Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008

Jag tror att urkund även hittar det inom citationstecken och talar om källor. Har aldrig sett en rapport men den borde tala om exakt vilka stycken som kommer var ifrån.

Eftersom den kommer ihåg allt som är inskickat kan ju läraren se ifall elever lämnar in samma inlämningsuppgift eller snor från förra läsåret.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Maj 2015
Skrivet av jocke92:

Jag tror att urkund även hittar det inom citationstecken och talar om källor. Har aldrig sett en rapport men den borde tala om exakt vilka stycken som kommer var ifrån.

Eftersom den kommer ihåg allt som är inskickat kan ju läraren se ifall elever lämnar in samma inlämningsuppgift eller snor från förra läsåret.

Jag förstår hur du tänkte och meningen med mitt svar för ju att belysa hur elever möjligtvis skulle kunma göra för att komma förbi urkund. Har själv aldrig sätt en rapport eller använt mig av detta men vet klasskompisar som har och fått MVG på copy paste från Wikipedia. Om det har att göra med läraren eller inte är åter igen bara upp till spekulation. Så som jag förstår det så ska inte urkund visa vad som är citerat för att det är ju korrekt gjort.
Men kan mycket väl ha fel där..

Mvh David

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 32gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016

Urkund:

Men samtidigt blir jag orolig med sådana filter

Om dess ärligt framarbetade textmassa råka fastna för att någon för 20 år sedan skrev något liknande för att denne har samma tankesätt och utan att man har vetskap om denne vid skrivningen - är det då plaigat??.

Ju större textmassa man söker på ju större chans/risk är det för träff enligt födelsedags-paradoxen. var drar man gränsen??

Vi pratar inte om att producera slump utan här är det rätt begränsade uppgifter med rätt begränsade frihetsgrader i svaren och därmed viss risk att skriva något som någon annan redan har skrivit någon gång tidigare.

Sedan i studier (och även innan) så läser man en massa - en del fastnar undermedvetet och sedan kan dyka upp som 'citat' i skriven text utan att man är medveten om det är just citat och tror att det är egna kreation.

Sådant måste man tillåta eftersom det mesta av utvecklingen består att insupa det som redan är känt - ruva på det och i rätt sällsynta fall få fram något helt nytt, men det mesta är faktiskt kopia av något som redan finns - om högintelligenta människor kanske får fram enstaka nya och banbrytande saker per livstid - skall man då kräva studenter att producera nya saker hela tiden - på varje prov ???

---

Maxwell skapade egentligen inget nytt om vi tittar på använda ekvationer som var skapade av andra som Gauss, Faraday, Ampere...

Det han gjorde var att sätta dessa 4 ekvationer på samma papper och den vägen visade ett sammanhang att de var kopplade gentemot varandra, och gav de beräkningsverktyg som behövdes för i stort all modern telekom/radio/mobil och en stor del av fysiken även om den inte förklarar detaljnivå som kvantmekaniken gör, så fungerar det förvånansvärt bra för makrobeteenden långt ned på mikroskop-nivå och används i alla (3D) RF-simulatorer mm. när man skapar RF-kretsar och idag digital-kretsar eftersom frekvenserna är så höga som de är idag. Ingen PCIe på många GBit/s utan simulering med maxwells ekvationer någonstans i processen som tex. kontakt-donen/kretskortskontakter, interface på BGA/benet och sedan bondtråden mot chippet och strukturer på chipen i sig!

Skulle en sådan sak överleva en 'Urkund' eller en Googelsökning i en inlämnad rapport idag om det var något helt nytt utan att kallas för plagiat/fusk? - för tekniskt sett var alla formlerna plagiat som redan någon annan skapat...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av TheNewsV2:

Jag förstår hur du tänkte och meningen med mitt svar för ju att belysa hur elever möjligtvis skulle kunma göra för att komma förbi urkund. Har själv aldrig sätt en rapport eller använt mig av detta men vet klasskompisar som har och fått MVG på copy paste från Wikipedia. Om det har att göra med läraren eller inte är åter igen bara upp till spekulation. Så som jag förstår det så ska inte urkund visa vad som är citerat för att det är ju korrekt gjort.
Men kan mycket väl ha fel där..

Mvh David

Inte säkert att läraren körde urkund? Eller brydde inte sig.

Jag menar att urkund väger inte in det citerade i % likhet med andra texter. Men läraren får säkert reda på det för att kunna verifiera källor till exempel. Även procentsatser på andel av texten som är citerad. Om 80% är citat är ju troligen något fuffens.

Jag vet inte om urkund är bra och jobbar på att bli bättre på att upptäcka fusk. Men även OCR avläsning borde vara implementerat ifall eleverna gör om texten till bild. Lärarna har kört urkund sedan jag gick på högstadiet ända till högskolan, så de verkar ha lite monopol.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Öland
Registrerad
Dec 2013

Nu är det ett par år sedan jag provade Urkund men jag vill minnas att programmet markerar all text som liknar annan text. Sedan fanns det färgkoder (grön, gul röd) baserat på hur likt det var andra texter och om det var citattecken runt eller ej. Sedan är det inte programmet som godkänner eller underkänner elever, läraren gör ju en egen bedömning om rimligheten i att en text liknar en annan.

# = Brädgård
Strömlös... ASRock AB350 ITX/ac, AMD Ryzen 2400G, Ballistix Sport LT 2666Mhz CL 16, Samsung 860 EVO 250GB, FD Nano S
Dell U2415, Logitech K400 Plus

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Halland
Registrerad
Maj 2015

**Uppmaning: Släpp ämnet "urkund/fusk" (och annat off-topic): trådens ämne är yrkeshemligheter (ta ot-diskussionen vidare i PM om ni vill fortsätta med den) //mod **

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2008
Skrivet av VSD.9024:

#2 Vi gör misstag. Ibland dör människor p.g.a. av det, ibland hade de gått bort ändå, ibland blir resultatet bättre.

Hur ofta dör en patient på grund av en läkares misstag? Snackar vi liksom att det händer lite titt som tätt, ett par gånger per år, eller är det någon enstaka gång under ens hela yrkeskarriär?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2007

@Dallen: Nej faktiskt inte. Men många andra äldre manliga skådisar (läs typ nästan alla, givetvis finns det undantag). Jag vet ingenting om honom förutom att han inte är världsbäst på att lära sig sina repliker

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Höganäs
Registrerad
Aug 2002

@SpiikeN^: Min syster förlorade en dotter timmen innan förlossningen pga en infektion som en sköterska viftade bort.

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS4 (4TB, Nyko Data Bank) | iPhone SE 32GB Black | Huawei T3 MediaPad 10" | New 3DS XL + KatsuKity's Capture Card | PS Vita 32GB | pfSense PC 2x1Gbit + 16-port 1Gbit Switch + D-Link 868L (som AP) | Ryzen 1700, 16GB DDR4 3000Mhz, 240GBx2 SSD, GTX 980, 3TB, A320M-DS2 | Windows 10 Home 64-bit | Apple Macbook Pro 13" Mid-2013

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Partille
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av thomas_skane:

Jag har även detta tidigare yrke.

Din bransch: Logistik
Din roll: Terminalarbetare (Postnord)
Tips/yrkeshemlighet:
1. Emballera mycket. Vågar inte du tappa lådan på marken från brösthöjd vågar du inte skicka den som vanligt paket. Tänk på att saker upp till 25kg kan även falla ner på din låda uppifrån. Så även små lätta lådor bör emballeras väl. Ett hett tips är "låda-i-låda" där du lägger din sak i en låda och ser till att den inte rör sig om du skakar den. Lägg sedan lådan i en större låda med tidningspapper/skumgummi emellan. Då tål ditt paket enormt mycket stryk.
2. "Ömtåligt", "Hanteras varsamt!", "Försiktigt", "Fragile" mm ignoreras om inte arbetaren har en slapp arbetsdag. Postnord har inte många slappa arbetsdagar. Du har köp samma tjänst som alla andra och ditt paket behandlas som alla andra. Klisterlappar är oftast ett slöseri med plast.
3. Påsar kastas och kläms. Ha endast mjuka saker i dem.
4. Beställ inte saker sista leveransdagen innan julafton. Det är kaos på terminalen. Inte bara för arbetarnas skull men särskilt eftersom att det är stor risk att din vara blir försenad denna dag (och alltså kommer efter julafton) eller att din vara tar mer stryk än vanligt.

Åh, en annan postis! Jag arbetade i Fläskeboterminalen (Göteborg) när den var typ ny (och fortfarande hette Posten).

Men på punkt nr 2 så skiljde sig nog våra terminaler. Vi var faktiskt extra försiktiga med ömtåliga paket, samt att vi sällan lade något på dem eller kastade dem in i trailern/lastbilen.

Annars var det on point.

» AMD Ryzen 5 1500X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 256 Gb M.2 PCIe
Fraktfritt från Inet för Sweclockersmedlemmar
Vänligen citera om du pratar med mig

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av Bebben:

Åh, en annan postis! Jag arbetade i Fläskeboterminalen (Göteborg) när den var typ ny (och fortfarande hette Posten).

Men på punkt nr 2 så skiljde sig nog våra terminaler. Vi var faktiskt extra försiktiga med ömtåliga paket, samt att vi sällan lade något på dem eller kastade dem in i trailern/lastbilen.

Annars var det on point.

Andra tider då kanske

Att mäta datorns temperatur vid idle är ungefär lika värdefullt som att mäta frysens temperatur vid avfrostning.

Sitter just nu med en snoröverklockad i5 och ett nytt 1080.