Permalänk
Medlem

Trasigt strömintag datorskärm

Datorskärmen strular, för att få ström till skärmen har jag behövt trycka in kabeln allt vad jag har men så fort jag släpper dör skärmen...

Har plockat isär skärmen och har nu kretskortet framför mig, men jag kan inte se att lödningen har släppt eller liknande vid ström intaget.

Går det att byta bara den svarta pluppen som sitter där och löda om? AC adapter handlar det om.

Samt vart kan man få tag i en sån?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehammis:

Datorskärmen strular, för att få ström till skärmen har jag behövt trycka in kabeln allt vad jag har men så fort jag släpper dör skärmen...

Har plockat isär skärmen och har nu kretskortet framför mig, men jag kan inte se att lödningen har släppt eller liknande vid ström intaget.

Går det att byta bara den svarta pluppen som sitter där och löda om? AC adapter handlar det om.

Samt vart kan man få tag i en sån?

Tack på förhand.

ta lite bilder ?

Permalänk
Medlem

Har du provat annan sladd?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur skickar jag bilder här i forumet genom telefon?

Har provat ny sladd, ingen skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehammis:

Hur skickar jag bilder här i forumet genom telefon?

Har provat ny sladd, ingen skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

ladda upp dom på imgur.com och ta länken och kopiera den hit

Permalänk
Medlem

https://imgur.com/a/FZ3uokc

Där har ni bilder, kan inte se att lödningen ska ha gått sönder nånstans, om de inte är inuti nånstans...

Kan man bara få tag i ett nytt sånt här intag och löda om?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehammis:

Kan man bara få tag i ett nytt sånt här intag och löda om?

Kan bli lurigt att hitta rätt uttag.
Matas skärmen bara med en spänning?
Jag hade köpt en DC-dona, tex denna: DC-hona Kjell
Samt en motsvarande hane, kanske denna: DC-hane Kjell på sladden.
Jag vet inte om precis de två kontakterna passar, be personalen om hjälp så löser det sig.

Då kommer honkontakten att hänga ut lite från kretskortet.
Det är det enklaste sättet att laga din skärm

Permalänk
Medlem

Tänkte inhandla hona + hane idag, min fundering är om det funkar med vilken hona som helst i kretskortet?

Det jag menar är om kretskortet är förprogrammerad för just det uttaget som sitter där, och inte kommer reagera om jag byter ut det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lehammis:

Tänkte inhandla hona + hane idag, min fundering är om det funkar med vilken hona som helst i kretskortet?

Det jag menar är om kretskortet är förprogrammerad för just det uttaget som sitter där, och inte kommer reagera om jag byter ut det?

Skickades från m.sweclockers.com

Den måste passa fysiskt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Testpilot

Kortet vet inte vad som är anslutet, du kan exempelvis helt strunta i kontakter och löda fast kabeln direkt på kortet.

Kontakterna på Kjell&co som länkas till passar inte rakt av på ditt kort utan du kommer nog att få modifiera med att lösa kablar för att få det att funka.

Här har du vad jag kan se den direkta ersättaren men dubbelkolla för säkerhets skull: https://www.ebay.com/itm/5pcs-SA300-SA330-SA350-BX2231-SA550-...

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]