Permalänk
Medlem

Är detta bra ?

Hej!
Har hittad en begagnad dator som jag funderar på att köpa.
håller den några år och klarar den alla spel som finns idag utan lagg och strul?
Datorn innehåller bland annat detta:

Intel Core i7-4790K - 8 trådar / 4,0GHz (4,4Ghz Turbo) / 8MB / Socket 1150

2x ASUS GeForce GTX 970 4GB TURBO (TURBO-GTX970-OC-4GD5) i SLI

Corsair Vengeance Low Profile 16GB DDR3 PC3-12800 1600MHz (CML16GX3M2A1600C9) (2x8GB

Permalänk
Inaktiv

Yes det bör den göra, är dock inte så insatt i hur bra performance man får av SLI. Vad kostar den?

Permalänk
Medlem

Sen hur tolkar men ram minnet, är det två 8gb = totalt 16gb!
Eller är det 16 + 2x8?
Jag hjälper min son att köpa sin första stationära, jag är inte så insatt själv.
Han vill ha 10, jag tänker pruta till 8!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon273333:

Yes det bör den göra, är dock inte så insatt i hur bra performance man får av SLI.

Det varierar mycket från spel till spel, allt från nära på dubbel prestanda till sämre prestanda än ett ensamt kort. Så man får räkna med en del strul om man ska köra SLI.

Skrivet av Roppi78:

Sen hur tolkar men ram minnet, är det två 8gb = totalt 16gb!
Eller är det 16 + 2x8?

CML16GX3M2A1600C9 är ett paket med 2x8GB, så totalt 16GB.

Permalänk
Medlem

Så det är bättre med ett grafikkort, än två äldre kort som det är i den här datorn?
Vi vill inte ha strul, så det kanske är bättre att leta vidare.
Vad för strul är det snack om?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Beroende på spel så kan du få allt ifrån sämre prestanda med två kort i SLI jämfört med ett ensamt kort upp till dubbel prestanda. Så det är helt beroende på spel. Sen är det såpass gamla delar att den i mitt tycke inte är värd hälften av vad han vill ha.

Permalänk
Medlem

PM

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Roppi78:

Sen hur tolkar men ram minnet, är det två 8gb = totalt 16gb!
Eller är det 16 + 2x8?
Jag hjälper min son att köpa sin första stationära, jag är inte så insatt själv.
Han vill ha 10, jag tänker pruta till 8!

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut max runt 4000-5000kr i min mening.
Det är högt räknat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roppi78:

Så det är bättre med ett grafikkort, än två äldre kort som det är i den här datorn?
Vi vill inte ha strul, så det kanske är bättre att leta vidare.
Vad för strul är det snack om?

Det är bättre med ett starkt än två svagare kort, ja. Med strul menar jag att SLI inte alltid fungerar bra eller inte alls i vissa spel, det är inte ovanligt att det strular i nya spel t.ex., och då får man stänga av SLI i de spelen. Så SLI kräver mer handpåläggning än att köra med ett kort.

Sen är förstås GTX 970 ganska bra kort fortfarande, de presterar i nivå med GTX 1060 3GB. Så datorn kommer fungera hyffsat bra även med SLI avslaget, och med rätt förutsättningar kan man få upp mot 1080/1080 Ti-prestanda med 2xGTX 970. Fast 8-10k är rätt dyrt för en sån dator som sagt.

Permalänk
Medlem

Okey tack, då letar jag vidare!
Det verkar va fel dator för oss

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Yes som de har skrivit, mer prestanda per krona med ett grafikkort. Och han begär för mycket pengar för den datorn.