Intel haussar lansering av grafikkort år 2020

Permalänk
Melding Plague

Intel haussar lansering av grafikkort år 2020

I en ny video skryter Intel om sina integrerade grafikkretsar och använder dessa som ett kvitto för succé år 2020, då bolaget släpper sitt första dedikerade grafikkort på över 20 år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Ska bli spännande detta!!
All aboard the hype train! toot toot

Permalänk
Medlem

Haha, alltid roligt när ett företag drar upp något skräp de skickar med "gratis" som ett bevis på hur förträffligt bra detta skräp är. Intels integrerade grafik har alltid varit ren dynga, med drivrutiner (till Windows) som knappt ens fungerar.

För övrigt så var de väl för fan SIST med 4K Netflix-stöd. Lever de i ett reality distortion field?

Men bortsett från allt skitsnack så välkomnar jag deras satsning, det skadar absolut inte med ett nytt grafikkortsalternativ.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Haha, alltid roligt när ett företag drar upp något skräp de skickar med "gratis" som ett bevis på hur förträffligt bra detta skräp är. Intels integrerade grafik har alltid varit ren dynga, med drivrutiner (till Windows) som knappt ens fungerar.

För övrigt så var de väl för fan SIST med 4K Netflix-stöd. Lever de i ett reality distortion field?

Ganska framgångsrik dynga.

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Haha, alltid roligt när ett företag drar upp något skräp de skickar med "gratis" som ett bevis på hur förträffligt bra detta skräp är. Intels integrerade grafik har alltid varit ren dynga, med drivrutiner (till Windows) som knappt ens fungerar.

För övrigt så var de väl för fan SIST med 4K Netflix-stöd. Lever de i ett reality distortion field?

Men bortsett från allt skitsnack så välkomnar jag deras satsning, det skadar absolut inte med ett nytt grafikkortsalternativ.

Med denna hypen vill man ju nästan att det skall prestera skit xD

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Det är i så fall ganska framgångsrik dynga.

Vad är det som är framgångsrikt med att skicka med något "gratis" som ingen explicit har bett om eller använder (jag syftar specifikt på grafikdelen i Intels konsument-cpu:er)? Kunde jag köpa deras konsument-cpu:er helt utan grafikdelen så hade jag föredragit det.

Det blir lite som att sälja en väldigt populär router med en 802.11a-krets för det trådlösa som ingen har bett om och knappt går att använda, och sedan påstå att den trådlösa kretsen är framgångsrik bara för att många har köpt routern.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

kul! hoppas de lyckas bra ! behövs lite fler konkurenter.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

All form av konkurrens gynnar oss konsumenter oavsett marknad (förutom läkemedelsbranchen dock, lagren består till mestadels av hygienartiklar ist för äkemedel sen monopolet släpptes...)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Hehe, nu får AMD uppa sitt game om de ska hänga med.

Om de gör ännu en halv bakad design med dålig strömoptimering som de gjorde med VEGA så har de ingen chans till comeback.

När Intel släpper sina kort finns det inte utrymme för slarv längre från AMD.

Med tre aktörer blir konkurrensen stenhård och om vi har tur kan nVidias monopol position på gpu marknaden miska om några år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Haha, alltid roligt när ett företag drar upp något skräp de skickar med "gratis" som ett bevis på hur förträffligt bra detta skräp är. Intels integrerade grafik har alltid varit ren dynga, med drivrutiner (till Windows) som knappt ens fungerar.

För övrigt så var de väl för fan SIST med 4K Netflix-stöd. Lever de i ett reality distortion field?

Men bortsett från allt skitsnack så välkomnar jag deras satsning, det skadar absolut inte med ett nytt grafikkortsalternativ.

Både ja och nej, de "kort" som existerar idag och mer än 10 år tillbaka är ju integrerade, antingen i moderkort och/eller CPU.
Inget vidare när man snackar prestanda förutom Iris-serien, men support för nya tekniker tycker jag ändå att Intel har varit duktiga på. Ofta tidiga med med stöd för nya DirectX- och OpenGL-versioner samt erbjuder bra drivrutiner för åtminstone Linux-plattformen.

Just 4K Netflix-stöd är ju lite märkligt att man inte lade ned mer tid på, då Intel trots allt kan stoltsera med världens enskilt största grafikkortsmarknad på PC-plattformen, men osäkerhet kring målgruppen, hårdvaran och likaså drivrutinerna har antagligen varit närapå undermålig i det fallet, sedan är det väl specifika krav för just Netflix 4K dessutom, typ någon certifiering, webbläsare (Edge)+Windows 10 har jag för mig?

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Man undrar vad AMD har vunnit på dealen egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Vad är det som är framgångsrikt med att skicka med något "gratis" som ingen explicit har bett om eller använder (jag syftar specifikt på grafikdelen i Intels konsument-cpu:er)? Kunde jag köpa deras konsument-cpu:er helt utan grafikdelen så hade jag föredragit det.

De är framgångsrika på att ta marknadsandelar och tjäna pengar. Dynga eller ej. Jag tycker integrerad grafik är toppen för batteridrivna bärbara och små datorer. Men visst är det helt onödigt för entusiaster och desktops.

Den nya satsningen på dedikerade GPUer kanske leder till att grafikdelen tas bort från Intels entusiast-CPUer.

Permalänk
Avstängd

Skulle vara klockrent om Intel låste sitt grafikkortet till bara Intel's CPU eller försämra prestanda för AMD's CPU.

Intel gillar att begränsa saker som Sockel 2066.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backfeed:

Vad är det som är framgångsrikt med att skicka med något "gratis" som ingen explicit har bett om eller använder (jag syftar specifikt på grafikdelen i Intels konsument-cpu:er)? Kunde jag köpa deras konsument-cpu:er helt utan grafikdelen så hade jag föredragit det.

Det blir lite som att sälja en väldigt populär router med en 802.11a-krets för det trådlösa som ingen har bett om och knappt går att använda, och sedan påstå att den trådlösa kretsen är framgångsrik bara för att många har köpt routern.

99,99% av de som kör med en Intel NUC använder interna grafiken.
Större delen av alla med en laptop använder den interna grafiken. Vet inte hur din värld ser ut med så ser min värld ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Både ja och nej, de "kort" som existerar idag och mer än 10 år tillbaka är ju integrerade, antingen i moderkort och/eller CPU.
Inget vidare när man snackar prestanda förutom Iris-serien, men support för nya tekniker tycker jag ändå att Intel har varit duktiga på. Ofta tidiga med med stöd för nya DirectX- och OpenGL-versioner samt erbjuder bra drivrutiner för åtminstone Linux-plattformen.

Just 4K Netflix-stöd är ju lite märkligt att man inte lade ned mer tid på, då Intel trots allt kan stoltsera med världens enskilt största grafikkortsmarknad på PC-plattformen, men osäkerhet kring målgruppen, hårdvaran och likaså drivrutinerna har antagligen varit närapå undermålig i det fallet, sedan är det väl specifika krav för just Netflix 4K dessutom, typ någon certifiering, webbläsare (Edge)+Windows 10 har jag för mig?

Jo, som jag förstått det så är Intels drivrutiner och support bra till Linux, så det är därför jag explicit nämnde Windows.

För att spela upp Netflix 4K på en Windowsmaskin krävs det väldigt mycket (PlayReady 3.0-stöd i drivrutinerna, Intel SGX + moderkortsstöd för det, moderkortsstöd för HDMI 2.0+ med HDCP 2.2 och så måste man köra antingen Edge eller med appen), och Intel har både varit extremt långsamma och extremt dåliga på att leverera fungerande drivrutiner för detta. Det var därför jag till slut gav upp med HTPC, efter ett år av konstant strul, och köpte en Apple TV 4K.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Vad är det som är framgångsrikt med att skicka med något "gratis" som ingen explicit har bett om eller använder (jag syftar specifikt på grafikdelen i Intels konsument-cpu:er)? Kunde jag köpa deras konsument-cpu:er helt utan grafikdelen så hade jag föredragit det.

Det blir lite som att sälja en väldigt populär router med en 802.11a-krets för det trådlösa som ingen har bett om och knappt går att använda, och sedan påstå att den trådlösa kretsen är framgångsrik bara för att många har köpt routern.

Varför välja bort grafikdelen? Du lär inte få processorn billigare. Den är bra att ha om ex grafikkortet dör då kan du i alla fall använda datorn till du fixat ett nytt. Eller den dagen du ska byta ut processorn och kanske nyttja den i en media HTPC då är det smidigt att ha inbyggd gpu.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

99,99% av de som kör med en Intel NUC använder interna grafiken.
Större delen av alla med en laptop använder den interna grafiken. Vet inte hur din värld ser ut med så ser min värld ut.

Ja. Och hur många kör NUC?

Bärbart är (väldigt många) fler, men för de allra flesta är grafikdelen bara något som visar bild på skärmen (och de som gör något tyngre köper ändå en bärbar med diskret gpu). Att påstå att det är framgångsrikt blir bara löjligt. Intels cpu:er är däremot definitivt framgångsrika.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ja. Och hur många kör NUC?

Bärbart är (väldigt många) fler, men för de allra flesta är grafikdelen bara något som visar bild på skärmen (och de som gör något tyngre köper ändå en bärbar med diskret gpu). Att påstå att det är framgångsrikt blir bara löjligt. Intels cpu:er är däremot definitivt framgångsrika.

Det är ju framgångsrikt att ha en stor användarbas. Ingen påstår att det är något högpresterande monster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

De är framgångsrika på att ta marknadsandelar och tjäna pengar.

Ja, allt beror ju på hur man ser det. Eftersom det är passivt/implicit/obligatoriskt så räknas det inte i min bok - folk köper knappast Intels cpu:er för att få deras grafikdelar, utan grafikdelen är bara en sorts bonus (eller som för mig: en malus).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Det är ju framgångsrikt att ha en stor användarbas. Ingen påstår att det är något högpresterande monster.

Jag räknar inte deras grafikdelar som framgångsrika förrän de börjar sälja diskreta grafikkort som kräver ett aktivt konsumentval och lyckas bra med det. Och det hoppas jag att de gör - som sagt, fler alternativ är välkommet (främst för att sätta press på Nvidia).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jo, som jag förstått det så är Intels drivrutiner och support bra till Linux, så det är därför jag explicit nämnde Windows.

För att spela upp Netflix 4K på en Windowsmaskin krävs det väldigt mycket (PlayReady 3.0-stöd i drivrutinerna, Intel SGX + moderkortsstöd för det, moderkortsstöd för HDMI 2.0+ med HDCP 2.2 och så måste man köra antingen Edge eller med appen), och Intel har både varit extremt långsamma och extremt dåliga på att leverera fungerande drivrutiner för detta. Det var därför jag till slut gav upp med HTPC, efter ett år av konstant strul, och köpte en Apple TV 4K.

Herrejösses... Vill minnas att det även var tal om någon specifik generation av Intel hårdvaran också men vet inte om det krävs om man nu uppfyller allt det andra du skrivit? Fattas bara det och jag förstår att folk hoppar det alternativet för IOS/Android enheter istället.

Edit: och om nu det stämmer med hårdvarugen... innebär det då också att även en sådan här manick inte heller kan spela 4K Netflix p.g.a. annorlunda hårdvara?
https://www.anandtech.com/show/12226/intels-hades-canyon-nucs-with-radeon-graphics-are-official-799999-shipping-in-spring-2018

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Varför välja bort grafikdelen? Du lär inte få processorn billigare. Den är bra att ha om ex grafikkortet dör då kan du i alla fall använda datorn till du fixat ett nytt. Eller den dagen du ska byta ut processorn och kanske nyttja den i en media HTPC då är det smidigt att ha inbyggd gpu.

Det blir faktiskt lite billigare om man t.ex. tittar på deras budget-Xeon, som nya E-21XX-serien. 2124G, som har grafikdel, är dyrare än 2124 som inte har det.

Ja, det är smidigt om grafikkortet dör, men det är också det enda. Ett beggat budgetgrafikkort för några kronor funkar också fint i det fallet - det är vad jag har som reserv.

Intels integrerade grafik i en HTPC låter som en bra idé tills man testar det (särskilt i 4K + HDR), deras drivrutiner i Windows har en kraftigt tendens att ställa till med problem, som Intel är dåliga på att lösa.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul om Intel lanserar grafikkort som skulle klara av att köras som ett helt självständigt system i formfaktor av ett ref grafikkort, dvs som en nuc.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Herrejösses... Vill minnas att det även var tal om någon specifik generation av Intel hårdvaran också men vet inte om det krävs om man nu uppfyller allt det andra du skrivit? Fattas bara det och jag förstår att folk hoppar det alternativet för IOS/Android enheter istället.

Det stämmer, hårdvarustödet finns bara i de två allra senaste generationerna av Intels cpu:er. Glömde nämna det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

alltid bra med mer konkurrens på en så isolerad marknad även om jag inte tror att deras grafikkort kommer vara någon höjdare till o börja med i alla fall.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

alltid bra med mer konkurrens på en så isolerad marknad även om jag inte tror att deras grafikkort kommer vara någon höjdare till o börja med i alla fall.

Precis. Jag förväntar mig inga underverk från början, jag tippar på mellanklasskort som sannolikt kommer dras med en hel del initiala problem (pga att det helt enkelt är väldigt komplext). Men även om det blir så så är det välkommet.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Det vore lite kaxigt ändå, även för Intel, om de försöker ta sig an nVidia. Blir intressant att se hur de lyckas. 2020 är inte så långt bort heller.

Permalänk
Medlem

Mkay...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det blir faktiskt lite billigare om man t.ex. tittar på deras budget-Xeon, som nya E-21XX-serien. 2124G, som har grafikdel, är dyrare än 2124 som inte har det.

Handlar om 20 dollar enligt intel ark. Dessutom har 2124g 100 mhz högre bas och 200mhz högre turbo frekvens så det är fullt rimlig skillnad i pris. Jämför ex i5 8400 och 8500 där har du liknande skillnad i frekvens men priserna skiljer 10 dollar så grafik delen verkar kosta dig ca 10 dollar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Nånting säger mig att AMD säljer sin grafikdivision till Intel.....Nu är det ett bra tidspunkt att köpa AMD aktier. Värdet lär höjas betraktligt om/när ryktet börjar gå.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz