Hur fungerar progressbar/tillståndsindikator för hemsidor?

Permalänk

Hur fungerar progressbar/tillståndsindikator för hemsidor?

När man ansluter hemsidor så brukar oftast det finnas en tillståndsindikator som visa hur långt du har kommit i processen.

Jag har programmerat en tillståndsindikator i form av en progress bar. Denna tillståndsindikator kan visa hur långt det är kvar innan jag har anslutit en hemsida.

I detta fall så ska jag ansluta en databas och då måste jag först räkna ut hur många sekunder det kommer ta att ansluta denna databas.
Går det att göra med JDBC? Att beräkna att det tar x antal sekunder för att ansluta en server?

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

När man ansluter hemsidor så brukar oftast det finnas en tillståndsindikator som visa hur långt du har kommit i processen.

Jag har programmerat en tillståndsindikator i form av en progress bar. Denna tillståndsindikator kan visa hur långt det är kvar innan jag har anslutit en hemsida.

I detta fall så ska jag ansluta en databas och då måste jag först räkna ut hur många sekunder det kommer ta att ansluta denna databas.
Går det att göra med JDBC? Att beräkna att det tar x antal sekunder för att ansluta en server?

Inte riktigt, du kan dela upp anropen och visa progress på det. Att ansluta till db varierar på belastning och sedan också vad för queries du gör.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Commander:

Inte riktigt, du kan dela upp anropen och visa progress på det. Att ansluta till db varierar på belastning och sedan också vad för queries du gör.

Kan man inte sätta typ en gräns på 5 sekunder att ansluta själva servern. Samtidigt som man ansluter servern så rullar en tillståndsindikator igång till 5 sekunder. Men är klienten snabbare än 5 sekunder så självklart fylls tillståndsindikatorn upp till 100% direkt.

ELler?