Permalänk
Medlem

Mina tankar angående OLED

Hej!

Har sett att folk i många köprådstrådar här på forumet snudd på idiotförklarar folk som funderar på LED istället för OLED så därför tänkte jag som har ägt totalt 8 oleds av olika årsmodeller dela mina tankar var det gäller denna fantastiska men samtidigt mycket frustrerande teknik.

Vill börja med att klargöra att jag trots problemen som finns med OLED på många sätt föredrar det framför LED och problemen som finns där. Det är mest den generella inställningen att LED skulle vara skit och OLED guds gåva till människan jag har problem med.

Vi börjar en stormig vinterdag i December 2015. Jag hade då bestämt mig för att testa OLED även att det var relativt nytt då jag tyckte att det verkade spännande. Hade läst om den vertical banding som fanns på dessa tv apparater men tänkte att det inte kunde vara så farligt så jag slog till ändå. En LG 55tums 920V för 24490kr blev det. Första intrycket var helt otroligt, en sån bild! Wow faktorn var total! Efter att den initiala förälskelsen lagt sig så började jag se den bandingen folk pratade om mer och mer och jag började läsa mer om fenomenet. Det var på forumen jag fick höra talas om den nu så klassiska 5% grå sliden som folk nu använder duktigt för att se hur mycket banding deras oleds har och såhär såg min ut:

Det skulle bara synas i områden "nära grått" som det hette men denna banding var synlig vid hockey, fotboll och filmtittande och blev dessutom värre ju fler automatiska rensningar av bilden som gjordes. OLED gör nämligen sådana automatiskt för att ta bort eventuella inbränningar med mera. Jag reklamerade detta till LG då min öppet köp period hade gått ut och dom gick till slut med på att byta panelen till en ny. Lycka tänkte jag! Den nya är säkert bättre! Men den nya var ännu värre och jag började nu en kamp för att få pengarna tillbaka. Efter månader av kämpande gick LG med på att kreditera tvn.

Nu kan man ju tro att jag aldrig mer skulle titta åt OLED, men bilden OLED levererar i övrigt är helt fantastisk så jag tänkte att jag försöker igen. Nu var det Black friday 2016 och jag hade läst att den vertical banding som fanns på 2015 års modeller nu knappt fanns kvar. Lycka tänkte jag och sprang och köpte en LG 55tum B6 för det fantastiska priset 15990kr. Bandingen som skulle vara så mycket bättre var nästan lika illa som tidigare modeller och det var även nu som jag lärde mig ordet "tint" och vad det innebär. Märkte nämligen att vitt inte var vitt på vänstersidan av tvn utan rosaaktig. Detta är ett annat OLED problem som inte är speciellt kul när det är väldigt synligt. Blev väldigt besviken och tvn åkte tillbaka. Tänkte att jag kanske haft otur så testade en till, men samma där.

2017 kom och recensionerna på LG B7 och C7 började dyka upp. Nu syntes minsann inte bandingen i vanligt material längre sa experterna och jag blev hoppfull! Slog till på en B7 och upptäckte snabbt att det var precis samma problem med 2017 års modeller om än något lite mildare, banding som syns i scener nära svart och även på andra ställen. Vill verkligen att det skulle vara bättre så prövade ytterliggare en 2017 modell, men det var samma sak där. Jäkla tråkigt tänkte jag men skulle jag betala över 20.000kr för en tv så fick det inte se ut såhär.

Sen kom 2018 och de första recensionerna på LG C8, nu fanns det minsann ingen banding kvar och jag tänkte att nu är det dags! Nu är det värt att lägga över 20k på en tv! Men bandingen var fortfarande där, om förbättringar hade gjorts så var dom minimala, dessutom hade mitt exemplar rosa tint över halva bilden. Så den fick också åka tillbaka.

Numera äger jag en Philips POS9002 oled som jag bara haft i 2 veckor ca. Gav 12990kr för den och tänkte att för det priset helt enkelt får acceptera bandingen som finns med tanke på den helt fantastiska bilden som OLED ger i övrigt. Min Philips såg fantastisk ut vertikal banding mässigt när jag fick den men OLED har en tendens att ändra uniformitet nära grått och det har blivit värre än va det var från början. Nu tror jag dock inte att jag orkar byta igen då alla OLEDs har problem med banding. Vissa säger att jag bara haft otur men det är bara skitsnack. 8 olika OLED paneler med banding talar sitt tydliga språk.

Jag älskar bilden OLED ger till 95% och får helt enkelt lära mig att leva med bandingen. Jag ville mest berätta min historik med OLED och belysa hur löjligt detta panel lotteri man ger sig in i när man köper tv är. Jag tycker trots allt detta att OLED är det nya svarta och kommer behålla min Philips i väntan på att tekniken eventuellt tar stormsteg framåt och lyckas lösa vissa av problemen. Men jag tycker inte det är rätt att som många gör här blint rekommendera OLED som någon perfekt teknik. Man får helt enkelt avgöra själv vilka defekter man kan leva med på en tv och inte. För någon perfekt tv finns inte, tro mig jag har försökt hitta en i många år

Tack för mig

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

@Jaxione: Brukar du inte ha väldig otur med alla former av skärminköp?

Använder själv en OLED som skrivbordsmonitor (LG 55C7) sen något åt tillbaka och även en hel del som gamingmonitor och tycker problemen med banding är rätt marginella förutom just på dessa ljusgråa bakgrunder och inbränningar finns knappt. Då snackar vi i snitt kanske 8 timmar jobb per dag och så ibland några timmar spel i veckan på det. Och då har jag medvetet valt att inte köra med "inbränningspanik" utan skiter det sig så köper jag helt enkelt en ny (har dock inte stängt av den automatiska ABLen). Har även haft 2 andra OLEDs på olika ställen.

78" LCDn i vardagsrummet tycker jag har minst lika stora problem med Vertical Banding som denna så den relevanta frågan kanske inte är om OLED har VB eller inte utan i vilken mån den har bättre/sämre VB än LCD. Har båda teknikerna lika mycket problem blir det ju ingen skillnad mellan dem så att säga.

Sen finns det så klart variation mellan enstaka exemplar oavsett typ av bildpanel.

Det är inte så att du kanske fläskar i rätt rejält med ljusstyrka/kontrast och därför ser problemen mer tydligt än du kanske skulle gjort med mindre tryck i bilden?

Permalänk
Medlem

Tack så mycket J.
Det var väldigt bra information då jag just går och funderar på att köpa ny TV kanske med oled, kanske inte.
mvh H

Permalänk
Bildexpert 📺

Alla tekniker har sina för- och nackdelar. Finns inga givna självklarheter i dagens val mellan de tre grundteknikerna, OLED, LCD-VA eller LCD-IPS på TV-sidan. Eller IPS, VA eller TN på datorsidan. Don efter person. Eller som jag tjatar om det: Finns inget som är "bäst". Endast det som är "rätt" och då underförstått som rätt-för-just-dig.

Att köpa display handlar ofta om att välja tekniken med de nackdelar som svider minst för just dig som köpare och användare. Vilket i slutändan bottnar i sådant som vad man är olyckligt medveten om eller lyckligt omedveten om. Plus kombinationen av personlighetsdrag där man tenderar att hänga upp sig på vissa saker men inte andra saker.

Vertikala band är ett sådant exempel. Nästan alla TV har dem i någon form. Bara att leta. Men någon är olyckligt medveten om att de yttrar sig i ett visst läge (som i mörka testbilder på OLED) men är lyckligt omedveten om att vertikala band också yttrar sig som ett svagare men också mer generellt fenomen i alla situationer på de flesta LCD:er jag ser. Bara att leta.

Samma sak med datorskärmarna. Finns så många som avskyr IPS glow, men inte ser att en TN- eller VA-panel i samma situation som IPS glow framträder i, istället ger andra fenomen likt förlorad kontrast och färgskiftningar. Och viceversa förstås. Alla IPS-användare som rycker på axlarna åt glow men inte tål att titta på en TN-panel i vinkel.

Permalänk
Medlem

Ingen tv är 100% perfekt. Man får välja den som man föredrar.
Jag har aldrig märkt banding på vår B7 2017. Om jag tar upp en testbild kan jag säkert provocera fram felet. Men så länge det inte påverkar det dagliga så är jag mer än nöjd.
Med banding är ju OLED långt mkt bättre än andra alternativ, tycker jag iaf.

Permalänk
Medlem

@Jaxione: Gick från den tidens näst bästa tv Pioneer Kuro 5090, (pioneer kuro 500 och 600 var de bästa då de hade separat box för tekniken) till LG B6 65" och jag har aldrig tittat tillbaka. Dock så har jag aldrig tittat på färgade slides utan jag gick direkt till att titta på bluray filmer.

Permalänk
Medlem

Om jag uppfattar saken rätt så sväljer TS bristerna i OLED men vill påpeka att det finns brister som man ska tänka på innan köp.

Själv sitter jag mellan dörrarna. 50% av min TV tid är det mörkt där OLED troligen fungerar bäst och 50% är det ljust och där tror jag LCD fungerar bäst. Får se vilket val jag gör med nästa TV-köp

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Alla tekniker har sina för- och nackdelar. Finns inga givna självklarheter i dagens val mellan de tre grundteknikerna, OLED, LCD-VA eller LCD-IPS på TV-sidan. Eller IPS, VA eller TN på datorsidan. Don efter person. Eller som jag tjatar om det: Finns inget som är "bäst". Endast det som är "rätt" och då underförstått som rätt-för-just-dig.

Att köpa display handlar ofta om att välja tekniken med de nackdelar som svider minst för just dig som köpare och användare. Vilket i slutändan bottnar i sådant som vad man är olyckligt medveten om eller lyckligt omedveten om. Plus kombinationen av personlighetsdrag där man tenderar att hänga upp sig på vissa saker men inte andra saker.

Vertikala band är ett sådant exempel. Nästan alla TV har dem i någon form. Bara att leta. Men någon är olyckligt medveten om att de yttrar sig i ett visst läge (som i mörka testbilder på OLED) men är lyckligt omedveten om att vertikala band också yttrar sig som ett svagare men också mer generellt fenomen i alla situationer på de flesta LCD:er jag ser. Bara att leta.

Samma sak med datorskärmarna. Finns så många som avskyr IPS glow, men inte ser att en TN- eller VA-panel i samma situation som IPS glow framträder i, istället ger andra fenomen likt förlorad kontrast och färgskiftningar. Och viceversa förstås. Alla IPS-användare som rycker på axlarna åt glow men inte tål att titta på en TN-panel i vinkel.

Nej det är ju så. Jag vill väldigt gärna ha den där perfekta TVn som inte finns. Därför måste jag ju lära mig leva med de fel som finns Att jag ändå väljer OLED trots alla ex jag gått igenom säger ju en del om att det trots allt är sjukt bra. Har verkligen växt fram en hatkärlek till OLED tekniken Jag hade inte brytt mig ett dugg om vertikal banding som bara syns på gråa slides, men bandingen är ganska i scener nära grått och även på panoreringar på mörka färger med mera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Om jag uppfattar saken rätt så sväljer TS bristerna i OLED men vill påpeka att det finns brister som man ska tänka på innan köp.

Själv sitter jag mellan dörrarna. 50% av min TV tid är det mörkt där OLED troligen fungerar bäst och 50% är det ljust och där tror jag LCD fungerar bäst. Får se vilket val jag gör med nästa TV-köp

Ja i stora drag är det väl det ändå, bilden är fantastisk i de flesta fallen , samt för att folk inte ska jaga en OLED utan banding då det inte finns. Det handlar om hur känslig man är och vad man tittar på. För kan med säkerhet säga efter alla OLED jag själv ägt och alla jag sett hos vänner att banding har dom aillhop

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av n3crosis:

Ingen tv är 100% perfekt. Man får välja den som man föredrar.
Jag har aldrig märkt banding på vår B7 2017. Om jag tar upp en testbild kan jag säkert provocera fram felet. Men så länge det inte påverkar det dagliga så är jag mer än nöjd.
Med banding är ju OLED långt mkt bättre än andra alternativ, tycker jag iaf.

Skrivet av HenrikM:

@Jaxione: Gick från den tidens näst bästa tv Pioneer Kuro 5090, (pioneer kuro 500 och 600 var de bästa då de hade separat box för tekniken) till LG B6 65" och jag har aldrig tittat tillbaka. Dock så har jag aldrig tittat på färgade slides utan jag gick direkt till att titta på bluray filmer.

Jag tror att man är olika känslig för banding. Jag ser det direkt, även om jag inte vill. Jag har aldrig börjat med slides på mina OLEDs utan det har först varit när jag sett bandingen under normalt tittande som jag använt dom för att kolla hur det ser ut och om det blir värre.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

hade samma problem jag också, köpte LG oled förra årets modell, Första tv var inte lika illa som på bilden du visar, men när man kollar på hockey eller fotboll såg man det ordentligt, hade köpt den på netonnet, så jag fick byta tv (samma modell) och den jag fick då såg exakt ut som på bilden du visar, dom på netonnet ville först inte byta in den, för det var aldrig några bild problem med oled enligt dom, men efter lite diskuterande gick dom med på det, och jag fick pengarna tillbaks..

Permalänk
Medlem

Har själv en 9002 men jag tror jag haft relativt tur. De dyker upp väldigt sällan men det är minst lika fult som lcds clouding när de dyker upp och totalt omöjligt att missa. Tittar inte direkt på någon dum tv på den dock.

Alternativt med clouding som 100 % av alla konsument lcd apparater lider av är kanske inte bättre egentligen. Tur man har plasman. Ingen vertikal banding och ingen clouding

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Kör också fortfarande plasma och är nöjd med ingen clouding och banding där, men har ju andra nackdelar som t ex eftersläpningar i skiftande färger. Sen skulle det ju snart vara trevligt att köra 4K/HDR också men blir inget med det förrän jag kan byta till något som är (i praktiken) fritt från clouding och banding. Bara hoppas dom löser problemen kommande åren nu, vill även invänta variabel uppdateringsfrekvens upp till 120hz också.

Permalänk
Medlem

Du ligger nära gränsen för att bli en "skärmhaverist" som vi sett otaliga gånger på forumet. Alltid någon detalj man kan reta sig galen på... Har själv en LG OLED65B7V sedan förra hösten och jag kan lätt säga att den är suverän, slår min gamla plasma som jag gillade med hästlängder, har inte märkt av någon banding alls men så tittar jag ju på TV och film inte testbilder.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Själv sitter jag mellan dörrarna. 50% av min TV tid är det mörkt där OLED troligen fungerar bäst och 50% är det ljust och där tror jag LCD fungerar bäst. Får se vilket val jag gör med nästa TV-köp

Själv har jag både en 78" LCD och en 65" OLED, där den förstnämnda står i vardagsrummet. Det är ett på klassiskt svenskt maner övervägande vitt rum med stora fönster rakt i söder och det händer rätt ofta att jag tittar på TV när det är hyfsat ljust ute (främst sport då). Tvekar trots detta inte en sekund kring att LCDn åker så fort 77" OLED börjar droppa i pris lite. Och då är ändå LCDn en av de bättre LCDer som finns, full array med bra local dimming, och jag är överlag förvånad över hur pass bra bild den ger för att vara LCD. Det är så klart min personliga åsikt och inte något odiskutabelt faktum, andra kan tycka annorlunda och det är helt ok.

Permalänk
Medlem

@improwise: SAå du menar att mörkläggningsgardiner och silvertejp inte är nödvändigt med OLED
Kan ju passa på att fråga dig och TS om hur det är med OLED i mörker och framför datorn. Med LCD blir man bländad på YT om bakgrunden är vit som i detta klipp. Är det lika hemskt med OLED (varför tog de bort snabbknapparna för ljus och kontrast på fjärrarna)?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Själv har jag både en 78" LCD och en 65" OLED, där den förstnämnda står i vardagsrummet. Det är ett på klassiskt svenskt maner övervägande vitt rum med stora fönster rakt i söder och det händer rätt ofta att jag tittar på TV när det är hyfsat ljust ute (främst sport då). Tvekar trots detta inte en sekund kring att LCDn åker så fort 77" OLED börjar droppa i pris lite. Och då är ändå LCDn en av de bättre LCDer som finns, full array med bra local dimming, och jag är överlag förvånad över hur pass bra bild den ger för att vara LCD. Det är så klart min personliga åsikt och inte något odiskutabelt faktum, andra kan tycka annorlunda och det är helt ok.

Vilka TV-apparater är det du har och vilka är det du överväger
köpa då de droppar i pris?

Bara undrar eftersom jag är i samma funderingar ungefär ... .

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@improwise: SAå du menar att mörkläggningsgardiner och silvertejp inte är nödvändigt med OLED
Kan ju passa på att fråga dig och TS om hur det är med OLED i mörker och framför datorn. Med LCD blir man bländad på YT om bakgrunden är vit som i detta klipp. Är det lika hemskt med OLED (varför tog de bort snabbknapparna för ljus och kontrast på fjärrarna)?

https://youtu.be/0FMlPUEAZfs?t=29s

Det är nog mer en fråga om vad man har för ljusstyrka och hur denna regleras snarare än vilken teknisk lösning bildpanelen har. Men det faktum att jag kör en annan OLED som skrivbordsmonitor besvarar nog din fråga

Permalänk
Medlem
Skrivet av palbin:

Vilka TV-apparater är det du har och vilka är det du överväger
köpa då de droppar i pris?

Bara undrar eftersom jag är i samma funderingar ungefär ... .

Iom att det är en generell diskussion så lät jag medvetet bli att skriva ut det, men mina OLEDs kommer från LG och det lär även nästa göra iom att det väl bara är dom som har 77" OLED i senaste generation (iaf senaste gången jag kollade). LCDn är en Samsung, om jag minns rätt så här efter lite fredagsmys för vuxna så är det en KS9505 (som jag har för mig heter KS9500 på andra sidan Atlanten). Överlag passar nog LG bäst för mina behov men skillnaden mellan dom är rätt små iom att LG gör alla panelerna så vill man hellre ha ett annat märke av nån anledning så kan man nog gott köra det istället. Sony och Panasonic är väl de som främst poppar upp i huvudet, har fått för mig att Philips ligger lite efter än så länge men allt det där kan ju @Laxpudding som ett rinnande vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Ja i stora drag är det väl det ändå, bilden är fantastisk i de flesta fallen , samt för att folk inte ska jaga en OLED utan banding då det inte finns. Det handlar om hur känslig man är och vad man tittar på. För kan med säkerhet säga efter alla OLED jag själv ägt och alla jag sett hos vänner att banding har dom aillhop

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror att när man väl sett banding så är det lättare att se det igen. Därför tänker jag inte köra testbilder och sådant när jag köper min OLED på Blackfriday i år

Jag tänker att det är lite som med att testar man 120 eller högre Hz och matchande FPS vill man aldrig gå tillbaka till 60 Hz... min kompis var lyckligt ovetande om hur nice det är med högre Hz och kunde köra med betydligt billigare dator Sedan spelade han hos mig och har sedan dess varit tvungen att lägga mer pengar på dator och skärm

Förresten du som testat både 2017 och 2018 års modeller, är det någon större skillnad på 7-serien vs 8-serien och i såna fall vad? ping @laxpudding om du också har någon input på den frågan?

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av milky81:

Jag tror att när man väl sett banding så är det lättare att se det igen. Därför tänker jag inte köra testbilder och sådant när jag köper min OLED på Blackfriday i år

Jag tänker att det är lite som med att testar man 120 eller högre Hz och matchande FPS vill man aldrig gå tillbaka till 60 Hz... min kompis var lyckligt ovetande om hur nice det är med högre Hz och kunde köra med betydligt billigare dator Sedan spelade han hos mig och har sedan dess varit tvungen att lägga mer pengar på dator och skärm

Förresten du som testat både 2017 och 2018 års modeller, är det någon större skillnad på 7-serien vs 8-serien och i såna fall vad? ping @laxpudding om du också har någon input på den frågan?

Har testat både 2017 och 2018 och det var ingen större skillnad var det gäller banding. Jag kollade inte heller på några testbilder innan bandingen dök upp vid vanligt tv tittande, det är först då det spelar någon roll. Men vissa verkar tro att det bara är vid testbilder som bandingen syns, vilket inte är fallet. C8 är marginellt bättre på allt men det är verkligen ingen natt och dag skillnad på dessa två.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

jag tycker det är lite konstigt att banding är ett problem, har man hdr kapacitet så känns det väl lite som att man borde kunna bara ta en bild på skärmen vid lite olika färger och kalibrera bort? eller missar jag nått?

Permalänk
Bildexpert 📺

@milky81: Det har varit gradvis allt bättre för varje generation och är inte helt borta på 8-generation (alltså 2018) men jag har ännu inte sett något skräckexempel. De första modellerna på full hd-tiden hade väldiga synliga ojämnheter i vissa nivåer där runt 2-5 procents gråton. Detta varierar enormt från exemplar till exemplar och varierar över tiden. OLED är likt LCD en analog teknik så det kommer att variera.

Sony (följt av Panasonic och Loewe) har minst problem med detta. Oklart om det är deras urgallringsprocess, ifall de betalar LG Display för att säkra en viss nivå – eller ifall det är en intrimmningsfråga. Sony och Panasonic lyckas också bättre än LG på att undvika posterisering nära svart genom att ha en bättre dithering-process. Det har varit mycket mindre problem med detta hos deras OLED-modeller överlag jämfört med LG och Philips. Samtidigt är LG den stora volymsäljaren och den som naturlig följd har flest dokumenterade fall. Det dyker helt enkelt upp flest pruttexemplar hos den tillverkare som säljer störst volymer.

Permalänk
Medlem

Får man komponera ihop sin dröm-tv oavsett fysikens alla lagar etc etc. så skulle jag vilja ha följande design med grymma inbyggda högtalare

I kombination med OLED, 65” och 120hz

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag har haft min LG Oled i 2 år och inte märkt något speciellt.

Så här ser den ut:

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av JD:

Jag har haft min LG Oled i 2 år och inte märkt något speciellt.

Så här ser den ut:
http://pappy.ddns.me/jukken/div/20180909_141647.jpg

Min OLED65E6V som jag köpte januari 2017 ser ut ungefär som din.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av JD:

Jag har haft min LG Oled i 2 år och inte märkt något speciellt.
Så här ser den ut:

Hmm, vad är det för kantigt mönster där lite till höger om mitten? En del av bakgrundsbilden eller inbränning?
(.. och är det så bra att ha en typ helvit bakgrundsbild på en OLED? Lär ju käka upp panelen i förtid)

Om du vill demonstrera banding så får du nog testa en mörkare grå bakgrund för att det ska bli ett rättvist resultat jämfört med trådskaparens bild..

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm, vad är det för kantigt mönster där lite till höger om mitten? En del av bakgrundsbilden eller inbränning?
(.. och är det så bra att ha en typ helvit bakgrundsbild på en OLED? Lär ju käka upp panelen i förtid)

Lol, nej. Det är en reflektion från fönstret som är bakom kameran. Har tyvärr ingen mörkläggningsgardin.

Skrivet av Roger W:

Om du vill demonstrera banding så får du nog testa en mörkare grå bakgrund för att det ska bli ett rättvist resultat jämfört med trådskaparens bild..

Får vänta till i natt för ytterligare en bild.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av JD:

Lol, nej. Det är en reflektion från fönstret som är bakom kameran. Har tyvärr ingen mörkläggningsgardin.

Får vänta till i natt för ytterligare en bild.

Aha då fattar jag .. borde tänkt på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Har testat både 2017 och 2018 och det var ingen större skillnad var det gäller banding. Jag kollade inte heller på några testbilder innan bandingen dök upp vid vanligt tv tittande, det är först då det spelar någon roll. Men vissa verkar tro att det bara är vid testbilder som bandingen syns, vilket inte är fallet. C8 är marginellt bättre på allt men det är verkligen ingen natt och dag skillnad på dessa två.

Skrivet av Laxpudding:

@milky81: Det har varit gradvis allt bättre för varje generation och är inte helt borta på 8-generation (alltså 2018) men jag har ännu inte sett något skräckexempel. De första modellerna på full hd-tiden hade väldiga synliga ojämnheter i vissa nivåer där runt 2-5 procents gråton. Detta varierar enormt från exemplar till exemplar och varierar över tiden. OLED är likt LCD en analog teknik så det kommer att variera.

Sony (följt av Panasonic och Loewe) har minst problem med detta. Oklart om det är deras urgallringsprocess, ifall de betalar LG Display för att säkra en viss nivå – eller ifall det är en intrimmningsfråga. Sony och Panasonic lyckas också bättre än LG på att undvika posterisering nära svart genom att ha en bättre dithering-process. Det har varit mycket mindre problem med detta hos deras OLED-modeller överlag jämfört med LG och Philips. Samtidigt är LG den stora volymsäljaren och den som naturlig följd har flest dokumenterade fall. Det dyker helt enkelt upp flest pruttexemplar hos den tillverkare som säljer störst volymer.

Tackar för svar!

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5