Vilket Super Mario tycker du är bäst?

Permalänk
Medlem

Vilket Super Mario tycker du är bäst?

Vilket av alla Super Mario Spel tycker du är bäst?

Själv håller jag mig till Super Mario 3 spelar det än idag.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Måste nog säga super mario 2. Är väll snart 30 år sedan man fick det i julklapp, spelas någon gång ibland fortfarande.
Är även riktigt förtjust i 3d world, spelandes tillsammans med ungarna

Permalänk
Inaktiv

Super Mario brors 2. som är remake av Doki Doki Panic.
Historien bakom spelet var att uppföljaren till Super Mario brors var skitsvår och försäljningschefen i usa tyckte bara spelet var en plåga när det var så svårt. Och de tog fram ett nytt spel för de marknader som de trodde ville ha enklare spel.
Tydligare förklarat: https://www.youtube.com/watch?v=2EUYSN5aFcE
Nå super Super Mario brors 2 borde då bli en flopp men blev en succé, den gav mycket nytt skön stämning och allt. Inte alls lika stel som 1an.

Varför 3an inte kom först var att jag ej hade den som ung, nostalgin försvinner då och jag kan likaväl spela new super mario bros U till wii u.

Super Mario 3 när det kom så var det flera som köpte det på någon skum butik och fick det långt innan, kanske var det en butik utomlands. 500kr kostade spelet och det var för mycket för mig.
Sedan när spelet kom till vanliga butiker i sverige hade alla klarat det och det kändes bara gammalt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av insane88:

Måste nog säga super mario 2. Är väll snart 30 år sedan man fick det i julklapp, spelas någon gång ibland fortfarande.
Är även riktigt förtjust i 3d world, spelandes tillsammans med ungarna

Gissar på EU versionen som mig, inte Lost Levels som är orginalet.

Intressant med en till som fördrar samma spel av vad jag också tolkade samma anledning, att det väcker gamla minnen.

*edit*
Klipp på Super mario Lost Levels som högtst Nintendoansvarig i Usa trodde var för svårt för oss icke japaner: https://www.youtube.com/watch?v=5apu4ML9Wto

Permalänk
Avstängd
Skrivet av insane88:

Måste nog säga super mario 2. Är väll snart 30 år sedan man fick det i julklapp, spelas någon gång ibland fortfarande.
Är även riktigt förtjust i 3d world, spelandes tillsammans med ungarna

fick du super mario i julklapp när du va ett?
va du lär dig

Visa signatur

Köksbord i trä | Fyra ex stolar | Fyra ex Engstarr sittdynor

Permalänk
Medlem

Super Mario World !!! :D.

Permalänk
Medlem

@anon159643: jo, eu versionen. Har tänkt testa doki doki panic någon gång via emulering, men det har aldrig blivit av

Permalänk
Medlem

@jurassic park: född 73... Mitt alias kommer från vårat gamla punkband som bildades 88🙂

Permalänk
Medlem

Har nog spenderat mest tid med Mario 64

Men Odyssey är fan så roligt

Permalänk
Medlem

Super Mario World samt 2:an och 3:an till NES, tvivellöst. Galaxy 1 och 2 var också bra.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av downup:

Har nog spenderat mest tid med Mario 64

Men Odyssey är fan så roligt

hela super mario serien är rolig.

det är satanimig riktigt bra underhållning. super mario love

Visa signatur

Köksbord i trä | Fyra ex stolar | Fyra ex Engstarr sittdynor

Permalänk
Medlem

Super Mario Kart till Super Nintendo, en av de bästa spelen någonsin
Vet inte hur många gånger man skrattat och gråtit med familjen när man spelade den.

Annars Super Mario World till Super Nintendo.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Inaktiv

Super Mario Bros 3. Faktiskt gärna all stars-versionen
Annars gillar jag faktiskt dom nya spelen (New Super Mario...)

Permalänk
Medlem

64 defintivt, mest för jag speedrunnade det ganska länge.
Andra plats är nog Odyssey.
Tredje tror jag Galaxy 2.

Av 2D spelen hade jag valt World.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Tyvärr inte provat nyare som Odyssey, men SM64 ligger mig varmt om hjärtat.

New Super Mario Bros för NDS var också trevlig faktiskt. Har nog kvar det spelet trots att mitt DS är sedan länge sålt. Hade målet att få mitt score till max, 9999999 hur många nior det nu var. Mitt spel var 100% på alla sätt och vis i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Giana Sisters på C64.
(För att det fanns ingen mario till denna plattform)

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

super mario world är min favorit som jag gillar (gillade mest)

spelar inte dock längre fast jag har många retrospel hemma. Det är för svårt nu när man är 32 år

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedSanta:

super mario world är min favorit som jag gillar (gillade mest)

spelar inte dock längre fast jag har många retrospel hemma. Det är för svårt nu när man är 32 år

Nej nej ålder spelar ingen roll här

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Moderator
Forumledare

Oj vad svårt!

För mig står det mellan world och bros 3. Sen har ju 2:an (doki doki) en sjukt intressant historia men faller ur mallen för mycket för min smak.

Rösten faller nog till slut på world då det var ett sånt stort kliv framåt tekniskt sett samtidigt som spelbarheten var snudd på perfekt. Att man sedan delade upp världen som man gjorde i kombination med all gömda ”slut” på banorna gör det till inte bara det bästa mariospelet, utan (återigen, för mig) ett av de bästa spelen någonsin, samtliga kategorier.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av xfade:

Giana Sisters på C64.
(För att det fanns ingen mario till denna plattform)

Om du inte importerade

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Super Mario Bros till NES var det första Mario-spelet jag fick bekanta mig med. Dock ägde jag aldrig något NES, utan hade fått en "Good Boy" i present.

Tillsammans med en liten gul kassett som huserade ca 52 NES-spel. Med hjälp av en adapter så kunde man även använda original NES-kassetter.

Super Mario Bros 3 är min absoluta favorit, vilket jag spelar någon gång ibland fortfarande.

Permalänk
Medlem

Måste jag välja ett så blir det SMB3 för mig med. Uppväxt med det (tack mormor )

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Oj vad svårt!

För mig står det mellan world och bros 3. Sen har ju 2:an (doki doki) en sjukt intressant historia men faller ur mallen för mycket för min smak.

Rösten faller nog till slut på world då det var ett sånt stort kliv framåt tekniskt sett samtidigt som spelbarheten var snudd på perfekt. Att man sedan delade upp världen som man gjorde i kombination med all gömda ”slut” på banorna gör det till inte bara det bästa mariospelet, utan (återigen, för mig) ett av de bästa spelen någonsin, samtliga kategorier.

Just den där har jag funderat en del på. SNES var avancerad nog för att tekniken i sig själv inte skulle utgöra ett stort hinder för nya idéer och upplägg, men inte så avancerad att den klarade 3D på ett vettigt sätt, vilket förstås medförde att man inte heller gjorde allt i 3D bara för att man kunde. I slutändan kommer 3D på en vanlig TV alltid vara en 2D-projektion av en 3D-värld, vilket gör det tämligen suboptimalt till plattformare, där precis uppfattning av spelvärlden och timing är kritiskt.

Skulle vilja påstå att SNES-eran bjöd på höjden av spelbarhet, inte bara gällande SMW, utan i hela den kategorin spel.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Super Mario World är det jag återkommer oftast till. Brukar ta en eftermiddag till att plocka alla 96 utgångar någon gång varje år, oftast på sommaren eller kring jul.

Permalänk
Medlem

Verkligen svårt att välja mellan Super Mario World och 3:an, båda sitter varmt om hjärtat och många timmar har lagts till spelen. Men i slutändan måste jag säga World.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Väldigt svårt val mellan SMB3 för NES och Super Mario World till SNES. Tycker båda spelen var revolutionerande hög kvalité i platforms genren som inte gick att mätas på sin tid.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Supermario world, så många minnen. Låste in oss tre stycken i en friggebod en hel helg tills vi klarat hela spelet inklusive starroad.

Blir fortfarande nostalgisk när jag hör ekot på underjords banorna.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Avstängd

Skulle nog säga super mario world då jag satt och spelade det en massa och även morsan gillade det så man kunde sitta och spela med henne på kvällarna och har kört tradition vidare till galaxy 2 som är min dotters favorit då retro mario är för frusterande för snart en 5 åring

Men world är nog favoriten sen 3an men sunshine och galaxy är inte så illa dom heller

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Super Mario World är nog nummer ett. Det är enligt mig ett perfekt plattforms spel, fortfarande få spel som överträffar det. Lagom svårt, Mycket hemligheter att upptäcka, och perfekt kontroll.
Det ligger dock nära Mario 64 som enligt mig var det första riktiga 3D spelet, det var helt otroligt att 3D plötsligt inte innebar trånga korridorer som alla andra samtida spel. Det var verkligen en speciell känsla att utforska en riktig 3D värld för första gången.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

@mikgus: Brukar ni köra SPECIAL lvl banan också, den är ju den enda riktigt svåra biten i spelet. Edit: Glön det jag kom ihåg tokigt, den är ju en del av star road....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet