Galaxy S7 batteri dör jättesnabbt

Permalänk
Medlem

Galaxy S7 batteri dör jättesnabbt

Detta är ett problem jag haft sen jag fick den, jag har bara inte orkat fixa det då jag inte använder den så ofta. Men nu när skolan drar igång kommer den användas mycket och nu vill jag fixa skiten.

Batteritiden på den just nu är lite under 2 dygn med optimerat läge på, energisparläge av och inga appar igång. Det enda jag har igång är Wi-Fi. I enhetsunderhåll står det 90/100, att telefonens underhållsstatus är utmärkt.

Och även om jag sätter igång mellan-energisparläge eller max-energisparläge är det ändå bara +10h eller +2 dygn. 5 dygn batteritid med maximal energisparläge är inte särskilt bra. Min S5 har mycket bättre och den har ändå en massa appar igång och sånt. Detta är med 0 appar i bakgrunden och endast Wi-Fi igång. Jag har t.o.m haft energisparläge igång majoriteten av tiden jag haft S7an, vilket också innebär att jag körde 1080p på skärmen och det hjälpte nästan ingenting för batteritiden.

Min S5 har upp till 3½ dygn batteritid, alltså mer än trippelt så bra, trots att den har appar körandes i bakgrunden. Och då har jag inte ens satt igång energisparläge på den.

Jag tror starkt på att batteriet i S7an har varit kasst sen den dagen jag fick det, vad tror ni? Hur kan jag ta reda på om det är batteriet som är boven?

Permalänk
Medlem

vilken telefon i världen med över 5 tums 1440p skärm håller mer än en och en halv dag?? har du inte tillgång till laddare mer än vart tredje dygn eller vad är det frågan om? eller är det så att du pratar om batteritid om man inte använder telefonen alls och skärmen är släckt hela tiden?

Edit: såg inte att du kört den på 1080P men ändå.

Visa signatur

8600k @5Ghz - 1.23V - NH-D15 - z370 strix gaming-f - 1070ti strix binned@2150Mhz/9250Mhz - Corsair vengeance 16Gb@3200Mhz - Define R5 - PG279Q - Strix flare - Logitech G502 - Logitech G633

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coreflake:

vilken telefon i världen med över 5 tums 1440p skärm håller mer än en och en halv dag?? har du inte tillgång till laddare mer än vart tredje dygn eller vad är det frågan om? eller är det så att du pratar om batteritid om man inte använder telefonen alls och skärmen är släckt hela tiden?

Edit: såg inte att du kört den på 1080P men ändå.

Det jobbiga är att jag inte använder den mycket, så när jag väl ska använda den är batteriet alltid på låg nivå (ofta under 10%), och ibland helt dött. Min S5 håller som sagt 3 gånger längre, det känns jätte löjligt. S7 har väl ändå större batteri kapacitet dessutom än S5 så det borde jämna ut sig kan man tycka?

Permalänk
Medlem

Köpte du den ny eller begagnad?

Permalänk
Medlem

Låter som batteriet är på väg ut... Jag har haft S6/S6 Edge och batteritiden beror jättemycket på hur man ställer in och använder telefonen. Har en S9 nu och den håller knappt en dag trots stort batteri...
Men kör något typ av batteritest och verifiera!

Antar du kör på lägre skärmstyrka m.m!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av wranzzon:

Köpte du den ny eller begagnad?

Ny.

Skrivet av Maxizor:

Låter som batteriet är på väg ut... Jag har haft S6/S6 Edge och batteritiden beror jättemycket på hur man ställer in och använder telefonen. Har en S9 nu och den håller knappt en dag trots stort batteri...
Men kör något typ av batteritest och verifiera!

Antar du kör på lägre skärmstyrka m.m!

Ja, jag kör på typ 1/3 av ljusstyrkan. Som sagt har det varit så sen jag fick den, så batteriet har nog varit på väg ut väldigt länge i så fall.

Permalänk
Medlem

Det är nog normalt, jag fick ut mer eller mindre samma på min s7 edge. Mobiler idag har inte vettig batteritid direkt..

Men du kan ju kolla efter du laddat den max om den drar onormalt mycket via batteri info och se om det är nåt knas där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Det är nog normalt, jag fick ut mer eller mindre samma på min s7 edge. Mobiler idag har inte vettig batteritid direkt..

Men du kan ju kolla efter du laddat den max om den drar onormalt mycket via batteri info och se om det är nåt knas där.

Det jag gjorde, inga appar igång eller nånting. Ingenting drar ens 1% enligt mobilen. Ändå så är fulladdning knappt 2 dygn.

Permalänk
Medlem

Hade problem med min förut, uppdaterade till Android 8 så var den som ny.
Tror någon uppdatering i Android 7 ställde till med problem.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanTheManSwe:

Hade problem med min förut, uppdaterade till Android 8 så var den som ny.
Tror någon uppdatering i Android 7 ställde till med problem.

Har dock uppgraderat två gånger under tiden jag haft den, så troligtvis funkar operativsystemet som det ska.

Permalänk
Avstängd

Prova Pixelfilter, du kan stänga av en del LEds i skärmen på det sättet. Du kan också ändra upplösningen på skärmen, personligen ser jag ingen skillnad mellan 1080p och 1440p.

Stäng också av allt som använder uppkopplingen i bakgrunden, det är det som drar ström när du inte använder telefonen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Du kan prova att installera accubattery så får du reda på skicket på ditt batteri och även vilka appar som ligger och drar ström. Du behöver ha appen installerad ett par dagar för att du skall få rätt värden och att den skall lära sig ditt andvändnings mönster.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Cranzle: Blir det något bättre?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
SpelClockers

fixa apparna package disabler pro och greenify.
googla efter vad som ska disablas i pdp. kör ej os uppdatering utan att enabla de du har disablat sen.

jag har 144 processer/appar disablat i min S7 o det gör en stor skillnad. sunkigt att man ska behöva göra såhär men ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@Cranzle: Blir det något bättre?

Ska vänta ett par dagar med appen AccuBattery som Pierre föreslog och se vad som händer.

Skrivet av mr rulle:

fixa apparna package disabler pro och greenify.
googla efter vad som ska disablas i pdp. kör ej os uppdatering utan att enabla de du har disablat sen.

jag har 144 processer/appar disablat i min S7 o det gör en stor skillnad. sunkigt att man ska behöva göra såhär men ...

Borde göra skillnad, ska testa det!

Permalänk

Ska inte behöva stänga ner appar i Android, den löser det själv om det behövs. Verkar som om något ligger och drar batteri, eller så kan batteriet vara kass. Båda svaren kan du få mad accubattery som jag nämnde tidigare finns förmodligen andra appar också men har använt denna i flera år. Värt ett test iaf.
Edit:Better battery stats, var tydligen bara för rootade telefoner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Du kan prova att installera accubattery så får du reda på skicket på ditt batteri och även vilka appar som ligger och drar ström. Du behöver ha appen installerad ett par dagar för att du skall få rätt värden och att den skall lära sig ditt andvändnings mönster.

Skickades från m.sweclockers.com

Det verkar dock inte fungera alls.

Permalänk
Skrivet av Monarchy:

Det verkar dock inte fungera alls.

Vad är det som inte fungerar, när du installerar det står det på dom första 4 sidorna du måste bläddra förbi för att komma in i appen att den behöver några dagar med ur och uppladdning för att visa rätt värden.
Du kan se vad som drar batteri eller om nån app håller telefonen vaken hela tiden och även batteriets hälsa, men som sagt du får andvända telefonen några dagar precis som vanligt. Kör även utan batterisparläge under dom dagarna för en rättvisare bild.
Du använder möjligen inte Bluetooth hörlurar för det och Facebook & Messenger är hemska batterislukare eller har wifi igång konstant så den inte ligger och söker nonstop!?

Skickades från m.sweclockers.com

Rättstavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Vad är det som inte fungerar, när du installerar det står det på dom första 4 sidorna du måste bläddra förbi för att komma in i appen att den behöver några dagar med ur och uppladdning för att visa rätt värden.
Du kan se vad som drar batteri eller om nån app håller telefonen vaken hela tiden och även batteriets hälsa, men som sagt du får andvända telefonen några dagar precis som vanligt. Kör även utan batterisparläge under dom dagarna för en rättvisare bild.
Du använder möjligen inte Bluetooth hörlurar för det och Facebook & Messenger är hemska batterislukare eller har wifi igång konstant så den inte ligger och söker nonstop!?

Skickades från m.sweclockers.com

Batteriets hälsa, köpte ett batteri ifrån amazon, som var riktigt skit, telefonen stängde av sig vid 50% eller vid påfrestande belastning, den där appen visade alltid Perfekt hälsa.

Permalänk

Kan ju vara det som är problemet,annars är det bara att prova att inaktivera app efter app tills du hittar problemet, antar att fabriksreset inte hjälpte

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Cranzle: Jag skulle rekommendera denna Rom https://forum.xda-developers.com/galaxy-s7/development/rom-dq...

Efter en fullständig återställning och sen installation av denna Rom fick jag bättre batteri tid.
Än har jag inte brytt mig om att byta kernel och ändra massa inställningar.
Den är som stock, fast bättre.

Ge den ett försök.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Gör en factory reset. Min s7 hade kass batteritid efter nästan varje uppdatering. En reset löste alltid det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Sambon kör S8 nu och hade både S6 och S7 innan - batteriet är katastrof på samtliga. Som en aktiv användare klarar den inte av ens en arbetsdag innan den är slut. Själv kör jag Huawei P9 och den är betydligt bättre på batteritiden men även den står sig slätt mot min Windows Mobile... den håller utan problem en hård arbetsdag, lättare belastning exempelvis en helg utan laddning alls.