Permalänk

E-foil

Börjat på å bygga en eldriven surfingbräda med bärplan Efoil

Har ingen bräda än, tänkte få klart mast, vingar elektronik först.
Testkört proppellern med en skruvdragare och den drar riktigt bra trots det låga varvtalet.

Elektroniken kommer vara i en vattentät låda uppe på brädan

Är 6s 10000mah x4 Lipo och 400amp fartreglage

Permalänk

Motorn kommer vara en sss56104 500kv

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Bilderna fungerar ej för mig.

Kolla om http://efoil.builders/ fungerar för dig.
Bilderna fungerar fint.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Kolla om http://efoil.builders/ fungerar för dig.
Bilderna fungerar fint.

Ok. Hemsidan fungerar bra för mig, men bilderna kan inte nås.
Tog bort förra inlägget för att inte skräpa ner för mkt.

Permalänk
Medlem

Gud vad roligt, följs!

Beskriv utgångsläget lite mer. Köpt ett färdigt kit eller köper du lösa delar avsedda för vanliga båtar? Vad har du för budget? Jag bor vid en sjö och har drömt om en sån här sedan jag först såg den. De är ju dock väldigt dyra, men kan man bygga in egen så har jag kanske ett roligt vinterprojekt framför mig

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Spännande, ska följas! Har du tänkt att bygga foilen med eller köper du färdigt?

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Skrivet av Zachtionman:

Gud vad roligt, följs!

Beskriv utgångsläget lite mer. Köpt ett färdigt kit eller köper du lösa delar avsedda för vanliga båtar? Vad har du för budget? Jag bor vid en sjö och har drömt om en sån här sedan jag först såg den. De är ju dock väldigt dyra, men kan man bygga in egen så har jag kanske ett roligt vinterprojekt framför mig

Allt är lösa delar, batteriena hittade jag på ebay tyskland, är budget batterier och inte hittat mkt info men tror dom ska fungera, ska kopplas i både serie och parallel så blir 12s 20000mah.
Fartreglaget är egentligen onödigt kraftigt/stort men kommer köra med större propeller än andra byggen så kommer nog dra lite mer ampere.

Masten är från Slingshot och vingarna är beställda Från RL boards i tjeckien (anpassade för e-foiling)

Sen ska jag göra ett eget fuselage (pinnen mellan vingarna)
Motorinkapslingen är/blir i aluminium, har tagit inspiration från
http://efoil.builders men dom flesta där använder 3d skrivare och gör det mest i plast och jag använder fräs/svarv och aluminium.

Har ingen budget men kommer nog kosta runt 10000-15000:- utan bräda... Går dock å göra billigare med mindre fartreglage, mindre batterier, tillverka egna vingar i glasfiber etc

Om du har 3d skrivare finns det kompletta byggbeskrivningar inköpslistor etc
Vore kul med fler byggare i sverige!

Permalänk
Skrivet av archie:

Spännande, ska följas! Har du tänkt att bygga foilen med eller köper du färdigt?

Masten är från slingshot och vingarna från Rl boards men kommer göra resten (fueselage, masthållare etc)

Permalänk

Mast och hållare

Masthållaren klar, kablarna kommer gå i den runda alubiten sen upp i masten

Permalänk
Medlem
Skrivet av huricane4:

Masthållaren klar, kablarna kommer gå i den runda alubiten sen upp i masten

http://forumbilder.se/H7PN5/img-20180805-182903.jpg

Har det hänt något mer de senaste två veckorna? Nyfiken som attans

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Skrivet av Zachtionman:

Har det hänt något mer de senaste två veckorna? Nyfiken som attans

Fått hem vingarna och skruvat fast dom på en 4kantstång, bild kommer

Permalänk

Liten uppdatering ett år senare... hadde lite motivationsbrist ett tag men nu har det hänt lite igen

Brädan jag ska använda:

Skön bräda å plattvatten paddla med, och fungerade även å vågsurfa med. Hoppas nu den fungerar till e-foiling (är nog lite för stor egentligen men eftersom min min setup troligen kommer vara stark å långsam så borde det bli bra)

Lite torrvarvning med urladdade batterier och strypt esc men ylar på bra ändå

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

First flight

En värdelös video från första testet, kollar man nog så ser man att den lyfter, dödmansgreppet är feldesignat så fick hålla handen på det hela tiden så gick inte stå upp...batterielådan va lös med så fick ligga över den för den skulle stanna kvar... inte optimala förhållande men va kul å veta att allt lirar å att vingarna ger lyft i låg fart, nytt seriösare test till helgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huricane4:

En värdelös video från första testet, kollar man nog så ser man att den lyfter, dödmansgreppet är feldesignat så fick hålla handen på det hela tiden så gick inte stå upp...batterielådan va lös med så fick ligga över den för den skulle stanna kvar... inte optimala förhållande men va kul å veta att allt lirar å att vingarna ger lyft i låg fart, nytt seriösare test till helgen.
https://www.youtube.com/watch?v=mJo7JHtaZos

Har du provat något mer? Hur mycket har du lagt i kronor o tid ungefär, nu när du har en funktionell efoil?

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein