Ny laptop för plugget/light gaming ca 15000 kr

Permalänk
Medlem

Ny laptop för plugget/light gaming ca 15000 kr

Tjena!

Jag söker nu med ljus och lykta efter en ny laptop då jag börjat läsa civilingenjör elektroteknik.

Ju mer jag letar efter en dator som skulle kunna passa mig desto mer vilse känner jag mig.
Jag tänker mig något i ca 15000 kr klassen. Jag köpte en HP Omen som jag nu ska lämna tillbaka. Tanken var att jag skulle ha den som en pluggdator och att den skulle ersätta min gamla stationära då denna är en riktig skrothög. Dock blev jag inte nöjd då denna är högljudd, har usel batteritid och har en nätadapter som väger hälften av datorns vikt.

Tycker ni att man ska köpa en laptop som är renodlad för studier och en ny stationär som är för gaming, så att man landar runt 20-25k totalt, eller ska man kräma på och köpa en laptop för ca 25k som klarar bägge delarna?

Förövrigt har jag kollat på några laptops som skulle kunna passa mer som skoldator och väldigt lätt gaming.
Här är en lista på några jag kollat på så att ni kan få något hum om vad jag söker. Kom gärna med egna förslag om ni vet något bättre för samma pris.

Huawei Matebook x Pro: Är mest sugen på denna, men den har bara 8Gb Ram. Räcker detta för eventuellt tyngre program som kan uppkomma i utbildningen? Kommer jag erfara massa lagg inom 1-2 år? Ett plus för denna just nu är att där finns en 2000kr studentrabatt på denna just nu också. Men fett sexig dator.
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Asus Zenbook Flip: Är lite osäker på denna eftersom den bara finns i en butik. Är det en utgående modell, eller är den bara kass? För mig ser den väldigt lovande ut. Det enda är ram som verkar långsamt. Dock gillar jag att den har penna.
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Asus Zenbook UX: Denna ser nice ut, men varför så billig? Långsamt RAM, men dock 16 Gb.
https://www.webhallen.com/se/product/274870-ASUS-ZenBook-UX43...

HP Envy x360: Denna verkar väldigt bra specsmässigt.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4935595

Tack på förhand!

Permalänk

Kan nog inte rekommendera en specifik dator, men personligen skulle jag avstå från att köpa någon fetare(tung) gaming laptop. Köp någon lättare som du känner att du kan bära med dig varje dag. Kollat något på dell xps 13? Om man skriver till deras support så ska man kunna få studentrabatt, har jag hört.
Köper du någon dator med senaste 8:gen cpu och 16gb ram så klarar du dig säkert genom hela utbildningen. Tror ni på elektro inte gör något tyngre som CAD/3D-modellering, utan mer programmering.

Visa signatur

MacBook Pro 13" 2018

Permalänk
Hedersmedlem

*Bump raderat*

Observera att vi inte tillåter bumpning/meningslösa inlägg. Detta då vi tycker det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade (se §4 i forumreglerna).

Skrivet av Aleij91:

Någon som har någon åsikt?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

@Aleij91: Har Zenbook UX modellen du länkade, måste säga att jag är mycket nöjd, batteriet håller för mig 8+ timmar utan problem. Den väger ju strax under 1,5kg om jag inte minns helt fel och den är väldigt tunn skulle jag säga. Högtalarna är förvånansvärt bra för att vara från laptop och skärmen har väldigt bra synvinkel. Det enda negativa egentligen med datorn är att ovansidan är en fingeravtrycksmagnet Skulle tro att enda anledningen för att den är så pass billig är att det är en helt vanlig SATA SSD i och inte NVMe eller vad det nu är för något som brukar vara i laptops

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem

Funderat på Surface Book något? Lite dyr, men verkar kunna få prestanda i liten förpackning som ingen annan laptop kan erbjuda vad jag hittat. Ska själv titta på en.

Permalänk
Medlem

Jag satt nyligen i ungefär samma sits, letade länge efter en lättare laptop för lätt gaming och det var riktigt svårt. Eftersom jag redan hade skärm, tangentbord, mus, så gick jag på en Dell XPS 13 (8th gen intel). Väldigt bra laptop, nätt och snygg.

Sen köpte jag hem en Gigabyte GeForce AORUS GTX 1070 Gaming Box OC (hittade en nedsatt till 4000 sek) som jag har brevid skärmen hemma.

Kan tänka mig att de kommer reas ut nu under black friday.

På just den eGPUn kan jag säga:
+ Plug and play
+ Särklass minsta eGPUn i det segmentet så tar lite plats.
- En del coilwhine från inbyggda PSUn men det är inget som stör mig eftersom den endast är igång när jag spelar och då har jag headset.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem

Tjena!
Jag går också i köptankar men har väldigt svårt att bestämma mig.
Läste denna recension; https://www.techradar.com/news/basta-laptop-2018 och dem rekommenderar Huawei Matebook X pro som du länkade.

En god vän beställde dock denna;
https://www.webhallen.com/se/product/274870-ASUS-ZenBook-UX43...

Har lite svårt att förstå varför dem hyllar Huawei MateBook så mycket, då Asus ZenBook verkar betydligt bättre i prestanda och dessutom är tusenlappar billigare - eller är det något jag missar i min jämförelse (förutom batteritid, design)?

/Adam

Visa signatur

Be Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av minikyss:

Har lite svårt att förstå varför dem hyllar Huawei MateBook så mycket, då Asus ZenBook verkar betydligt bättre i prestanda och dessutom är tusenlappar billigare - eller är det något jag missar i min jämförelse (förutom batteritid, design)?

/Adam

UX430 är billigare av en anledning. Sämre byggkvalitet, sämre skärm, sämre tangentbord, sämre touchpad, …
UX430 är helt enkelt gjord för att träffa en billigare prislapp än matebook x pro.

Nedan finns en bra genomgång av UX430 på Notebookcheck, samt även Matebook x pro.

UX430UN-i7-8550U-GeForce-MX150

MateBook-X-Pro-i7-8550U-MX150

Visa signatur

Dell Latitude 7280
IPad Pro 11
IPhone XS

Permalänk
Medlem

@Erixs: Tack för svar!

Vad hade du rekommenderat? Om man bara ser till prestanda?

Visa signatur

Be Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av minikyss:

@Erixs: Tack för svar!

Vad hade du rekommenderat? Om man bara ser till prestanda?

Om priset inte är ett problem hade jag valt Matebook men den kostar en hel del extra. Det blir individuellt om man tycker det är värt de extra tusenlapparna. UX430 ger ganska bra prestanda för pengarna men för att passa in i sin prislapp har man kompromissat på en del saker, huruvida detta är ett problem eller ej beror på vilka krav man har. UX 430 är en ganska vanlig dator så jag rekommenderar att man åker och klämmer och känner på den innan man köper den, jag har väldigt svårt för tangentbordet men i övrigt skulle åtminstone jag kunna leva med dess tillkortakommande.

Om man inte behöver diskreta grafikkortet och klarar sig utan konsumentdesignen hade åtminstone jag sneglat på något inom företagssegmentet i motsvarande prisklass, typ lenovo t480(s) eller dell latitude 7490, kanske xps13. Men vill man kunna spela så är dessa inget alternativ om man inte vill ha extern gpu.

Visa signatur

Dell Latitude 7280
IPad Pro 11
IPhone XS