Nvidia visar ray tracing i realtid i Battlefield V

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

AMD...Intel... släpp era nya grafikkort imorgon tack.

Ska dem andra släppa kort för att du vill köpa deras kort eller för att du ska köpa nästa nvidia-kort?

Det vi ser idag är resultat av att folk köpt nvidia t.o.m under perioder då AMD haft dem bättre korten (tex 7970, r9 290, etc).

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon159643:

Nej tvärtom det blir ett rent extraarbete såvida det inte blir en standard:
#17518734

Men det är ju en standard!

RTX är proprietär teknik, se det som drivrutinen för Nvidias kort där man har tre olika nivåer just nu

  • allt görs i SMs, användas av Pascal och tidigare

  • optimering via "denoising" som utförs i tensor-cores, kräver Volta eller Turing

  • raytracing utförs på RT-cores, kräver Turing

Speltillverkarna programmerar däremot inte mot RTX direkt, däremot används det indirekt om man råkar sitta på en Nvidia GPU. Spelmotorerna använder sig sig av DirectX Raytracing (DXR) och motsvarande är även på gång i Vulkan (tror det heter Vulkan RT där).

Så RTX är Nvidias plattform för att implementera Raytracing. Den plattformen exporterar tre API, varav två är standard APIer

  • DXR: standard APIet i DirectX

  • Vulkan RT: kommande standard API för tekniken i Vulkan (just nu kan man testa det via Nvidia extensions i Vulkan)

  • OptiX: ligger ovanpå CUDA och är det API som Blender och övriga renderingsprogram kommer använda för GPGPU rendering

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Så det strålspolning gör för grafiken är att lägga på en hinna med vatten? Såg bara meh ut :k

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Men det är ju en standard!

Sant men om endast en tillverkare och endast deras nya kort är gjorda för standarden så är det svårt att göra en grafikmotor utan att implementera gamla tekniker. Känns inte riktigt som en standard om det finns ett val

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Men det är ju en standard!

RTX är proprietär teknik, se det som drivrutinen för Nvidias kort där man har tre olika nivåer just nu

  • allt görs i SMs, användas av Pascal och tidigare

  • optimering via "denoising" som utförs i tensor-cores, kräver Volta eller Turing

  • raytracing utförs på RT-cores, kräver Turing

Speltillverkarna programmerar däremot inte mot RTX direkt, däremot används det indirekt om man råkar sitta på en Nvidia GPU. Spelmotorerna använder sig sig av DirectX Raytracing (DXR) och motsvarande är även på gång i Vulkan (tror det heter Vulkan RT där).

Så RTX är Nvidias plattform för att implementera Raytracing. Den plattformen exporterar tre API, varav två är standard APIer

  • DXR: standard APIet i DirectX

  • Vulkan RT: kommande standard API för tekniken i Vulkan (just nu kan man testa det via Nvidia extensions i Vulkan)

  • OptiX: ligger ovanpå CUDA och är det API som Blender och övriga renderingsprogram kommer använda för GPGPU rendering

Då är det betydligt bättre. jag var rädd för någon inlåst dritt, får de bara till stödet i OpenGL så kanske man har applikationer på datorn som stöder funktionerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

Många verkar glömma att vi redan har spel som ser riktigt bra ut. Crysis 3. DeusEx med vacker ljussättning samt reflektioner och Alien Isolation med gott om skuggor överallt. Nya Doom osv...
Vissa bilspel har också haft snygga skuggor och reflektioner i många år nu. Det utan ray tracing.

Visst är ray tracing intressant och kan höja upplevelsen i vissa spel men till vilket pris (lägre prestanda)? Vi har inte fått se några prestandatester med och utan ray tracing. I spel som Battlefield är det förmodligen bättre att ha högre fps än att se snygga reflektioner i glasrutor eller blankt polerade bilar.

Dessutom är jag lite förvånad att spel som Cyberpunk 2077 och Star Citizen inte fanns med på listan över spel som kommer att använda den nya teknologin. För min del så fanns det bara ett enda spel där som var intressant och det är Metro Exodus.

På sikt när tekniken har mognat så är detta ett stort steg frammåt mot fotorealistiska miljöer i spel men just nu känns det bara som ett försälningsknepp för att få ut Nvidias Turing chipset till den stora massan och till ett pris som inte alls är befogad ur konsumentens synpunkt dock perfekt ur tillverkarens synpunkt så dessa kan sälja både nya och gamla GPU:s till löjliga priser.

Som jag förstod det så sparar utvecklarna tid nu, då utvecklarna inte ängre behöver förfalska saker för att se ut som Ray-Tracing. Ray-Tracing tar också en egen plats på chippet, så frågan är om det tar någon extra prestanda alls med Ray-Tracing ON? Någon teknisk kunnig som kan svara på detta? Det är väl det som är hela grejen med RTX kort.

Permalänk
Medlem

Fan vad de gnälls i varenda tråd just nu! Skärpning! Ny hårdvara å ny teknik är ju anledningen till att vi hänger på den här sidan eller?

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

Så om vi zoomar in på ögat och kör slow motion så ser det lite coolt ut. Hur mycket tänker man på detta i ett MP spel när man springer runt ochh skjuter. De flesta stänger ju av effekter i denna typ av spel för att få bäst synlighet och fps.

Där vi strax befinner oss med ett fåtal effekter som drivs av "ray tracing" kommer vi se tillbaka på inom ett par år och skratta åt. Det är som när transfom and lighting lanserades med dunder och brak som något revolutionerande. Nästan som att man aldrig mer skulle behöva byta kort. Efter något år så släpptes kort som var många gånger snabbare.

Likadant komemr det vara här. Innan "ray tracing" blir en standard feature i spel så kommer det hinna komma bra mycket snabbare kort för att lösa uppgiften.

De sätt att göra dessa effekter utan ray tracing som finns idag komemr finnas kvar och användas för att stödja alla kort saom inte råkar ha detta stöd och i rörelse i spel så kommer det ofta se tillräckligt bra ut för att lura ögat ändå.

Visa oss istället hur bra dessa kort är på att driva de spel som finns idag och i nära framtid. Inget sades om kortens prestanda i rasterering, något de själva säger är vad som kommer användas i spel inom överskådlig framtid. 40% pris upp ifrån vad tidigare kort kostar borde betyda 40% upp i prestanda kontra tidigare kort. Jag är inte säker att vi kommer få detta.

Att prata om "ray tracing i realtid" är också väldigt missvisande. Förenklade ray tracing algoritmer används för enstaka effekter. Vi behöver kanske hundratals eller tusentals gånger kraften i dessa kort för att faktiskt rendera spel med hjälp av ray tracin istället för rasterering. Det lär dröja innan vi är där.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av nils45:

Som jag förstod det så sparar utvecklarna tid nu, då utvecklarna inte ängre behöver förfalska saker för att se ut som Ray-Tracing. Ray-Tracing tar också en egen plats på chippet, så frågan är om det tar någon extra prestanda alls med Ray-Tracing ON? Någon teknisk kunnig som kan svara på detta? Det är väl det som är hela grejen med RTX kort.

@Yoshman förklarade detta på ett väldigt bra sätt:

Skrivet av Yoshman:

När GeForce256 införde "hardware transform & light" så var det en teknik som i slutändan användes på 100 % av alla GPUer, ändå såg de flesta GeForce256 ägare väldigt lite användning av tekniken. Finns flera andra sådana exempel där teknik som i slutändan blivit den totalt dominerande inte används speciellt mycket på den produkt som tekniken laserades med.

Den stora barriären är ju att majoriteten av marknaden kommer sitta på föregående generationer under en relativt lång tid.

Men finns undantag, teknik som nästan direkt anmanas. Jag tror användandet av både RT-cores och tensor-cores kommer hamna i denna kategori. Varför?

Vet inte hur så många verkar missat att man under presentationen helt sömnlöst hoppade mellan att ljussätta m.h.a. raytracing och ljussätta på traditionellt vis med light-maps, SSAO och liknande. Det borde ändå varit en rätt stark vink till folk att den här tekniken ersätter inte det gamla sättet, det är ett alternativ som kan samexistera i dagens spelmotorer!

Jensen nämnde flera gånger "hybrid rendering". Detta är nyckeln för att få denna teknik accepterad väldigt snabbt. Majoriteten kommer fortfarande hanteras av traditionell rastrering, men 0-100 % av hantering av ljus/skuggor och liknande kan ersättas med raytracing då den tekniken ger ett fysiskt korrekt resultat medan rastrering är en mer eller mindre bra approximation (vissa effekter är i praktiken omöjliga att hantera med rastrering då de skulle bli tokdyrt medan det fallet ut automatisk med raytracing).

Risken är att speltillverkarna kommer se raytracing tekniken mer som en teknikdemo än vad det egentligen är: ett långt bättre sätt att hantera ljus i dagens spelmotorer, det medan man ändå primärt använder sig av traditionell rastrering för allt annat.

Lägger man ljuseffekterna på en vettig nivå, kanske till och med bara väljer att köra delar av ljussättningen med raytracing och behålla rasteringsteknikerna där de trots allt är en bra approximation så kommer det gå hur bra som helst köra raytracing i spel även med RTX 2070. RT-kärnorna och de vanliga SMs körs ju helt parallellt, d.v.s. så länge man inte lastar RT-kärnorna så hårt att de blir flaskhals blir till och med raytracing i praktiken "gratis" (kommer självklart kosta effekt i GPUn).

Detta gäller i än större utsträckning tensor-cores. Dessa verkar i alla fall initialt användas till DLAA (deep learning anti-aliasing), en teknik som kan öka effektiviteten på allt i en spelmotor som skalar med upplösning. DLAA gör det möjligt att rendera i lite lägre upplösning och sedan skala upp på ett nära nog "perfekt" sätt. Samma sak här, tensor-cores kör ju parallellt med SMs så bara man inte gör dessa till flaskhals så blir det ju en lägre kostnad för SMs då de för mindre att göra.

Och slutligen: Turing kommer prestera bättre jämfört med Pascal vid samma klockfrekvens och antal CUDA-kärnor. Detta då Turings SMs kan köra heltal- och flyttals-beräkningar parallellt samma cykel medan tidigare Nvidia GPUer bara kunde köra flyttal eller heltal en viss klockcykel. Exakt hur mycket detta ger kommer variera rätt rätt mycket, från i princip ingenting till en hyfsad boost (en procentsiffra vore en total gissning, men 0-30 % boost lär nog kunna pricka verkligheten).

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det är tyvärr ett inneboende problem med raytracing, allt ser orimligt rent och slätt ut. Man får se det positiva, i den raytracade världen behövs inget RUT-avdrag för städning

Det är ett problem med prestanda. Har du en blank yta blir det inte lika många ljusstrålar att räkna på. Varje stråle kan spåras direkt och även med reflektioner i reflektioner, dvs. strålarna spåras i flera led, blir det inte så många fler beräkningar. Om varje stråle som träffar en yta blir till 10 strålar, dvs diffus reflektion, blir det snabbt väldigt tungt att spåra dem - särskilt om det är flera diffusa reflektioner.

Och just därför visar de olika demonstrationerna från nVidia upp blanka ytor. Det mest spännande vi fick se var dock från Metro: Exodus där man hade indirekt ljus, dvs. en enda stor diffus reflektion. Här kan man dock komma undan med att inte spåra strålarna i allt för många led.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Är det bara jag som tycker att priset på minnen är värrer än höga priser på grafikkort. Minnen är ett måste till en dator, ett high-end grafikkort är ej ett måste.

Det har vi glömt

Permalänk
Medlem

folk överhyper att det är blankt och glänser är inte snyggt tycker de verkligen det kör overkill med RTX tekniken

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Kan detta vara en av anledningarna över hysterin gällande dåliga förboknings siffror för Battlefield V?

Nej EA, jag vägrar använda ert skruttna Origin.

Blir ingen förbokning trots detta jippo. Vilket jag uppmuntrar alla till när det gäller spel överlag i vilket fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donathan:

Ni som klagar på priserna är väl troligtvis spekulanter på dessa kort: varsågod, detta är resultatet av alla er Nvidia fanboys som köpt kort till varje pris så länge det varit Nvidia och inte AMD.

AMD-sympatisörer borde ju vara lyckliga av denna prissättning, är det nu orimliga ockerpriser borde det ju vara enkelt för AMD att kontra med betydligt bättre pris/prestanda.

Sen tror jag folk överdriver om fanboys, att nvidia kan sälja dessa till detta pris är beror nog mer på att det finns rätt mycket folk som vill köpa high-end prylar, oavsett pris, tror märke spelar mindre roll så länge det är top-of-the-line.

Att AMD inte säljer även när de har bättre prylar som man ofta hör är imo också överdrivet, kollar man på marknadsandelsstatistik så ser man att AMD ökat sina andelar vid varje "lyckad" serie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigganum:

Kan detta vara en av anledningarna över hysterin gällande dåliga förboknings siffror för Battlefield V?

Nej EA, jag vägrar använda ert skruttna Origin.

Blir ingen förbokning trots detta jippo. Vilket jag uppmuntrar alla till när det gäller spel överlag i vilket fall.

Folk visste ju inte om att strålspårning skulle finnas i BF innan den här presentationen så det spelar nog inte in.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Personligen kommer jag att avvakta och invänta prestandatester. 2080 Ti går fetbort då, även om jag har ihopsparat tillräckligt för att hämta hem minst tre sådana kort,

Brag much?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Så om man har en riktigt bra idé och lösning på ett problem som ingen annan löst tidigare, då ska man inte släppa den? Kan tro fan att det blivit liv som aldrig någonsin om Nvidia istället släppt ett RTX-expansionskort som hade haft bara beräkning för RT.

Jag tror poängen av det som han sa var mer att han inte tycker att NVIDIA verkar ha genuina avsikter med att söka efter "the holy grail", då de rent prestandamässigt inte kan utföra raytracing på allting i scenen utan att gå ner så lågt som 22 FPS (M.h.a DLAA) i 1080p. Utöver det var att de pushade en teknik (som iofs är valfri) som kommer invalidera AMD:s och NVIDIA:s grafikkort med dessa effekter aktiverade. Den som gynnas av detta är förstås NVIDIA, då de pressar på att RTX är hela världen. Sedan att det kommer från NVIDIA, som försökte göra allt för att stoppa async compute i AoTS (se här för ett kort referat) eftersom det gav en större prestandaboost för AMD. Nu är det helt plötsligt helt ok att använda lågnivå API:er med async compute, då de har en arkitektur som kan utnyttja det väl.
Om man sedan tänker på hur de framställde GPP vs hur det var så var det beskrivet m.h.a "goda avsikter" med negativa konsekvenser för alla utom för just NVIDIA, så framkallar det en lite större misstro. Det viktiga för NVIDIA verkar inte vara att göra så bra ifrån sig som möjligt , utan att få alla andra att se så dåliga ut som möjligt.

Sedan expansionskortet kanske inte hade varit en så dålig idé ändå. Med högteknologisk teknologisk teknologi (en linjal) har jag gjort en approximation på hur stor del av arean den dedikerade raytracing och tensor core biten tar upp. Hela chippet blev 5,5*4,5= 24,75 areaenheter. För "the usual stuff" och den biten som sköter int32 shading asynkront så tar den biten upp 3,5*3=10,5 areaenheter. Då vi vet att 2080ti, t.ex tar upp ~754 (?) mm^2 så skulle den ta upp 10,5/24,75 =~320mm^2 , vilket kunde bli ett aningen billigare kort. Jag säger inte att jag har helt rätt i uträkningarna, då det är en approximation. Men det skulle kräva en ~48% ökning av arean för att få det i samma storleksordning som 1080ti, vilket rimligtvis bör resultera i priser någorlunda nära 1080ti för upp till 50% ökad prestanda gentemot 1080ti:t . Expansionskortet hade landat på 1080ti priser också rimligtvis, och det är det som du betalar extra för. Då de flesta gnäller på priset kanske det är ett alternativ som hade passat bättre?

Då kan man undra, om RTX skulle säljas som ett expansionskort och man argumenterar för att ingen skulle köpa det då, varför är det en nödvändig del i arkitekturen från första början om man istället skulle vara nöjd med de andra bitarna för ett mycket lägre pris, men utan RTX? I synnerhet då prestandan blir lägre om det inte implementeras rätt (DNN processing biten tar upp tid på slutet, för att FPS ska gynnas så skall RTX gynna effekter som körts på vanlig FP32 shading och int32 shading innan).

Permalänk
Medlem

Skäms för f*n

Skrivet av Vash:

Fan vad de gnälls i varenda tråd just nu! Skärpning! Ny hårdvara å ny teknik är ju anledningen till att vi hänger på den här sidan eller?

1080Ti kostade närmare 8.000 kr när det lanserades, 2080Ti kostar närmare 16.000 kr vid lansering. 2180Ti kommer kosta närmare 32.000 kr...vem kommer gnälla då?

Skäms åt alla medier och alla "journalister" som köper Nvidias bullshit "hook, line, and sinker"...

Alla vi som är äldre än 14 år (och som inte är köpta) VET att nvidias demos kan köras i någorlunda acceptabel hastighet (40 - 60 fps) först 5 - 10 år EFTER att demot lanserades....

Tror du mig inte? Gå själv och ladda ner gamla demon från nvidias hemsida och testa på ditt kort. Kom ihåg att ALLT du såg igår var REKLAM! ALLA medier är bara EKON...inget kritiskt tänkande eller ifrågasättande, bara papegojor!

Man kunde lika gärna skickat den här att dansa efter Nvidias pipa: Snowball tribute

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FredrikMH:

AMD...Intel... släpp era nya grafikkort imorgon tack.

Sanningen är tyvärr att AMD satsade sina resurser på Ryzen, vilket också var anledningen till att Raja Koduri gick till Intel.

Vi fick konkurrens på processormarknaden på bekostnad av de facto monopol till Nvidia på grafikmarknaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

Fan vad de gnälls i varenda tråd just nu! Skärpning! Ny hårdvara å ny teknik är ju anledningen till att vi hänger på den här sidan eller?

Är det så konstigt? Nästan hela presentationen handlade om ray tracing och knappt några siffror om hur korten presterar i jämförelse med förra generationen. Finns anledning varför man gör så. Hade dessa kort varit mycket snabbare så skulle man haft grafer med diverse spel som försäljningsargument. Hardware Unboxed har intressant video med lite spekulationer och jag håller med honom till rätt så stor del.
Vem vet, det är möjligt att 2080 blir långsammare i vissa spel än 1080Ti. Specifikationer säger inte allt men vi bör inte förvänta oss större prestandaökningar när ray tracing inte används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiniPC:

Brag much?

Very much brag

Nej men jag brukar spara en tusenlapp eller två i månaden speciellt för nya datorkomponenter och det var ett tag sedan man köpte nytt. Poängen med mitt inlägg var att även om jag har råd med detta så tycker jag personligen att det är lite för mycket, sett till specifikationerna. Det mesta av priset verkar ligga på just de extra tillförda Tensor cores (är det bekräftat att sådana medföljer?) samt RT-cores och även om det senare är väldigt nytt så anser jag att det är för dyrt för mig.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

men vi bör inte förvänta oss större prestandaökningar när ray tracing inte används.

Vore katastrofalt om så är fallet. Vad betalar vi för då, Ray-Tracing som kommer ta några år innan det riktigt kommer igång? Och syftet med 2080 vs. 280Ti, en prisskillnad på 4-5tusen där den extra RT prestandan i 2080Ti knappast kommer utnyttjas i kommande spel. Ska bli kul och se vad testerna har att säga.

Permalänk
Medlem

@nils45: men varför ska du köpa de då? Vill du inte betala för de så slipper du ju...

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

@nils45: men varför ska du köpa de då? Vill du inte betala för de så slipper du ju...

Var sa jag att jag skulle köpa det?

Permalänk
Medlem

@nils45: får ursäkta om min almäna irritation över tonläget i tråden gick ut över dig.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiniPC:

Brag much?

Nej verkar bara missnöjd tycker jag med den knapphändiga informationen, bara för man har råd att köpa ett 2080 Ti betyder inte det att man köper ett per automatik..

Permalänk

Jag är imponerad av vad jag såg.
Undrar om t:ex Blender får stöd för detta. Måste vara en grafikers våta dröm att bara kunna slänga på en ljuskälla för att få den effekt man söker.

Sedan ni som gnäller på priset i svedala vs US måst tänka på att i US så tillkommer skatter på priset beroende på vilken delstat du bor i. till och med i vilken "kommun" då råkar ha dina bo-polar ned slagna i.

Visa signatur

Nickade Nightswe men bytt för varför ha olika nick på olika platformar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Skitsnyggt skitspel.

Älskade de första Battlefield spelen. Hur kunde de sen förstöra dem så????

Men snyggt som fasen va det.

Skickades från m.sweclockers.com

För mig som aldrig spelat ett BF-spel, vad är förstört?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lessismore:

För mig som aldrig spelat ett BF-spel, vad är förstört?

Jag kan inte svara för någon annan och mitt svar är säkert inte samma som andras.

Men själv känner jag såhär:

BF 1942 och BF2 innehöll stora banor där striderna kunde ske på fler ställen där de råkade uppstå och transportsträckor med fordon var en taktisk del av spelet. Trist att bli strandsatt men det gav ett roligt extralager till spelet med taktik att även få med trupptransporter till relevanta områden.
Från BF3 och framåt så har man skurit bort mycket av det där för att det ska bli mer action och det är mer planerat var strider ska uppstå. Det tycker jag är en förlust men det finns väl vinster där också. Fler banor introducerades som mer känns som CoD med pangande one on one. Inge fel med CoD, men jag saknar det unika som de gamla battlefieldspelen gav just för att det inte bara var en close quarters shooter.

Vad jag inte heller gillar riktigt är att spelet istället för att handla om teamplay och att nå mål på banan så handlar mycket om unlocks. Folk ränner runt och pangar i ganska ostrategisk anda för att låsa upp nya vapen istället för att samarbeta för att vinna rundan.
Är man lite nyare på spelet så får man "sämre" tanks, flyg och fordon samt sämre utbud av utrustning eftersom att man inte låst upp grejer som extra missiler, rökskydd, IRview, antitankgrejer och liknande. Det ger inte samma förutsättningar i multiplayer vilket jag också ser som en direkt nackdel för spelet.
Samtidigt verkar det här med att låsa upp utrustning vara populärt så många gillar den delen väldigt mycket. Inte jag ;).

Aja. Det är väl det jag har känt av mest. Med det sagt så har jag haft väldans kul i BF3 ändå, men har inte skaffat fler battlefieldspel efter det.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Jag behöver akut gruppterapi för att bearbeta de här priserna. Raytracing kommer säkert vara coolt men man lär vänja sig snabbt samt att det kommer vara en hel del problem med det i början.
Att köpa något av de nya korten är idioti i dagsläget då Nvidia inte heller visat hur prestandan ser ut för de nya korten vad gäller just Raytracing.

Kommer det finnas low,medium,high, ultra för Raytracing?
Kommer RTX 2070 (för 7000 kr!!!!) ens kunna hantera ultrainställningar i raytracing i Battlefield V?
Nvidia ber oss på allvar att lägga lika mycket pengar som en ny dator kostar på att få använda en ny funktion som ännu inte använts skarpt.
Har aldrig blivit så här upprörd / besviken av en lansering.