Chassifläktarna på 100% när man startar datorn

Permalänk

Chassifläktarna på 100% när man startar datorn

Tjena.

Jag har undrat över en grej angående fläktarna när man startar datorn, direkt när man trycker på startknappen så sätts allt igång men då går chassifläktarna upp till 100% och sen går ner i varv när man har kommit till windows.

Jag har chassifläktarna på 20% i idle som är inställt i bios, är detta normalt att dom ska gå på högvarv varje gåmg man startar burken? Och går det inte ändra i bios så att dom inte går på högvarv varje gång man startar datorn , det är samma sak när man startar om datorn. Men när man stänger av då är dom tysta på 20% hela tiden tills datorn är avstängd.

Det är samma med grafikkortet, i idle har jag inte i gång fläktarna och har man inte igång fläktarna , då går fläktarna i gång några sekunder när man har tryckt på stäng av , när datorn ska stängas av? Är inte det onödigt att dom ska gå igång 5 sekunder , har man 45c i idle så är de väl onödigt att bios ska sätta igång fläktarna varje gång man ska stänga sv datorn? Själv tycker jag att det är onödigt och säkert att det sliter på fläktarna i längden och fläktarna hinner nog inte kyla ner så mycket på 5 sekunder.

Så jag skulle vilja stänga detta om det finns nån inställning i bios, både det jag nämnde med chassifläktarna och med grafikkortet.

Jag har moderkortet Asus Z97-A
Grafikkortet är ett Gigabyte 1070 g1 gaming

Permalänk

Det är antagligen så att det tar nån sekund innan moderkortet initierar din fläktprofil, och då körs de i default-speed.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk

Okej men det med att grafikkortets fläktar ska gå igång när man ska stänga av datorn.

Då är det att så fort man trycker på stäng av då kan moderkortet inte läsa från windows tex från ett program där jag styr om fläktarna ska snurra eller inte utan att när man trycker stäng av så tar moderkortet över då och bara kör igång fläktarna för säkerheten?

Tycker ändå det är lite onödigt det ska behöva vara så. Man tycker ju att fläktarna inte ska hållas på dra igång i 5 sekunder för att sedan stängas av.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Störde mig också på detta under ett längre tag, fixade det genom att sätta alla fläktar på "silent" i BIOS. Nu stod det inget specifikt om just grafikkortet i BIOS, men det är numera ljudlöst vid avstängning och under uppstart.

Permalänk
Medlem

Se det från den ljusa sidan, du får reda på ganska enkelt om det blir något strul med fläktarna. Är förmodligen ett självtest som är hela poängen med processen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Att ha max vid start kan vara för att många fläktar har ett stick-slip beteende.
Fläktstyrningar har ibland funktioner som startar fläkten på max och sedan rampar ner till inställt värde eller en övervakning som ökar effekten om fläkten slutar rotera och då blir det ofta en liknande effekt som den som beskrivs, det handlar helt enkelt om att försäkra sig om att fläkten orkar accelereras upp till önskat varvtal även om det drftmoment som ställts in är avsevärt lägre än det moment som krävs för att få fläkten att börja rotera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.