Permalänk
Medlem

Ubiquiti vs mesh

Hej

En polare med en ganska stor villa är på jakt efter ett ny wifi lösning hemma.

då har frågan om Ubiquiti är något för en ovan användare?

Alternativet är att köra mesh från google, netgear eller typ Asus.

Är Ubiquiti för krånligt för någon som är ovan?

//Robban

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

@robbankentor:

Det man måste fråga säg är om personen i fråga har möjlighet att dra eller att det redan finns nätverkskabel dragen. Då skulle jag säga att Unifi funkar toppen men är lite mer avancerat att konfigurera. Vill man ha smidighet före prestanda kan mesh vara ett alternativ. Ubiquiti har också mesh, även Linksys.

https://www.amplifi.com
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4098486

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Skulle säga att det enda som är krångligare med ubiquiti är kabeldragningen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Ubiquiti har deras UniFi-serie där allt styrs från samma gränssnitt och är inte så krångligt att konfigurera om man är villig att sätta sig in i det. Det är dock inte gratis och lämpar sig kanske mer för folk som är inne på lite mer avancerade funktioner som vlan, vpn och gästnät m.m. Med det sagt så är deras produkter klockrena när det gäller prestanda, säkerhet och pålitlighet. Notera dock att accesspunkterna kräver trådad anslutning medan mesh inte gör det. Prestanda mot smidighet som han innan skrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

@robbankentor:

Det man måste fråga säg är om personen i fråga har möjlighet att dra eller att det redan finns nätverkskabel dragen. Då skulle jag säga att Unifi funkar toppen men är lite mer avancerat att konfigurera. Vill man ha smidighet före prestanda kan mesh vara ett alternativ. Ubiquiti har också mesh, även Linksys.

https://www.amplifi.com
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4098486

Skrivet av Json_81:

Skulle säga att det enda som är krångligare med ubiquiti är kabeldragningen.

Han har kabel dragen till alla rum, så det är inga problem.

Finns det någon nackdel med mesh?

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Finns det någon nackdel med mesh?

Det är trådlöst.
Även om AP'na kommunicerar på egen frekvens är det känsligt för störningar, väggar och avstånd.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Även om man inte utnyttjar den mer avancerad delen av Ubiquitis nätverks inställningar så skulle jag ändå rekommendera deras produkter över annan konsument hårdvara just pga deras stabila hård & mjukvara.
Ser man till priset så är dom inte så mycket dyrare.

Permalänk
Medlem

Jag håller verkligen med Json_81.
UniFi är väldigt simpelt att få igång så att det fungerar.
Bara för att mer avancerade funktioner finns betyder inte att man måste nyttja det.
Det är alltid bättre om man har möjlighet att köra varje accesspunkt med kabel tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Han har kabel dragen till alla rum, så det är inga problem.

Finns det någon nackdel med mesh?

Såg att någon nämnde att mesh är trådlöst, i ASUS RT-AC68U och troligen alla nyare vassare från ASUS, så kan du välja att prioritera kabel eller trådlös kommunikation mellan "routrarna" när man sätter upp dessa i ett mesh, jag har aldrig fördjupat mig i det förrän igår och beställde två stycken RT-AC68U, ska byta ut min Netgear WNR-3500L och TP-link accesspunkt till att börja med.

Om det funkar som det sägs så ser jag inga nackdelar med mesh.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Tack

Då ger jag honom rekommendationen att köra Ubiquiti om han kan leva med kablarna.

//Robban

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Tack

Då ger jag honom rekommendationen att köra Ubiquiti om han kan leva med kablarna.

//Robban

Ubiquiti har ju även mest APs. Kostar inte mycket mer än vanliga APs fråm dem. Och skulle han inte vara nöjd med prestandan så kan han bara plugga i en kabel i dem så blir det som vilken AP som helst, iom det är tråd in i enheten.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Såg att någon nämnde att mesh är trådlöst, i ASUS RT-AC68U och troligen alla nyare vassare från ASUS, så kan du välja att prioritera kabel eller trådlös kommunikation mellan "routrarna" när man sätter upp dessa i ett mesh, jag har aldrig fördjupat mig i det förrän igår och beställde två stycken RT-AC68U, ska byta ut min Netgear WNR-3500L och TP-link accesspunkt till att börja med.

Om det funkar som det sägs så ser jag inga nackdelar med mesh.

Det är ju inte mesh om du kör kabel

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det är ju inte mesh om du kör kabel

Jo, jag skulle vilja säga det, det är väl konsumentrouter/wifi-branschens sätt att marknadsföra Mesh som trådlöst mirakel som gör att man tror att det är ny teknik.

Tråd eller inte så är det fortfarande Mesh och min uppfattning är att Mesh stärks ytterligare när man även blandar in trådat, ännu högre effektivitet och "redundant" med trådat "backhaul" som primär och om den falerar så tar trådlös "backhaul" över.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mesh_networking

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Jag har sparkat igång mitt wifi med två Asus RT-AC68U en router/mesh och en nod, kommer bli fler, jag har bara ett fungerande ben för tillfället så jag har inte dragit i någon nätverkskabel till övervåningen ännu där noden står så min nod är förbunden med routern via wifi än så länge, det fungerar bra, inga problem med signalstyrka eller tappad uppkoppling.
För att trådlös mesh ska fungera fullt ut så måste enheter stödja tekniken att växla mellan noderna, vilken långt ifrån alla gör, Asus har valt en egen lösning som gör att noden/routern som enheten är ansluten mot kopplas bort vid för låg signalstyrka (går att justera eller stänga av) och enheten kopplar upp sig automatiskt igen på ett ögonblick mot en nod som har tillräcklig signalstyrka.

Huruvida Asus även använder den officiella metoden parallellt med sin egna vet jag inte.

Något jag saknar är att kunna sätta upp virtuella wifi-nätverk (eget SSID) på respektive nod/router och låsa kritiska enheter till detta, det ska ej behövas men finessen vore inte dum.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Jo, jag skulle vilja säga det, det är väl konsumentrouter/wifi-branschens sätt att marknadsföra Mesh som trådlöst mirakel som gör att man tror att det är ny teknik.

Tråd eller inte så är det fortfarande Mesh och min uppfattning är att Mesh stärks ytterligare när man även blandar in trådat, ännu högre effektivitet och "redundant" med trådat "backhaul" som primär och om den falerar så tar trådlös "backhaul" över.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mesh_networking

Om du läser din egen länk förstår du nog varför det inte är mesh.
Om du inte har väldigt konstig kabeldragning.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag vill inflika att även de AP som går under märket Unifi fungerar som mesh om de inte får kontakt med routern trådat. Då ansluter de via trådlös länk till någon AP den kan se och delar ut nätet den kommer åt. Fungerar utan att du ens behöver konfigurera det.

Helst ska du ju köra trådat dock.

Permalänk
Medlem

Ubiquiti har en app till telefonen du kan confa nätverket med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Ubiquiti är verkligen superstabilt och mycket för pengarna, men om din kompis vill slippa kablarna som tidigare nämnt är andra mesh-lösningar som Google-WiFi en bra lösning.

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Om du läser din egen länk förstår du nog varför det inte är mesh.
Om du inte har väldigt konstig kabeldragning.

Ja i och för sig, men tanken är ju att ha ett så bra wifi som möjligt samtidigt som hastigheten är hög, utan kabel så är det mesh, trafiken tar den bästa vägen mellan klienterna utan att nödvändigtvis passera routern/switchen, skulle en av noderna falera så går trafiken en annan väg som kan vara långsammare.
Kompletterar man ett sådant meshsystem med ett trådat backhaul så slutar inte det inte vara ett meshsystem utan det (bör) välja det snabbaste och effektivaste sättet att transportera trafiken mellan två klienter och det är då i de allra flesta fall via tråd.

Vissa meshsystem har inte en dedikerad backhaulradio utan den får samsas med övrig trafik så då kan de faktiskt fungera som en vanlig repeater och tappa hastighet vid varje repetering, vid två hopp så har man 25% av bandbredden kvar. Ansluter man ett sådant system med tråd så avlastar man det trådlösa och man får full hastighet i alla noder.

Många idag använder ju internet till det mesta, det streamas och man har snabbt fiber, så att ha ett meshsystem som kopplar samman enheter i hemmet rakaste vägen kanske inte är viktigare än att varje enskild enhet har bästa möjliha uppkoppling mot internet.

Ett meshsystem sammanlänkat till en central switch via tråd ger det bästa av två värdar, mesh för snabb kommunikation mellan två klienter trådlöst (telefon - trådlös NAS) eller navdistribution för trafik som är delvis trådad, t ex Intenet eller från en meshnod i garaget som inte når riktigt till en annan nod via wifi.

Trådar man ett meshsystem så blir nog trafiken i de flesta fall navdistibuerat via tråd då det är snabbare än trådlöst men man förlorar inget på det, så har man redan en kabel och switch man kan använda så är det dumt att inte koppla in den.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"