kan jag acceptera det cdon gjorde?

Permalänk
Avstängd

kan jag acceptera det cdon gjorde?

köpte ramminnen av cdon för ett antal år sedan dem skickade mig fel minnen samma märke och utseende etc (svårt att komma ihåg exakt tror det var fel spec men det står i tråden) , detta märkte jag inte först tills jag rivit sönder kartongen och byggt datorn, dem erbjöd mig spel som kompensation (jag förlorade runt 4-5k på deras misstag) jag accepterade inte spel och bad om pengarna jag väntade på svar i flera veckor, tillslut så bad dem mig att skicka tillbaka dem vilket jag inte hade möjlighet till, jag har nu gått fram och tillbaka med dem i detta ärendet och dem har fortsatt att neka att ge mig någon sorts kompensation fick detta svaret nyligen

Hej Jonathan,

Jag har nu kollat igenom detta ärende med ansvarig och vi kommer tyvärr att fortsätta neka detta då du inte har något underlag på att du ska ha skickat in varorna, du inte återkommit till oss inom skälig tid, samt att du inte kan återkomma med våra tidigare mejl.
Önskar du att överklaga detta beslut hänvisar vi dig till Allmänna reklamationsnämnden, alternativt en kundombudsman.
Ha en fin dag!
Med vänliga hälsningar,
Alfred

gjorde en tråd om det just då https://www.sweclockers.com/forum/trad/1261213-kopte-8-stycke...

EDIT tack för svar vet nu att cdon inte är skyldiga något så jag får bara acceptera det då.

Permalänk
Medlem

Låter svårt att få hjälp om du inte tänker skicka tillbaka varan?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

De bad skicka tillbaka dem men du avstod hur ska de då kunna hjälpa dig 5 år senare?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Du är medveten om att köpet skedde 2013 eller...?

Och att det nu är 2018?

5 år... släpp och gå vidare?

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

Nu tror jag absolut du kan glömma att få något, det har gått 5år och det finns nog inget som kommer att göras. Jag skulle nog aldrig ens tänka på det 5år senare, sen att du inte såg det direkt dom skickade dig grejerna är ju lika mycket ditt fel isåfall som deras.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Vad exakt är det du tycker att CDON har gjort fel? Hur länge sedan är "ett antal år sedan"?

Kan tänka mig att du är shit out of luck om det nu (baserad på din första tråd) har gått fem år sedan du köpte varan.

Juridiskt sett har jag för mig att man brukar anse att ett par månader är att räkna med "inom skälig tid" då reklamationen borde genomförts.

Permalänk
Medlem

Du har fått möjlighet till ersättning, dels spel, dels att skicka tillbaka de använda produkterna, men du har tackat nej? För att? Och 5 år senare vill du fortfarande ha annan ersättning trots att du nekat deras alternativ. Nja...

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Du är medveten om att köpet skedde 2013 eller...?

Och att det nu är 2018?

5 år... släpp och gå vidare?

Exakt, håller med här

Skälig tid:

https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-r...

Att han gav sig 2013 , gör att han får räkna med att få noll och intet i dagsläget, han gav helt enkelt CDON rätt genom att inte reklamera
Reklamation av varan kan han ju inte heller göra då det gått mer än 3 år.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Vad menar du med att du inte hade möjlighet att skicka tillbaka dem?
Det är väl ändå ett måste för att Cdon ska kunna ta ställning till ärendet.
Det är du som har tabbat dig i ärendet genom att behålla produkten trots att de bad dig skicka in den.
Släpp det hela och ta lärdom.

Det är snart sex år sedan det hela inträffade. Du skulle ju direkt returnerat dem, inte vänta 6år innan du kan tänka dig att skicka in dem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Haziza:

De bad skicka tillbaka dem men du avstod hur ska de då kunna hjälpa dig 5 år senare?

Skickades från m.sweclockers.com

dem bad mig efteråt att skicka tillbaka allt innan ville dem ge spel som kompensation det tog tid för dem att vilja ha tillbaka allt då hade jag ingen möjlighet att skicka tillbaka eftersom jag inte hade något att lägga dem i jag kommer inte riktigt ihåg hur länge det tog för dem att be att skicka tillbaka allt men det var nog månader.

Permalänk
Medlem

Är det måhända dags för en uppdatering av datorn och det hade varit sweet med en liten kompensation att finansiera köpet med?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Knappast Cdons fel det här. Ber de dig att skicka in produkten så får du ju göra det??

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

dem bad mig efteråt att skicka tillbaka allt innan ville dem ge spel som kompensation det tog tid för dem att vilja ha tillbaka allt då hade jag ingen möjlighet att skicka tillbaka eftersom jag inte hade något att lägga dem i

Det här måhända vara den sämsta förklaring jag sett på länge, varför ska CDON ansvara för att du inte har en liten plastlåda att lägga dem i , slängde du originalförpackningen så gjorde du ytterligare en dum grej ovanpå en annan dum grej

Du får helt enkelt stå för det här precis som andra säger i tråden redan

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

dem bad mig efteråt att skicka tillbaka allt innan ville dem ge spel som kompensation det tog tid för dem att vilja ha tillbaka allt då hade jag ingen möjlighet att skicka tillbaka eftersom jag inte hade något att lägga dem i jag kommer inte riktigt ihåg hur länge det tog för dem att be att skicka tillbaka allt men det var nog månader.

Det är surt, men det kan ju inte vara CDons fel att du inte har något att lägga minnena i, då får man ju fixa något?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av godspeed:

Det här måhända vara den sämsta förklaring jag sett på länge, varför ska CDON ansvara för att du inte har en liten plastlåda att lägga dem i , slängde du originalförpackningen så gjorde du ytterligare en dum grej ovanpå en annan dum grej

Du får helt enkelt stå för det här precis som andra säger i tråden redan

tror det tog flera månader för dem att vilja ha tillbaka allt hur ska jag skicka tillbaka något efter en så lång tid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

dem bad mig efteråt att skicka tillbaka allt innan ville dem ge spel som kompensation det tog tid för dem att vilja ha tillbaka allt då hade jag ingen möjlighet att skicka tillbaka eftersom jag inte hade något att lägga dem i jag kommer inte riktigt ihåg hur länge det tog för dem att be att skicka tillbaka allt men det var nog månader.

Jag är intresserad av att veta hur du förlorade 4k - 5k pga deras misstag?

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

dem bad mig efteråt att skicka tillbaka allt innan ville dem ge spel som kompensation det tog tid för dem att vilja ha tillbaka allt då hade jag ingen möjlighet att skicka tillbaka eftersom jag inte hade något att lägga dem i jag kommer inte riktigt ihåg hur länge det tog för dem att be att skicka tillbaka allt men det var nog månader.

"inte hade något att lägga dem i"

Bästa ursäkten du kan komma på efter fem år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

tror det tog flera månader för dem att vilja ha tillbaka allt hur ska jag skicka tillbaka något efter en så lång tid?

Göra som vilken annan "normalt" logiskt tänkande person hade gjort, skaffat dig en liten låda, gått till posten, skickat åter med spårbar frakt och sen begärt åter pengarna för frakten också för returen?

Edit:
För övrigt kan ju moderatorerna låsa den här tråden, den har absolut noll diskussionsvärde

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lindahlj:

"inte hade något att lägga dem i"

Bästa ursäkten du kan komma på efter fem år?

ingen ursäkt hur ska jag skicka tillbaka minnen utan något antistatiskt skydd och så långt efter?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KAN1N:

@zzcool: Vadå inte hade möjlighet till att skicka tillbaka minnena? Du måste ju alltid skicka tillbaka produkten i fråga så att företaget kan få möjlighet att byta ut dessa åt dig.

dem ville inte byta ut det från början dem ville ge spel i kompensation, angåemnde att skicka tillbaka hur skulle jag skicka tillbaka om jag redan satt in dem i datorn samt inte hade något antistatiskt skydd att skicka dem i.

Permalänk
Avstängd

@zzcool: Ja, dom kan neka dig som mycke dom vill just nu. Dom har inte längre någon skyldighet mot dig som kund överhuvudtaget. Som dom flesta här redan påpekat så gjorde du fel från början genom att neka den hjälp som du kunde få inom rimlig tid. Om dom behöver ha komponenterna tillbaka innan någon form av ersättning eller reklamation kan göras så är de din skyldighet att se till att de blir gjort. Inte butikens! Nu har de dessutom gått fem år sen du gjorde affären. Med andra ord så är inte butiken skyldig dig något och du får stå ditt kast helt enkelt. Du får se de som en väldigt dyr läxa.

Rättstavning och tillägg
Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

dem ville inte byta ut det från början dem ville ge spel i kompensation, angåemnde att skicka tillbaka hur skulle jag skicka tillbaka om jag redan satt in dem i datorn samt inte hade något antistatiskt skydd att skicka dem i.

Haha då kunde du kanske ha skaffat Antistat-påsar?
Kostar typ 80 spänn på Kjell..
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbeh...

Så hade du sparat dina 5k.
Ditt fel, du valde att inte skicka in nåt så denna kampen har du redan förlorat dessvärre.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

@zzcool: Ja, dom kan neka dig som mycke dom vill just nu. Dom har inte längre någon skyldighet mot dig som kund överhuvudtaget. Som dom flesta här redan påpekat så gjorde du fel från början genom att neka den hjälp som du kunde få inom rimlig tid. Om dom behöver ha komponenterna tillbaka innan någon form av ersättning eller reklamation kan göras så är de din skyldighet att se till att de blir gjort. Inte butikens! Nu har de dessutom gått fem år sen du gjorde affären. Med andra ord så är inte butiken skyldig dig något och du får stå ditt kast helt enkelt. Du får se de som en väldigt dyr läxa.

Jag tror att vi kanske har en del av svaret här i denna annons som TS gjort och med det sagt tycker jag vi låter moderatorerna ta hand om detta.

#17567462

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HC-8315:

@zzcool: Ja, dom kan neka dig som mycke dom vill just nu. Dom har inte längre någon skyldighet mot dig som kund överhuvudtaget. Som dom flesta här redan påpekat så gjorde du fel från början genom att neka den hjälp som du kunde få inom rimlig tid. Om dom behöver ha komponenterna tillbaka innan någon form av ersättning eller reklamation kan göras så är de din skyldighet att se till att de blir gjort. Inte butikens! Nu har de dessutom gått fem år sen du gjorde affären. Med andra ord så är inte butiken skyldig dig något och du får stå ditt kast helt enkelt. Du får se de som en väldigt dyr läxa.

om dem bad mig att skicka tillbaka minnena från första början så hade jag gjort det men dem erbjöd istället spel som komepsnation tackade nej och fick sen inget svar, om dem hade bett mig skicka tillbaka dem första gången jag kontaktade om så hade jag gjort detta, vet att jag gjorde fel i att inte skicka tillbaka dem men tycker dem skulle ha bett mig skicka tillbaka dem när jag kontaktade dem och inte vänta i från vad jag kommer ihåg månader, att erbjuda spel som kompensation skulle dem inte ha gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

dem ville inte byta ut det från början dem ville ge spel i kompensation, angåemnde att skicka tillbaka hur skulle jag skicka tillbaka om jag redan satt in dem i datorn samt inte hade något antistatiskt skydd att skicka dem i.

Men jösses, erbjöd dom sig att ta tillbaka minnena så får man ju helt enkelt plocka ur dom, kan du inte vara utan datorn i en vecka eller två så är det ju ditt problem och inte CDON's.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av godspeed:

Jag tror att vi kanske har en del av svaret här i denna annons som TS gjort och med det sagt tycker jag vi låter moderatorerna ta hand om detta.

#17567462

förstår inte riktigt vad annonsen har med det att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

angåemnde att skicka tillbaka hur skulle jag skicka tillbaka om jag redan satt in dem i datorn

Ja nu blev det klurigt

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Naga:

Ja nu blev det klurigt

jag skulle bli utan dator och jag hade inget att skicka dem i och det hade gått en lång tid, hur skulle jag skicka tillbaka dem, jag visste inte ens att jag kunde skicka tillbaka dem i vilket förpackning som helst.

Permalänk
Inaktiv

Datornörd som känner sig berättigad vad skit som helst

Pinsam tråd.

Edit: ser nu vem du är och minns dina andra trådar. Sök hjälp och sluta med internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

dem bad mig efteråt att skicka tillbaka allt innan ville dem ge spel som kompensation det tog tid för dem att vilja ha tillbaka allt då hade jag ingen möjlighet att skicka tillbaka eftersom jag inte hade något att lägga dem i jag kommer inte riktigt ihåg hur länge det tog för dem att be att skicka tillbaka allt men det var nog månader.

1. Hur "förlorade du 4-5k" på ett misstag du inte noterade förren du byggt ihop datorn? (om man utgår från din gamla tråd så fick du 4x8GB istället för 8x4GB, och om jag har rätt för mig har du alltså fått dyrare moduler än du beställde)

2. Om du upptäckte felet när du byggde datorn, och ville få det fixat, varför gjorde du dig av med förpackningen?

3. Om du inte har orginalförpackningen så hör man av sig till CDON och ber dem komma med ett alternativ (av ditt senaste svar från CDON verkar det som om du bara slutade svara).

Tycker inte du har rätt till någon ersättning längre (i början hade du ett tillräckligt case) men du sumpade det (även om det verkar som om du fick ett fel till din fördel)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P