Permalänk
Medlem

Router / switch hur ska jag göra?

Tjena,

Jag har idag min trådlösa router i hallen där fibern kommer in. Jag vill köra med internetkabel till dator/apple tv/ ps4 tex. Kan jag på nått sätt dra en internetkabel bara ifrån routern och sedan fördela ut det vid datorn och dra ut kablar till ps4 och apple tv därifrån ? Jag vill helst inte dra 3-4st internetkablar i hallen..

Permalänk
Rekordmedlem

Ja en switch är det su behöver.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

sätt en switch vid datorn och sedan vidare till de andra enheterna

Permalänk
Medlem

UPDATE:

Går det att ha hur många switchar som helst efter varandra? Försämras signalstyrkan när man har fler efter varandra?

Permalänk
Skrivet av matte08:

UPDATE:

Går det att ha hur många switchar som helst efter varandra? Försämras signalstyrkan när man har fler efter varandra?

Jag har 4 switchar efter varandra och ser ingen skillnad på hastighet eller delay mot att ha sista enheten kopplad direkt i routern.
Jag har inkommande uttag i hallen och 2 uttag i vardagsrummet där jag har alla mina enheter, 3 Unraid servrar, 1 workstation, 2 Tv, PS Ones krivare och IPTV box.

Pga att det är en hyreslägenhet som är från - 70 med en lite udda planlösning så hamnar grejerna utspridda.

Permalänk
Medlem

@matte08: Ja, du kan ha hur många switchar som helst, de kan bli så att du har dåligt med kapacitet utanför switchen bara.
Men rent generellt kan du ha hur många som helst.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte08:

UPDATE:

Går det att ha hur många switchar som helst efter varandra? Försämras signalstyrkan när man har fler efter varandra?

Du kan ha hur många switchar i rad som helst. En switch kopierar varje paket som den skall skicka vidare, så signalstyrkan "återställs" när paketen går ut.
Enda nackdelen med att ha många switchar i rad (förutom kostnaden att köpa in dem) är att varje switch ger en liten fördröjning på data som skickas igenom, men i praktiken är det oftast försumbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grimreaper:

Jag har 4 switchar efter varandra och ser ingen skillnad på hastighet eller delay mot att ha sista enheten kopplad direkt i routern.
Jag har inkommande uttag i hallen och 2 uttag i vardagsrummet där jag har alla mina enheter, 3 Unraid servrar, 1 workstation, 2 Tv, PS Ones krivare och IPTV box.

Pga att det är en hyreslägenhet som är från - 70 med en lite udda planlösning så hamnar grejerna utspridda.

Tack för svar! Samma här bor i en äldre lägenhet där fibern kommer in i hallen sen där sitter routern men har inga nätverksuttag över huvud taget i hela lägenheten.. Har dragit en internet kabel runt lägenheten som jag får koppla på precis som du.

Permalänk

Jag själv har 2 Switchar. Den "inbyggda" switchen i routern är inte att hurra över. Så en switch skulle göra nätvärket där hemma mycket snabbare.
Kolla in Netgear Prosafe GS108. Billig 8 port gbit switch med livstidsgaranti. Det är dom jag har. Funkar hur bra som helst.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av matte08:

UPDATE:

Går det att ha hur många switchar som helst efter varandra? Försämras signalstyrkan när man har fler efter varandra?

Enkla svaret är "i praktiken ja" men det tekniskt korrekta är nej eftersom macadressminnet i dem kommer att ta slut och på enterprise-switchar så brukar det stå angivet hur många macadresser de kan hålla reda på, jag har några Ciscoswitchar och där specar man max 6800 anslutna enheter.
Det är också olämpligt att länka switchar i många led pga andra möjliga problem typ att det blir flaskhalsar i kapaciteten och risken att man kopplar en loop ökar, som motmedel mot switchloopar så finns ofta spanning tree protocol (for loop free connectivity) som en funktion i managerbara switchar.
Det är också risk att det uppstår glapp pga alla patchkablar som lär gå åt om man skulle ha 1000 nivåer med switchar eller nått annat "bara för att det ska gå"

En bra, extremt nördig musikvideo från Radia Perlman, kvinnan som uppfann STP, den är ett måste för att komma i stämning inför varje lan...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.