nätagget small men fungerar. osäkert?

Permalänk
Medlem

nätagget small men fungerar. osäkert?

Hej på er alla experter!

Behöver nog lite råd ändå.

Bakgrund:
Skulle montera i nytt graffe i min extradator. Mitt chassi är förmodligen ganska dåligt, då graffet inte riktigt gick hela vägen ner på baksidan där man ska skruva i det mot chassit. Dum som jag är så tvingade jag ner graffet när jag skruvade fast det. Kopplade i strömmen och satte på datorn då jag märker att det börjar lukta bränt. Sen small det. Chocken infinner sig och jag står där och bara tittar på datorn, samtidigt som jag märker att strömmen gått i lägenheten. Oron inför min primära dator som jag lagt 20 000 på infinner sig även den. Sedan återfinner sig förståndet en aning.

Hur som helst. Dum som jag åter igen är, så bestämmer jag mig för att pröva agget igen efter att ha läst om diverse överspänningsskydd, samt att ingenting runt moderkortet eller dylika luktar bränt. Fanskapet fungerar, och nu har jag installerat windows.

Grejen är, att innan jag tvingade ner graffet så testade jag den snabbt, och fick bild och allting. Efter jag hade tvingat ned det så small agget.

Hur som helst. Den rullar nu, och ingenting luktar.

Bör jag köpa nytt agg, eller kan sådan här hända och agget ändå fungera tillförlitligt?

Behöver era råd ni som är kunniga!

Tack på förhand,

Mvh,
Erik

Permalänk
Medlem

Jag hade åtminstone kört nätaggregatet utanför datorn med gemtricket och mätt hurvida spänning ligger där det ska stabilt även under belastning. Möjligt att den startar med fel men att något fortfarande är tokigt och kommer ge sig med tiden, då har du kanske inte samma tur.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem

PSUn har ju hyfsat sofistikerade skyddsfunktioner för att minimera risken för komponentskada.
Doften av bränt är inte långt från doften av en upphettad komponent så det behöver inte heller innebära att något skulle behövt ta skada.

Var det din jordfelsbrytare som löste ut eller var det gruppsäkringen?

Permalänk
Medlem

Distanserna mellan moderkort och plåt ?

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Om säkringen till lägenheten small så lär något i nätdelens primär ha kortslutits tillfälligt, t ex en kondensator eller en varistor.

Skulle kortslutningen skett på moderkortet så borde bara agget stängs av och säkringen hållit om
du inte samtidigt haft andra prylar på samma säkring som drog saftigt med ström och kortslutningen gjorde att ditt nätaggregat drog på maximalt innan det hann stänga av.

Jag skulle försäkra mig om att inget allvarligt hänt, försöka hitta vad som började lukta bränt, t ex skruva isär agget och inspektera, alternativt skruva ut moderkortet och se om det låg emot chassit när du tvingade fast grafikkortet.

Om någon komponent är skadad så kan det med tiden ge ett ostabilt system, lägger av eller att det i värsta fall börja blixtra och ryka.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

@fermia:

Är lite det jag misstänkte, det var mer än en halv cm som jag "tvingade ner".. Är väldigt okunnig om sådant här men har monterat moderkortet väldigt noggrant med distanser osv..

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Om säkringen till lägenheten small så lär något i nätdelens primär ha kortslutits tillfälligt, t ex en kondensator eller en varistor.

Skulle kortslutningen skett på moderkortet så borde bara agget stängs av och säkringen hållit om
du inte samtidigt haft andra prylar på samma säkring som drog saftigt med ström och kortslutningen gjorde att ditt nätaggregat drog på maximalt innan det hann stänga av.

Jag skulle försäkra mig om att inget allvarligt hänt, försöka hitta vad som började lukta bränt, t ex skruva isär agget och inspektera, alternativt skruva ut moderkortet och se om det låg emot chassit när du tvingade fast grafikkortet.

Om någon komponent är skadad så kan det med tiden ge ett ostabilt system, lägger av eller att det i värsta fall börja blixtra och ryka.

Låter inte alls orimligt, har både min primära och sekundära dator ansluten till samma källa i väggen. Vågade inte mig på att skruva i det men var på väg innan jag läste att delar i agget fortfarande "kan innehålla ström", som kan vara farligt..? Den rullar fortfarande i detta nu, men som övriga skriver så låter det som att inköp av ett nytt agg kan vara behövligt på sikt..

Permalänk
Medlem

det är för övrigt ett gammalt Corsair HX520W som rullat i 10 år..

Permalänk
Medlem

Du kanske lyckades trycka ner moderkortet i plåten under.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grillm:

det är för övrigt ett gammalt Corsair HX520W som rullat i 10 år..

Du har köpt en dator för 20 000:-, men väljer att använda ett 10år gammalt nätaggregat, visst det fungerar, men garantitiden är väl 10år och det finns en anledning.

Hur menar du att du tryckte ner grafikkortet? Hade du öppnat pci-porten? Den kontakten är knappt 0.5cm. är det ett gammalt chassi också? Annars är det ju standardstorlek på chassit och grafikkortet också

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Du har köpt en dator för 20 000:-, men väljer att använda ett 10år gammalt nätaggregat, visst det fungerar, men garantitiden är väl 10år och det finns en anledning.

Hur menar du att du tryckte ner grafikkortet? Hade du öppnat pci-porten? Den kontakten är knappt 0.5cm. är det ett gammalt chassi också? Annars är det ju standardstorlek på chassit och grafikkortet också

När jag uppgraderade min primära så blev det 10 år gamla nätagget över ihop med alla andra delar, så jag tänkte slänga ihop en duglig speldator för kompisarna när dom är på besök Har ett betydligt mer pålitligt i min primära. Chassit är inte gammalt men väldigt väldigt dåligt.. Tror det är lite okompatibelt med graffet, ett gigabyte windforce 970. Svårt att förklara, men där man skruvar ner graffet mot chassit i bak så ska det ju helst gå i linje med chassit, det gjorde det inte här. Var över en halv cm emellan, så jag tvingade liksom ned det då jag inte ville att det skulle hänga. Kollade så ingenting såg krökt ut men det verkade som det var det ändå. Känns som något kommit emot och orsakat någon kortslutning?