EU röstar om Artikel 11 och Artikel 13 på nytt den 12 september

Permalänk
Melding Plague

EU röstar om Artikel 11 och Artikel 13 på nytt den 12 september

Direktivet Artikel 13 röstades tidigare under året ned och tas nu upp på nytt. Denna gång genom en omröstning med hela Europaparlamentet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Man prövar alltid med frivillighet först. Vill man inte så ska man. Vilken fars

Permalänk
Medlem

#facepalm

Gör som mig, ring Member of European Parliament (MEP) (https://www.changecopyright.org/en-US/call-now)

Permalänk
Hedersmedlem

Men ja, det här med att allt ska granskas innan uppladdning låter tämligen skevt oavsett. Ja, det gäller även länkskatten såklart.
Får se vad det egentligen handlar om denna runda.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

EU... vad i helvete sysslar du med? Har någon där en verklighetsuppfattning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Man prövar alltid med frivillighet först. Vill man inte så ska man. Vilken fars

Om jag förstått det rätt så är det tydligen samma tillvägagångssätt när det gäller alla typer av förslag och inget som man gör enbart i detta fallet. Exakt varför man har denna procedur vet jag inte, men det går säker att googla fram om man faktiskt är intresserad. Troligen finns det en mer eller mindre vettig anledning bakom, något som man faktiskt kan tillgodogöra sig innan man förkastar tillvägagångssättet rakt av

Sedan är vi nog många som tycker att det är ett...ska vi säga mindre välgenomtänkt förslag?

Permalänk
Avstängd

Orkar inte bry mig längre..händer det så händer det, vad kan man göra när ett nej inte är ett nej? Bara till att böja sig framåt och ta emot den där EU-dongeln.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Skrivet av VadSaDu:

Orkar inte bry mig längre..händer det så händer det, vad kan man göra när ett nej inte är ett nej? Bara till att böja sig framåt och ta emot den där EU-dongeln.

Tur att alla inte är som du. :/

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Tur att alla inte är som du. :/

De kommer att köra detta tills folket röstar rätt.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

@VadSaDu
Varje gång vi tar ner dessa direktiv så blir det svårare för dem att få igenom och med lite misplacerad optimism så kanske det till slut kommer ett förslag som faktiskt är bra. Men vi får inte ge upp redan!

Permalänk
Inaktiv

Hörde att många som röstade för det fattade inte hur skadligt det faktiskt är och förstog inte 100% vad det faktiskt innebär.

Det är som att dom som sitter i EU endast hör något som låter bra, i detta fall för "content creators", och rösta för det.

Jävla åsnor som sitter i EU asså......

Permalänk
Skrivet av brillorm:

En folkomröstning om fortsatt EU-medlemskap kan inte komma fort nog.

Med tanke på att en klar majoritet av det svenska folket är för ett fortsatt medlemskap så lär det dröja länge.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon267242:

Hörde att många som röstade för det fattade inte hur skadligt det faktiskt är och förstog inte 100% vad det faktiskt innebär.

Det är som att dom som sitter i EU endast hör något som låter bra, i detta fall för "content creators", och rösta för det.

Jävla åsnor som sitter i EU asså......

Politiker kommer alltid vara politiker.
Antingen så fastnar hissen under bottenvåningen eller så är de köpta, ibland både och.

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

De kommer att köra detta tills folket röstar rätt.

då kanske vi borde rösta rätt i ett referendum?

Permalänk
Medlem

Det rimliga är att utfallet i parlamentet blir detsamma som i kammaren - att det röstas ned med en klar majoritet. Så brukar det fungera. Systemet är ju ungefär detsamma som vi har i Sveriges riksdag där frågor först går genom utskott och sedan röstas om i hela riksdagen. Inga konstigheter.

Å andra sidan har EU röstat igenom vansinniga förslag för. Så jag kanske inte ska säga för mycket, då får jag bara äta upp mina ord...

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

#facepalm

Gör som mig, ring Member of European Parliament (MEP) (https://www.changecopyright.org/en-US/call-now)

@gonace: Tack för länken. Precis detta jag hoppades att någon skulle kommentera

Edit: Citerade för extra synlighet
Permalänk
Medlem

Gäller detta även profilbilder eller galleri och liknande? :S

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Med tanke på att en klar majoritet av det svenska folket är för ett fortsatt medlemskap så lär det dröja länge.

Dom flesta vet dock ingenting om EU eller hur det fungerar och skulle vi ha en omröstning om medlemskapet då skulle det givetvis bli en debatt om saken och folk hade lärt sig mer på både gott och ont

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Spretcher:

Politiker kommer alltid vara politiker.
Antingen så fastnar hissen under bottenvåningen eller så är de köpta, ibland både och.

Själv tror jag det är ganska skadligt med politikerförakt också.
Det var trots allt politiker som röstade ned förslaget förra gången.

I en demokrati där flera olika parter kan lägga fram förslag så kommer bättre och sämre förslag också att läggas fram. Det jobbet exempelvis riksdagsledamöter i Sverige och parlamentsledamöter i EU sitter med involverar bredd och djup på ett så brett spektrum av frågor att det inte går att vara expert på allt samtidigt. Vi hyllar själva demokratin för att alla får säga sitt, men det är samtidigt en brist att låta samma representanter rösta om så vitt skilda saker som antibiotikabestånd inom fjäderfäuppfödning, elektroniklagar, framtidsplanering för jordbruket på internationell skala, juridik, framtida banksystem, fiskebestånd och militära samövningar.
Jag är helt säker på att vi inte har människor som är experter inom alla områden samtidig som kan tänkas upp i omröstningarna. Och det är inte deras fel utan det är en del av systemet. Så har vi valt att bygga det hela.
Man kan väl nämna att det sitter en del teknikkunniga i EUparlamentet också, men vi hör inte så mycket av dem (för vem läser på om vem alla som sitter i parlamentet hehe). Vill vi ha in fler teknikintresserade så får vi ta och rösta in fler teknikintresserade i parlamentet. Det är så representativ demokrati är uppbyggt.

Alternativet är väl i så fall teknokrati. Exakt hur det skulle se ut vet jag inte riktigt - och definitionerna kring området är väl aningen vaga men det handlar väl oavsett om att ta bort en del av bestämmanderätten från folket och ersätta med lämplighetsprov. Vem som skulle kunna avgöra vem som är lämplig är i flertalet fall svårt att svara på (i andra lägen är det väl lättare) men det innebär alltså också att man tar rösträtten från folket. Vill vi det? Kanske är det bättre... who knows. Men vill vi det ändå?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av brillorm:

En folkomröstning om fortsatt EU-medlemskap kan inte komma fort nog.

Men det är inte lika lätt. När man röstar emot så blir det en ny omröstning inom ett år, tills man går med. Men efter att man gått med så ska det till mycket innan man kan rösta ifall man vill ur. Demokrati my ass.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Själv tror jag det är ganska skadligt med politikerförakt också.
Det var trots allt politiker som röstade ned förslaget förra gången.

Då fick man reda på vilka som röstade emot och nu är de säkert köpta de med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zargoz:

Men det är inte lika lätt. När man röstar emot så blir det en ny omröstning inom ett år, tills man går med. Men efter att man gått med så ska det till mycket innan man kan rösta ifall man vill ur. Demokrati my ass.

Skickades från m.sweclockers.com

Det där är ju inte sant.
Vi har inte haft flertalet omröstningar i Sverige om huruvida vi ska vara med i EU eller inte. Vi har väl bara haft en sådan omröstning kring EUmedlemskap i Sverige vad jag vet.
Så det där finns det inte underlag nog att påstå.

Vad jag vet har vi väl i landet inte haft folkomröstning om samma fråga mer än en gång kring något annat än hur partipolitiker ska fördelas vart fjärde år i våra vanliga val.
Eller?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zargoz:

Då fick man reda på vilka som röstade emot och nu är de säkert köpta de med.

Skickades från m.sweclockers.com

Politikerförakt är lätt att häva ur sig, men finns det belägg för det där?
Själv tycker jag det låter mer som en "lättning på tryckventilen" baserat på magkänslan än faktisk saklig kritik.

Aja. Vi får väl först se vad det nya förslaget innehåller. Därefter hur våra folkvalda ställer sig i frågan.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

EU kan ju sluta fula sig.
Ingen medborgare i EU vill ha sådant trams.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ejziponken:

Gäller detta även profilbilder eller galleri och liknande? :S

Tänker på alla memes. Betyder detta att vi slipper reposts?
Underbaret!

Permalänk
Skrivet av tumvanten:

Ingen medborgare i EU vill ha sådant trams.

Så de 10 i utskottet som röstade för är kinesiska agenter ? 😜

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: True that!
Tyvärr finns det ju ingen enkel lösning, alltid kommer någon bli sårad.

OT:
Min personliga åsikt är att EU inte ska kunna stifta lagar,
som rör annat än mänskliga rättigheter, grundläggande ekonomi etc etc.

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det där är ju inte sant.
Vi har inte haft flertalet omröstningar i Sverige om huruvida vi ska vara med i EU eller inte. Vi har väl bara haft en sådan omröstning kring EUmedlemskap i Sverige vad jag vet.

Det är korrekt att det bara varit en folkomröstning om medlemskap i EU, och det var 1994 (Folkomröstningen om EU-medlemskap i Sverige 1994), sedan dess har det inte varit någon, det har däremot lämnats in en fristående motion 2017 av Björn Söder om att medlemskapet i EU bör omförhandlas och att Sverige bör ha en folkomröstning om vi ska vara kvar i EU eller inte.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

INGET POLITIKSNACK PÅ SWECLOCKERS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Nåja ska blir roligt imorgon när de röstar för förslaget och om de motförmodan röstar fel så får de en ny chans att rösta rätt på ett annat möte i framtiden

Visa signatur

"My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det där är ju inte sant.
Vi har inte haft flertalet omröstningar i Sverige om huruvida vi ska vara med i EU eller inte. Vi har väl bara haft en sådan omröstning kring EUmedlemskap i Sverige vad jag vet.
Så det där finns det inte underlag nog att påstå.

Vad jag vet har vi väl i landet inte haft folkomröstning om samma fråga mer än en gång kring något annat än hur partipolitiker ska fördelas vart fjärde år i våra vanliga val.
Eller?

Det var det jag menade. Vi röstade inte igen eftersom vi gick med. Men om vi i den första röstningen inte röstat ja så hade vi inom kort fått rösta igen tills vi kom med.
Ta exempel lisabbon fördraget där Irland fick rösta tills de gick med i. Har de röstat igen efter att de gick med i? Svaret är nej.
https://www.google.com/amp/s/amp.theguardian.com/commentisfre...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.