SweClockers intervjuar riksdagspartierna om teknik och spel

Permalänk
Medlem

Väldigt blandade svar måste jag säga.
Synd att inte resten av partierna kunde vara med.
Väldigt många som är imot VPs politik men jag tror nog att när det gäller dessa frågor så är de nog närmare många här på forumet.
Sen så är det ju alltid svårare att få igenom saker än man tror, och vi måste dessutom rätta oss efter EU.

Egentligen så är väll enbart Piratpartiet som driver dessa frågor.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Avstängd

Dessa frågor berör mig inte något som väljare måste jag säga.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Intressant vinkel, ska kolla igenom alla partier flr jag har inte bestämt mig än.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fråga: Fildelning utreds av polisen istället för företag eller intresseorganisationer - ja eller nej?

Jag tycker inte att staten ska utreda detta. Låt de privata aktörerna driva fallen själva. Skulle vara Kina 2.0 om polisen med hjälp av IPRED satt och spana.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

Tycker att man borde lagföra öppen fiber. I min ort (Köping) så har vi bara en leverantör att välja på, samma leverantör som drar fibern äger också själva utbudet.

Tycker att man få välja fiberleverantör själv precis som man gör med el-leverantör.

Vart vänder man sig för att lagföra detta? ;D

Vad kostar det då? Där jag bor är det kommunalt fibernät. Behöver betala en avgift på 150:- i månaden utöver månadsavgiften från leverantören av bredband.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem

Haha vilket jävla misslyckande
1.CopySwede / 2.Piratkopiering / 3.Artikel 13
Å dom svara imot sig själva
Alla är upphovsrättsbrott förenklat å ska drivas av företag/privat samt utredas av polis.

Nä sunt jävla bondförnuft är utdöende.

Btw vars var alla frågor om straffskatter på elektronik?

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

"Ej konkret" är väl nyckelfrasen för sjuklövern. Man vill ha makten först, sedan presentera vad man gör med den.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Det är ju kul att se de deltagandes åsikter, men tyvärr bestäms det mesta högre upp i EU-hierarkin. Det var ju tråkigt att ni inte fick med alla partier, men man får ju hoppas att andra valfrågor är viktigare i slutänden när man lägger sin röst.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

"Ej konkret" är väl nyckelfrasen för sjuklövern. Man vill ha makten först, sedan presentera vad man gör med den.

Det åttonde partiet ville ju inte ens svara... Kanske är det redo att sälja ut allt för en enda sak?

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Det åttonde partiet ville ju inte ens svara... Kanske är det redo att sälja ut allt för en enda sak?

Jag tror inte det åttonde partiet ens har några ståndpunkter på det utan röstar som M där de vill fjäska in sig.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

Jag tror inte det åttonde partiet ens har några ståndpunkter på det utan röstar som M där de vill fjäska in sig.

Varför ska de fjäska in sig när de troligtvis blir dubbelt så stora? ~15% vs 30%?

Permalänk
Avstängd

Det partiet som inte blockar andra partier på tex YouTube röstar jag på

Permalänk
Medlem

Riktigt besviken på M som stöder en råvänsteride' som kassettavgiften/privatkopieringsavgiften.
Straffar alla kollektivt och snor deras pengar för något som knappt existerar alls.
Dags att rösta på något riktigt liberalt/högerparti som står upp för sina värderingar.

Misstänker dock att de inte är insatta och verkligen förstår vad detta rör sig om, vilket också är illa.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Kändes som C's representant var klart mest insatt, och han hade även vettiga åsikter. Själv har jag aldrig riktigt funderat på att rösta på dem, men, ja, kanske, det är iaf ett stort + för deras sida.

S tog inte ställning till något egentligen, visst att man kan vänta på utredningar, men måste ju ändå ha en åsikt kan jag tycka.

Frågan om Polis eller företag skall utreda fildelning tycker jag dock var lite fel ställd, jag tycker den skulle vara mer vinklas till ,vem ska få begära ut vem som använt ett visst IP nummer, och vilka bevis skall krävas, det program som Njord använder nu har ju experter sagt inte är rättssäkert tex.

Och ska en nerladdad film vara skäl nog för att begära ut denna info.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Jag rösta utifrån ideologi, sakfrågor kommer i andrahand. Alla partier mer eller mindre vill fiska röster i vanlig ordning, inte gör Sverige bättre tillsammans. "Vinna", makt är det viktigaste för alla stora partier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Jag rösta utifrån ideologi, sakfrågor kommer i andrahand. Alla partier mer eller mindre vill fiska röster i vanlig ordning, inte gör Sverige bättre tillsammans. "Vinna", makt är det viktigaste för alla stora partier.

Jag tänker lite likadant. Ideologin får gå först, eftersom sakpolitiken ständigt kräver kompromisser och jag inte hinner sätta mig in i alla sakfrågor. Om fler personer med liknade värderingar som jag sitter vid makten blir förhoppningsvis kompromisserna i den riktning jag gillar.

Sen tänker jag att det är svårt att inte spela det politiska maktspelet idag. Tänk på hur skickligt Trump spelade på rädsla, ilska och utanförskap. Han hittade sina målgrupper och sin nisch och de vanliga politikerna visste inte hur de skulle göra.

Med sociala medier har alla en möjlighet att nå ut med sina åsikter, men också en större risk att påverkas av mindre nogräknade individer och organisationer. Då "tvingas" de vanliga partierna in i samma träsk i ännu större utsträckning än i vanliga fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Efter DÖ så finns det ingen höger. bara SD och resten av dem.

Det håller jag verkligen inte med om. Det finns stora ideologiska skillnader mellan högerpartierna och stora skillnader i sakpolitiken. Men ibland är de någorlunda överens, som i fallet med DÖ. Att de kunde kompromissa i så svåra politiska frågor höjde min respekt för dem. De valde, enligt mig, det minst dåliga alternativet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klarspråkarn:

Det håller jag verkligen inte med om. Det finns stora ideologiska skillnader mellan högerpartierna och stora skillnader i sakpolitiken. Men ibland är de någorlunda överens, som i fallet med DÖ. Att de kunde kompromissa i så svåra politiska frågor höjde min respekt för dem. De valde, enligt mig, det minst dåliga alternativet.

Skickades från m.sweclockers.com

att sluta vara opposition och servera sossarna och mp hela landet är det mest oseriösa som hänt sen "we shall overcome".

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

Fråga: Fildelning utreds av polisen istället för företag eller intresseorganisationer - ja eller nej?

Jag tycker inte att staten ska utreda detta. Låt de privata aktörerna driva fallen själva. Skulle vara Kina 2.0 om polisen med hjälp av IPRED satt och spana.

Tycker du samma sak om andra brott?

Personligen tycker jag att aktörer med ekonomiska intressen ska ha samma makt som privatpersoner så att de kan anmäla till polisen (eller annan neutral part i rättsväsendet) att de misstänker brott.

Om privata aktörer med ekonomiska intressen sköter utredningen finns ju en enorm risk för att de inte letar efter sanningen, utan efter bekräftelse på det de tror.

Sedan skulle jag föredra betydligt mindre övervakning över huvud taget. Men det är en annan fråga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gabriel15:

Dessa frågor berör mig inte något som väljare måste jag säga.

Klart de berör mig, men andra frågor är viktigare och därför röstar jag ändå M

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Klart de berör mig, men andra frågor är viktigare och därför röstar jag ändå M

Håller med, förutom vilket parti jag kommer rösta på då 😋

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

att sluta vara opposition och servera sossarna och mp hela landet är det mest oseriösa som hänt sen "we shall overcome".

De har inte slutat vara i opposition. De ville inte ha nyval och valde då att göra en överenskommelse. Sedan har de valt att lägga ner sin röst i vissa frågor och inte i andra. Det är ju ett utmärkt exempel på att kompromissa för att landet ska fungera. Är det optimalt? Nej, förmodligen inte och dessutom var högerpartierna lite för flata i sina motkrav. Men det var ett resultat i valet som var svårt att lösa. Förmodligen kan något liknande hända i år igen.

Sen kanske det här är off-topic 😋

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag vill varna lite för att det politiker säger, är sällan det som de sedan i praktiken gör. C är ett bra exempel på det. Ta allt med stora nypor salt.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

@_Merc_ @Klarspråkarn Korrekt, nu börjar det gå lite väl off-topic. Vi lämnar det där och håller fokus på det som är relevant för den här artikeln. Tack!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kewe:

Jag vill varna lite för att det politiker säger, är sällan det som de sedan i praktiken gör. C är ett bra exempel på det. Ta allt med stora nypor salt.

Yes. Det är rimligt.
I en demokrati med många partier där ett ensamt parti inte kan regera kommer det krävas kompromisser. Det innebär att allt de pratar om som är relevant för dem vanligen inte kan uppnås helt och hållet.
Det partierna fyller sina partiprogram med handlar väl mer om målsättningar och vilka frågor man vill driva. För den typen av demokrati vi har just nu bygger på att man lyckas samarbeta mellan partier. Hade partierna fått regera ensamma så hade fler mål uppnåtts men att exempelvis KD skulle få igenom alla sina grejer om de bara har några enstaka procent i riksdagen, ja det är inte riktigt rimligt att tro.
Demokrati innebär vanligen samarbete och kompromisser vilket inte riktigt är förenligt med att villkorslöst få igenom allt man vill i alla lägen.

Sedan är det en bra poäng att inte lägga för mycket vikt vid enskilda riksdagsledamöters förhållningssätt och anta att det är hela partiets inställning i alla lägen. Min gissning här är väl att de inbjudna har fått snabbfrågorna på förhand för att kunna stämma av med vad respektive parti faktiskt står så att svaren blir så nära partilinjen som möjligt, men så är det inte alltid.
Men ja, varje egen riksdagsledamot har sina egna viljor, prioriteringar, fokusområden och sin egen syn på var de vill med sitt parti vilket du är inne på och det kan leda till lite egna förhållningssätt och formuleringar i en del frågor som kanske inte representerar hela partiets inställning perfekt i alla lägen. Rimligt att känna till när man ser den här typen av intervjuer.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Tycker du samma sak om andra brott?

Personligen tycker jag att aktörer med ekonomiska intressen ska ha samma makt som privatpersoner så att de kan anmäla till polisen (eller annan neutral part i rättsväsendet) att de misstänker brott.

Om privata aktörer med ekonomiska intressen sköter utredningen finns ju en enorm risk för att de inte letar efter sanningen, utan efter bekräftelse på det de tror.

Sedan skulle jag föredra betydligt mindre övervakning över huvud taget. Men det är en annan fråga.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, skulle föredra mindre övervakning jag med. Vi har privata aktörer överallt. T.ex kontrollanter & väktare. I affärer så är det affärerna själva. Jag skulle inte vilja ha poliser som sköter dessa uppgifter. De privata aktörerna får berätta vad de vet och i slutändan så är det en domstol som avgör.

Om polisen skulle vara tvingade att sitta & leta efter fildelare hela dagarna så får vi själva stå för räkningen. Det är ju även då privata aktörer som är den bakomliggande orsaken. Att t.ex EA skulle säga (eller styra) åt det svenska polisväsendet att bedriva spaning på sina egna invånare. Polisen har andra saker att göra (mord m.m.) där invånarna gör något mot en annan.

EDIT: @Klarspråkarn: Får känslan av att vi är inne lite på samma spår men tolkar frågan olika?

Skrivet av Jacob:

@_Merc_ @Klarspråkarn Korrekt, nu börjar det gå lite väl off-topic. Vi lämnar det där och håller fokus på det som är relevant för den här artikeln. Tack!

Ok sorry. Kan ta bort mitt svar om ni vill.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Söderbäck: Det stämmer alldeles utmärkt det, samtliga vi intervjuade fick frågorna på förhand så att de kunde stämma av med sina partier om vad de skulle säga stämmer överens med partiets linje.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Jag tänker lite likadant. Ideologin får gå först, eftersom sakpolitiken ständigt kräver kompromisser och jag inte hinner sätta mig in i alla sakfrågor. Om fler personer med liknade värderingar som jag sitter vid makten blir förhoppningsvis kompromisserna i den riktning jag gillar.

Sen tänker jag att det är svårt att inte spela det politiska maktspelet idag. Tänk på hur skickligt Trump spelade på rädsla, ilska och utanförskap. Han hittade sina målgrupper och sin nisch och de vanliga politikerna visste inte hur de skulle göra.

Med sociala medier har alla en möjlighet att nå ut med sina åsikter, men också en större risk att påverkas av mindre nogräknade individer och organisationer. Då "tvingas" de vanliga partierna in i samma träsk i ännu större utsträckning än i vanliga fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag måste bara få svara på detta, då ingen tycks längre veta. Det roliga är att frågan besvarade i media av SVT redan samma dag som valet i USA. En reporter från SVT intervjuade en kvinna från södern. Där frågade SVT varför hon trodde att DT hade vunnit. Svaret var att det var kvinnor från mellersta USA som röstat fram Trump. De såg att Obamas nya Obama care, (dvs en ny sjukförsäkring som familjer har och måste betala för) Blev väldigt dyr. Det kunde vara flera tusen kronor motsvarade per månad som de fick betala extra. Den frågan samt, att de hoppades på att få tillbaka jobben till USA från utlandet. Det var därför DT vann valet. Pengar och jobb helt enkelt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@kewe:

Du ser att den du citerat redan fått tillsägelse. Håll dig till trådämnet och släpp denna sidodiskussionen är du snäll.

/Moderator

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin