Förhandsbokat RTX 2080 TI 😁 nĂ„gon mer som har?

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Cybrus:

Det stÀmmer vÀl inte helt. Du menar alltsÄ att Nvidia skulle vara villig att satsa stora summor pengar pÄ teknisk utveckling om det Àr en konkurrensfri marknad?

Ja för att alltid kunna sÀlja sÄ mÄnga nya grafikkort som möjligt. Om utvecklingen skulle stanna av sÄ skulle ju konsumenterna sitta pÄ samma grafikkort Ànda tills det dör och det kan vara rÀtt lÀnge i mÄnga fall.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av X-TroNiC:

@Banco: Benchmarks kommer vÀl den 14 september eller har de Àndrat det?

Senast jag sÄg var frÄn videocardz som sa 15 september. Gamerfreak sa att komplett skulle skicka ut korten runt 20 sÄ dÄ gÀller det att vara lite snabbare. Hittar tyvÀrr inte kÀllan pÄ 15 september dock.

Netonnet hade början av Oktober som leveranstid om jag minns rÀtt. Man borde hinna se benchmarks I alla fall. I vÀrsta fall fÄr man anvÀnda returrÀtten.

Visa signatur

RÄd tas pÄ eget ansvar.

PermalÀnk
Medlem ★
●

@Banco: Okej, skall vara den 14e enligt videocardz "NVIDIA has set the date for the full reviews to September 14th."
https://videocardz.com/77696/exclusive-nvidia-geforce-rtx-208...

Sitter och vÀntar pÄ benchmarks pÄ 2080Ti, skall vara minst 30% bÀttre i 1440P Àn 1080Ti annars fÄr det vara för mig

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

PermalÀnk
Medlem ★
●

14 september Àr en fredag! Grafikkortsrecensioner, bastu, öl , Idol och Svensks nyheter. Blir en bra dag det.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

PermalÀnk
Medlem
●

Idioti att förhandsboka nÀr man inte ens har siffror enligt mig, men sÀkert jÀvligt spÀnnande.
Lite som att fÄ grisen i sÀcken..

Visa signatur

ok

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Frankoz:

Idioti att förhandsboka nÀr man inte ens har siffror enligt mig, men sÀkert jÀvligt spÀnnande.
Lite som att fÄ grisen i sÀcken..

Bara att avboka nÀr man fÄr de prestandan om man inte tycker det duger... Inte svÄrare Àn sÄ.

Visa signatur

RÄd tas pÄ eget ansvar.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av X-TroNiC:

@Banco: Okej, skall vara den 14e enligt videocardz "NVIDIA has set the date for the full reviews to September 14th."
https://videocardz.com/77696/exclusive-nvidia-geforce-rtx-208...

Sitter och vÀntar pÄ benchmarks pÄ 2080Ti, skall vara minst 30% bÀttre i 1440P Àn 1080Ti annars fÄr det vara för mig

Ah tack!

Ja fan. Minst 30% i genomsnitt i spel. Ska bli superspÀnnande att se.

Visa signatur

RÄd tas pÄ eget ansvar.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av enbom:

Varför förboka nÄgot man inte har nÄgra prestandasiffror pÄ? Vet inte nÀr NDA pÄ recensionerna slÀpps.

Är man i behov av en uppgradering sĂ„ kan man förboka sĂ„ man fĂ„r det sĂ„ snabbt som möjligt, (vid eventuella förseningar om det tar slut pĂ„ lagren etc). Visar det sig att benchmarks blir dĂ„liga Ă€r det vĂ€l bara att avboka. Inga pengar förlorade. Förbokade sjĂ€lv ett RTX 2080 av den anledningen, i förhoppning om att det klarar 4k@60Hz utan problem.

NÄgon som haft nÄgon erfarenhet med Palit och deras grafikkort? SÄg att Komplett hade ett 2080 för 8690:-

PermalÀnk
Inaktiv
●

Idiotiskt att förboka innan man vet hur de presterar.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av enbom:

Varför förboka nÄgot man inte har nÄgra prestandasiffror pÄ? Vet inte nÀr NDA pÄ recensionerna slÀpps.

Skrivet av anon114264:

Idiotiskt att förboka innan man vet hur de presterar.

Va? Varför inte förboka och bara avbestÀlla om det inte lever upp till förvÀntningarna!

Visa signatur

En ny signatur

PermalÀnk
●

Ändrar mig lite. Det fĂ„r bli ett Ti-kort istĂ€llet för tvĂ„.
Ti-korten har i princip nu vÀxt till 2,7 - 3 slots.
Det blir kÀmpigt med plats/vÀrme/ljudnivÄ med tvÄ kort.
Kort med radialflÀkt Àr jag inte förtjust i m.a.p ljunivÄ.
Sedan det hÀr med stöd för Sli... Kanske lika dÄligt som tidigare och dÄ Àr det ingen vits.

Visa signatur

<RIGS>
Sth10, Smh10, Rtx 2080 Ti, Vatten

PermalÀnk
Moderator
Testpilot ★
●
Skrivet av sandlÄdan:

Ändrar mig lite. Det fĂ„r bli ett Ti-kort istĂ€llet för tvĂ„.
Ti-korten har i princip nu vÀxt till 2,7 - 3 slots.
Det blir kÀmpigt med plats/vÀrme/ljudnivÄ med tvÄ kort.
Kort med radialflÀkt Àr jag inte förtjust i m.a.p ljunivÄ.
Sedan det hÀr med stöd för Sli... Kanske lika dÄligt som tidigare och dÄ Àr det ingen vits.

Jag gillar hur priset inte ens Àr en faktor i ditt resonemang.

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av anon114264:

Idiotiskt att förboka innan man vet hur de presterar.

Idiotiskt att inte förboka och sedan sitta dÀr utan ett kort vid release nÀr alla Àr slutsÄlda, om det visar sig att de lever upp till sina förvÀntningar. Knappen för avbokning Àr 2-3 klick ifrÄn om recensionerna inte Àr bra. Benchmarks Àr sÄklart viktiga.

PermalÀnk
●

@Dinoman:
Visst hade man önskat att toppkorten kunde kosta det halva istÀllet för 15k.
Men vad gör man? Det kostar att ligga pÄ topp.
Vi fÄr se hur det ser ut de nÀrmaste veckorna. Blir det en flopp Àr det bara att avboka, men jag har faktiskt svÄrt att tro att det skulle floppa med tanke pÄ priset. Om prestandan inte Àr högre Àn ca 15 - 20 % jÀmfört med 1080 Ti sÄ Àr det en skandal med tanke pÄ priset.

Jag gissar pÄ minst 30 % högre prestanda jÀmfört med 1080 Ti. Om det Àr vÀrt eller ej Àr en annan frÄga.

Visa signatur

<RIGS>
Sth10, Smh10, Rtx 2080 Ti, Vatten

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av downup:

Vad fÄr du för ditt 1080ti? SÄ det blir ju inte riktigt 14,5k om man tÀnker sÄ.. kanske 10k?

Ja just de:)

PermalÀnk
AvstÀngd
●
Skrivet av Silcan:

Fast det kortet har du vÀl betalat 7-9k för i sig, sÄ sÄlÀnge du inte fick det gratis Àr det lite underligt att tÀnka sÄ.

Visa signatur

Mr. Scriptman

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av JackeShan:

NÄgon som haft nÄgon erfarenhet med Palit och deras grafikkort? SÄg att Komplett hade ett 2080 för 8690:-

Palit Àr den största grafikkortstillverkaren i vÀrlden (De Àger Gainward). De Àr bara inte sÄ stora i Europa.
Supernöjd med mitt Palit 1080 Jetstream som jag köpte för 6090kr för 2 Är sen. Klockar bra och Àr sjukt tyst med noll coilwhine.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Jag har ocksÄ Palit och Àr inget annat Àn nöjd! Det Àr dock lite dumt att endast gÄ pÄ tidigare serier Àven om vi inte har nÄgot annat just nu. TÀnker specifikt pÄ EVGA och deras första slÀpp av 1080 som hade problem.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Mycket sant.

SjÀlv har jag förbokat EVGAs kort dÄ jag gillar hur nya precision x ser ut, deras garanti samt att det Àr en trippel slot kylare istÀllet för tvÄ.

Ryktena Àr att nya "Nvidia Scanner" / "Boost 3.0" gör en rejÀl skillnad.
Automatiserad version av afterburners volt kurva, dÀr mjukvaran sjÀlv letar efter högsta stabila frekvensen per volt instÀllning.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Xermalk:

Mycket sant.

SjÀlv har jag förbokat EVGAs kort dÄ jag gillar hur nya precision x ser ut, deras garanti samt att det Àr en trippel slot kylare istÀllet för tvÄ.

Ryktena Àr att nya "Nvidia Scanner" / "Boost 3.0" gör en rejÀl skillnad.
Automatiserad version av afterburners volt kurva, dÀr mjukvaran sjÀlv letar efter högsta stabila frekvensen per volt instÀllning.

Det fanns Àven i tidigare serien med deras automatiska överklockning men det kanske Àr förfinat till de nya korten. Man kan anvÀnda precision X Àven till andra kort men vissa grejer Àr nedstÀngda och fungerar endast pÄ deras egna kort, ska dom Àndra det nu? Jag tycker det Àr lÀttare att hitta vad man söker i MSI AB men det Àr en annan trÄd. EVGA lÀr inte göra samma misstag som sist sÄ dom korten har nog gÄtt igenom lite extra QA den hÀr generationen.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

PermalÀnk
Medlem ★
●

@ClintBeastwood: Även EVGA 1070 hade detta problem, dvs ingen kylning för VRM. Att man sedan som kund skulle behöva betala för fĂ„ dem att fixa sitt konstruktionsfel Ă€r ju ett stort skĂ€mt tycker jag (frakten) + att man fick ett eftermarknadskort som nĂ€stan lĂ€t som referenskylaren efter biosuppdateringen. Inte ens lite kompensation fick man, ingenting..

Det var ett stort misstag att köpa EVGA's grafikkort, kommer inte hÀnda igen:)

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

PermalÀnk
●

Apologies, I do not speak Swedish (I haven't lived here long) but wanted to join the Swedish community.

I pre-ordered 2x 2080 Ti FE and I notice a lot of people in this thread commenting that people shouldn't pre-order without seeing benchmarks and wanted to address that.

First of all, under EU law any online purchase is protected by distance selling regulations and you can return any product purchased online (or mail order) within 14 days of receiving it (not 14 days of ordering it) for whatever reason you choose. So there is literally zero risk for anyone pre-ordering these cards because they can just return them if they are not satisfied.

Secondly, the RTX 2080 Ti FE is already sold out in the US, UK, SE and probably many other countries, which was to be expected and probably why people chose to pre-order (it was certainly my reason). So you need to understand it might be many months now for people who want to buy these cards before they are available.

So first and foremost don't worry about having no benchmarks out yet - they will be published before your cards arrive and you will be able to make a decision to return them (free of charge) within 14 days of receiving them if you are not happy.

I am looking forward to seeing how these perform and look forward to getting to know the Swedish consumer tech community.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av X-TroNiC:

@ClintBeastwood: Även EVGA 1070 hade detta problem, dvs ingen kylning för VRM. Att man sedan som kund skulle behöva betala för fĂ„ dem att fixa sitt konstruktionsfel Ă€r ju ett stort skĂ€mt tycker jag (frakten) + att man fick ett eftermarknadskort som nĂ€stan lĂ€t som referenskylaren efter biosuppdateringen. Inte ens lite kompensation fick man, ingenting..

Det var ett stort misstag att köpa EVGA's grafikkort, kommer inte hÀnda igen:)

Om man har blivit sÄ brÀnd (hehe) av ett företag med förra generationen kan jag förstÄ om man inte Àr speciellt sugen pÄ att köpa ett nytt av dom.

@EnglishViking
Welcome!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

PermalÀnk
AvstÀngd
●
Skrivet av EnglishViking:

Apologies, I do not speak Swedish (I haven't lived here long) but wanted to join the Swedish community.

I pre-ordered 2x 2080 Ti FE and I notice a lot of people in this thread commenting that people shouldn't pre-order without seeing benchmarks and wanted to address that.

First of all, under EU law any online purchase is protected by distance selling regulations and you can return any product purchased online (or mail order) within 14 days of receiving it (not 14 days of ordering it) for whatever reason you choose. So there is literally zero risk for anyone pre-ordering these cards because they can just return them if they are not satisfied.

Secondly, the RTX 2080 Ti FE is already sold out in the US, UK, SE and probably many other countries, which was to be expected and probably why people chose to pre-order (it was certainly my reason). So you need to understand it might be many months now for people who want to buy these cards before they are available.

So first and foremost don't worry about having no benchmarks out yet - they will be published before your cards arrive and you will be able to make a decision to return them (free of charge) within 14 days of receiving them if you are not happy.

I am looking forward to seeing how these perform and look forward to getting to know the Swedish consumer tech community.

Welcome!

It's not really about the risk of losing the money you put in to pre-order.

It's mostly about setting a standard that we don't want to buy products that we don't know the performance for.

If NVIDIA can just up the price-tag and people will buy it before they even know how it is, they will continue to do so. Loss-Loss for everyone.

Do people really think GPUs for 15k will sell out..? I might need to eat my hat later. But I can't really see that happening. Unless they produce a really small quantity.

Visa signatur

Mr. Scriptman

PermalÀnk
●

Firstly, thanks for the warm welcome.

@Lagerlöf: But they are equally likely to notice if a bunch of people return those cards because they are not satisfied - especially since it is Nvidia who must pay for the shipping for those returns under the law. It looks very bad to shareholders if customers send back products for being poor performers and given there is no risk to pre-ordering it is not really a problem for consumers (European consumers at least).

And if you check the US, UK and SE Nvidia shop you will see they are listed as sold out - so whether that is because of low numbers or popularity, doesn't change the fact that there is now no availability and people might need to wait many months before new stock becomes available.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av EnglishViking:

Apologies, I do not speak Swedish (I haven't lived here long) but wanted to join the Swedish community.

I pre-ordered 2x 2080 Ti FE and I notice a lot of people in this thread commenting that people shouldn't pre-order without seeing benchmarks and wanted to address that.

First of all, under EU law any online purchase is protected by distance selling regulations and you can return any product purchased online (or mail order) within 14 days of receiving it (not 14 days of ordering it) for whatever reason you choose. So there is literally zero risk for anyone pre-ordering these cards because they can just return them if they are not satisfied.

Secondly, the RTX 2080 Ti FE is already sold out in the US, UK, SE and probably many other countries, which was to be expected and probably why people chose to pre-order (it was certainly my reason). So you need to understand it might be many months now for people who want to buy these cards before they are available.

So first and foremost don't worry about having no benchmarks out yet - they will be published before your cards arrive and you will be able to make a decision to return them (free of charge) within 14 days of receiving them if you are not happy.

I am looking forward to seeing how these perform and look forward to getting to know the Swedish consumer tech community.

Welcome to Sweclockers! And Sweden?

Yea. Many users including myself have commented on this but people do not seem to read the thread before commenting and just heard "Do not pre-order" from an American Youtuber and repeat it here. Or read this article:
https://www.nordichardware.se/nyheter/grafikkort/kronika-forh...

One reason not to pre-order would be to boycott these bullshit prices. And also that prices most likely will go down when all third-party cards are on the market. But as you say that might be in a few months after release. And still will probably not go below the prices that some people got them for.

Visa signatur

RÄd tas pÄ eget ansvar.

PermalÀnk
●

@EnglishViking:

Welcome!

Since you pre-ordered 2x 2080 Ti. Might I ask you specifically what cards?
I did also plan to get two cards to run them in Sli.

The Founder Editions or cards from AIBs? If I understand it correctly, The FEs are 2 slots wide.
The cards from AIBs are mostly >2,5 slots wide.

What system will you run them with?
Z370, X399, X299?

Visa signatur

<RIGS>
Sth10, Smh10, Rtx 2080 Ti, Vatten

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Lagerlöf:

Welcome!

It's not really about the risk of losing the money you put in to pre-order.

It's mostly about setting a standard that we don't want to buy products that we don't know the performance for.

If NVIDIA can just up the price-tag and people will buy it before they even know how it is, they will continue to do so. Loss-Loss for everyone.

Do people really think GPUs for 15k will sell out..? I might need to eat my hat later. But I can't really see that happening. Unless they produce a really small quantity.

Most users complaining in this thread is repeating the "Grisen i sÀcken"-argument.

Visa signatur

RÄd tas pÄ eget ansvar.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Banco:

Ah tack!

Ja fan. Minst 30% i genomsnitt i spel. Ska bli superspÀnnande att se.

Bara 30%? Jag förvÀntar mig att 2080Ti Àr 50% bÀttre Àn 1080Ti för att priset ska kunna motiveras. Jag köpte mitt nuvarande kort pÄ releasedagen för 8000kr och ett 2080Ti kostar nÀstan det dubbla mao vill jag ha nÀstan dubbel prestanda.

Allt annat Àr vansinne.

Visa signatur

StationÀr: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Banco:

Most users complaining in this thread is repeating the "Grisen i sÀcken"-argument.

Verkligen inte.

Kör man en Pre-Order direkt frÄn Nvidia Àr det sin sak dÄ de kommer att kÀnna av att folk returnerar om prestandan inte Àr tillrÀckligt bra. Men kort som sÀljs av ÄterförsÀljare skiter Nvidia totalt i. De korten Àr redan "sÄlda" för dem.

SÄ detta handlar om betydligt mer Àn grisen i sÀcken. Det fÄr var och en ta ansvar för.

Detta handlar om vilken typ av marknad och vilka beteenden vi vÀljer att göda.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti