Permalänk

Dator fungerar ej med 2 ram-stickor

Allt fungerar fint när bara en sticka är i. Det är inget fel på stickorna/hållarna och båda är identiska.

Har en Gigabyte Z690 gaming x DDR4
Stickorna är Corsair Vengeance LPX (2x16GB)

Jag har justerat volten, cas samt timings, men resultaten efter varje justering är att datorn är på lite längre tills den bluescreenar.

Har inte den blekaste vad jag gör fel/missat, alla tips uppskattas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rubberband:

Jag har justerat volten, cas samt timings, men resultaten efter varje justering är att datorn är på lite längre tills den bluescreenar.

Och om du kör helt utan överklockning? Var mer detaljerad i vad du gör också.

Permalänk
Medlem

Kör memtest och se om något av minnena är kassa

Permalänk
Medlem

Fungerar det med minne i vilken som helst av slottarna? Om inte är det sannolikt en böjd pinne i sockeln.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av mpat:

Fungerar det med minne i vilken som helst av slottarna? Om inte är det sannolikt en böjd pinne i sockeln.

Ja, inga problem när jag bara har en ram i vilken som helst slot.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Och om du kör helt utan överklockning? Var mer detaljerad i vad du gör också.

Om jag kör utan justeringar (med 2 ram) blir det bara en bluescreen. Datorn fungerar fint när det bara är en ram i.

Ligger just nu runt 10 10 10 31
ändrade volten från 1,2 till 1,35 (lite i taget)
2133MHz

Permalänk
Skrivet av TheBDZ:

Kör memtest och se om något av minnena är kassa

Inget fel där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rubberband:

Ja, inga problem när jag bara har en ram i vilken som helst slot.

Hur många slots har moderkortet? Om det har 4 slots kör du A2 B2? Standardfrågan, ligger du på senaste bios? Testa att reseata cpun, kanske dålig kontakt med något stift, brukar sällan vara ett problem på konsumentplattformar men inte omöjligt.

Glhf!

Permalänk
Skrivet av [SmR]BMF:

Hur många slots har moderkortet? Om det har 4 slots kör du A2 B2? Standardfrågan, ligger du på senaste bios? Testa att reseata cpun, kanske dålig kontakt med något stift, brukar sällan vara ett problem på konsumentplattformar men inte omöjligt.

Glhf!

Har A1 B1 (4 slots). Kan vara värt att testa A2 B2 men är osäker om det faktiskt skulle hjälpa.

Inget fel med bios eller cpun, ganska säker. Kan köra några felsökningar ifall att ändå.

Permalänk
Medlem

Enligt bruksanvisningen ska dom ju sitta i A2 - B2...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rubberband:

Ligger just nu runt 10 10 10 31
ändrade volten från 1,2 till 1,35 (lite i taget)
2133MHz

Vad är just den SKUn som du har specad till?

SPD Latency 15-15-15-36 SPD Speed 2133MHz SPD Voltage 1.2V Tested Latency 16-18-18-36 Tested Speed 3200 MT/s Tested Voltage 1.35V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rubberband:

Om jag kör utan justeringar (med 2 ram) blir det bara en bluescreen. Datorn fungerar fint när det bara är en ram i.

Ligger just nu runt 10 10 10 31
ändrade volten från 1,2 till 1,35 (lite i taget)
2133MHz

Då ligger vi på cykeltider på 9.37 ns. Det är ganska snabbt om du inte har speciella minnen. Som efterfrågats, exakt vilken modell av minnena har du. (Den långa modellbeteckningen som står på stickorna!) Hur blir det om du går upp i hastighet istället för att plocka ner CAS?

Permalänk
Medlem

Då du provat med bara en sticka i samtliga portar är frågan, har du provat båda minnena separat i samtliga portar eller bara den ena minnestickan?

Om det fungerar problemfritt med båda stickorna seaprat, men inte med en i vardera kanal, prova montera båda i samma kanal (A2+A1 eller B2+B1).
Fungerar det då problemfritt så kan du nog utgå ifrån att det är problem med minneskontrollern i CPU:n.

Edit:
Är det nya/begagnade komponenter eller är det komponenter som plötsligt börjat bråka?

Permalänk

Det finns en inställning för interleave som kan krångla om man bara har två stickor.