Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

@Pusherstyle:
Detta väcker dock en rätt intressant frågeställning; är det verkligen bättre för samhället att individer som inte är intresserade/insatta i politik röstar? Ska dess ignoranta ställningstagande verkligen ha samma genomslagskraft som den insattes? Jag är inte så säker på det... aja, vill inte kapa tråden. Tycker bara det är intressant. Personligen förespråkar jag Single Transferable Vote.

God valdag på er alla!

Jag kan hålla med men samtidigt är det ju mer eller mindre omöjligt att utvärdera huruvida en person anses vara behörig eller ej.

Med det sagt är jag själv relativt intresserad men har ändå mycket svårt att bestämma mig då informationen man får via t ex media är svår att tolka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Förtidsröstade igår, och blev förvånad över att de inte använda såna där kuvert med tejp istället för att man ska behöva slicka på dem. Inte coolt :/ Men de kanske samlar in DNA i smyg?

@Pusherstyle:
Detta väcker dock en rätt intressant frågeställning; är det verkligen bättre för samhället att individer som inte är intresserade/insatta i politik röstar? Ska dess ignoranta ställningstagande verkligen ha samma genomslagskraft som den insattes? Jag är inte så säker på det... aja, vill inte kapa tråden. Tycker bara det är intressant. Personligen förespråkar jag Single Transferable Vote.

God valdag på er alla!

Något jag personligen förespråkar är utvecklandet av en Direkt demokrati; Att folket direkt avgör sakfrågor utan att politiker, deras personliga ambitioner och bruk av makt för egen del kommer däremellan. Jag skulle aldrig påstå att jag har en färdig plan, eller ens en bråkdel på hur det skulle fungera, men det finns gott om alternativ att utforska utan att behöva skrota demokratiska värderingar.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara för en oinsatt hur själva rösträkningen fungerar och hur den säkerställs vara korrekt? Hur vet jag att den som räknar min röst verkligen rapporterar samma röst? Vad hindrar t.ex att några av rösträknarna i min vallokal går samman och väljer att t.ex felrapportera SD:s röster?

Permalänk
Medlem

@Louwsy Shroom:
Håller med, inget gör en mindre intresserad av politiken än tjaffset, bråken, smutkastningen, fuskandet och fula spelen. Jag hatar det !

Ta bort allt detta och ge mig en lista på olika samhällsfrågor/förändringar istället och så får jag kryssa i vad jag tycker är viktigt.

Skippa bullshiten helt enkelt !

Permalänk
Medlem

Det är de gula och blå korten man har kryssat i som man skall ta med sig va?
Jag har glömt av hur det var förra gången, det var ju inte igår om man säger så.
Har också mitt röstkort som jag tar med tillsammans med mitt flygpass.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Ni som valt alternativet "Kommer inte att rösta"

Skäms....

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Det är de gula och blå korten man har kryssat i som man skall ta med sig va?
Jag har glömt av hur det var förra gången, det var ju inte igår om man säger så.
Har också mitt röstkort som jag tar med tillsammans med mitt flygpass.

/Lifooz

Beroende på om du ska rösta för riksdag, kommun eller landsting så tar du med dig vitt, blått och gult kort (Du får kolla vilken färg som korresponderar med vilken instans av staten). Det ska också finnas kort på röstplatsen, och valförättare som är behjälplig med frågor

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Något jag personligen förespråkar är utvecklandet av en Direkt demokrati; Att folket direkt avgör sakfrågor utan att politiker, deras personliga ambitioner och bruk av makt för egen del kommer däremellan. Jag skulle aldrig påstå att jag har en färdig plan, eller ens en bråkdel på hur det skulle fungera, men det finns gott om alternativ att utforska utan att behöva skrota demokratiska värderingar.

Både ja och nej.

Jag har familj, heltids jobb och intressen. Jag har inte tid att sätta mig in i alla frågor hela tiden, då skulle jag definitivt inte känna mig behörig att rösta på saker där jag inte känner till dess nack- och fördelar.

Permalänk
Medlem

@Louwsy Shroom: Centern har en del förslag i den riktningen; att varje region ska bli mer självstyrande. Personligen tycker jag att direkt demokrati känns som en ineffektiv väg att gå, men kanske leder till en desto bättre avspegling av folkets önskan. Stor risk finns dock, anser jag, att lobbyister får allt större makt via väl genomförda marknadsföringskampanjer. Brexit, någon?

Skrivet av Centerpartiet:

Ett samhälle byggt underifrån
Vårt samhällsbygge utgår från den enskilda människan. Det han eller hon inte klarar av ensam löser man gemensamt i familjen, byalaget, arbetslaget, eller i andra grupper av människor. På samma sätt fungerar det när människors beslutsmakt flyttar in i det politiska systemet. Beslut som måste fattas på högre nivåer än kommunen skickas uppåt.

Ett samhälle byggt underifrån är en beslutsmodell som bygger på federalistiska principer och som knyter an till Centerpartiets långa tradition om ett decentraliserat beslutsfattande – där makten finns så nära den enskilda människan som möjligt.

Med decentralisering som verktyg vill Centerpartiet ge varje människa och varje del av landet makt att ta itu med de egna utmaningarna. När vi ställer grundläggande krav på välfärd och trygghet är likvärdighet i hela landet avgörande, men kraven kan nås på olika sätt och olika delar av landet kan finna de lösningar som bäst tar vara på de egna förutsättningarna. I regioner och kommuner med starkt självbestämmande kommer effektiva lösningar på olika samhällsutmaningar att mejslas fram. Det ger människor, kommuner och regioner reell makt och fler valmöjligheter.

En förutsättning för utveckling är att det finns tillräckligt med bostäder i hela landet. Med enkla regler och starka drivkrafter att investera i bostäder, kan byggandet öka i hela landet. En väl fungerande bostadsmarknad präglas av rörlighet, låga trösklar, långsiktighet och mångfald. Det är också viktigt att ha möjlighet att utnyttja attraktiva sjönära lägen för bostadsbyggande i hela landet.

Sverige har utvecklats mot en allt mer komplicerad stat. Lokalt och regionalt finns en brokig samling av stora och små kommuner, kommunalförbund, regionförbund, landsting och ett fåtal nyetablerade regioner. Det gör det svårt för invånarna att utkräva demokratiskt ansvar. Därför behöver fler folkvalda regioner skapas i hela landet som ger människor bättre överblick över det demokratiska beslutsfattandet, mer inflytande och större påverkan. Genom att decentralisera makt och inflytande i frågor som arbetsmarknads-, infrastruktur- och tillväxtpolitik kan invånarna regionalt få råda över viktiga framtidsfrågor. Vi överbryggar statens stuprörstänkande och gör små kommuner mindre sårbara. Samtidigt ser vi gärna fler kommundelningar där invånarna så önskar.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Både ja och nej.

Jag har familj, heltids jobb och intressen. Jag har inte tid att sätta mig in i alla frågor hela tiden, då skulle jag definitivt inte känna mig behörig att rösta på saker där jag inte känner till dess nack- och fördelar.

Det kan jag förstå, och jag är i samma position med både tid och kunnande. Men vi har samtidigt inga problem med att rösta på ett parti som sedan själva utser sakkunniga som ska leda oss rätt helt utan garanti att dom som utser dom sakkunniga själva vet vad dom pysslar med.

Två dåliga alternativ - vilket är minst dåligt?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Beroende på om du ska rösta för riksdag, kommun eller landsting så tar du med dig vitt, blått och gult kort (Du får kolla vilken färg som korresponderar med vilken instans av staten). Det ska också finnas kort på röstplatsen, och valförättare som är behjälplig med frågor

Perfekt, skall försöka masa iväg arslet innan kl 4 i alla fall då många slutar på jobbet då och det blir moshpit i vallokalen, hah.

Ja för det är ju dubbla gula och dubbla blåa inkulsive dubbla vita jag fick hem.
Men då räcker det med ett gult, ett blått och ett vitt alltså?

Sorry for alla frågor, hehe.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

@BurningMan: Centern har en del förslag i den riktningen; att varje region ska bli mer självstyrande. Personligen tycker jag att direkt demokrati känns som en ineffektiv väg att gå, men kanske leder till en desto bättre avspegling av folkets önskan. Stor risk finns dock, anser jag, att lobbyister får allt större makt via väl genomförda marknadsföringskampanjer. Brexit, någon?

Intressant, jag var inte medveten om att Centern hade viss tendens till ett tänk i den riktningen. Men å andra sidan så representerar Centern en del av befolkningen som har andra prioriteringar än mig så jag har inte följt dom direkt. Men det kan bli värt att hålla koll på inför nästa val, om dom fortfarande står för den tanken.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

@Lifooz: Japp, ett av respektive färg är vad du behöver. Men det ska som sagt finnas i vallokalen också.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Perfekt, skall försöka masa iväg arslet innan kl 4 i alla fall då många slutar på jobbet då och det blir moshpit i vallokalen, hah.

Ja för det är ju dubbla gula och dubbla blåa inkulsive dubbla vita jag fick hem.
Men då räcker det med ett gult, ett blått och ett vitt alltså?

Sorry for alla frågor, hehe.

/Lifooz

På plats i vallokalen finns valsedlar för alla olika partier, så du behöver bara ha med dig röstkort och legitimation.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

På plats i vallokalen finns valsedlar för alla olika partier, så du behöver bara ha med dig röstkort och legitimation.

Skickades från m.sweclockers.com

Tur det, har slängt all reklam jag fått hem hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Perfekt, skall försöka masa iväg arslet innan kl 4 i alla fall då många slutar på jobbet då och det blir moshpit i vallokalen, hah.

Ja för det är ju dubbla gula och dubbla blåa inkulsive dubbla vita jag fick hem.
Men då räcker det med ett gult, ett blått och ett vitt alltså?

Sorry for alla frågor, hehe.

/Lifooz

Eftersom du bara får välja ett parti per instans som sedan förseglas i kuvertet, så ska det räcka med ett kort av varje. Eller teoretiskt så räcker det med ett enda kort om du bara vill rösta på riksdag, landsting eller kommun. Man behöver inte rösta på alla.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Avstängd

Strax, blir att rösta emot marknads(o)hyror, ingångslöner, längre provanställningar, xenophobi/BSS, emot Björklund inblandad i skolor igen..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Har självklart röstat, även om det inte finns ett parti som egentligen stöder större delar av min ideologi, skulle dock aldrig få för mig att strunta i att rösta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

@Lifooz: Japp, ett av respektive färg är vad du behöver. Men det ska som sagt finnas i vallokalen också.

Skrivet av Wifi:

På plats i vallokalen finns valsedlar för alla olika partier, så du behöver bara ha med dig röstkort och legitimation.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av HoboCop:

Eftersom du bara får välja ett parti per instans som sedan förseglas i kuvertet, så ska det räcka med ett kort av varje. Eller teoretiskt så räcker det med ett enda kort om du bara vill rösta på riksdag, landsting eller kommun. Man behöver inte rösta på alla.

Tack så mycket allesammans, då har jag allt jag behöver och skall gå iväg sen, men först får det lov att bli mat och kaffe.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Hängde på låset med fru och barn, väldigt lite folk på plats så det gick fort.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk

Nytt för i år, i alla fall där jag röstar är att en åt gången släpps in i rummet där valsedlarna och röstbåset finns så att ingen ser vad man tar för sedlar. En bra sak som jag undrar varför de inte infört tidigare.
Det där med Landstingen var ju svårt att välja, samtidigt som det står 15 personer och väntar på att man ska välja klart så där hade man inte tänkt klart riktigt men vad kan hända om man väljer... Inget parti lär ju få 50-100% vilket är tur.

edit. Tyvärr så verkar det ju vara olika från plats till plats vilket jag fått höra eftersom, en bekant på andra sidan stan sa att det var "full huggning" bland valsedlarna och att röstbåsen inte var helt optimalt ställda mot insyn. Och som trådskaparen påpekar så verkar det vara olika beroende på hur det ser ut i lokalerna man är i. Men i min vallokal så var det så här vilket glädjer mig, och hoppas att det är en fråga som bör tas mer på allvar i framtiden.

Bra att de tas upp om Direkt Demokraterna här, men har de ens några sedlar, jag bara hört från en person tidigare och "folkstyre" kan ju låta bra men som det sägs i tråden att det kanske inte är så bra om helt ovetande får rösta om vad som helst.
Men det är ju bättre än en blank röst.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Nytt för i år, i alla fall där jag röstar är att en åt gången släpps in i rummet där valsedlarna och röstbåset finns så att ingen ser vad man tar för sedlar. En bra sak som jag undrar varför de inte infört tidigare.
Det där med Landstingen var ju svårt att välja, samtidigt som det står 15 personer och väntar på att man ska välja klart så där hade man inte tänkt klart riktigt men vad kan hända om man väljer... Inget parti lär ju få 50-100% vilket är tur.

Bra att de tas upp om här Direkt Demokraterna här, men har de ens några sedlar, jag bara hört från en person tidigare och "folkstyre" kan ju låta bra men som det sägs i tråden att det kanske inte är så bra om helt ovetande får rösta om vad som helst.
Men det är ju bättre än en blank röst.

Jag hade precis samma diskussion med min fru som precis kom tillbaka från röstningen (Vi gick var sin gång, då vi har småbarn hemma som inte behöver störa i lokalen). Det är fruktansvärt när man står i en kö och ska ta valsedlar, och alla ser vad man tar för något. Att rösta är för mig en personlig angelägenhet. Frågar någon vad jag röstar på så får dom tyvärr ett syrligt svar, att det är en personlig angelägenhet.

Bra att dom började med det hos er, Punnisher. Hoppas fler röstlokaler tar efter!

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Förtidsröstade i torsdags.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Varför inte bara plocka ett gäng valsedlar från olika partier och välja specifikt parti att lägga till kuvertet i båset?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Nytt för i år, i alla fall där jag röstar är att en åt gången släpps in i rummet där valsedlarna och röstbåset finns så att ingen ser vad man tar för sedlar. En bra sak som jag undrar varför de inte infört tidigare.

Både ja och nej egentligen.. Folk ska ge blanka fan i vad andra röstar på! Hade någon kommenterat en person som valt ett partis röstsedlar och inte hållt med så hade jag nog orsakat en scen därinne. Det är DIN röst, ingen annans, och hur du står politiskt ska inte påverka varken jobb eller socialt överhuvudtaget.

Men ja, egentligen bör det vara skyddat så ingen behöver känna sig orolig.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lifooz:

Det är de gula och blå korten man har kryssat i som man skall ta med sig va?
Jag har glömt av hur det var förra gången, det var ju inte igår om man säger så.
Har också mitt röstkort som jag tar med tillsammans med mitt flygpass.

/Lifooz

Skrivet av Lifooz:

Perfekt, skall försöka masa iväg arslet innan kl 4 i alla fall då många slutar på jobbet då och det blir moshpit i vallokalen, hah.

Ja för det är ju dubbla gula och dubbla blåa inkulsive dubbla vita jag fick hem.
Men då räcker det med ett gult, ett blått och ett vitt alltså?

Sorry for alla frågor, hehe.

/Lifooz

Du behöver ett röstkort för att få rösta, det du kallar färgade kort är valsedalar som vissa partier skickat ut och det finnsfler och andra alternativ att rösta på än det, i vallokalen finns de röstsedlar som enligt lag måste finnas där utifall du inte vill använda de som partierna delat ut själva och partierna som kommunen enligt lag inte måste tillhandahålla valsedlar för brukar vara noga med att själva förse valarbetarna med valsedlar som de kan lägga ut.
Saknar du röstkort så kan de lösa det i vallloklen om du har leg förutsatt att du inte har skyddad identitet för då får du vända dig till länsstyrelsen.

Du kan också ta en blank valsedel i rätt färg för det valet och själv skiva dit det du vill rösta på förutsatt att det går att rösta på det du skriver dit för annars blir rösten ogiltig

Vilka val du får rösta i står på ditt röstkort, de flesta får rösta i 3 val.
När du ska rösta tar du 3 valkuvert och lägger en valsedel för respektive val i varsitt valkuvert och om du inte vill rösta i alla valen behöver du inte göra det utan du kan välja att rösta i bara de val du vill.

När du gjort färdigt rösterna så går du till röstmottagaren och visar ditt röstkort och leg och de noterar att du röstat och lägger din röst i urnan.

Du kan hitta info om det mesta som berör valproceduren på https://www.val.se/

Själv har jag både förtidsröstat och jobbat med förtidsröstningen i 3 veckor och hopas att jag inte ska behöva hoppa in i dag utan att allt rullar på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Jag hade precis samma diskussion med min fru som precis kom tillbaka från röstningen (Vi gick var sin gång, då vi har småbarn hemma som inte behöver störa i lokalen). Det är fruktansvärt när man står i en kö och ska ta valsedlar, och alla ser vad man tar för något. Att rösta är för mig en personlig angelägenhet. Frågar någon vad jag röstar på så får dom tyvärr ett syrligt svar, att det är en personlig angelägenhet.

Bra att dom började med det hos er, Punnisher. Hoppas fler röstlokaler tar efter!

Går ju att plocka lite olika sedlar om man inte vill visa vad man röstar på

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Större fråga är väl varför man inte kan rösta på internet? Med bank id, går ju bra för skatten, banken m.m?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Detta väcker dock en rätt intressant frågeställning; är det verkligen bättre för samhället att individer som inte är intresserade/insatta i politik röstar? Ska dess ignoranta ställningstagande verkligen ha samma genomslagskraft som den insattes? Jag är inte så säker på det... aja, vill inte kapa tråden. Tycker bara det är intressant.

Man kan ju alltid rösta blankt för att visa att man just inte är insatt och har någon åsikt. Tycker ett högre valdeltagande med många blanka röster är bättre än ett lågt utan.

Sedan vurmar jag lite för att göra ett par olika valkompasser om man inte är insatt då de tar upp olika frågor och kan ge en olika resultat. Jag själv fick t.ex ett parti som nr 2 i SVTs kompass, medan de kom sist i TV4:s kompass.

Sedan är det väl få människor som håller med ett parti till 100 %.

Jag förtidsröstade i tisdags.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Louwsy Shroom:
Lite märkligt att det är så olika, för hur man än gör så måste man ju ändå vänta på att folk gör klart i valbåsen.

@Wenro:
Vanligtvis så används ju skolor och andra lokala inrättningar med flera lokaler, så att vänta i ett rum och välja i ett rum borde inte vara så konstigt

@Viochee:
https://www.svt.se/nyheter/val2018/varfor-kan-vi-inte-e-rosta
Jag köper det argumentet, men hoppas samtidigt att alla som har hand om vallokalerna är helt neutrala.
Sen är det väl lite som med pengar, en fysisk lapp känns mer äkta än ett klick på en skärm, swish är ju en fluga.
Men att förnya sitt körkort på nätet låter ju helkorkad då det görs var femte år... inte hört det förut, och hur verifierar man ens namnunderskrift.
edit. den här videon som länkas senare i den här tråden förklarar lite mer om digitala svagheter #17522973

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!