kan jag acceptera det cdon gjorde?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

dem ville inte byta ut det från början dem ville ge spel i kompensation, angåemnde att skicka tillbaka hur skulle jag skicka tillbaka om jag redan satt in dem i datorn samt inte hade något antistatiskt skydd att skicka dem i.

Antistatpåsar får man från allt möjligt, om du redan slängt alla påsar du fått för alla delar samt alla lådor du har så ja, kommer bli tråkigt senare om åren.
Hur som, det går att köpa antistatpåsar om du nu vill det, eller springa till närmaste datorbutik och fråga om dom har någon övers. För dom återanvänder så gott som aldrig påsarna där så det är bara att plocka åt sig. Dock brukar RAM skickas i en plastform mer eller mindre, sällan mycket mer än så.

Annars hade du så klart, kunnat frågat CDON "hej, jag har ingen låda eller något. Hur ska jag skicka?" poff! svar hade du fått, ack så svårt.

Sluta klaga nu, du valde själv att tacka nej. Att skylla på att du inte har något att skicka i är ingen ursäkt alls, för sådant går att skaffa eller fixa om viljan finns.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Du vill alltså ha pengarna tillbaka och dessutom behålla prylarna, med ursäkten att det var omöjligt att få fram en låda att skicka dem i? Gå och lägg dig.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon291473:

Datornördar och känna sig berättigade vad skit som helst

Pinsam tråd.

som sagt så tog det en lång tid innan jag faktiskt blev ombedd att skicka tillbaka dem, hade ingen aning hur jag skulle göra det fick heller inget svar, men om det är så att dem inte har gjort något fel så får jag acceptera att jag förlorade dem pengarna, om dem inte erbjudit spel i kompensation och istället bad mig att skicka tillbaka dem så hade jag gjort det eftersom det hade då gått typ en vecka hade då allt att skicka tillbaka dem i men fick aldrig svar efter det och tillslut så bad dem mig skicka tillbaka allt då efter att jag inte hade lådorna kvar.

men om jag inte har något val så får jag acceptera att jag förlorade dem pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

om dem bad mig att skicka tillbaka minnena från första början så hade jag gjort det men dem erbjöd istället spel som komepsnation tackade nej och fick sen inget svar, om dem hade bett mig skicka tillbaka dem första gången jag kontaktade om så hade jag gjort detta, vet att jag gjorde fel i att inte skicka tillbaka dem men tycker dem skulle ha bett mig skicka tillbaka dem när jag kontaktade dem och inte vänta i från vad jag kommer ihåg månader, att erbjuda spel som kompensation skulle dem inte ha gjort.

Du skapade din ursprungliga tråd här på SweC den 11/12 -2013, du uppdaterade sedan den 19/12-2013 att de erbjöd att byta ut minnena mot de du faktiskt hade beställt. Det tog alltså en vecka innan CDON erbjöd att göra rätt för sig. Men du "orkade" inte skicka tillbaks minnena och nu, 5 år senare, vill du ha ersättning för detta? Eller vad är anledningen till att du startat tråden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

som sagt så tog det en lång tid innan jag faktiskt blev ombedd att skicka tillbaka dem, hade ingen aning hur jag skulle göra det fick heller inget svar, men om det är så att dem inte har gjort något fel så får jag acceptera att jag förlorade dem pengarna, om dem inte erbjudit spel i kompensation och istället bad mig att skicka tillbaka dem så hade jag gjort det eftersom det hade då gått typ en vecka hade då allt att skicka tillbaka dem i men fick aldrig svar efter det och tillslut så bad dem mig skicka tillbaka allt då efter att jag inte hade lådorna kvar.

men om jag inte har något val så får jag acceptera att jag förlorade dem pengarna.

Du nämner hela tiden förlorade pengar, men har ännu inte svarat på hur du förlorade pengar på att få dyrare moduler?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blomman90:

Du skapade din ursprungliga tråd här på SweC den 11/12 -2013, du uppdaterade sedan den 19/12-2013 att de erbjöd att byta ut minnena mot de du faktiskt hade beställt. Det tog alltså en vecka innan CDON erbjöd att göra rätt för sig. Men du "orkade" inte skicka tillbaks minnena och nu, 5 år senare, vill du ha ersättning för detta? Eller vad är anledningen till att du startat tråden?

dem erbjöd spel som kompensation i början och sedan bad dem att skicka tillbaka minnena och då hade jag inget att skicka dem i samt hade ingen möjlighet att bli utan dator så länge, men nu vet jag att dem inte gjorde något fel då, tyvker fortfarande att dem inte skulle ha erbjudit spel som kompensation i början.

Skrivet av sweisdapro:

Du nämner hela tiden förlorade pengar, men har ännu inte svarat på hur du förlorade pengar på att få dyrare moduler?

jag kommer tyvärr inte ihåg kommer bara ihåg att jag förlorade pengar på det runt 3 till 4000.kr

iallafall eftersom jag har fått svar nu så vet jag att dem int eär skyldiga något det var allt jag ville veta.

Permalänk
Medlem

Kommer inte ihåg? mäh....

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Skrivet av zzcool:

nu har jag fått svar från cdon men jag vet inte vad jag ska göra

dem kan byta ut minnena mot såna som jag skulle ha

eller så får jag några spel som kompensation

jag får inte några pengar

Nu var det länge sen jag höll på med Konsumenträtt - men jag gör ett rättsdogmatiskt försök. Kontakta en jurist eller en byrå för ett faktuellt korrekt svar.

Men, KKL 1990:932 är uppenbarligen applicerbar då det rör sig om ett konsumentköp.

I enlighet med 16§ 2st. 3p. & 3st. 1p. är det uppenbarligen ett fel i varan, samt i 16§ så är det ju inte korrekt "art, mängd, kvalitet, andra egenskaper [...]".

Fel i varan ger dig rätt till ett flertal olika lösningar, bl.a. reklamera enl. 23§. Tidsfristen här är dock 2 månader för första kontakt, viket du höll dig inom. Rimligen fick du varan 2013-12-11, då du gjorde tråden, och du hade garanterat kontaktat dom 213-12-19.

Du krävde såvitt jag förstår mellanskillnaden tillbaka i enl. med 28§ - Säljaren har dock rätt att erbjuda omleverans eller avhjälpande om de gör det utan uppskov efter reklameringen och det kan ske inom skälig tid därefter och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för köparen. Med andra ord har säljaren rätt att kräva omleverans i ett sådant här fall.

Citat:

Vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller omleverans skulle medföra oskälig kostnad för säljaren skall särskild hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket värde varan skulle ha haft om den varit felfri och om den andra påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad för säljaren och utan väsentlig olägenhet för köparen.

Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne

Väsentlig olägenhet är knappast att behöva skicka tillbaka varan.

Som avslut bör du läsa 42§ KKL

Citat:

42 § Den skadelidande parten skall vidta skäliga åtgärder för att begränsa sin skada. Försummar han det, får han själv bära en motsvarande del av förlusten.

Ska tilläggas att jag kan ha förstått något faktuellt fel, det finns ingen tydlig tidslinje med dina och deras ageranden utöver den gamla tråden.

Visa signatur

7900 xt -:- 5800x3D -:- 32gb 3800 cl 14 -:- 2x480+360

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

om dem bad mig att skicka tillbaka minnena från första början så hade jag gjort det men dem erbjöd istället spel som komepsnation tackade nej och fick sen inget svar, om dem hade bett mig skicka tillbaka dem första gången jag kontaktade om så hade jag gjort detta, vet att jag gjorde fel i att inte skicka tillbaka dem men tycker dem skulle ha bett mig skicka tillbaka dem när jag kontaktade dem och inte vänta i från vad jag kommer ihåg månader, att erbjuda spel som kompensation skulle dem inte ha gjort.

Som en läxa för nästa gång, om du fått fel produkt, använd den inte. Ta ut den, stoppa tillbaka den i orginallådan, ring dem. Kom överrens på telefon, och be dem maila en bekräftelse så du har det i nån form av skriftlighet. Känner du dig fortfarande osäker på att de kommer stå vid sitt ord, spela in samtalet.

Var också tydlig med vad du begär redan från början. Vill du ha ekonomisk kompensation, säg det direkt. Vill du returnera varan, säg det med en gång. Om det är problem att vara utan dator under tiden, köp nya minnen, skicka tillbaka de gamla. Du har all rätt att ångra köpet, dock inte att begära en mellanskillnad.

Med det sagt, om de fem åren har passerat till synes helt och hållet på grund av CDON kan det vara så att du har något att begära, men det låter väldigt väldigt otroligt. Det låter även som att du inte har sparat den kommunikation ni haft?

Permalänk
Skrivet av zzcool:

som sagt så tog det en lång tid innan jag faktiskt blev ombedd att skicka tillbaka dem [...] om dem inte erbjudit spel i kompensation och istället bad mig att skicka tillbaka dem så hade jag gjort det eftersom det hade då gått typ en vecka

Skrivet av zzcool:

dem erbjöd spel som kompensation i början och sedan bad dem att skicka tillbaka minnena [...], tyvker fortfarande att dem inte skulle ha erbjudit spel som kompensation i början.

Jämför dessa två citat med din post från 2013-12-19, som verkar vara svaret på din första kontakt med CDON

Skrivet av zzcool, min fetning av text:

nu har jag fått svar från cdon men jag vet inte vad jag ska göra

dem kan byta ut minnena mot såna som jag skulle ha

Visa signatur

7900 xt -:- 5800x3D -:- 32gb 3800 cl 14 -:- 2x480+360

Permalänk
Avstängd

Vet inte om du trollar eller är korkad på riktigt men efter 5 år så är det skyll dig själv nivå på det hela och vem som helst kan fixa fram en antistat påse och skicka tillbaks minnena och du har inte förlorat några 4-5 tusen utan försöker låta överdramatisk

Men har du en gnutta logiskt tänkande så måste du inse att det är du som är problemet och ville mer troligt inte bli utan dator medans ärendet sköttes och tycker nu några år senare synd om dig själv att du inte fick kompensation men det är du som inte skött din del ...väx upp kom över det för fan

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lord_vasagos:

Vet inte om du trollar eller är korkad på riktigt men efter 5 år så är det skyll dig själv nivå på det hela och vem som helst kan fixa fram en antistat påse och skicka tillbaks minnena och du har inte förlorat några 4-5 tusen utan försöker låta överdramatisk

Men har du en gnutta logiskt tänkande så måste du inse att det är du som är problemet och ville mer troligt inte bli utan dator medans ärendet sköttes och tycker nu några år senare synd om dig själv att du inte fick kompensation men det är du som inte skött din del ...väx upp kom över det för fan

Eftersom dem ebjöd spel som kompensation ville jag ha någon annan kompensation istället nej jag kunde inte bli utan dator använde datorn för arbete hade förlorat pengar om jag vore utan så jag ville ha pengar istället inte spel jag jar dock redan svar nu att jag måste gå vidare orkar inte tänka på det just nu ville bara veta

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Du nämner hela tiden förlorade pengar, men har ännu inte svarat på hur du förlorade pengar på att få dyrare moduler?

läser man igenom hans gamla tråd så verkar det ha varit "överpris" på dom 4x4 han beställde så ett paket kostade 3000kr och han beställde två uppsättningar. Man kan också läsa att 2x8gb gick lös på 1900kr för ett paket så han betalade 6000kr istället för 3800kr. alltså 2200kr prisskillnad och inte 3-5k eller vad han nu pratar om -_-

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

Eftersom dem ebjöd spel som kompensation ville jag ha någon annan kompensation istället nej jag kunde inte bli utan dator använde datorn för arbete hade förlorat pengar om jag vore utan så jag ville ha pengar istället inte spel

Skickades från m.sweclockers.com

Kan inflika med ytterligare ett tips för framtiden då. Köp nya minnen, ångra det första köpet. Du får rimligen minnen dagen efter, skicka de felaktiga minnen du har så fort du får de nya.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fax110:

läser man igenom hans gamla tråd så verkar det ha varit "överpris" på dom 4x4 han beställde så ett paket kostade 3000kr och han beställde två uppsättningar. Man kan också läsa att 2x8gb gick lös på 1900kr för ett paket så han betalade 6000kr istället för 3800kr. alltså 2200kr prisskillnad och inte 3-5k eller vad han nu pratar om -_-

Jag sa runt jag kommer inte ihåg allt som hände kommer inte ihåg något av detta ville som sagt bara veta om jag hade någon rätt vet det nu sen om det bara är 2200 kr så var det inte lika farligt som jag trodde sen tyckte jag om dem kunde erbjuda spel som kompensation så kunde dem också erbjuda pengar kommer som sagt inte ihåg allt dock

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheNoNa:

Kan inflika med ytterligare ett tips för framtiden då. Köp nya minnen, ångra det första köpet. Du får rimligen minnen dagen efter, skicka de felaktiga minnen du har så fort du får de nya.

Tack för det snälla svaret

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

dem erbjöd spel som kompensation i början och sedan bad dem att skicka tillbaka minnena och då hade jag inget att skicka dem i samt hade ingen möjlighet att bli utan dator så länge, men nu vet jag att dem inte gjorde något fel då, tyvker fortfarande att dem inte skulle ha erbjudit spel som kompensation i början.

Du upprepar samma sak, inlägg efter inlägg, sida efter sida, tråd efter tråd. Vi vet att du inte ville ha spel som kompensation, du behöver inte upprepa dig mer. När jag kollar din gamla tråd, så skriver du den 12/11 - 2013 att du ska kontakta CDON (kontakt har således inte skett tidigare). Den 19/12 - 2013 skriver du att du nu fått svar (med all sannolikhet det första svaret de skickat)

Skrivet av zzcool:

nu har jag fått svar från cdon men jag vet inte vad jag ska göra

dem kan byta ut minnena mot såna som jag skulle ha

eller så får jag några spel som kompensation

jag får inte några pengar

Du blev alltså direkt erbjuden att byta ut dina minnen mot de korrekta (inom en vecka), men du orkade inte fråga om hur du skulle skicka tillbaks minnena eftersom du kastat kartongen.

Men nu till den stora frågan. Varför skapade du denna tråd nu, 5 år senare? Vad försöker du få svar på?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blomman90:

Du upprepar samma sak, inlägg efter inlägg, sida efter sida, tråd efter tråd. Vi vet att du inte ville ha spel som kompensation, du behöver inte upprepa dig mer. När jag kollar din gamla tråd, så skriver du den 12/11 - 2013 att du ska kontakta CDON (kontakt har således inte skett tidigare). Den 19/12 - 2013 skriver du att du nu fått svar (med all sannolikhet det första svaret de skickat)

Du blev alltså direkt erbjuden att byta ut dina minnen mot de korrekta (inom en vecka), men du orkade inte fråga om hur du skulle skicka tillbaks minnena eftersom du kastat kartongen.

Men nu till den stora frågan. Varför skapade du denna tråd nu, 5 år senare? Vad försöker du få svar på?

Jag har varit i kontakt med dem flera gånger men har inte orkat ta hand om detta pågrund av andra livsproblem gjorde tråden för att få information om vilken rätt jag har nu vet jag att jag får acceptera detta

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Hur i hela friden förlorade du 4-5000kr?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Men alltså om du inte ens kommer ihåg vilka summor det handlar om, vad som har hänt, varför du förlorat pengar (men du vet att du gjort det) och det har varit två riksdagsval sedan det hände så säger det väl sig självt att det är avslutat och eventuella misstag, från endera parten, sedan länge bör kunna glömmas.

Det är ju rent absurt att ärendet ens ska diskuteras.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem

Noterade att killen precis har lagt upp en sälj-annons här i forumet...

https://www.sweclockers.com/marknad/159756-sony-xperia-xz3-he...

Kan varmt rekommendera att du tar ett steg tillbaka, ser över din ekonomi samt pratar med någon om hur du mår innan du gör något mer dumt.

Permalänk
Medlem

Lås tråden!

Man blir ju förbannad o läsa hur jävla dum du är

Kanske tid att söka hjälp .........

Sorry hård ord men skärpning!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lansen:

Lås tråden!

Man blir ju förbannad o läsa hur jävla dum du är

Kanske tid att söka hjälp .........

Sorry hård ord men skärpning!

Det jag tycker dem gjort fel i är att erbjuda spel först samt skicka fel produkt men ser nu att det är en personlig åsikt så jag behöver inte veta mera får helt enkelt acceptera att det hände

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du får tyvärr ta det som en läropeng.
Så, vad har vi lärt oss av detta?

*När du hämtar ut en beställning, kontrollera noga att du fått vad du har beställt. Läs medföljande orderspecifikation, läs också på förpackningarna
* Packa inte upp varor innan du är säker på att det är rätt
* När du monterat allt i datorn, släng inte förpackningar innan du säkerställt att allt fungerar och är som du förväntat dig
* Gör som butiken säger när de försöker lösa eran tvist
* Släpp gamla saker och gå vidare i livet

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

Det jag tycker dem gjort fel i är att erbjuda spel först samt skicka fel produkt men ser nu att det är en personlig åsikt så jag behöver inte veta mera får helt enkelt acceptera att det hände

Skickades från m.sweclockers.com

Vilken lösning förväntade du dig i idealfallet nu fem år senare?

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MH25:

Vilken lösning förväntade du dig i idealfallet nu fem år senare?

Försökt flera gånger om utan svar ville som sagt veta vilken rätt jag hade

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst (urspårning, otrevligheter m.m.)*

Tror att denna tråden har gjort sitt nu..

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...