Analytiker: "Låga förbokningssiffror för Battlefield V"

Permalänk
Medlem

Ser fram emot ett BF utan alla incels då de vägrar spela det eftersom man kan spela som kvinna.

Permalänk
Inaktiv

Att tro på en professionell analytikerfirma är som att lita på Aftonbladets siffror, de stämmer på den utvalda skaran de undersökt.. Dice gör bra produkter! Att EA pushar för det ena o andra.. äh!
I värsta fall blir denna iteration ett steg bakåt, tror inte Battlefield-serien dör som Titanfall 2, vilket den firman spår..

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Sedan så börjar väl folk tröttna på serien, BF har nog börjat gjort sitt tror jag, man har avverkat alla intressanta tidsåldrar/krig så finns liksom inte så mycket mer överraskande content att ge längre.

Tror defintivit att BF-serien skulle kunna överraska, genom att vara ett riktigt bra spel. Det måste inte vara en ny tidsålder, om det är ett riktigt välpolerat och kul spel. Men istället fokuserar DICE/EA på kvantitet med content och politik i storyline. Något som aldrig efterfrågats. I alla år har det gnällts om fuskare, att BF inte är bra för klanspelande och alla buggar och problem.

Men istället för att angripa de svåra problemen verkar man hantera det som hollywood. Mer politik, mer trailers och mer färgfilter. Tyvärr blir det just som ytterligare en medioker marveltitel med orange-blå poster och 6.3 på imdb. Men det kanske är vad som går hem hos netflix-generationen.

Skrivet av anon34034:

Att tro på en professionell analytikerfirma är som att lita på Aftonbladets siffror, de stämmer på den utvalda skaran de undersökt.. Dice gör bra produkter! Att EA pushar för det ena o andra.. äh!
I värsta fall blir denna iteration ett steg bakåt, tror inte Battlefield-serien dör som Titanfall 2, vilket den firman spår..

I de flesta fall brukar IT-analytiker säga fullkomliga självklarheter eller inte ha någon aning om vad de pratar om. Vi får väl se vilket det är i detta fallet.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Finns inte ens på kartan att jag någonsin skulle förhandsboka och betala för ett spel. Och definitivt inte något som släpps utav EA.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Ge mig ett modernt Battlefield så har de mina pengar . BF5 ser ut som DLC till BF1, och tröttnade på BF1 efter några timmar så jävla tråkiga vapen...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Inaktiv

Försöker DICE/EA vara PK plus en massa krims krams som försöker kamma hem dagens trender ja då blir det så här. Och lägg därmed till en massa historiska inkorrekta aspekter, som de varit duktiga på även på tidigare spel så blir det inget annat än en flopp.

Sedan tillkommer ju lootboxes, microtransaktions som alla tolvåringar älskar!

Permalänk
Medlem

IMO beror det nog inte på att flera andra stora spel släpps samtidigt utan snarare att spelet inte erbjuder något intressant för konsumenterna. Hade BF5 varit det vi hoppats på och lite till hade det allt sålt lika bra som BF1. Tycker man skyller ifrån sig och vågar inte stå upp för att man levererar dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borderlander:

Battlefield 4 var det sista som kändes öppet och fritt. BF1 är för snabbt och båda lagen skyfflas in mot varandra CoD-style. Spel idag utvecklas mot extremt otåliga och överstimulerade ungar.

Tyckte du BF4 kändes öppet och fritt? Ok det fanns olika typer av baner men min kritik mot Battlefield kom redan i BF3. Operation Metro och Paris-banan exempelvis. En GRANAT-fest, men tydligen var det så utvecklarna ville att spelet skulle spelas.

Sen att de ändrar så mycket nu till BF5, där de inte är historiskt korrekta bara för att vara PK är bara provocerande. Typiskt svenskt och väldigt korkat då väldigt få länder är lika PK som oss.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk

Nej

BF3 var senaste spelet jag förbokade, aldrig mer. Har inte spelat Alpha'n men av det man sett på youtube så ser det inte lovande ut.

Positivt
BFV kommer vara snyggt och troligen väl optimerat (Frostbite är bästa motorn just nu).

Negativt
Ser ut som BF1 fast med nya vapen.
Explosions simulator (man får alldeles för mycket granter, RPG, TNT etc)
Flygplan flyger alldeles för långsamt (som man flyger i sirap). Den nya reload funktionen ser ut som ett bilspel (varför inte ladda om på ett flygfält eller hangar fartyg?)
DICE satsar på kvantitet istället för kvalitet (för många spel modes (CTF, Air superiority, Defuse, Obliteration, Squad Death match, Obliteration death match etc) som inte kommer spelas 1 månad efter dom släpps).
Man ignorerar clan community, kommer inte ge spelarna kontroll över servrar som dom vill.
Inga 3:e parts server provider.
Battlefield Battle Royal.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UD3, Intel core i5-3770K 4.4GHz, SwiftecH240-X, 4x G.Skill Ripjaws Gaming 4Gb DDR3 2133 MHz, Gigabyte GTX 1070 , Fractal Design Arc, Cooler Master Real Power M1000
Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem

Behöver man verkligen en "analytiker" för att ta reda på det?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Anledningen stavas "Origin Access Premium".

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Jag funderar över det här med förbokning överlag. Det känns som att det har blivit något av en kultur. Hur kommer det sig att människor förbokar undrar jag? Står förbokningar för majoriteten av totalförsäljning numera och har det alltid fungerat på detta vis eller har det skett en förändring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Tyckte du BF4 kändes öppet och fritt? Ok det fanns olika typer av baner men min kritik mot Battlefield kom redan i BF3. Operation Metro och Paris-banan exempelvis. En GRANAT-fest, men tydligen var det så utvecklarna ville att spelet skulle spelas.

Sen att de ändrar så mycket nu till BF5, där de inte är historiskt korrekta bara för att vara PK är bara provocerande. Typiskt svenskt och väldigt korkat då väldigt få länder är lika PK som oss.

Hmm jag som älskade Metro och Close Quarter i BF3 (spelar fortfarande Metro i BF4). Man slapp kuta runt i 5-10 min för att sedan bli skjuten av en sniper man inte såg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esrakuf:

Jag funderar över det här med förbokning överlag. Det känns som att det har blivit något av en kultur. Hur kommer det sig att människor förbokar undrar jag? Står förbokningar för majoriteten av totalförsäljning numera och har det alltid fungerat på detta vis eller har det skett en förändring?

Förladdning för de med sämre anslutning och att man vill spela på minuten spelet släpps. Ibland får man något extra skin till sina vapen och så också. I CoD: Black Ops 2 fick man t.om en extra bana. Jag har sett folk som förbokat på konsol och då kunnat spela INNAN spelet officiellt blivit släppt och då även online emot andra lyckliga som fått en tidig kopia.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Jag läste på reddit att en del personer tror att det är på grund av en svagare marknadsföring i år. Jag hoppas att den egentliga anledningen är erfarenhet från tidigare titlar. Att folk äntligen fått nog. Alla som rörde Battlefield 4 i början bör veta exakt vad jag pratar om. BF1 är det första Battlefield-spelet på senare tid som jag inte köpt från dag. Det tog nog över ett år. Man levererar spel som inte hinner bli klara där man dessutom river ut material man borde få från start i ett DLC som man kan ta extra betalt för istället. Dessutom är man riktigt usla på att underhålla sina spel där patcher kommer en gång i månaden, om ens det. Misstänker att nästan alla resurser läggs på nästkommande spel istället.

Jag älskar Battlefield lika mycket som personen över mig men det är svårt när spelglädjen sjunker för varje spel som släpps. Kanske är det jag som börjar bli gammal och gnällig men förtroendet är tyvärr i botten och jag vet att de flesta jag spelar med tycker samma sak. Ett bra exempel som för mig förstört mycket för mig personligen är att man begränsar hela dedikerade server-biten ännu mer. Nu kan man inte ens ansluta till sina servrar som man hyr via RCON. Man river ur all form av community-känsla som fanns kvar i spelet.

Det som kan få mig att förhandsboka är om man kan leverera en öppen beta där man verkligen är helt säker på att man kommer att fortsätta spela spelet. Där man faktiskt prövat på det man ska spela och inte går på massa påhittad marknadsföring.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Garderoben:

Inte konstigt enligt mig, sämst trailer, gjort massa historiskt inkorrekta grejer. Och släpps bara på Origin på PC.

Håller med till fullo.

Istället för att göra en trailer späckad med tigertanks och tyskt infanteri som febrilt skriker LOS LOS LOS så gjorde man en könsneutral grej som inte alls får mig att tänka på WWII.

Vill man att folk ska förhandsboka så kanske man ska leverera något som inte har feministiskt initiativ stämplat över hela produkten. Sigh.

Permalänk

Inte direkt förvånad, inte heller med tanke på Dice resonemang kring hela custumization och kvinnofrågan.

"Dont like it, dont buy the game" och det verkar vara exakt det som händer. Vad Dice-utvecklarens dotter tycker om könskvoteringen i WW2 verkar spela mindre roll

Visa signatur

1::3700+ San Diego@3.0GHzghz[300x10], Abit KN8-Ultra, 1024mb, X850XT @ PE. 01: 27190. 05: 6220.
2::XP 2500+ @ 3200+, Asus A7N8X-X, GeForce FX 5700 Ultra@ 605/1100, 512mb ddr. 01: 13550

Permalänk
Medlem

Förbokning har väl lite spelat ut sin roll?
Fine, om man nu verkligen behöver få 1 dags early access, nån kosmetiskt ingame, eller typ en fysisk miniaturfigur, be my guest.

Jag minns bara när GTA5 släpptes. Polare i horder hade förbokat och var så nöjda.
Själv gled jag förbi elgiganten och plockade upp det för 299:- på den sjuka kampanj dom drog till med.

Eller som när jag köpte gamla Warcraft 1, då fick man boka ty den nischade spelbutiken jag handlade hos tog in antal ex baserat på bokningar.

Helt enkelt, kopior av ett spel är ju ingen bristvara idag (förutom då eventuellt nån collectors edition). Finns ingen mening med att förboka, bättre bara kolla av prisläget vid release.

Permalänk

De har ju dessutom Origin Access Premium nu, så en del kommer ju köpa det istället för själva spelet

Skickades från m.sweclockers.com

Språk
Permalänk
Moderator
Moderator

@jagardaniel: Instämmer i mycket av det du skriver, de har tappat sin gamla fanbase ifrån de första BF spelen helt och hållet. Du minns säkert våra servrar och tävlingar, hör ingen ur det sällskapet prata om förköp. Några få säger sig kanske köpa vid release eftersom de vill ha en ny FPS titel.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Vill inte glömma att nämna:

-Det är inte rätt att jämnföra BF5 med RDR eller MW då varken RDR eller MW är av spelserie som släpper titlar årligen.
-Det är redan översaturerad med WW2 FPS titlar.
-Avsaknad av tredjeparts server host.
-Låga förväntningar i samband med hur BF1 och SW:BF2 har presterat.
-Folk är fortfarande arga över fiaskot på SW:BF2
-Avsaknad av personer som kan vara intresserade på historiska titlar de låtit politiskt korrekta nissar skriva om historien så som de vill

Permalänk
Medlem

Aldrig förhandsboka

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Med tanke på att BF5 käkade upp Kenneths dator så så är det inte mer än rätt om det floppar, fnys.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Ganska självförvållat.
Men det säger väl en del om vilka det är som sitter och styr utvecklingen av spel när dom behöver en analytikerfirma för att få reda på det.
Så det är ju bara att förvänta sig ett traditionellt BF i blå/orange utan något nytt. (förutom att vissa figurer har lite längre hår?,,typ)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

@dlq84: FÖr att inte glömma hur nerdummade de blivit. BF4 är sista spelet i serien som går att spela

Så är det väl, tyvärr, med alla spel som vill ha större publik nu för tiden verkar det som Känns knappt som man behöver sikta själv längre i vissa spel; ville jag inte det hade jag spelat på konsol.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av happy_per:

Hmm jag som älskade Metro och Close Quarter i BF3 (spelar fortfarande Metro i BF4). Man slapp kuta runt i 5-10 min för att sedan bli skjuten av en sniper man inte såg.

Då hade du säkert gillat Call of duty. Faktum är att dessa småbanor är inte alls Battlefield gameplay som det var tidigare. Det ska vara stora banor med fordon. Sen kan såklart enskilda baser vara tighta men när man sätter in 64 spelare på såna småbanor så blir det kaos. Banorna känns mer som moddar då dom inte har tänkt på konsekvenserna med alla funktioner i spelet.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Avstängd

@frong: Som indieutvecklare kan jag tipsa om indiespel, vi gör spel vi själva vill spela Tjänar man några pengar på det? Nope

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

@frong: Som indieutvecklare kan jag tipsa om indiespel, vi gör spel vi själva vill spela Tjänar man några pengar på det? Nope

Jo tack, jag brukar sitta och leta nere i Steam-affärens djupaste hörn...

Jag skulle dock vilja ha ett "stort" svårt spel. Ett MMORPG där skicklighet premieras framför gear, dröm.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

@Garderoben: Ja bort man all historiskt inkorrekta delar, inklusive BattleRoyale som inte är speciellt korrekt.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Nya trailern ser betydligt trevligare ut: https://www.youtube.com/watch?v=-FEgeuGsmzQ

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!