Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Teknikstund: Input lag över lång bildkabel

Permalänk
Medlem

Bra artikel! Påminde mig om att jag av diverse Hi-Fi försäljare på nittiotalet fick rådet att absolut se till att alla kablar till mina högtalare i mitt surroundsystem var lika långa. Det skulle bli enorma problem om det var varierande längder, då skulle ljudet hamna i osynk.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk

@aggrocult: Säkert jättestadig men det är en digital signal så det är allt eller inget. Billigaste kabeln som ger bild fungerar precis lika bra.

Visa signatur

1::3700+ San Diego@3.0GHzghz[300x10], Abit KN8-Ultra, 1024mb, X850XT @ PE. 01: 27190. 05: 6220.
2::XP 2500+ @ 3200+, Asus A7N8X-X, GeForce FX 5700 Ultra@ 605/1100, 512mb ddr. 01: 13550

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

@Dracc:

Denna är ännu bättre!

Länk

7599kr för en helt vanlig strömkabel med lite extra lull på..... =D

/z

Hahah, en ny favorit i Svalanders fantastiska hifisortiment

Den här är helt fantastisk också, stora ljudförbättringar finns att hämta genom att svarva ner CDns kant.

Bästa produkten i alla kategorier måste dock vara Mpingo Discs. Märkligt att Svalander inte säljer dem.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

@pecesithon: Javisst. Fick just denna kabel från jobbet, så priset blev ovidkommande som tur är. Med det sagt är det ju viss byggskillnad på kablar för 100 spänn kontra 300 om det är 2 meter typ. Flyttar man runt dem mycket brukar det kunna bli brott vid kontakterna på budgetkablar.

Visa signatur

Fractal Meshify-C DTG, ASUS PRIME X370-PRO, Ryzen 5 1600(4.0GHz) + be quiet! Dark Rock Pro 3, Ballistix Sport LT 16 GB DDR4 3000 MHz, Palit RTX 2060 Super Jetstream 8GB, Crucial MX500 2TB 2,5'' SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

@Dracc:

Denna är ännu bättre!

Länk

7599kr för en helt vanlig strömkabel med lite extra lull på..... =D

/z

Fjärdedel av priset, hur skulle den någonsin kunna mäta sig med den jag länkade?

/s

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk

@aggrocult: Absolut. Det både ser och känns bra med rejäla kablar. Helst flätat hölje och rejäla putsade anslutningar

Visa signatur

1::3700+ San Diego@3.0GHzghz[300x10], Abit KN8-Ultra, 1024mb, X850XT @ PE. 01: 27190. 05: 6220.
2::XP 2500+ @ 3200+, Asus A7N8X-X, GeForce FX 5700 Ultra@ 605/1100, 512mb ddr. 01: 13550

Permalänk
Medlem
Skrivet av TappadBakom:

Ja. Det är bara biten från väggen som är viktig. Vad det är för kabel fram till uttaget spelar ingen roll. Att folk går på sånt där är lite skrämmande.

Har sett snordyra guldpläterade toslink kablar och även nätverkskabel till förstärkare med nätverk, som är viktig för ljudupplevelsen. Är man ljudnörd på riktigt så borde man veta hur en digital signal fungerar och vad som är viktigt om man vill ha bättre ljud.

Hififorum.nu verkar fortfarande leva, trodde siten hade självdött men uppenbarligen är den sista "hifioten" ännu inte född.

Riktade högtalarkablar, avstörda porslinskoppar för att lyfta upp högtalarkablarna från golvet, 230v nätkablar, CD svarvar, Hi-Fi kablar för nätverk och hårddiskar, ormolja mm mm.

Bäst av allt tyckte jag ändå var Hi-Fi säkringar till el-centralen...…

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem

Är det trollfredag idag?
Kan du reda ut hur mycket en lång muskabel påverkar nästa gång?

Visa signatur

i9 9900k, RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Jag brukar även se till att kabeln är rak så bilden inte stöter på vinklar när den färdas från grafikkortet till skärmen.

Glöm inte att den skall vara installerad så signalen går nedåt också så det inte blir uppförsbacke!!

Visa signatur

i9 9900k, RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av anCOOL:

Hififorum.nu verkar fortfarande leva, trodde siten hade självdött men uppenbarligen är den sista "hifioten" ännu inte född.

Riktade högtalarkablar, avstörda porslinskoppar för att lyfta upp högtalarkablarna från golvet, 230v nätkablar, CD svarvar, Hi-Fi kablar för nätverk och hårddiskar, ormolja mm mm.

Bäst av allt tyckte jag ändå var Hi-Fi säkringar till el-centralen...…

Konstigast hittills jag stött på är kabellyftare. Blir tydligen dåligt ljud om sladdarna nuddar golvet

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Bildexpert 📺

@Sineira: Lika mycket. Det jag säger är egentligen generellt för alla signalkablar, mus, tangentbord, latensen mellan strömbrytaren och glödlampan etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anCOOL:

Hififorum.nu verkar fortfarande leva, trodde siten hade självdött men uppenbarligen är den sista "hifioten" ännu inte född.

Riktade högtalarkablar, avstörda porslinskoppar för att lyfta upp högtalarkablarna från golvet, 230v nätkablar, CD svarvar, Hi-Fi kablar för nätverk och hårddiskar, ormolja mm mm.

Bäst av allt tyckte jag ändå var Hi-Fi säkringar till el-centralen...…

Du anar inte hur mkt pengar jag tjänar på min produkt HiFi Air(tm) i dessa WiFi tider.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pecesithon:

Är ju inte direkt förvånande. Mest spännande när folk lägger tusentals kronor på ”supra hdmi” kablar.

Antingen kommer en digital signal fram, eller så gör den inte det.

Fast där har du fel. Digital signal kan visst få störningar, tappa sync, flimmer mm. Speciellt när man kommer upp i lite längd och hög bitrate som med 4K 60hz 4:4:4 eller HDR.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunna:

Fast där har du fel. Digital signal kan visst få störningar, tappa sync, flimmer mm. Speciellt när man kommer upp i lite längd...

Du har rätt i att måttligt långa lågpriskablar för HDMI ofta inte klarar väsentliga krav. (FHD på vanlig teve.)
Däremot räcker det att gå upp i mellanklass för att det ska fungera bra, inte betala tusentals kronor.

Med riktigt bra kablar kan man överträffa standarden. Mitt eget exempel går tillbaka till mitten av 90-talet. Jag och en kompis som bodde en bit bort i studentkorridoren ville koppla ihop våra datorer för att kunna växla filer och spela spel med varandra. Vi tillverkade en tvådelad nollmodemkabel (för direkt anslutning mellan datorernas serieportar) av lite begagnad skärmad och tvinnad parkabel som högskolan kasserat. För nollmodem anses det att tre meter normalt är max kabellängd, fem meter kan gå med bra kabel och tur. Vår kabel var uppemot femton meter, och vi kom ändå upp i en överföringshastighet på svindlande tio megabyte (filstorlek) per timme. För att det skulle fungera var kabeln tvungen att ligga ganska rak. Låg den i en ring någonstans längs vägen sjönk signalstyrkan för mycket.