dual boot med två diskar

Permalänk
Medlem

dual boot med två diskar

hej. jag har en lenovo 300-20ish som jag haft i några år nu. i väntan på att köpa en ny dator har jag köpt två diskar, en 3 tb sata och en 512gb ssd. tänkte köra dual boot med linux och windows. jag har även idag införskaffat mig en deltaco dockningsstation.

det viktiga för mig här är att inte förlora något jag har på min nuvarande disk som sitter i datorn (en 1 tb sata), vilken jag antagligen inte kommer använda i datorn heller. min fråga är nu hur jag simplast gör detta. kan jag t.ex. bara koppla ur disken som sitter i datorn, koppla in dom nya helt tomma diskarna och köra in linux samt windows och sedan använda dockningsstationen för att komma åt 1 tb disken? går det att göra detta fast det ligger kvar operativsystem på den nuvarande disken?

Permalänk
Medlem

@hye: Nu är jag inte säker på vad du vill göra men om du bara vill spara bilder och dokument eller andra personliga filer från hårddisken som redan sitter i datorn så kan du koppla dockningsstationen tillsammans med din nya 3TB hårddisk via USB och sedan formatera den med 2 partitioner.

Nu kan du välja spara filerna på partition 2 på nya 3TB hårddisken när den är i dockningsstationen från 1TB hårddisken som är i datorn.

Här ser du har man formaterar en ny hårddisk och då skall du välja GPT och även dela upp nya 3TB hårddisken i 2 partitioner https://www.sweclockers.com/forum/trad/1109814-tutorial-kopt-...

Du kan även klona din 1TB hårddisk till din nya SSD eller 3TB hårddisk, nästan alla tillverkare av SSD har ett gratis kloning program som man kan ladda hem, vad heter din nya SSD?

Och den går även att klona med enbart dockningsstationen men detta har jag ej själv testat, om du först klonar hårddisken som har windows till din nya SSD och sedan bootar den i datorn så kan du installera linux och då skapa en dualboot meny under linux installationen.

Men du kan kan även välja att installera windows och linux på separata enheter och sedan välja vilken av enheterna (SSD/HDD) som skall vara första boot enhet i BIOS.

Visa signatur

janee