Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem

Eftersom du köpt två datorer så är nog det smartaste att köpa ett paket med 2x8GB och sätta båda de två i den ena datorn. Den ursprungliga stickan flyttar du över till den andra datorn. På det sättet har du identiska par i varje dator, vilket är att föredra.

Gällande IKEA:s USB-C-kabel så fungerar mina två exemplar utmärkt. Bra passform och funkar fint med snabbladdning av min Nokia 8. Har aldrig varit med om att en USB-C-kabel inte sitter fast som den ska. Micro-USB är en annan historia, fast där har jag inte testat IKEA:s.

Permalänk
Medlem

Köpte på mig en USB-C-kabel på IKEA som även den sitter bra i telefonen (Huawei P10).

Däremot fungerar inte snabbladdning (varken fast charge eller super charge) Likadant på sambons Honor 8.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Köpte på mig en USB-C-kabel på IKEA som även den sitter bra i telefonen (Huawei P10).

Däremot fungerar inte snabbladdning (varken fast charge eller super charge) Likadant på sambons Honor 8.

Huawei supercharge fungerar genom att mata mycket hög ampere (5a) med låg spänning (4.5v) vilket kräver tjockare kablar som klarar 5a vilket är ovanligt bland vanliga kablar som idagsläget brukar användas till högst 2.4a. Mer ampere = tjockare kablar.

Vanlig snabbladdning höjer istället spänningen till 9v eller mer så att det inte behövs mer ampere än ca 2a så att vanliga kablar fortfarande kan användas. högre spänning/volt = samma kablar kan användas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Huawei supercharge fungerar genom att mata mycket hög ampere (5a) med låg spänning (4.5v) vilket kräver tjockare kablar som klarar 5a vilket är ovanligt bland vanliga kablar som idagsläget brukar användas till högst 2.4a. Mer ampere = tjockare kablar.

Vanlig snabbladdning höjer istället spänningen till 9v eller mer så att det inte behövs mer ampere än ca 2a så att vanliga kablar fortfarande kan användas. högre spänning/volt = samma kablar kan användas.

Ja, det var vad jag lyckades hitta om Huaweis snabbladdning också. Därför det är konstigt att jag inte ens fick fast charge (9v2a) som jag fått med billiga kina-kablar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Tips att kolla era mail ifrån komplett.

Har åter igen fått mail om rabattkoder som dom brukar ha.
200kr vid köp över 1000:-
400kr vid köp över 2000:-

Fick på båda mina mails igen, fick senast för typ 2 månader sedan samma erbjudande.

Permalänk
Medlem

@Nivity: Ska inhandla moderkort från komplett, om du inte behöver dom tar jag jätte gärna 1 av dom.

Hur ser mailen ut btw? Hittar bara deras reklam utskick :/

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Tips att kolla era mail ifrån komplett.

Har åter igen fått mail om rabattkoder som dom brukar ha.
200kr vid köp över 1000:-
400kr vid köp över 2000:-

Fick på båda mina mails igen, fick senast för typ 2 månader sedan samma erbjudande.

Bara trogna kunder?
Behöver du inte rabatten är jag intresserad

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

bozze4evigt @ xbox l!ve

Permalänk
Medlem

Måste berömma Roxcore mottagaren från Kjell. Haft den i ca 1 vecka och ljudet är mycket högre än USB-C adaptern jag fick av Huawei samt att batteriet håller ett bra tag. Utan laddnign när jag fick den höll den i ca 6h. För 90 kr kan det inte bli bättre tror jag iaf. Bara synd den inte behärskar att visa procent av batteriet, ikon finns men procent vore bättre. +1 till mottagaren iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Tips att kolla era mail ifrån komplett.

Har åter igen fått mail om rabattkoder som dom brukar ha.
200kr vid köp över 1000:-
400kr vid köp över 2000:-

Fick på båda mina mails igen, fick senast för typ 2 månader sedan samma erbjudande.

😕 Hittar inget sånt mail, bara vanliga nyhetsbrevet. Någon som vet hur man ska bete sig för att få dessa? Var på gång att beställa förra gången det surrades om dessa rabatter, och nu på gång för ny beställning men känns ju lite trist att missa rabatten igen.

Visa signatur

c64, u1541-8Gb SD, Tac-2, AR6.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av pback:

😕 Hittar inget sånt mail, bara vanliga nyhetsbrevet. Någon som vet hur man ska bete sig för att få dessa? Var på gång att beställa förra gången det surrades om dessa rabatter, och nu på gång för ny beställning men känns ju lite trist att missa rabatten igen.

Tja

2000kr få 400kr rabatt
Använd rabattkoden hu83vGr2k

1000kr får 200kr
Använd rabattkoden xREjh64fd

Permalänk
Medlem
Skrivet av XxxD:

Tja

2000kr få 400kr rabatt
Använd rabattkoden hu83vGr2k

1000kr får 200kr
Använd rabattkoden xREjh64fd

Oj, tackar! Tog "2000kr få 400kr"-rabatten.

Visa signatur

c64, u1541-8Gb SD, Tac-2, AR6.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av pback:

Oj, tackar! Tog "2000kr få 400kr"-rabatten.

Tror inte att det är personligt, har sett andra med samma rabattkod.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Premo:

Bose Companion 50

3 478kr (333.97 €) Amazon Tyskland. Fri frakt till Sverige.
https://www.amazon.de/Bose-Companion-Multimedia-Lautsprechers...

3989kr Närmst på Prisjakt
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3122249

Glöm inte räkna med vår svenska moms... Då blir det ~3 662 kronor och inget höjdarfynd.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Glöm inte räkna med vår svenska moms... Då blir det ~3 662 kronor och inget höjdarfynd.

Vad jag vet så tillkommer ingen moms och tull på varor beställda inom EU.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Avstängd
Skrivet av maskeradmannen:

Vad jag vet så tillkommer ingen moms och tull på varor beställda inom EU.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är fel. Amazon lägger själv på rätt momssats när du går till kassan.

https://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/handel-inom-eu...

Det är oerhört osannolikt att du handlar en produkt som inte drabbas av reglerna.

Citat:

Om du handlar via Internet eller postorder från ett företag i ett annat EU-land gäller speciella skatteregler. Ett Internet- eller postorderföretag som säljer till kunder i Sverige ska vara momsregistrerat här om den sammanlagda årsomsättningen överskrider 320 000 kronor. Om beloppet inte överskrids redovisar säljaren moms i sitt eget land. I det fallet betalar du den momssatsen som tillämpas i säljarens hemland. Överskrids beloppet ska säljaren betala moms enligt svenska skattesatser, det vill säga 25 procent. Då måste du betala svensk moms.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det är fel. Amazon lägger själv på rätt momssats när du går till kassan.

https://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/handel-inom-eu...

Det är oerhört osannolikt att du handlar en produkt som inte drabbas av reglerna.

Där ser man. Nu var det ju ett tag sen jag beställde något så jag antar att reglerna ändrats då. Synd, men tack för upplysningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem

Såg Elgigantens deal på surface pro, är det ett bra köp nu? Eller väntas en uppdatering snart? Jag har en ganska högt speccad XPS 15 (i7, 16 gb ram) idag men jag är sugen på något mer portabelt. Jag spelar inga spel på min laptop ändå. Funderar på att gå ner i prestanda på den portabla enheten och köpa en stationär dator lite längre fram. Vad tror ni, kommer jag gråta över skillnaden med en i5 surface pro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maiooo:

Såg Elgigantens deal på surface pro, är det ett bra köp nu? Eller väntas en uppdatering snart? Jag har en ganska högt speccad XPS 15 (i7, 16 gb ram) idag men jag är sugen på något mer portabelt. Jag spelar inga spel på min laptop ändå. Funderar på att gå ner i prestanda på den portabla enheten och köpa en stationär dator lite längre fram. Vad tror ni, kommer jag gråta över skillnaden med en i5 surface pro?

Känns som ett bra köp, jag tror inte det kommer någon ny SP förrän 2019. Microsoft har f ö samma deal:
https://www.microsoft.com/sv-se/p/surface-pro-platinum-signat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zapa:

Tror inte att det är personligt, har sett andra med samma rabattkod.

Jag nyttjade precis 400kr koden också. Dock kunde jag inte göra ett andra köp med 400krs koden men 200kr fungerar vid ett andra köp. Så jag gissar att man får använda varje kod en gång.

Finns det något på komplett för 10kr?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maiooo:

Såg Elgigantens deal på surface pro, är det ett bra köp nu? Eller väntas en uppdatering snart? Jag har en ganska högt speccad XPS 15 (i7, 16 gb ram) idag men jag är sugen på något mer portabelt. Jag spelar inga spel på min laptop ändå. Funderar på att gå ner i prestanda på den portabla enheten och köpa en stationär dator lite längre fram. Vad tror ni, kommer jag gråta över skillnaden med en i5 surface pro?

Är också sugen på denna, tvivlar på att den kommer droppa mer i pris.
Hoovrar över köpknappen just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eken:

HP OMEN 27" LED G-Sync Z4D33AA 1440p /165hz Gsync skärm på 29%rea kostar 4990kr

https://www.komplett.se/product/954922/gaming/skarmar-tillbeh...

Ny dator ska införskaffas lagom till battlefield 5, ska man slå till på denna skärm redan nu eller hoppas på bättre rea längre fram? Va säger ni?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nickyy:

Ny dator ska införskaffas lagom till battlefield 5, ska man slå till på denna skärm redan nu eller hoppas på bättre rea längre fram? Va säger ni?

@Nickyy
De tycker jag definitivt, blir inte bättre en så med de specsen. Jag menar jag smällde till på min skärm som du ser i signaturen för 4100kr som demo (retur vara) som jag är rätt så stolt över Gör de du också så du kan börja skryta

Glöm bara inte rabattkoden hu83vGr2k och priset blir 4590kr!

Visa signatur

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus Z170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2500Mhz.
PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Ducky One 2 Mini Pure White Keyboard (Silent Red Switch)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Är också sugen på denna, tvivlar på att den kommer droppa mer i pris.
Hoovrar över köpknappen just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Samma här, haha! Känns som ett onödigt köp för min del på många sätt. Är väldigt nöjd med min XPS men den är ganska otymplig att ha med sig när man reser. Jag skulle vilja ha en surface för portabiliteten. Skulle iofs kunna sälja min laptop... Hmmm. Decisions decision...

Permalänk
Medlem

Kan ha köpt en A1000 nvme ssd för 800kr med 200kr rabattkoden på komplett, visste dock inte att jag behövde fler ssd diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Kan ha köpt en A1000 nvme ssd för 800kr med 200kr rabattkoden på komplett, visste dock inte att jag behövde fler ssd diskar.

Här blev det en i5 8400 och 120gb ssd för 400krs rabatten och 8gb ram med 200krs koden.

Nu ska jag leta något bra chassi och moderkort som passar till min nya dator

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Såg att Komplett säljer stora QCK mattan för 299:-, någon som vet hur den jämför sig mot ASUS Rog Sheath? ASUSen ser glatt ut.

Visa signatur

Like every man of sense and good feeling, I abominate work.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det är fel. Amazon lägger själv på rätt momssats när du går till kassan.

https://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/handel-inom-eu...

Det är oerhört osannolikt att du handlar en produkt som inte drabbas av reglerna.

Det stämmer fullständigt för alla produkter som säljs av Amazon själva (och är märkta med "Dispatched from and sold by Amazon.").
Den tyska momsen är 19 %, vilket innebär att varorna blir nästan exakt 5 % dyrare när den svenska momsen (25 %) används i stället för den tyska.

När det gäller produkter som säljs av Amazons "partnerföretag" (och är märkta med "Sold by <annat_företagsnamn> and Fulfilled by Amazon.") kan du mycket väl få betala den tyska momsen på 19 %, alltså det pris som står på produktsidan. Det har hänt mig mer än en gång och olika produkter på samma faktura har till och med haft två olika momssatser.

Det är i alla fall enkelt att kolla. Gör en beställning och gå hela vägen fram till den sista betalningsbekräftelsen så ser du om och för vilka partnervaror priset justeras uppåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jori:

Kingston SSDNOW A1000 480GB M.2 PCIe SSD - 999kr
https://www.komplett.se/product/1005328/datorutrustning/lagri...

Lägg till koden xREjh64fd så får man rabatt på 200kr till
(måste köpa något till för 1kr till
tex detta för 8kr(billigaste varan på komplett):
https://www.komplett.se/product/1052792/gaming/spel/spel-down... )

Hur funkar det med en M2 i stationär? Behöver jag adapter eller brukar det komma med?

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur länge rabatten på Komplett gäller? Hade inte heller fått något mail om den rabatten.

Visa signatur

i7 6700K | RTX 2060

Permalänk
Medlem
Skrivet av XxxD:

Tja

2000kr få 400kr rabatt
Använd rabattkoden hu83vGr2k

1000kr får 200kr
Använd rabattkoden xREjh64fd

Fan såg detta för sent... Använde 200kr rabatten när jag köpte saker för 6000:-

Skickades från m.sweclockers.com