Permalänk
Medlem

Låg fps när jag streamar

Hej, jag stramade cs för ett tag sedan med runt 200 fps, sedan sade någon att jag skulle stänga av hyper thread i bios och då fick jag 250-300 fps samtidigt som jag streamade i 60 fps i obs. Jag gjorde en ominstallation på min dator för ett tag sedan och nu när jag ska streama cs får jag runt 150-200 fps i cs vilket är väldigt störande. Jag kör samma inställningar i obs och ingame samt att jag har satt på hyper thread. Även när jag spelade fortnite med allt på epic fick jag runt 120 fps innan ominstallationen men nu när jag spelar med allt på lägsta förutom view distance som jag har på epic får jag 90-120 fps.
Skulle behöva lite hjälp då jag tycker det är kul att streama men inte som det är i nuläget. tacksam för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av La11arn:

Hej, jag stramade cs för ett tag sedan med runt 200 fps, sedan sade någon att jag skulle stänga av hyper thread i bios och då fick jag 250-300 fps samtidigt som jag streamade i 60 fps i obs. Jag gjorde en ominstallation på min dator för ett tag sedan och nu när jag ska streama cs får jag runt 150-200 fps i cs vilket är väldigt störande. Jag kör samma inställningar i obs och ingame samt att jag har satt på hyper thread. Även när jag spelade fortnite med allt på epic fick jag runt 120 fps innan ominstallationen men nu när jag spelar med allt på lägsta förutom view distance som jag har på epic får jag 90-120 fps.
Skulle behöva lite hjälp då jag tycker det är kul att streama men inte som det är i nuläget. tacksam för svar

Har du slagit på något du fick rådet att stänga av och det funkade bättre med det av?

Det kan ju vara någon inställning i t.ex. nvidia eller amd panelen som påverkar som du hade ändrat förut?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Har du slagit på något du fick rådet att stänga av och det funkade bättre med det av?

Det kan ju vara någon inställning i t.ex. nvidia eller amd panelen som påverkar som du hade ändrat förut?

Eftersom jag inte är jättekunnig om vad alla inställningar gör så brukar jag inte ändra inställningarna i nvidas kontrollpanel, jag kollar mest på videos och kollar vad som är de mest ultimata inställningarna för att få så mycket prestanda i spelen som möjligt, så jag tror inte de är någon inställning i nvidias kontrollpanel men ska kolla runt lite och försöka hitta felet.

Permalänk
Moderator
Moderator

Senaste version av OBS? Det finns en bugg som hindrar autoupdate ett par generationer tillbaka.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Senaste version av OBS? Det finns en bugg som hindrar autoupdate ett par generationer tillbaka.

Jag kollade och jag har den senaste updaten. Men jag lekte lite i inställningarna så nu går jag från 180-290 fps typ. Skulle vilja ha så jag kan ligga på 250 stabilt istället

Permalänk
Moderator
Moderator

Stabil FPS när du belastar datorn med encoding och alla variabler av händelser i spelet? Tvivlar på att det går på samma PC tyvärr, det är därför folk kör två-pc setups. Då avlastar man speldatorn totalt och lägger alla encoding på streamdator.

Det vi skulle kunna kika på är inställningarna i OBS för att maximera avlastningen?

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Stabil FPS när du belastar datorn med encoding och alla variabler av händelser i spelet? Tvivlar på att det går på samma PC tyvärr, det är därför folk kör två-pc setups. Då avlastar man speldatorn totalt och lägger alla encoding på streamdator.

Det vi skulle kunna kika på är inställningarna i OBS för att maximera avlastningen?

Jag har satt ner obs till 30 fps och kör på Nvenc, vet inte mer vad man skulle kunna göra i obs.

Nu såg jag även att jag ligger på 80% cpu användning medans jag spelar cs utan att streama, känns lite högt ellle?

Permalänk
Skrivet av La11arn:

Jag har satt ner obs till 30 fps och kör på Nvenc, vet inte mer vad man skulle kunna göra i obs.

Nu såg jag även att jag ligger på 80% cpu användning medans jag spelar cs utan att streama, känns lite högt ellle?

Hej, en streamer här som hållt på ett tag och som äntligen lyckats hitta rätt settings.

Till att börja med:

x Vad har du för specs på din dator?

Visa signatur

Fatal1ty FXM 200 Gaming Headset // Corsair Crystal 460X ATX RGB // ASUS B450 TUF Gaming Plus Motherboard // AMD Ryzen 5 2600X //ASUS Geforce GTX 1060 6GB Strix Gaming // Corsair Vengeance 16GB DDR4 RAM // Kingston SSD Now UV400 120GB // CoolerMaster B500 V2 // Zowie XL2411P 144Hz Gaming Monitor // Samsung 27" LCD Monitor // Zowie EC2-A Gaming Mouse // Corsair K65 LUX RGB Mechanical Keyboard // 100/10 Bahnhof Internet Fiber Connection.

Permalänk
Medlem
Skrivet av badshroud:

Hej, en streamer här som hållt på ett tag och som äntligen lyckats hitta rätt settings.

Till att börja med:

x Vad har du för specs på din dator?

Sorry för sent svar.
Jag har ett 1060 6gb, i7700 men 4.2 ghz samt 16gb ram

Permalänk
Skrivet av La11arn:

Sorry för sent svar.
Jag har ett 1060 6gb, i7700 men 4.2 ghz samt 16gb ram

Ok, du har bättre specs på din dator än vad jag har. Dock har vi samma grafikkort.

Så något är fel på dina inställningar.

Kör du OBS eller Streamlabs OBS till att börja med?

Visa signatur

Fatal1ty FXM 200 Gaming Headset // Corsair Crystal 460X ATX RGB // ASUS B450 TUF Gaming Plus Motherboard // AMD Ryzen 5 2600X //ASUS Geforce GTX 1060 6GB Strix Gaming // Corsair Vengeance 16GB DDR4 RAM // Kingston SSD Now UV400 120GB // CoolerMaster B500 V2 // Zowie XL2411P 144Hz Gaming Monitor // Samsung 27" LCD Monitor // Zowie EC2-A Gaming Mouse // Corsair K65 LUX RGB Mechanical Keyboard // 100/10 Bahnhof Internet Fiber Connection.

Permalänk
Medlem
Skrivet av badshroud:

Ok, du har bättre specs på din dator än vad jag har. Dock har vi samma grafikkort.

Så något är fel på dina inställningar.

Kör du OBS eller Streamlabs OBS till att börja med?

Kör med obs studio

Permalänk
Skrivet av La11arn:

Kör med obs studio

Ok, kan varmt rekommendera Streamlabs OBS: Streamlabs OBS

Mycket mer användarvänlig design, lätt att komma igång med och ställa in

Visa signatur

Fatal1ty FXM 200 Gaming Headset // Corsair Crystal 460X ATX RGB // ASUS B450 TUF Gaming Plus Motherboard // AMD Ryzen 5 2600X //ASUS Geforce GTX 1060 6GB Strix Gaming // Corsair Vengeance 16GB DDR4 RAM // Kingston SSD Now UV400 120GB // CoolerMaster B500 V2 // Zowie XL2411P 144Hz Gaming Monitor // Samsung 27" LCD Monitor // Zowie EC2-A Gaming Mouse // Corsair K65 LUX RGB Mechanical Keyboard // 100/10 Bahnhof Internet Fiber Connection.

Permalänk
Medlem
Skrivet av badshroud:

Ok, kan varmt rekommendera Streamlabs OBS: Streamlabs OBS

Mycket mer användarvänlig design, lätt att komma igång med och ställa in

Jag gillar också streamlabs men de drar ju mer påcpu om jag inte mins fel, tror de var därför jag bytte

Permalänk
Skrivet av La11arn:

Jag gillar också streamlabs men de drar ju mer påcpu om jag inte mins fel, tror de var därför jag bytte

Du kan ju ställa in hur mycket streamen skall belasta processorn.

Visa signatur

Fatal1ty FXM 200 Gaming Headset // Corsair Crystal 460X ATX RGB // ASUS B450 TUF Gaming Plus Motherboard // AMD Ryzen 5 2600X //ASUS Geforce GTX 1060 6GB Strix Gaming // Corsair Vengeance 16GB DDR4 RAM // Kingston SSD Now UV400 120GB // CoolerMaster B500 V2 // Zowie XL2411P 144Hz Gaming Monitor // Samsung 27" LCD Monitor // Zowie EC2-A Gaming Mouse // Corsair K65 LUX RGB Mechanical Keyboard // 100/10 Bahnhof Internet Fiber Connection.

Permalänk
Medlem
Skrivet av badshroud:

Du kan ju ställa in hur mycket streamen skall belasta processorn.

Jaha, mer än vad jag visste. Jag ska kolla lite imorgon om de går bättre med de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av badshroud:

Du kan ju ställa in hur mycket streamen skall belasta processorn.

Testade att streama fortnite med streamlabs och då ligger jag runt 60 till120 fps.

Permalänk
Medlem

Fast om man redan är van vid vanliga OBS så är väl kanske inte det ett problem, för SOBS drar fortfarande mer än vad OBS gör.

SOBS brukar jag bara rekommendera när det är folk som är nya till streaming och inte är så duktiga på datorer.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.