Gemensam Outlook-kalender, påminnelser och lägga in deltagare utan inbjudan?

Permalänk

Gemensam Outlook-kalender, påminnelser och lägga in deltagare utan inbjudan?

Jag har nyligen bytt arbetsplats och möts av en papperskalender tillsammans med A4 sidor med diverse tider som inte finns i kalendern. Jag ska försöka införa Outlook-kalendern i verksamheten men har några funderingar.

Påminnelser på aktiviteter i den gemensamma kalendern syns inte, det gör dem bara i våra privata. Trots att påminnelse är aktiverat, finns det någon funktion att aktivera det?
Om X lägger in ett möte så vore det enkelt om X kunde välja att Z,Y,K SKA gå på mötet utan att skicka inbjudningar till dem. Finns den möjligheten i Outlook?
Samma sak under "uppgifter", kan man tilldela en uppgift utan att skicka inbjudan till vederbörande?

Är lite rädd för att kalendern kommer introducera massa mejl om dagen som skrämmer ovana kollegor. Kanske även finns bättre lösningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkotten Igge:

Jag har nyligen bytt arbetsplats och möts av en papperskalender tillsammans med A4 sidor med diverse tider som inte finns i kalendern. Jag ska försöka införa Outlook-kalendern i verksamheten men har några funderingar.

1. Påminnelser på aktiviteter i den gemensamma kalendern syns inte, det gör dem bara i våra privata. Trots att påminnelse är aktiverat, finns det någon funktion att aktivera det?
2. Om X lägger in ett möte så vore det enkelt om X kunde välja att Z,Y,K SKA gå på mötet utan att skicka inbjudningar till dem. Finns den möjligheten i Outlook?
3. Samma sak under "uppgifter", kan man tilldela en uppgift utan att skicka inbjudan till vederbörande?

Är lite rädd för att kalendern kommer introducera massa mejl om dagen som skrämmer ovana kollegor. Kanske även finns bättre lösningar?

Jag numrerade dina frågor så det blir lite lättare för dig att se mitt svar:

1. Påminnelser är gemensamma för bokningen, men till min vetskap kan du åsidosätta detta (att visa eller att inte visa påminnelser) för detta i din egen Outlook:

2. I Outlook när du skapar en ny bokning ( i klienten ) och du väljer "Invite attendees" eller "Lägg till deltagare" så möts du av denna dialog:

3. Njae, osäker på den. Mitt förslag är att ha delade uppgifter genom OneDrive antingen genom delade resurser med specifika tillstånd (till enbart de som ska) eller också (enklast) maila ut materialet till samtliga som ska ha denna.

Varje bokning genererar ett mail per deltagare per ändring eller skapelse.
En ny bokning = alla deltagare får mail (skapelse)
En ändring du väljer att skicka ut till alla = ett nytt mail (ändring)

Mailet syftar att från skapelse eller ändring ge möjlighet till deltagare att neka eller godkänna deltagandet i mötet.
Du kan även inaktivera att deltagare kan föreslå andra tider än mötet är bokat för.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

Du får bara påminnelser för din egen kalender, inte delade kalendrar. Finns ingen lösning för det.

Mötesinbjudningar skickas alltid som ett mail. Viktigt att känna till är att om mottagaren väljer att inte skicka ett svarsmail uppdateras inte bokningen för arrangören. Det är mailen i sig som innehåller information om mötet och dessa hanteras av "calendar attendant".

Tasks/uppgifter fungerar på ungefär samma sätt som ovan. Det är inte möjligt att hindra mailet som går iväg.

Permalänk
Medlem

@Krippa75 Har delad kalender här på jobbet och där får vi påminnelser om möten som andra lagt in, fast man inte ens är deltagare. Kanske är det för att man har delad inloggning?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

@Valonen: Det kan isf vara att du är ombud för den kalendern, är som sagt enbart den egna kalendern du får notifieringar för.

Permalänk
Medlem

@Igelkotten Igge: Utöver de svar du fått redan så vill jag göra ett tillägg som bygger på egna upplevelser:

Mina företag är av den mindre sorten vilket gör att vi inte kör med Exchange utan med Imap. Vi använder också Office 2013 istället för Office 365. Kombinationen gör att Outlook 2013 inte synkar kalendern annat än lokalt, alltså det som läggs in i kalendern på datorn synkar inte med min kalender i telefonen eller andras kalendrar.

För att detta ska fungera har vi behövt att använda Outlook kalender appen i Windows 10 samt använda ett Microsoft konto för respektive mailadress.

Vi loggar även in i Office 2013 med våra Microsoft konton men då synkar det inte, vi vet inte varför men har löst det så här istället. Fungerar lika bra och en del, inkl jag själv, tycker det är smidigt att ha möjligheten till två program sida vid sida snarare än i flikar på datorn. Andra tycker det tar upp onödigt mycket yta.

Ett annat tips är att köra individuella samt avdelningskalendrar, exempelvis Sales@företagsnamn.se, för att boka återkommande veckomöten eller dylikt som övriga avdelningar helt enkelt inte behöver veta om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

@Valonen: Det kan isf vara att du är ombud för den kalendern, är som sagt enbart den egna kalendern du får notifieringar för.

Hm ok, tror jag hänger med nu. Det är så att vi har en mejladress och kalender som alla kan logga in på/gemensam. Där skriver vi in möten, förmodar då alla är "ägare" så får alla notifikationer? Om vi har gjort rätt vet jag inte, men så funkar det för oss.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk

Tack för alla svar! Börjar få kläm på det nu