dhcp service not working properly - hjälp snälla..

Permalänk

dhcp service not working properly - hjälp snälla..

Hej. vårt wifi går ner minst 5 ggr per dag och får detta meddelande. hade an ac87u och trodde det var fel på den så köpte en ac88u, får samma fel. Sonen sitter på lina direkt från fiberdosan, men wifit går ner. Har Bahnhof. någon annan som har samma problem? Får starta om routern eller ibland dra ut sladdar och vänta några minuter.

Skulle vara mycket tacksam för hjälp, om någon vet vad detta beror på. Börjar bli väldigt frustrerande:-( (och dyrt..) är det något i loggen på routern jag bör leta efter som kan ge väghjälp vad som gör att detta sker?

Permalänk
Medlem

Du får väl bara en IP-adress av Bahnhof, så vill du använda flera enheter måste samtliga sitta bakom routern.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Hur är routern inkopplad när linan går direkt till sonens dator?

Permalänk

tack för svar. Jag är kass på detta....riktigt kass. har testat att köra nätverkskabel direkt från dosan från fiber, och även kört in den i routern. När routern får "your isp dhcp does not work" så fungerar nätkabeln till sonen när den sitter i dosan från fiber..och även när den sitter i routern. Hur menar du samtliga sitta bakom routern? (misstänker att samtliga inte gör det när jag testar med en kabel direkt från fiberdosan).

Men har även samma problem när jag bara kört wifi och allt via routern, det var då vi testade med kabel och den håller ändå.

Verkar vara andra som har liknande problem när jag googlat runt..men hittar inget svar på hur jag skall lösa det. Text testat att köra dhcp query på normal istället för aggressive mm mm. funderar snart på att köpa annat märke en asus..router nr 3...:-(

Permalänk

@naikon: en kabel till routern, en till hans dator. Testar också att köra bara en till routern och sen kabel till hans datorn från den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av konfunderad:

tack för svar. Jag är kass på detta....riktigt kass. har testat att köra nätverkskabel direkt från dosan från fiber, och även kört in den i routern. När routern får "your isp dhcp does not work" så fungerar nätkabeln till sonen när den sitter i dosan från fiber..och även när den sitter i routern. Hur menar du samtliga sitta bakom routern? (misstänker att samtliga inte gör det när jag testar med en kabel direkt från fiberdosan).

Men har även samma problem när jag bara kört wifi och allt via routern, det var då vi testade med kabel och den håller ändå.

Verkar vara andra som har liknande problem när jag googlat runt..men hittar inget svar på hur jag skall lösa det. Text testat att köra dhcp query på normal istället för aggressive mm mm. funderar snart på att köpa annat märke en asus..router nr 3...:-(

Det vi menar är att det ska kopplas så här

FIberdosa -> Router -> Alla maskiner, datorer och enheter på nätet. Dvs. det finns bara en sak som ska sitta direkt i fiberdosan, det är routern.
Ja förutom TV/Telefoni om ni nu har det, men men.

Om det nu enbart är wifi så är det att börja med bra att ta reda på om det är enheten eller något annat. När du får detta problem, fungerar någon annan enhet på wifi? Telefon, suftplatta, laptop?
Samt, är det någon som gör något på nätet under dessa perioder? Jag vet själv ibland när steam får fnatt och toktankar något så pass bra att bandbredden är helt och hållet uppkäkat av steam och alla andra enheter helt enkelt tappar anslutning, speciellt wifi-enheterna.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

@Elghinnarisa: Det är kopplat som du beskriver. Nej, inga fungerar, allt går ner förutom sonens kabeln från routerns (ibland går den ner också men startar om snabbt). Och sker inte vid något speciellt tillfälle, utan helt sporadiskt. Får börja läsa loggarna på routern kanske. Edit. första dagen med nya routern idag. Loggar ser tidsmässigt knepigt ut. mycket idag..och mycket 5 maj.

Permalänk
Medlem

Så här gör du för att lösa problemet (tycker att det redan beskrivits rätt bra):

1. Koppla en nätverkskabel från fiberdosan till routerns WAN-port (brukar synas tydligt vilken port som är vilken på routern)
2. Koppla en nätverkskabel från routern till din sons dator

Det vill säga, sonens dator ska INTE vara inkopplad direkt i fiberdosan. Utan ENDAST routern ska vara inkopplad där. Koppla upp det enligt instruktionerna ovanför och låt det stå över natten, då kommer det fungera på morgonen.

Permalänk

@naikon: precis så det är kopplat. testade bara kort med att köra en från fiberdosan till sonens dator. Hade det kopplat som det "skall vara" på gamla routern också. Problemen började innan, nära jag bara körde wifi, och de kvarstår.

Kör jag bara wifi, utan någon kabel..får jag ändå "your isp dhcp does not function properly". På gamla routern, och på nya. Har inte gått ner på en timme nu, får se om det hjälpte att sätta dhcp query frequency till "normal mode". Har några grannar som har samma problem som får starta om routern ofta, funderar på om det är något med fiber/val av leverantör.

Eller kan det vara något annat som man bör stänga av/sätta på som kan ge problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av konfunderad:

@Elghinnarisa: Det är kopplat som du beskriver. Nej, inga fungerar, allt går ner förutom sonens kabeln från routerns (ibland går den ner också men startar om snabbt). Och sker inte vid något speciellt tillfälle, utan helt sporadiskt. Får börja läsa loggarna på routern kanske. Edit. första dagen med nya routern idag. Loggar ser tidsmässigt knepigt ut. mycket idag..och mycket 5 maj.

Innan routern har fått kontakt med en NTP-server för att synkronisera tiden så kommer den att stämpla 5 maj för dessa händelser i loggen, den börjar ticka på så har den inget nät på många timmar så blir det 6:e maj, den börjar stämpla rätt tid när den kopplat upp sig och sedan kommer tiden stämma så länge den är igång.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk

Tack för hjälp! Börjar fundera på om det är som så att det är 2 "routrar", ena är den den som fiberdosan går in, och sen den andra ac88u. Eftersom dosan klarar av (i alla fall ett tag) att hantera både ac88u och en kabel till sonens dator (när jag testade det) så tyder väl det på att den körs som en router också? Alternativ jag funderar på är att testa att köra NAT på dosan, eller ändra spannet på tilldelade ipadresser i wan i ac88u? dvs någon krock med 192.168.1.1?

Permalänk
Medlem

@konfunderad:

Ta gärna några kort hur det ser ut.
Med mindre "dåsan" är en switch så har jag svårt att tro att den kan hantera flera enheter samtidigt.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av konfunderad:

Tack för hjälp! Börjar fundera på om det är som så att det är 2 "routrar", ena är den den som fiberdosan går in, och sen den andra ac88u. Eftersom dosan klarar av (i alla fall ett tag) att hantera både ac88u och en kabel till sonens dator (när jag testade det) så tyder väl det på att den körs som en router också? Alternativ jag funderar på är att testa att köra NAT på dosan, eller ändra spannet på tilldelade ipadresser i wan i ac88u? dvs någon krock med 192.168.1.1?

"Fiberdosan" är ingen router, det enda den gör är att översätta ljuset från fiberkabeln till signaler datorn kan förstå.

Du har en fil ut på internet, men din son kör sin bil, och er router kör en annan bil. Finns plats för en, men båda försöker köra där samtidigt. Klart det inte fungerar. Anledningen till att båda sakerna fungerar en kort stund torde vara att Bahnhofs utrustning inte reagerar direkt när du kopplar in enhet #2, men den fördröjningen får dig att tro att det kommer fungera. En kabel, allt annat i den.

Is the only way man

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Om du får DHCP-fel på WAN interfacet kan det bero på att det inte ändrats i http://dhcp.bahnhof.se
Ibland kan man behöva gå in där och manuellt ändra när MAC ändras som begär dhcplease. T.ex. när du installerar en by router.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Fick tag på Bahnhof. De sa att jag kan köra port 1 och 2 om jag vill från mediaomvandlaren (en till router och en till kabel, de levererar in på båda), men bäst att köra allt via router, som jag gör. De ändrad dock min ip adress till public istället för privat, hade visst haft problemet innan. Får se om det hjälper. Routern skickade visst mycket ip förfrågningar av någon anledning.

Tack för hjälp!

Permalänk

Fungerade inte såklart, såhär är det kopplat. Blir väl till att handla router nr 3:-(

https://imgur.com/a/dkvsKKP

Permalänk
Medlem

Säger loggarna något mer än det du nämner i topic?
Känns som att man skulle behöva studerna hur konfigurationen för dhcpcd (ja cd ska vara med på slutet - client daemon) är inställt i routern.

Kan du pasta lite screenshots för hur dhcp-leasen ska bete sig (inställningar för WAN-interfacet i routern)?

Hur är intervallen på avbrotten? Kan vara så att anslutningen tappas när leasen dör, fastän att anslutningen bör persista.
Ett alternativ för att lösa biffen är att du får ett statiskt ip av Bahnhof som du konfar manuellt i routern sen bara.

Permalänk

Gjorde en fabriksomställning, igen, i går kväll, och enda ändring jag gjorde var att sätta routern i dualband istället för att använda 2.4 och 5. Har funkat 21 timmar nu och ingen nedgång enligt syslog under denna period. innan fylldes syslog på fort..nu händer inte mycket. Nu rör jag inte ett jota!

Stort tack för engagemang!