Permalänk

Förslag på ny skärm för fps-spel

Jag har nu en EIZO Foris FG2421-BK som jag är hyfsat bra.
Rörelseskärpan är riktigt bra vid 120fps och ULMB påslagen men betraktningsvinklarna är det sämre med.

Prio för ny skärm:
1. Rörelseskärpa (Ej sämre än FG2421-BK)
2. Betraktningsvinklar
3. Kontrast och färger (Gillar bra tryck i färgerna, kalibrering spelar ingen roll)
4. Tar gärna en 21:9 om det inte påverkar de övriga egenskaperna

HDR och G-Sync är inget jag lägger någon större vikt vid.

Sammanfattning: eftersläpsreducering är ett krav och övriga egenskaper måste vara bättre än på FG2421-BK

Permalänk
Bildexpert 📺

@rotrix8000: Vill du förbättra betraktningsvinklarna behöver du lämna TN-tekniken där IPS är det som ger minst problem och VA är någonstans mittemellan TN och IPS. Du behöver också lusläsa tester efter sådant som eftersläpsreduering. Du måste också kolla tester av VA-skärmar då många VA-paneler har mer uttalad ghosting/skuggfenomen.

En G-Sync-skärm kan vara av intresse då flera av dessa (flera men inte alla) använder sig av ULMB. Andra tillverkare kan ha eftersläpsreducering, då med annat namn (ULMB-beteckningen är knutet till Nvidia G-sync). Det är dock sällan glasklart vilka skärmar som har eftersläpsreducering och vilka som inte har det.

Permalänk

@Laxpudding: Tack för svar. Har du provat någon skärm som du känner att det motsvarar mina krav?

Permalänk