Blåsa hårddisk med win7 innan installation av moderkort för win10?

Permalänk
Medlem

Blåsa hårddisk med win7 innan installation av moderkort för win10?

Tjena! Har windows 7 på min ssd men ska byta moderkort till ett asus maximus X hero som stödjer windows 10. Köpt windows 10 men, måste jag blåsa min ssd från windows 7 innan jag kopplar in den med nya moderkortet? Kan jag bara koppla in ssd'n med windows 7 i och sen installera win10 vid start av datorn? Glömt bort processen av första start.

Permalänk
Medlem

@plangton: Ja det är bara att välja att ta bort alla partitioner vid installationen så skapas nya av installationsprogrammet, jag tror man väljer avancerad installation, gjort det otaliga gånger men kommer inte ihåg hur det ser ut.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Okok så de ba tuta o köra alltså. Jag kan väll blåsa alla hårddiskar vid första installationen då med väll?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@plangton: Det går MEN man bör bara ha 1 disk kopplad medan DVD/USB installerar Windows. Annars kan DVD/USB lägga/använda något på andra disken som Windows behöver för att starta. Dessutom blir det svårare senare att veta vilken disk som orsakar fel.

https://www.youtube.com/watch?v=MPfNgNfLEHs
Guide för hur det kan se ut.

Andra diskar kopplar du in när du är klar. Rensa dom kan man göra i diskhanteraren för att samtidigt kunna ta bort partitionerna. Använd nedre halvan av diskhanterar fönstret. Varje disk dyker upp på flera ställen och alternativen i meny varierar beroende på vilken bild/ruta man högerklickar på.

Öppna en mapp / höger klicka på dator / hantera / diskhanterare /

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

@plangton: Det går MEN man bör bara ha 1 disk kopplad medan DVD/USB installerar Windows. Annars kan DVD/USB lägga/använda något på andra disken som Windows behöver för att starta. Dessutom blir det svårare senare att veta vilken disk som orsakar fel.

https://www.youtube.com/watch?v=MPfNgNfLEHs
Guide för hur det kan se ut.

Andra diskar kopplar du in när du är klar. Rensa dom kan man göra i diskhanteraren för att samtidigt kunna ta bort partitionerna. Använd nedre halvan av diskhanterar fönstret. Varje disk dyker upp på flera ställen och alternativen i meny varierar beroende på vilken bild/ruta man högerklickar på.

Öppna en mapp / höger klicka på dator / hantera / diskhanterare /

Tack!

Skickades från m.sweclockers.com