Undantagshantering och felsökning C# DotNet

Permalänk
Avstängd

Undantagshantering och felsökning C# DotNet

Hej,

jag undrar hur jag gör Undantagshantering och felsökning.

Är detta något som dyker upp vid fel i programmet då felkod kommer upp eller kan man kolla upp det i förhand och se vad som kan gå fel med programmet?

Permalänk
Medlem

Din fråga verkar rätt diffus tycker jag, om jag har förstått dig rätt undrar du om man kan veta vad som kan gå fel med ett program innan man kör det?
Om så är fallet så är svaret ja, du kan absolut komma på vad som kan gå fel innan du kör programmet förutsatt att du har en rimlig förståelse för vad du försöker göra. Om du uppdaterar frågan t.ex. med något konkret exempel på vad du menar kan jag pröva besvara dig på ett vettigare sätt!

Permalänk
Medlem

@Daygamerme: Din fråga är med andra ord "Hur programmerar jag i C#"? Är nog något som med fördel besvaras genom någon slags C# kurs, finns många bra gratis online.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sholdar:

Din fråga verkar rätt diffus tycker jag, om jag har förstått dig rätt undrar du om man kan veta vad som kan gå fel med ett program innan man kör det?
Om så är fallet så är svaret ja, du kan absolut komma på vad som kan gå fel innan du kör programmet förutsatt att du har en rimlig förståelse för vad du försöker göra. Om du uppdaterar frågan t.ex. med något konkret exempel på vad du menar kan jag pröva besvara dig på ett vettigare sätt!

Hej, okej enklare fråga:

Vad är exakt Undantagshantering och felsökning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daygamerme:

Vad är exakt Undantagshantering och felsökning?

Det låter som om du vill ha svaret på en inlämningsuppgift?

Undantagshantering handlar om hur man skriver kod för att hantera fel i ett program. Om du vill veta hur man gör undantagshantering kodmässigt i C#, så kan du läsa Microsofts dokumentation om ämnet.

Felsökning, ifall det ska göras i efterhand, kräver ofta att man visar upp ett felmeddelande för användaren eller loggar det på ett eller annat sätt. Loggningen görs lämpligen i undantagshanteringen och inkluderar lämpligen den information som fanns tillgänglig i undantaget (engelska: Exception). Loggen bör helst inkludera den data som processades när undantaget skedde.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KAD:

Det låter som om du vill ha svaret på en inlämningsuppgift?

Undantagshantering handlar om hur man skriver kod för att hantera fel i ett program. Om du vill veta hur man gör undantagshantering kodmässigt i C#, så kan du läsa Microsofts dokumentation om ämnet.

Felsökning, ifall det ska göras i efterhand, kräver ofta att man visar upp ett felmeddelande för användaren eller loggar det på ett eller annat sätt. Loggningen görs lämpligen i undantagshanteringen och inkluderar lämpligen den information som fanns tillgänglig i undantaget (engelska: Exception). Loggen bör helst inkludera den data som processades när undantaget skedde.

Hej det stämmer bra det, skoluppgift men den ligger långt fram, alltså har ej börjat och vill veta allt om saken innan jag gör uppgiften så jag kan besvara utan att tveka det minsta.

Permalänk
Medlem

Om det går knas nånstans kastas ett undantag (exception). Om man inte hanterar detta i koden så kommer programmet krascha och avslutas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB