihop en dator åt mig!

Permalänk
Medlem

Snälla, bygg ihop en dator åt mig!

Hej
clockers, nu tänkte jag unna mig själv med en helt ny gamerdator, staditionär. Har kikat runt lite och dragit den uppenbara slutsatsen att bygga eget skulle vara billigast, men nu har jag ett problem. Jag vet inte ett skit om hårdvaror.
kan någon rar bygga ihop en dator som jag i princip bara kommer lira WoW, Overwatch, LoL helt utan lagg. Min budget ligger på 6k.
Windows kommer jag införskaffa på ett annat sätt än att köpa, har en skiva liggandes, tack tack.

Funderar även på om jag ska uppdatera min dator istället men som sagt kan inget om hårdvara och vet att datorn är ganska gammal.

Nuvarande dator.
CPU
AMD Phenom II X4 955 63 °C
Deneb 45nm Technology
RAM
8,00GB Dual-Channel DDR3 @ 668MHz (9-9-9-24)
Motherboard
ASUSTeK Computer INC. Crosshair IV Formula (AM3) 34 °C
Graphics
BenQ XL2411Z (1920x1080@60Hz)
1024MB ATI AMD Radeon HD 6800 Series (XFX Pine Group) 83 °C
Storage
74GB INTEL SS DSA2M080G2GC SATA Disk Device (SATA (SSD))
1397GB SAMSUNG HD154UI SATA Disk Device (SATA ) 25 °C
Optical Drives
TSSTcorp CDDVDW SH-S223C SATA CdRom Device
Audio
AMD High Definition Audio Device
Nätaggregat
Corsair TX 750W PSU

Har även ett grafikkort liggandes som jag tänkte använda
https://www.gigabyte.com/Graphics-Card/GV-R928XOC-3GD-rev-20#ov

Permalänk
Skrivet av Hankz:

Hej
clockers, nu tänkte jag unna mig själv med en helt ny gamerdator, staditionär. Har kikat runt lite och dragit den uppenbara slutsatsen att bygga eget skulle vara billigast, men nu har jag ett problem. Jag vet inte ett skit om hårdvaror.
kan någon rar bygga ihop en dator som jag i princip bara kommer lira WoW, Overwatch, LoL helt utan lagg. Min budget ligger på 6k.
Windows kommer jag införskaffa på ett annat sätt än att köpa, har en skiva liggandes, tack tack.

Funderar även på om jag ska uppdatera min dator istället men som sagt kan inget om hårdvara och vet att datorn är ganska gammal.

Nuvarande dator.
CPU
AMD Phenom II X4 955 63 °C
Deneb 45nm Technology
RAM
8,00GB Dual-Channel DDR3 @ 668MHz (9-9-9-24)
Motherboard
ASUSTeK Computer INC. Crosshair IV Formula (AM3) 34 °C
Graphics
BenQ XL2411Z (1920x1080@60Hz)
1024MB ATI AMD Radeon HD 6800 Series (XFX Pine Group) 83 °C
Storage
74GB INTEL SS DSA2M080G2GC SATA Disk Device (SATA (SSD))
1397GB SAMSUNG HD154UI SATA Disk Device (SATA ) 25 °C
Optical Drives
TSSTcorp CDDVDW SH-S223C SATA CdRom Device
Audio
AMD High Definition Audio Device
Nätaggregat
Corsair TX 750W PSU

Har även ett grafikkort liggandes som jag tänkte använda
https://www.gigabyte.com/Graphics-Card/GV-R928XOC-3GD-rev-20#ov

för 6k även utan grafikkort, om montering och windows ska ingå? så datordelarna kan kosta runt 5000kr jag antar att du redan har en 60fps 1080p skräm.. sen att hålla +60fps om du har allt på LOW settings.. kanske möjligt men inga garantier

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Precis som the Green Dawg säger så är det ganska mycket du frågar efter med en väldigt knaper budget. En ordentlig skärm kostar 5 000 - 6 000 kronor, som en jämförelse (27" 1440p, G-SYNC).

Jag kan börja göra lite matte med avrundade priser tagna från huvudet så reserverar mig för att det inte är exakt..

  • Minne - 16GB DDR4 2666 MHz RAM = ~1 700 kr (jag skulle ALDRIG råda någon som köper en ny stationär dator för spel att köra 8GB RAM, speciellt med dina krav)

  • PSU - 550w-650w av ok kvalitet, typ EVGA 650 GQ 650W = 800 kr

  • Chassi - något billigt prisvärt, tar i underkant = 500 kr

  • SSD - en billig för OS samt 2, kanske 3 spel 256GB från Amazon.de = 590 kr med frakt. Välj M.2 för samma pris om du vill.

  • Moderkort - billigt men fungerande kanske 800-900 kronor

  • CPU - billig men funktionell, kanske 1 500 kronor

Där är vi uppe på 5 890 kronor.

[bold text är mer som behövs]
Och då saknas grafikkort (det du länkade tror jag inte når upp till dina krav, och dessutom känns det fel att sätta den i en ny dator). Speciellt när grafikkortet är det som med din budget kommer hålla tillbaka dig mest. HDD för lagring/installation av de spel som du inte får plats med på SSDn. Du får inte ut 256GB tex då Win 10 tar sin plats samt att du förlorar 5-10% för Over-Provisioning. Sedan behövs en CPU-kylare, kanske en Hyper 212X.

Utöver det kan det nog hända att ditt chassi inte skulle må dåligt av 1-2 extra chassifläktar beroende på vad som följer med. Ytterligare ett par hundra kronor. Kylpasta kan behövas beroende på vad för kylare du köper.

Som du ser kommer du inte särskilt långt med din budget om du vill köra spel i 1080p @ 60Hz utan dipps. Jag har ingen större koll på CPUer i din prisklass om jag ska vara ärlig, samma med tillhörande moderkort. Det kan vara plus några hundra extra där också. Tror inte du får en ny CPU + mobo för under 2 500 kronor för att tillgodose dina önskemål. Det känns inte heller särskilt aktuellt att bygga vidare på ditt nuvarande system IMO.

Jag skulle sparat vidare och iaf kunna köpa en dator i mid range-klassen. Entry level-klassen som du lägger dig ger dig knappt den prestanda du eftersöker idag, hur kommer den då klara morgondagens spel/ändamål? Att vara frustrerad med prestandan på en nyköpt PC är inte en så bra känsla, av vad jag har hört. Samma med att pumpa in mer pengar i ett system som redan är så pass gammalt. Men det är enbart mina åsikter och priser tagna mer eller mindre ur huvudet.

Vänliga hälsningar,
Tommy

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hankz:

Hej
clockers, nu tänkte jag unna mig själv med en helt ny gamerdator, staditionär. Har kikat runt lite och dragit den uppenbara slutsatsen att bygga eget skulle vara billigast, men nu har jag ett problem. Jag vet inte ett skit om hårdvaror.
kan någon rar bygga ihop en dator som jag i princip bara kommer lira WoW, Overwatch, LoL helt utan lagg. Min budget ligger på 6k.
Windows kommer jag införskaffa på ett annat sätt än att köpa, har en skiva liggandes, tack tack.

Funderar även på om jag ska uppdatera min dator istället men som sagt kan inget om hårdvara och vet att datorn är ganska gammal.

Nuvarande dator.
CPU
AMD Phenom II X4 955 63 °C
Deneb 45nm Technology
RAM
8,00GB Dual-Channel DDR3 @ 668MHz (9-9-9-24)
Motherboard
ASUSTeK Computer INC. Crosshair IV Formula (AM3) 34 °C
Graphics
BenQ XL2411Z (1920x1080@60Hz)
1024MB ATI AMD Radeon HD 6800 Series (XFX Pine Group) 83 °C
Storage
74GB INTEL SS DSA2M080G2GC SATA Disk Device (SATA (SSD))
1397GB SAMSUNG HD154UI SATA Disk Device (SATA ) 25 °C
Optical Drives
TSSTcorp CDDVDW SH-S223C SATA CdRom Device
Audio
AMD High Definition Audio Device
Nätaggregat
Corsair TX 750W PSU

Har även ett grafikkort liggandes som jag tänkte använda
https://www.gigabyte.com/Graphics-Card/GV-R928XOC-3GD-rev-20#ov

Eftersom att du redan har det mesta(GPU, PSU, Chassi etc..) så är det bättre att byta ut ett par delar istället för att köpa nytt!

Här är ett paket med processor, moderkort och ram så får du en rejäl boost i prestanda samt en större SSD för dina spel som kortar ner dina laddningstider avsevärt!

Dessa går säkert att hitta billigare om du kan tänka dig beställa från olika hemsidor.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11711940/

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

@Hankz: Om vi tittar på dina krav kontra din budget så är de här väldigt svårt att uppnå. Du kan få ihop en dator, alltså själva burken men utan ett grafikkort. Och de grafikkort du har skulle fungera inledningsvis om du kan tänka dig att spara ihop till ett klokt grafikkort att köpa lite senare. Ett R9 280 kommer tyvärr dra ner grafikkvaliteten samt prestandan rätt mycke i dom spelen.

Du har fått lite råd redan och hur vill du isf gå vidare?

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Brekker:

Eftersom att du redan har det mesta(GPU, PSU, Chassi etc..) så är det bättre att byta ut ett par delar istället för att köpa nytt!

Här är ett paket med processor, moderkort och ram så får du en rejäl boost i prestanda samt en större SSD för dina spel som kortar ner dina laddningstider avsevärt!

Dessa går säkert att hitta billigare om du kan tänka dig beställa från olika hemsidor.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11711940/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/11711940/

Skulle absolut köra på ett Z370 moderkort för 390kr till. Detta då H310 är begränsad till 2666MHz minnen samt att man kan plocka ut 100MHz till ur CPUn. Öppnar även upp för mer prestanda vid en eventuell uppgradering. 4 minnesslottar, fler USB-uttag och Intel NIC anser jag lätt vara värt de extra pengarna trots en extremt pressad budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Skulle absolut köra på ett Z370 moderkort för 390kr till. Detta då H310 är begränsad till 2666MHz minnen samt att man kan plocka ut 100MHz till ur CPUn. Öppnar även upp för mer prestanda vid en eventuell uppgradering. 4 minnesslottar, fler USB-uttag och Intel NIC anser jag lätt vara värt de extra pengarna trots en extremt pressad budget.

Eftersom hen inte kan något om hårdvara ska du inte anta att hen kan något om överklockning heller eller är intresserad av det.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11712253/

+ Grafikkortet och din nuvarande hårddisk.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dassh:

Eftersom hen inte kan något om hårdvara ska du inte anta att hen kan något om överklockning heller eller är intresserad av det.

Det är endast listat som en av fördelarna men just i det här fallet så skulle jag nog säga att vem som helst klarar att göra det med instruktioner på någon minut.

Permalänk
Rekordmedlem

Behåll låda, ssd, hdd och nätdel, bygg på en en AM 4 plattform med en Ryzen 5 2400G (du kör från början på den integrerade grafiken) 16 Gbyte ram och du har uppgraderat från det du har nu och du har en plattform som du kan bygga vidare på om ett tag, det kommer kosta ca 5000 kr och du kan sedan trycka i ett grafikkort och bytea till en värre cpu i stället för apun om du vill gå ytterligare ett steg i prestanda men framförallt har du en "ny" och bra dator för ca 5000 kr som går att bygga vidare på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Hankz: Sätt in en annons i marknaden här på sweclockers. Se vad du kan få för din budget.

Bara att skriva i denna tråd vad du får för erbjudanden så kan vi kontrollera det åt dig.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@Hankz: Sätt in en annons i marknaden här på sweclockers. Se vad du kan få för din budget.

Bara att skriva i denna tråd vad du får för erbjudanden så kan vi kontrollera det åt dig.

Det tycker jag låter som det vettigaste i detta läge (av den info vi har). Annars så är mrqaffes paket inte den värsta idéen heller efter att jag skummat igenom lite tester på CPUn. Men jag tror fortfarande du kommer att bli besviken över prestandan, tyvärr.

En begagnad och välskött dator som du kan testa på plats innan köp skulle jag nog säga är vettigt då du kommer upp en hel del i prestanda om du hittar rätt deal. Detta är om du absolut måste köpa nu nu nu - annars skulle jag personligen sparat ihop ett par-tre tusen kronor till och sedan köpt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro