Ny dator 12 000 - 15 000 köpes utomlands

Permalänk

Ny dator 12 000 - 15 000 köpes utomlands

Hej! Ska köpa en ny dator för gaming och landat på följande komponenter: https://komponentkoll.se/bygg/tNTvy/

Det jag undrar över är om det finns något som kan bytas ut till billigare/dyrare och göra en stor skillnad. Jag hade tänkt spela battlefield 5 och liknande spel, samt även lätt videoredigering. Kan dessutom få detta kort för 500 kr billigare: https://www.proshop.se/Grafikkort/ASUS-GeForce-GTX-1080-Turbo...
Är det någon skillnad på de tv korten eller ska jag gå för det billigaste?

Jag kommer beställa alla komponenter utomlands så kan inte ta del av några lokala deals i Sverige. Funkar även detta paket om jag går upp grafikmässigt till en 1080 ti eller till och med 2080?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Ett litet litet tips.

Det är total omöjligt att veta vad du ska byta ut eller inte och vad du kan spara pengar på då du säjer detta vill jag ha. Men jag ska köpa det utomlands. Jag kan spara pengar på det så vad kan jag spara mest på.

Ja.
Om vi ska vara elaka.
Köp vissa i Asien, andra i USA, CPU kan du spara pengar på då den inte är bra ihop med moderkortet eller vise versa så kanske bara Asien och AMD. På det sättet slipper du en flygresa till USA, samt kan säker hitta ett vettigt grafikkort i Tyskland då du ända stannar för att köpa en cpu kylare till billigare pris än i Sverige.

Var detta en seriös fråga?

För i så fall är frågorna.
Ska du beställa delar från utlandet, EU mm?
Har du vissa delar t.ex skärm tangetbord mm?
För att veta vad vi kan dra ner på eller säja du ska lägga mer på behöver vi veta lite mer om var och vad du ska ha det till.
Hur bråttom är det om det ska beställas?
MM

Kram
//

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Skulle säja att CPU skulle bytas då den inte går att klocka och då inte heller har du nog behovet av moderkortet. Sen skulle jag rekommendera en billig 300kr+-50kr kylare till processorn oavsett val.
Sen om du inte har någet emot att skruva så lägg till en tråkig HDD senare då ssd disken kommer ta slut efter några spel men alla behöver inte vara där på. Seasonic är inte fel men vet inte om det där är ett bra pris. Minnen ska man inte fråga mig om nu... Det är inte fel men kolla runt lite på andra sidor också. Trode Alina hade gått i KK gillar/gillade dem. Varigt några GF kort därifrån både beställda och på plats i Uppsala. Men din lista rent allmänt på försäljningsställen kändes inte genomtänkt.

Om Jag omformulerar. Vad är viktigast nu i datorn. Och jag tyckar att i7 eller en ryzen är att gå men för spel så ja i7. (ja jag är jäv)

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Om du väljer 2080 så kan det vara värt att gå upp till 650w PSU då jag tror det är vad som är rekommenderat för det kortet.
Ska du överklocka osv så kanske tom gå upp lite till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk

Tack för svaren, kanske inte så bra formulerat, men tanken var om det fanns något som direkt såg ut att inte passa eller där det fanns något solklar ändring. Funderade på att gå för klockningsbar processor men har aldrig klockat något förut.

Jag kommer beställa allt från Tyskland/Österrike, här är en länk till tyska priserna https://geizhals.de/?cat=WL-969869

Någon vanlig hårddisk kommer nog också införskaffas och jag ska dessutom köpa skärm och tillbehör, men det blir ett annat problem.

Om jag ändå köper till kylning kill processorn kan man då köpa en tray processor (utan box) för att gå ned lite i pris?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skulle själv inte satsat på att köpa utomlands. Dels finns väl risken att du ändå får betala den svenska momsen, och sen blir det ett jäkla krångel med reklamationer om det skulle komma på tal.
Dom flesta, eller likvärdiga saker går säkert att hitta för ungefär samma pris i Sverige om man håller lite utkik efter erbjudanden.
Som exempel så kostar i7-8700 339€ på proshop.de, men proshop.se har den också för 3389:- så där kan jag inte se någon fördel att köpa den i Tyskland tex.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk

Bor i utlandet därför görs inköpen där, kanske skulle nämnt det också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Off:
Tyskland och England handlar jag ifrån rent allmänt ibland men inte ofta.
Proshop har funkat bra för mig men inte för syrran med det var inte deras fel det var på vägen. Hon hade beställt en HDD och fick en engångs kamera alla 50kr. Man såg på paketet att någon skurit ut kartongbiten med fraktsedeln och tejpat på ett nytt paket men det missade posten. Och det var inte postnord i detta fall. Det löste sig i alla fall efter anmällan mm. Vikt stämde t.ex inte als. Men om de fick reda på vem???

On:
Samtliga Intel K modeller som går att överklocka säljs utan kylare, men tror inte man får som privatperson köpa bulk längre. Även om då jag googlar det så säljer Alibaba en massa. Men ja... Går tydligen men tror inte du känar på det om du ska ha en CPU.

EDIT:
Hur bråttom har du? Tänkte på de nya kanske lite väl dyra 9 serien kanske svåra få tag på?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamphund123:

Bor i utlandet därför görs inköpen där, kanske skulle nämnt det också.

Skickades från m.sweclockers.com

Ah, det förklarar saken

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem

@Kamphund123:
Om du bor i utlandet och beställer från utlandet borde det bli annan moms. Så du kan tjäna några kronor där misstänker jag.

Edit:
Om jag inte förstått fel så ska man betala den moms som är i det land man sitter i/bor då man beställer. Så om du bor i tyskland t.ex. ska du betala tysk moms. Även om du beställer från england innan brexit är färdig. Eller från Sverige för den delen. Fans någon regel att man var tvungen att fixa det om man sålde internationellt(EU). Men man var bara tvungen att tillhandahålla tjänsten om målte var att leverera i annat land än sitt eget. Så ringa Pressbyron och be dem skicka en glass med tysk moms fungerar nog inte.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Tack för alla svar, ska ta mig en funderare över överklockningsmöjligheterna men annars går jag nog för de komponenterna.

Har egentligen inte jättebråttom men tror inte jag kommer att gå för 9 serien ändå.

Ingen koll själv med momsen men priserna på den sista länken antar jag gäller.

Skickades från m.sweclockers.com