Ljudet försvinner, förstår inte vad felet är!

Permalänk
Medlem

Ljudet försvinner, förstår inte vad felet är!

Hej allesammans!

Har under en längre tid nu haft problem med att mitt ljud försvinner lite titt som tätt under ungefär en sekunds tid. Detta när jag är inne i spel, kollar Youtube, ja vad jag än gör. Hade detta problem med mina förra hörlurar som då var Logitech G933 vilket också gjorde att varje gång ljudet försvann så mutades micken och ett spel kunde frysa till helt åt hållet.
Testade med ett par nya lurar som är Sennheiser GSP 600 och samma problem återstår. Bara att micken inte mutas på dessa, men ljudet vägrar fungera korrekt.

Nu vänder jag mig till er som förmodligen är aningen kunnigare på datorer än vad jag är. Vad kan felet vara och hur löser jag det i så fall?
Nämnvärt att lägga till kan vara att det från en första början när jag skaffade datorn inte hade detta problem. Mitt förra headset satt in i datorn via USB men var trådlöst. Och det jag har nu sitter i genom 3.5mm.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag hade ett sådant problem ungefär 6 månader sedan. Ljud bara plötsligt försvann, hade ingen aning om varför.

Jag kan ej komma ihåg exakt vad lösningen var, då jag prövade ganska många olika saker. Men jag lyckades till slut lista ut att det orsakades av något program som kördes på datorn som strulade till det hela. Vet att jag satt väldigt länge och försökte lista ut vilket. Kan dock ej komma ihåg vilket det var just nu.

Det är allafall ett bra ställe att börja på. Dubble kolla vad du har installerat och vad som körs, gör dig av med allt du ej behöver. Stäng av sådant du ej behöver just nu (för att pröva). Om du orkar, kör i felsäkert läge och se om felet uppstår där, om det ej gör det så är det ganska säkert att det beror på något program eller annan mjukvara.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

En enkel lösning kan vara att köpa ett billigt usb ljudkort. Det behöver inte vara ljudkortet som är fel på men det är en enkel grej att köpa och testa. Köp någonstans på öppet köp bara om det skulle visa sig vara något annat.