Intel håller evenemang den 8 oktober

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Undra om man kommer kunna förboka en 9900k imorgon, hade varit fint!

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Blir den exempelvis dubbelt så dyr så är det väl OK om den presterar dubbelt så bra. Men liksom "10% mer prestanda för 100% mer pris" lär ju inte vara så särskillt lockande för någon.

Fast det är klart. Finns det bara 100st att få tag på och den är så dyr att bara 100 pers tycker att det är värt det så är det ju ett icke-problem. Men då kommer de fortsatt få brottas med att AMD är dubbelt så prisvärda.

Eee its Intel

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Blir den exempelvis dubbelt så dyr så är det väl OK om den presterar dubbelt så bra. Men liksom "10% mer prestanda för 100% mer pris" lär ju inte vara så särskillt lockande för någon.

Fast det är klart. Finns det bara 100st att få tag på och den är så dyr att bara 100 pers tycker att det är värt det så är det ju ett icke-problem. Men då kommer de fortsatt få brottas med att AMD är dubbelt så prisvärda.

Oj vad du njuter av detta.
Har du helt glömt när Vega 56/64 släpptes(.Fanns ju ej att köpa.)
Vi som är entusiaster vi struntar i det mest prisvärda.
Vi vill bara ha det bästa.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

@anon159643: Men klart att jag använder datorn till och spela. Plus det är inte alla spel som utnyttjar så många trådar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mange43:

Oj vad du njuter av detta.
Har du helt glömt när Vega 56/64 släpptes(.Fanns ju ej att köpa.)
Vi som är entusiaster vi struntar i det mest prisvärda.
Vi vill bara ha det bästa.

Korrigering spelentusiast inte förväxla med datorentusiast. Datorentusiast kommer säkerligen skaffa en 9900k på klient sidan, men klientsidan är ganska tråkig ur datorteknikperspektiv. Lite som att brumma och vara stolt över sin moppe, när andra kamrater kör sina tunga motorcyklar.

Sedan håller jag ej med att en entusiast nödvändigtvis behöver lägga ut så mycket pengar på datorteknik, utan folk kan vara det för deras brinnande intresse. Lite som att bilentusiast inte behöver ha ett bilgarage som Jay Leno.
Utan en person som köper en risig Amazan och piffar upp den som jag nästan lika mycket upp till.

Så min poäng är att jag inte gillar slöseri av pengar med att man ger sig själv en titel. Utan köp efter behov. Där jag om 9900k tror att det blir bra på alla sätt, frågan är dock vilka som det är lönsamt att uppgradera?

Och problemet är som jag tidigare nämnt att det inom datorteknik finns väldigt mycket nu som är riktigt bra men dyrt. Det blir intressant att se vad ett bra system med 9900K, 2080Ti, 32GB ram, bra skärm etc går på? Det jag tror kommer hända är att många väljer något billigare, inte för att de på något sätt har mindre datorteknik-intresse utan prioritering. -Det kan vara annan datorhårdvara eller något helt annat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Triton242:

Har sedan 9900k dök upp på radarn sagt att denna ska ja ha. Nu har dock hela den hypen kommit av sig. Tror helt enkelt inte jag tänker betala de pengarna även fast de ligger dedikerat sparat för en uppgradering.

Har resonerat ungefär likadant men funderar nu på att rösta med plånboken för en gångs skull. Dubbelt så dyr som en motsvarighet från AMD? Nej tack.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon193054:

Har resonerat ungefär likadant men funderar nu på att rösta med plånboken för en gångs skull. Dubbelt så dyr som en motsvarighet från AMD? Nej tack.

Man kan se helhetskostnaden, har man:
2080Ti 15 000kr
2st Schyssta skärm, totalt 20 000kr
Moderkort + ssd och ram. Vettig balans enligt mig från 10 000kr
Så om cpun kostar någon tusing upp eller ner spelar ej så stor roll.

De flesta lär göra avkall i allt det ovanför, de köper kanske Nvida 1080, en skärm för 5000kr, eventuellt har en 10år gammal skrutt bredvid denna osv. Och då passar en Ryzen 2700 superbra till detta.
Visst på alla sätt en sämre dator, men det blir otroligt mycket billigare. Alltså liknande köp som många gör med mobiltelefonerna.

Permalänk
Medlem

Jag ska uppgradera från 7700k...

Och det blir en 3700x

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SpeedRebirth:

Jag ska uppgradera från 7700k...

Och det blir en 3700x

Skickades från m.sweclockers.com

Sitter själv med en 7700K som jag inte vet vad jag kommer göra med. En uppgradering till 9900K skulle jag gissa gå på 8000kr.
3700x lär få 12 core, för den stora skaran så är nog en billigare 8 core bättre.
Men om man gör mycket vid datorn samtidigt så 12 core på mainstream, där ett "bra moderkortet" kanske kostar 1500kr inte 4000kr som (TR4 och Hedt) väldigt prisvärt.

Jag är halvskeptisk till AMD satsning, men de fysikaliska lagarna gör att klivet från 8-> 12 core är så otroligt mycket enklare än det mesta andra. Nu lär de förbättra IPC och frekvens så IPS blir bättre också, men utan fler kärnor skulle jag gissa på en ganska tråkig uppgradering.
Lite som Intels cpuer har varit från runt 2010 till 2017. Visst lite bättre varje gång, men väldigt få har sagt något liknande Holy shit vad det nu går undan. Arbete som för datorn tog 8h att utföra blir nu utfört på endast 7h och 53minuter..

Permalänk
Medlem

Frostbite är bortimot den enda spelmotorn som drar nytta av flera än 4 cores när det gäller spel, i battlefield är man notoriskt cpu bound oavsett vad man gör.

Men lirar man i någonting annat som ligger bland de 15 mest populära titlarna på twitch så blir det nära på ingen skillnad alls om man har ett graffe från 1060 och uppåt.
Har du 4790k eller bättre idag och ovanstående träffar dig och att du inte har behov för vad det nya chipset ger dig, save your money.

Är du hobbymultitaskare (streamar, content creation osv) går man för en 2700x då den är mycket bättre på att encoda x264 och samtidigt ha annan belastning än Intels motsvarighet (9900k), och till ett pris som är en bra bit lägre.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Oj vad du njuter av detta.
Har du helt glömt när Vega 56/64 släpptes(.Fanns ju ej att köpa.)
Vi som är entusiaster vi struntar i det mest prisvärda.
Vi vill bara ha det bästa.

Går du tillbaka i historiken så ser du att jag kritiserade Vega både för att vara för dyr, för varm, och för att det var en papperslansering, samt att de fick rejält med ovett av mig för att MSRP inte stämde ett dugg med vad korten kostade. Skit ska skit ha, oavsett tillverkare. Skulle jag vara tyst när Intel tar dåliga beslut bara för att andra också gör det ibland? Nej vet du vad. Sanna mina ord!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Blir den exempelvis dubbelt så dyr så är det väl OK om den presterar dubbelt så bra. Men liksom "10% mer prestanda för 100% mer pris" lär ju inte vara så särskillt lockande för någon.

Fast det är klart. Finns det bara 100st att få tag på och den är så dyr att bara 100 pers tycker att det är värt det så är det ju ett icke-problem. Men då kommer de fortsatt få brottas med att AMD är dubbelt så prisvärda.

Det verkar vara väldigt många som ser "prisvärd" som ett ickeord

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av robbankentor:

Det verkar vara väldigt många som ser "prisvärd" som ett ickeord

Just nu är det en dyr trend.
Mobiler, drönare, grafikkort och cpu, VR headset o.s.v. Där de flesta har kallat de senaste modellerna för riktigt grymma men ej prisvärda.
Men det handlar om att det är högkonjunktur och det finns plats att göra lite mer exklusiva produkter.

Angående 9900k så skulle jag jag kalla den för riktigt billig, men bara ha en 9900K utan något mer i chassiet blir lite tråkigt och resten är dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Angående 9900k så skulle jag jag kalla den för riktigt billig, men bara ha en 9900K utan något mer i chassiet blir lite tråkigt och resten är dyrt.

6499:- har 9900k listats för i Svenska butiker, inte speciellt billigt i min mening om den prislappen stämmer.

Visa signatur

AMD64 Venice 3200+ @ 2640 Mhz | Asus A8N-E | Msi Geforce 6600 @ 355/1196 Mhz | 2x512 3200 kingston 2.0-2-2-6-T1 @ 200Mhz | 80 gb maxtor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Blir den exempelvis dubbelt så dyr så är det väl OK om den presterar dubbelt så bra. Men liksom "10% mer prestanda för 100% mer pris" lär ju inte vara så särskillt lockande för någon.

Fast det är klart. Finns det bara 100st att få tag på och den är så dyr att bara 100 pers tycker att det är värt det så är det ju ett icke-problem. Men då kommer de fortsatt få brottas med att AMD är dubbelt så prisvärda.

Jag verkar vara i rätt område i min gissning, ca 6500kr ser det för närvarande ut att bli.

Ja, begränsad tillgång kommer hålla upp priset och prestandaskillnaden kommer inte att motivera prisskillnaden, men den kommer säkerligen sälja bra ändå - det finns säkerligen tillräckligt många som är beredda att betala ordentligt även för en liten prestandaökning.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Undra om man kommer kunna förboka en 9900k imorgon, hade varit fint!

Instämmer. Sedan fortsätter väntan på BF5 :).

Visa signatur

der8auer Core i9-9900K - delidded @ 5.1 ghz | ASUS ROG Maximus XI Hero | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3090 24GB Gaming OC | Rog Swift PG35VQ && Rog Swift PG27VQ | LPX Black 3200MHz 32gb | Logitech G Pro Wireless | Logitech G915 TKL Tactile | Sennheiser HDV820 | Sennheiser HD 800S | Swedish Match Ettan Orginal Portion | "-DICE please!?"|Min senaste youtube video -> https://youtu.be/OqIq_hh0BI8

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VadSaDu:

Mer intresserad av AMD's blivande 2800X än Intels 9900K.

Smaken är ju som baken, delad och det är tur 😊

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon159643:

Man kan se helhetskostnaden, har man:
2080Ti 15 000kr
2st Schyssta skärm, totalt 20 000kr
Moderkort + ssd och ram. Vettig balans enligt mig från 10 000kr
Så om cpun kostar någon tusing upp eller ner spelar ej så stor roll.

De flesta lär göra avkall i allt det ovanför, de köper kanske Nvida 1080, en skärm för 5000kr, eventuellt har en 10år gammal skrutt bredvid denna osv. Och då passar en Ryzen 2700 superbra till detta.
Visst på alla sätt en sämre dator, men det blir otroligt mycket billigare. Alltså liknande köp som många gör med mobiltelefonerna.

Jag köpte en i3 8350K av ren nyfikenhet. Det var ett kostnadseffektivt alternativ med möjlighet till lite överklockning. Den har rullat på över förväntan så jag tänkte att jag inväntar nästa vända processorer innan jag går all cores in igen. Visst, jag kan inte utnyttja min setup till fullo - därav planerna på en uppgradering, men jag blir mer och mer osäker på om jag ska välja Intel igen (som alltid). En 8700K fanns ett tag för runt 3500kr. Att denna skulle prestera dubbelt så bra har jag svårt att tro om den nu ska kosta dubbelt så mycket.

Permalänk
Datavetare

Ska man tro de läckta prestandasiffrorna för i7-9700K och i9-9900K så är det den förra som i praktiken ställs mot R7-2700X.

Lite ungefärligt får man följande relativ prestanda för enkeltrådfallet mellan i7-9700K/i9-9900K ställt mot R7-2700X

  • heltal: ~35 % snabbare

  • flyttal: ~15 % snabbare

  • SIMD: ~100 % snabbare

Samma jämförelse när alla CPU-trådar används, första siffran är jämfört mot i7-9700K den andra mot i9-9900K

  • heltal: ~10 % / ~25 % snabbare

  • flyttal: ~0 % / ~15 % snabbare

  • SIMD: ~30 % / ~50 % snabbare

SIMD siffrorna pekar på att Intels CPU börjar få rätt stora problem med bandbredd med 8 högt klockade kärnor + väldigt hög AVX kapacitet ihop med endast dual-channel RAM. Det är i.o.f.s. rätt väntat.

Gissar att det kommer vara noll skillnad i spelprestanda mellan i7-9700K och i9-9900K. Så för den som är ute efter att optimera för just spel så lär nog inte i9-9900K vara en prisvärd investering.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

Aldrig förr har det varit tråkigare att äga en desktop PC.
Det är så tråkigt att jag inte ens bryr mig om nya processorer och bryr mig inte om att uppgradera.

Wow dom ska börja med fler kärnor. Kul, men AMD har haft Ryzen ute länge och erbjudit fler kärnor.

Coffee Lake Refresh är inte mycket mer än en sminkad Skylake.
Den har fortfarande inte in-silicon fixar för Spectre och Meltdown.
Intel har ingenting att visa upp tills dom lanserar Ice Lake.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av rektor:

Aldrig förr har det varit tråkigare att äga en desktop PC.
Det är så tråkigt att jag inte ens bryr mig om nya processorer och bryr mig inte om att uppgradera.

Wow dom ska börja med fler kärnor. Kul, men AMD har haft Ryzen ute länge och erbjudit fler kärnor.

Coffee Lake Refresh är inte mycket mer än en sminkad Skylake.
Den har fortfarande inte in-silicon fixar för Spectre och Meltdown.
Intel har ingenting att visa upp tills dom lanserar Ice Lake.

Whiskey Lake har fixat Meltdown i kisel. Väldigt lite tyder dock på att i5-9600K, i7-9700K och i9-9900K har motsvarade fixar

Problemet är dock att Spectre variant 1, som drabbar precis alla high-end CPUer, har visat sig vara den riktigt svettiga defekten. Så här långt har ingen ens en gångbar idé om hur man kan lösa variant 1 i kisel!

Spectre variant 1 är, till skillnad från övriga av dessa svagheter, tyvärr också ett reellt problem för "vanliga" användare.

Google har lyckats tagit fram ett generellt sätt att patcha Spectre variant 1, problemet? Prestandapåverkan är totalt orimligt, >40 %.

Meltdown är det Google anser minst problematiskt. Dels är den ett icke-problem på desktop (förutsatt att du inte låter andra köra virtuella maskiner på din dator), dels är det den enda av problemen som går att lösa till 100 % med en OS-patch.

För den som vill ha en väldigt matig beskrivning kring aktuella tillståndet kring Spectre/Meltdown rekommenderar jag denna video

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Vid sidan av eventuell prestanda så blir lanseringen inte särskillt relevant om

1: Det blir en papperslansering, och
2: 9900K blir betydligt dyrare än 2700X.

Om däremot 9900K blir i samma prisklass som 2700X, och finns tillgänglig att köpa, så blir det riktigt intressant. Annars blir det en ganska trist lansering.

Skrivet av Yoshman:

Ska man tro de läckta prestandasiffrorna för i7-9700K och i9-9900K så är det den förra som i praktiken ställs mot R7-2700X.

Gissar att det kommer vara noll skillnad i spelprestanda mellan i7-9700K och i9-9900K. Så för den som är ute efter att optimera för just spel så lär nog inte i9-9900K vara en prisvärd investering.

Intels lanseringar har varit mer intressanta än AMD:s 99% av tiden senaste 30 åren.
Det mest intressanta är vad den bästa spelprocessorn kommer att kosta...dvs 9700k!
9900k kan liknas med LGA775 core quad extreme edition....999$ om jag minns rätt för VÄLDIGT lite extra.

Permalänk
Skrivet av anon193054:

Jag köpte en i3 8350K av ren nyfikenhet. Det var ett kostnadseffektivt alternativ med möjlighet till lite överklockning. Den har rullat på över förväntan så jag tänkte att jag inväntar nästa vända processorer innan jag går all cores in igen. Visst, jag kan inte utnyttja min setup till fullo - därav planerna på en uppgradering, men jag blir mer och mer osäker på om jag ska välja Intel igen (som alltid). En 8700K fanns ett tag för runt 3500kr. Att denna skulle prestera dubbelt så bra har jag svårt att tro om den nu ska kosta dubbelt så mycket.

Säljer du din 8350k och köper en begagnad 8700k om ett år blir det inte så mycket emellan. Det tänker jag göra. Har tänkt göra det för länge sedan men 8350k är grym! (mest cache/tråd, kall och tyst)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Intels lanseringar har varit mer intressanta än AMD:s 99% av tiden senaste 30 åren.
Det mest intressanta är vad den bästa spelprocessorn kommer att kosta...dvs 9700k!
9900k kan liknas med LGA775 core quad extreme edition....999$ om jag minns rätt för VÄLDIGT lite extra.

Det kan absolut bli intressant, om man bara spelar, och då främst i låga upplösningar och givetvis förutsatt att processorn kommer finnas i sådanna kvantiteter att de som vill ha en kommer kunna köpa en, till ett pris de tycker det är värt att betala. Men det vet vi ju inte just nu. Det som däremot är ganska troligt är att 9900K inte presterar dubbelt så bra som 2700X, och då ska den, rent matematiskt och logiskt, inte kosta dubbelt så mycket heller. Sedan kan man självklart lägga in känsloargument för att 10-20% (eller vad det nu blir) extra prestanda är värt 100% mer pris, men då får man vara medveten om att man både frångår matematik och logik, samt absolut springer intels ärenden, utan att få något tillbaka från intel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det kan absolut bli intressant, om man bara spelar, och då främst i låga upplösningar och givetvis förutsatt att processorn kommer finnas i sådanna kvantiteter att de som vill ha en kommer kunna köpa en, till ett pris de tycker det är värt att betala. Men det vet vi ju inte just nu. Det som däremot är ganska troligt är att 9900K inte presterar dubbelt så bra som 2700X, och då ska den, rent matematiskt och logiskt, inte kosta dubbelt så mycket heller. Sedan kan man självklart lägga in känsloargument för att 10-20% (eller vad det nu blir) extra prestanda är värt 100% mer pris, men då får man vara medveten om att man både frångår matematik och logik, samt absolut springer intels ärenden, utan att få något tillbaka från intel.

Skulle CEO:s i teknikvärlden tänka som du så skulle nog 90% av bolagen gå omkull ganska omgående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Skulle CEO:s i teknikvärlden tänka som du så skulle nog 90% av bolagen gå omkull ganska omgående.

Struntprat. AMD, som har en bråkdel av Intels kapital, klarar ju av att prissätta produkter efter hur de presterar så då borde intel, vars kapital är mångdubbelt AMD's också klara det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Struntprat. AMD, som har en bråkdel av Intels kapital, klarar ju av att prissätta produkter efter hur de presterar så då borde intel, vars kapital är mångdubbelt AMD's också klara det.

Tjänar de något??? Hur mycket skulder har de ännu??
-------------------------------------------
Profitability (AMD)
Profit Margin 4.92%
Operating Margin (ttm) 7.29%
-------------------------------------------
Profitability (INTC)
Profit Margin 20.07%
Operating Margin (ttm) 30.89%
-------------------------------------------
EDIT: tar Apple med som exempel
Profitability (AAPL)
Profit Margin 21.98%
Operating Margin (ttm) 26.60%
-------------------------------------------
eller gäller det bara att gnälla och gnälla? Intel producerar mycket dyrare processorer än 9700k och 9900k och de är inte så mycket snabbare men mycket mycket dyrare. Och intel ser pengarna rulla in och delar ca 4 mijlarder$ ut som dividender 2018.

Så de har en fel prisad processor och du gnäller?
Intel hjälper AMD med sina höga priser/förseningar så AMD behöver inte gå i konkurs. Då får de monopol och måste splittras.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dual-Tjur:

Säljer du din 8350k och köper en begagnad 8700k om ett år blir det inte så mycket emellan. Det tänker jag göra. Har tänkt göra det för länge sedan men 8350k är grym! (mest cache/tråd, kall och tyst)

Efter hoppet till vattenkylning så tror jag att jag blir kvar ett tag till på min 8350K. Väldigt mycket processor för pengarna (spelar mestadels och klarar mig än så länge i produktionsarbete).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Tjänar de något??? Hur mycket skulder har de ännu??
-------------------------------------------
Profitability (AMD)
Profit Margin 4.92%
Operating Margin (ttm) 7.29%
-------------------------------------------
Profitability (INTEL)
Profit Margin 20.07%
Operating Margin (ttm) 30.89%
-------------------------------------------
EDIT: tar Apple med som exempel
Profitability (AAPL)
Profit Margin 21.98%
Operating Margin (ttm) 26.60%
-------------------------------------------
eller gäller det bara att gnälla och gnälla? Intel producerar mycket dyrare processorer än 9700k och 9900k och de är inte så mycket snabbare men mycket mycket dyrare. Och intel ser pengarna rulla in och delar ca 4 mijlarder$ ut som dividender 2018.

Så de har en fel prisad processor och du gnäller?
Intel hjälper AMD med sina höga priser/förseningar så AMD behöver inte gå i konkurs. Då får de monopol och måste splittras.

Jag tycker absolut att det är rimligt att kunna kritisera en utvald produkt från ett företag utan att ta hänsyn till produkter från helt andra segment, företagets vinstmarginal, konkurrenters vinstmarginal, eller hur planeterna står just nu, Ja.

9900K är för dyr. Och jag tror inte att de prissatt den som de gjort för att vara snälla mot AMD.

Vad det handlar om, tror jag, är en kombination av att de känner sig pressade att lansera något som svar på 2700X, i kombination med stor brist på produkter, och en nypa storhetsvansinne, så jag ser ingen anledning för någon att ge Intel slack i något hänseene här.

Rimligtvis ska vi konsumenter bara bry oss om ifall företaget har lanserat rätt produkt till rätt pris. Det blir fullstädigt världsfrånvänt om du ska ställa krav på oss alla att vi ska ta på oss VD-hatten innan vi kritiserar produkter. Men Brian Krzanich fick ju för den delen sparken för att han inte skött företaget tillräckligt bra så din definition av ett bra jobb stämmer inte med Intels styrelses uppfattning om saken, för den delen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker absolut att det är rimligt att kunna kritisera en utvald produkt från ett företag utan att ta hänsyn till produkter från helt andra segment, företagets vinstmarginal, konkurrenters vinstmarginal, eller hur planeterna står just nu, Ja.

9900K är för dyr. Och jag tror inte att de prissatt den som de gjort för att vara snälla mot AMD.

Vad det handlar om, tror jag, är en kombination av att de känner sig pressade att lansera något som svar på 2700X, i kombination med stor brist på produkter, och en nypa storhetsvansinne, så jag ser ingen anledning för någon att ge Intel slack i något hänseene här.

Rimligtvis ska vi konsumenter bara bry oss om ifall företaget har lanserat rätt produkt till rätt pris. Det blir fullstädigt världsfrånvänt om du ska ställa krav på oss alla att vi ska ta på oss VD-hatten innan vi kritiserar produkter. Men Brian Krzanich fick ju för den delen sparken för att han inte skött företaget tillräckligt bra så din definition av ett bra jobb stämmer inte med Intels styrelses uppfattning om saken, för den delen.

Har du överhuvudtaget läst något om Brian Krzanich??? Och ingen i AMD får sparken tydligen?
Om några veckor kan vi läsa det du skrev och se hur "RIMLIGA KONSUMENTER BRYR SIG" om intels nya processorer.