Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Råd vid nytt köp av dator

Hej! jag skulle vilja ha lite åsikter kring nyköp av dator

Min budget ligger kring 20,000. Jag kommer enbart använda den som en gamingdator. Spelar Cs,lol,bf m.m

Vad tror folket om https://www.inet.se/produkt/b1028521/

Permalänk

Dålig kylare om du ska överklocka. Köp inte K-modell annars.
Lägg lite pengar på chassit så du får bestyckat med 3 fläktar totalt. (R6?!)
Större SSD, 250GB kommer du fylla snabbt. Komplettera med en HDD.
Varför inte lägga lite extra pengar på nätaggregatet?....

Frågor du bör ställa dig är
Vad har du för skärm?
Är den up to date?
Kan du montera ihop en dator?
Har du ESD skydd?
Är utökad garanti något som är intressant?
Vilken typ av nivå söker du efter, spelbart / mycket spelabart / högsta grafik? Det enda spelet som kräver något är BF. Men BF har alltid varit sjukt ooptimerat.

Rekommenderar nedan, annars kan du vänta lite till Black Friday. Budgeten är overkill för spelen så du vet.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/11824174/

Inkl: montering, windows 10

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11824218/

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SE_Larsson:

Dålig kylare om du ska överklocka. Köp inte K-modell annars.
Lägg lite pengar på chassit så du får bestyckat med 3 fläktar totalt. (R6?!)
Större SSD, 250GB kommer du fylla snabbt. Komplettera med en HDD.
Varför inte lägga lite extra pengar på nätaggregatet?....

Vad har du för skärm?
Är den up to date?
Kan du montera ihop en dator?
Har du ESD skydd?
Är utökad garanti något som är intressant?

Rekommenderar nedan, annars kan du vänta lite till Black Friday. Budgeten är overkill för spelen så du vet.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/11824174/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/11824174/

Montera ihop en dator kan jag,har även esd-skydd. Men har också övervägt att inet ska bygga ihop den åt mig. jag sitter på en benQ 25" 144hz skärm, 1920x1080 upplösning. jag vet att datorn kommer bli overkill för lol/cs, men vill i framtid kunna spela alla spel, gärna på så hög setting som möjligt

Permalänk

@aalbingg: Ja du bestämmer själv. Med tanke på de spelen du spelar nu så känns det som du kastar pengar i sjön bara för "Framtiden". Säg att du inte börjar spela några feta titlar ganska snart kommer du garanterat att ha kastat pengar i sjön. Monterar Inet kommer du inte hitta en vettig kylare som passar 8700k om du inte vill ha en AIO.

Låter du dem montera med stockkylare och du byter ut den gäller inte din garanti. Som i ärlighetens namn så finns det inget som beskriver tiden på "Framtiden". Är det ett, två eller kanske 5 år?

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SE_Larsson:

@aalbingg: Ja du bestämmer själv. Med tanke på de spelen du spelar nu så känns det som du kastar pengar i sjön bara för "Framtiden". Säg att du inte börjar spela några feta titlar ganska snart kommer du garanterat att ha kastat pengar i sjön. Monterar Inet kommer du inte hitta en vettig kylare som passar 8700k om du inte vill ha en AIO.

Låter du dem montera med stockkylare och du byter ut den gäller inte din garanti. Som i ärlighetens namn så finns det inget som beskriver tiden på "Framtiden". Är det ett, två eller kanske 5 år?

Glömde även nämna att jag spelar mycket pubg. Men då anser du att den billigare av dem du linka skulle räcka gott och väl för mig, om jag inte kommer spela några större titlar framöver. Men jag vill ha en dator som jag kommer klara mig med minst 5 år framöver, som ska klara av kommande spel på hög settings flytande

Permalänk
Medlem

ATX moderkort passar inte i chassit.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

det ser bra ut tror jag, dock tror jag du kan köpa ett 1080 någon annanstans för samma pris, jag hade nog velat ha mer utrymme på datorn och hade köpt till intel optane och en större mekanisk hårddisk för mer lagring.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

@SE_Larsson: kom ihåg att om han ska lägga till montering så får processor kylaren högst väga 750 gram samt sluten vattenkylning eller cable sleeveing gör dem inte. samt måste det vara oem version av windows för att dem ska installera det.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

@CyberNerd:

Jag vill beställa allt från inet då jag vill att dem ska montera ihop den åt mig

Så detta tycker ni borde räcka gott och väl några år

https://www.inet.se/produkt/b1028561/datorbygge

Permalänk
Medlem

@aalbingg: ska du köpaen dator för densumman tycker jag du lika gärna kan spara ihop 1000ish till och köpa ett 2080 istället.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

@aalbingg: ska du köpaen dator för densumman tycker jag du lika gärna kan spara ihop 1000ish till och köpa ett 2080 istället.

Vilket kort tänker du dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aalbingg:

Vilket kort tänker du dig?

det blir lite mer än vad jag tänkte mig men för ca 9200 får du ett palit rtx 2080 och 2080s presterar likt ett 1080ti , i vissa fall har jag för mig att det var snäppet bättre"nån enstaka fps mer". sedan brukar palit ha bra rykte att vara bra. du får bestämma själv om detta är något allternativ, jag ville som bara lägga det på bordet och visa att det finns. den stora skillnaden emellan gtx och rtx är ju raytracing "ljusstrål spårning" men jag har i daagsläget inte sett några benchmarks "tester" på hur dem presterar med raytracing påslaget. vet inte om de finns men du kan söka runt o se. om du känner att prestandan som man får med ljusstrålspårning på inte är värt det så kör på ett 1080ti och köp nästa grafikkort då med den nya tekniken när de nya har blivit gammalt.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk

@Ziggy_: Plusväger 752g. Juste, OEM. De ska ju tjäna pengar op Windows...
@CyberNerd: fasiken trodde jag valt vanliga tg.

För övrigt kan du köpa windows för 150-250kr på Kinguin. Legit eller inte kan disukteras i all oändlighet.
Nycklarna fungerar i alla fall. Windows tankar du bara ner på USB från Microsoft. Drar igång och aktiverar senare men en nyckel.

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem

@SE_Larsson: jo precis, jag ska snart bygga ny dator och jag äger redan en extra licens som jag köpt på kinguin, kommer använda den.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av SE_Larsson:

Det enda spelet som kräver något är BF. Men BF har alltid varit sjukt ooptimerat.

Eh, va? BF är väl ändå känt som raka motsatsen? Flyter på mycket fint även på lite klenare system trots grafiken det erbjuder. Är iaf uppfattningen jag har kring BF sedan det gick över till Frostbite.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |