Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pid1:

Är nu på jakt att byta ut min FiiO e10k Olympus 2 med något som kan driva mina Beyer-Dynamic T90s till fullo och som passar bra till eventualla uppgraderingar. Har inga direkta framtidsplaner men är något intresserade av LCD2. En DAC+AMP combo skulle sitta fint och jag har just nu ögonen på en Schiit Jotunheim, men jag är öppen för alternativ. Viktigast är att den fungerar med Linux. Håller gärna mig borta från tubar.

Någon som varit i samma sits?

Den ligger i samma prisklass som kinesiska Audio GD NFB-11.38 som jag köpte. Den senaste varianten är lite dyrare ($419 + frakt), den förra 11.28 kostar $330+frakt. En av skillnaderna är att nya har en annan DAC, därav namnet (ES9038 Pro/ES9028 Pro).
http://www.audio-gd.com/Pro/Headphoneamp/NFB1138/NFB1138EN.ht...
http://www.audio-gd.com/Pro/Headphoneamp/NFN1128/NFB1128EN.ht...

Amanero USB interfacet ska fungera utan driver för Linux med "UAC2 compliant kernel"
http://www.audio-gd.com/Pro/dac/Amanero/AmaneroEN.htm

Jag läste en hel del recensioner först innan jag köpte min DAC/AMP. Sen är det förstås en viss osäkerhetsfaktor beställa från Kina. De har två återförsäljare i Europa, en i Tyskland och en i Frankrike. Där är priset dock dyrare pga moms och visst pålägg (typ €460 för 11.38).

Jag kan inte säga någonting om skillnaderna i ljudkvalite (om det ens finns några) mot en Schiit Jotunheim. Jag hade en billigare DAC/AMP förut och det blev en uppgradering. Jag är ingen audiofil, men uppskattar bra ljud.

Permalänk
Medlem

Okunnig gameare

Tjo, har funderat på vilka hörlurar/headset jag ska köpa, ska använda det till Gaming. Har googlat runt i en vecka ungefär och drar slutsatsen till att headphones är bättre än Gaming headset. Har tittat runt lite och har kommit fram till att många använder beyerdynamic dt 990 250 ohm, men för att få dem till sin fulla potentiella har jag insett att jag måste köpa en amp. Jag har egentligen 2 frågor,
Vad är skillnaden på amp/dac emot audio interface?
Vad behöver jag ha för att få beyerdynamic dt 990 250 ohm till sin fulla potiental.
Tacksam för svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Amanero USB interfacet ska fungera utan driver för Linux med "UAC2 compliant kernel"
http://www.audio-gd.com/Pro/dac/Amanero/AmaneroEN.htm

Tack för att du kollade upp det! Att man kan byta filter låter intressant i fall T90-toppen blir allt för kraftfull när man väl pumpar in kraft i dem.

Vilken färg lyser LED-lampan? Klass-1 laser-blått?

Hur mycket totalt blev det i svenska riksdaler för att få hem paketet? Frakttid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pid1:

Tack för att du kollade upp det! Att man kan byta filter låter intressant i fall T90-toppen blir allt för kraftfull när man väl pumpar in kraft i dem.

Vilken färg lyser LED-lampan? Klass-1 laser-blått?

Hur mycket totalt blev det i svenska riksdaler för att få hem paketet? Frakttid?

Den lyser svagt blått och led:en är nästan helt försänkt så tittar man från sidan syns den inte längre.

Jag köpte från franska återförsäljaren så det blev en hel del dyrare än att köpa från Kina direkt. Det landade på cirka 4800 med moms och frakt. De levererade väldigt snabbt, 4 dagar. Vilket är väl runt 800 mer än jag tänkt lägga ut, men fick ett köpryck och slog till ändå.

Såg en tråd på Reddit som sammanställde lite av de praktiska skillnaderna i bland annat in och utgångar etc. Jotunheim är rätt mångsidig och har en snygg design. Audio GD är en svart plåtbox.
https://www.reddit.com/r/ZReviews/comments/6neams/jotunheim_b...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Riipze:

Tjo, har funderat på vilka hörlurar/headset jag ska köpa, ska använda det till Gaming. Har googlat runt i en vecka ungefär och drar slutsatsen till att headphones är bättre än Gaming headset. Har tittat runt lite och har kommit fram till att många använder beyerdynamic dt 990 250 ohm, men för att få dem till sin fulla potentiella har jag insett att jag måste köpa en amp. Jag har egentligen 2 frågor,
Vad är skillnaden på amp/dac emot audio interface?
Vad behöver jag ha för att få beyerdynamic dt 990 250 ohm till sin fulla potiental.
Tacksam för svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Amp/dac brukar betyda en hörlursförstärkare och en dac och ett audio interface syftar oftast på ett ljudkort (men det behöver inte betyda bara vara det) ett ljudkort har analoga ingångar dvs det innehåller både en dac och en adc men en dac kan endast ha analog utgång och kan aldrig ha analog ingång för då är det per definition inte längre tal om en dac.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Fostex TR-X00 Ebony :)

Jag slog till på ett par Fostex TR-X00 Ebony innan sommaren, som anlände häromdagen (sju veckor tidigare än vad Massdrop först angav ). Jag fick dessutom serienummer 00001, så det var ju lite roligt.

Jag har bara hunnit lyssna några timmar, men första intrycket är mycket bra. Väldigt detaljerade med djup och "punchy" bas som inte blöder över i mellanregistet. Diskanten är klar utan att vara vass. Jag skall återkomma mer vad gäller ljudet när jag har hunnit lyssna lite mer kritiskt, och även jämföra med mina HD-650.

Lurarna är sjukt snygga och väldigt bekväma. Den medföljade (avtagbara) kabeln är tjock och gedigen med en vävd yta. Den är dock galet lång och plockar upp en del ljud när den dras mot andra ytor, så jag kommer nog att kika på en kortare variant om/när det börjar dyka upp ersättningskablar.

Visa signatur

The answer is technology! What was the question?

Permalänk
Medlem

Ut med det gamla in med det nya!

Sisådärja. Ajöss NAD och hej Questyle!

Har bytt hörlursförstärkare till arbetsstationen. Från NAD D1050 till Questyle CMA400i.

Utan överdrift (jo, faktiskt) så är Questylen så mycket bättre. Den sätter elementen i gungning med en helt annan kraft och auktoritet än vad NAD:en klarade av. Mina audio technica A1000Z fick en mycket kraftigare punch helt plötsligt. Det blev väldigt tydligt att NAD:en inte klarade att driva dem med samma kraft och kontroll. Questylen gräver djupt ned i bastonerna och plockar upp detaljer och nyanser som inte alls fanns där tidigare. Jag är toknöjd med denna.

Permalänk
Medlem

HiFiMAN HE-400S 1700:-
Vet inte hur det står sig mot Massdrop och liknande i pris.

Permalänk

Hej, jag skulle behöva lite hjälp/råd/tips kring trådlösa in-ear hörlurar då alla som ser ut som nedan inte passar mina hörselgångar (alldeles för trånga):

Tyvärr verkar 99% av alla trådlösa lurar använda sig av just denna utformningen på gummikuddarna.
Köpte nyligen Samsungs IconX 2018 efter noga studerande av recensioner och folk på youtube som testar dem, där en överväldigande del sa att de bara passade direkt, inga problem. Well, prövade alla medföljande kombinationer av gummikuddar som följde med, ingenting gick att använda.

Visa signatur

MSI GeForce GTX 780 Ti 3GB, EVGA Supernova G2 650W, Cooler Master Hyper 212 EVO, Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600MHz VENGEANCE LP, ASUS Z87-A ATX, Intel Core i7 4770K 3.5 GHz, Samsung 840 EVO 250GB, 2TB Toshiba 7200rpm 64MB, Win 7 x64.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kräft-Birger:

Hej, jag skulle behöva lite hjälp/råd/tips kring trådlösa in-ear hörlurar då alla som ser ut som nedan inte passar mina hörselgångar (alldeles för trånga):

https://cdn3.volusion.com/ocdyz.qurhw/v/vspfiles/photos/AE-215-2.jpg?1487711421

Tyvärr verkar 99% av alla trådlösa lurar använda sig av just denna utformningen på gummikuddarna.
Köpte nyligen Samsungs IconX 2018 efter noga studerande av recensioner och folk på youtube som testar dem, där en överväldigande del sa att de bara passade direkt, inga problem. Well, prövade alla medföljande kombinationer av gummikuddar som följde med, ingenting gick att använda.

Det finn en massa olika typer att köpa på Ebay och hittar du inget pga att du har ovanliga öron så går det att gjuta av hörselgången och skräddarsy nått just för dig, det blir visserligen dyrare men passformen blir perfekt och det är så många musiker gör.
Det går att beställa gjutna proppar online tex http://www.ilicon.se/Bestall.html när du väl har gjort avgjutningen av öronen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hej
Funderar på nya lurar som skall användas mest till pendling och andra aktiviteter när man är ute på språng. För närvarande har jag ett par KEF Space One som börjar bli slitna eftersom jag använder lurarna dagligen och i alla sorters väder. De skall helsta vara slutna så att man inte stör omgivningen och samtidigt bekväma. Skall kunna gömmas undan i en ryggsäck. Föedrar att man hör röster och instrument och en ren bas än någon överdriven mega bas. Priset är inte satt i sten. Skulle gärna hitta något billigare den här gången än vad mina nuvarande kostade när de var helt nya. Säg mellan 2-6k. Bor ej i Sverige. Kan ändå få tag i det mesta utav de vanligaste märken. De skall helst fungera med en IPhone så inte allt för tröga att driva.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Buddaz112: Ett nytt par Space one? Går ju att hitta för 3k nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Hej
Funderar på nya lurar som skall användas mest till pendling och andra aktiviteter när man är ute på språng. För närvarande har jag ett par KEF Space One som börjar bli slitna eftersom jag använder lurarna dagligen och i alla sorters väder. De skall helsta vara slutna så att man inte stör omgivningen och samtidigt bekväma. Skall kunna gömmas undan i en ryggsäck. Föedrar att man hör röster och instrument och en ren bas än någon överdriven mega bas. Priset är inte satt i sten. Skulle gärna hitta något billigare den här gången än vad mina nuvarande kostade när de var helt nya. Säg mellan 2-6k. Bor ej i Sverige. Kan ändå få tag i det mesta utav de vanligaste märken. De skall helst fungera med en IPhone så inte allt för tröga att driva.

Skickades från m.sweclockers.com

Sony WH-1000MX2

Kanske är lite partisk då det är de jag själv kör men är så nöjd med de att jag gladerligen rekomenderar dem. Grym ANC och ljudet är kanske inte är i högre audiofil-klass men riktigt riktigt bra för typen av hörlur!

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Skrivet av Langelus:

Sony WH-1000MX2

Kanske är lite partisk då det är de jag själv kör men är så nöjd med de att jag gladerligen rekomenderar dem. Grym ANC och ljudet är kanske inte är i högre audiofil-klass men riktigt riktigt bra för typen av hörlur!

Vill ikke ha NC och de lurarna du nämner har jag sett i butik och försökt prova och de passar inte mig. Vissa lurar som är i den storleken klämmer precis på örat. De jag har nu fungerar ett litet tag till även fast de börjar bli rätt så slitna. Använder aldrig NC även fast de lurar jag har nu har funktionen. Tycker det är bättre att höra omgivningen än att vara helt isolerad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av oatp1b1:

@Buddaz112: Ett nytt par Space one? Går ju att hitta för 3k nu.

Lite osäker. Fast då utan crap kabeln. Har aldrig blivit tid att köpa en annan kabel. Den som följer med är för lång och opraktisk.

Gillade komforten som finns på Shure serien, dock var ljudet lite sådär.

Beyer T70p som jag hade var sjukt sköna, dock för stora att ha på sig.

KEF , jag har blir för varma och de sitter precis lagom så någon mm större hade varit perfekt.

Så svårt att hitta något som passar öronen. In ear går bort ifall man inte gjuter egna mjuka kuddar. Får ont utav det mesta så bör helst vara over ear.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

B&O beoplay serie är det något bra ljud i de eller är det mest bara design.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har nog skrivits om ett par gånger men vill också säga vad jag tycker. Fick chansen att jämföra Sennheiser HD 820, 800S och 650 idag. (jämförde med HD650 för att det är dessa jag själv har). Detta med en HDV 820 förstärkare.
Förkortar det snabbt.
Att gå från 650 till 800S var ett STORT steg. Men steget från 800S till 820 var helt sjukt, jag kunde inte sluta le när jag hade dessa om öronen. Vilket ljud. Lyssnar mycket på 2step och dubstep när jag har har lurar och testade med några låtar av Burial, hittade ljud som jag aldrig upplevt förut med mina 650. Hade jag haft ekonomin att köpa en förstärkare för 22000 kr, ett par hörlurar för 23000 kr så hade jag köpt mig ett par 820 direkt. Tyvärr sitter jag med mina 650 lurar och får vara nöjd med vad jag har

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Inaktiv

@LudvigLindell: Vad driver du dina 650 med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

@LudvigLindell: Vad driver du dina 650 med?

Körde med Asus Xonar Essence STX, men har sålt för att köpa nåt ordentligt.
Jag jämförde dock alla hörlurarna med samma förstärkare, HDV 820.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LudvigLindell:

Körde med Asus Xonar Essence STX, men har sålt för att köpa nåt ordentligt.
Jag jämförde dock alla hörlurarna med samma förstärkare, HDV 820.

Okaj, bra med prisskillnad på lurarna också

Råkade börja lyssna på elektronisk musik igen, och ja mina lurar som var bra på det är sålda. Vad ska man ha nu som ger lite extra umpf? Har ett par Sony MDR1A nu som får ta smällen.

Edit: Fick bli ett par Sony XB950B1, låter som om det fungerar med dem. Rea på dem nu också.

Permalänk
Medlem

@anon8870: Dessa utan tvekan, anses väl vara bland det bästa man kan ha om man ska ha mycket bas. Och väldigt sällan de kommer ut på begagnadmarknaden.

https://audioconcept.se/product/sony1000/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oatp1b1:

@Ramses: Dessa utan tvekan, anses väl vara bland det bästa man kan ha om man ska ha mycket bas. Och väldigt sällan de kommer ut på begagnadmarknaden.

https://audioconcept.se/product/sony1000/

Oj, japp beställde de där och avbeställer de andra. Mycket tack för länken, har hört mycket om de där lurarna.

Permalänk
Medlem

Foster th-x00? Finns några till salu på sistone har jag sett. Grym bas närmaste 10" sub jag någonsin kommit men integrerar inte alls med mellanregistret

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag skaffade ett par AKG K240 Studio under semestern för att ha till gitarrförstärkaren så att man kan rocka utan att störa resten av grannskapet. Rätt nöjd hittills, ok ljud - nästan lite tråkigt raka i återgivningen men så är det ju studiolurar egentligen. Förväntar mig å andra sidan inga underverk för 600 spänn. Snyggt retro också.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Argh... Om bara Schenker kunde få tummen ur och inte skriva att Beräknad leveranstid var i förrgår. :@

Väntar på ett par Beyerdynamic DT990 som komplement...

Jag. Vill. Ha. Paket!

Visa signatur

Razer Blade Stealth / Macbook Air M1 512GB 8/8

Sennheiser HD800S / Sennheiser HD650 / Sennheiser HD600
Sennheiser PXC550 / Sennheiser HD598

Permalänk
Inaktiv

@HlMSELF: Haha segt, blev uppringd av leverantören 2ggr idag, paket öppnat och lyssnar genom innehållet nu

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Halogen:

Jag skaffade ett par AKG K240 Studio under semestern för att ha till gitarrförstärkaren så att man kan rocka utan att störa resten av grannskapet. Rätt nöjd hittills, ok ljud - nästan lite tråkigt raka i återgivningen men så är det ju studiolurar egentligen. Förväntar mig å andra sidan inga underverk för 600 spänn. Snyggt retro också.

https://www.djservice.se/bilder/produkter/1/IDS0002820_3.jpg

Hur sitter de på skallen? Är ute efter lurar för allt från spel till musiklyssning till gitarr/baslir och de där verkar rätt ok. Dock har jag både glasögon och stort huvud så jag har aldrig hittat lurar som sitter bekvämt under en lång tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Hur sitter de på skallen? Är ute efter lurar för allt från spel till musiklyssning till gitarr/baslir och de där verkar rätt ok. Dock har jag både glasögon och stort huvud så jag har aldrig hittat lurar som sitter bekvämt under en lång tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Helt ok tycker jag. De sitter inte jättehårt på huvudet, snarare åt det lösa hållet. Jag har också glasögon och upplever inte att de klämmer eller nåt. Två timmar med gitarren var inga som helst problem i alla fall.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

@HlMSELF: Haha segt, blev uppringd av leverantören 2ggr idag, paket öppnat och lyssnar genom innehållet nu

Idag 15:59
Sändningen kunde inte levereras till mottagaren denna leveransdag.
Sändningen är planlagd för leverans nästkommande turdag.
"

Man får ju tuppjuck alltså

Visa signatur

Razer Blade Stealth / Macbook Air M1 512GB 8/8

Sennheiser HD800S / Sennheiser HD650 / Sennheiser HD600
Sennheiser PXC550 / Sennheiser HD598

Permalänk
Inaktiv

@HlMSELF: Är det i storstad eller på landet? Jag hade inte samma leverantör iofs.