Permalänk
Medlem

Datorn frys-kraschar

Tjena, tjena, relativt ny medlem här på Sweclockers och behöver lite expertis råd. När jag sitter och spelar så kan min dator plötsligt frysa, dvs. att allting hakar upp sig, till och med ljudet och allt som syns på skärmen är en fryst bild av vad jag än spelade. Jag får ingen respons när detta händer och kan inte starta någonting som t.ex aktivitetshanteraren eller logga ut med Ctrl + alt + del. Det hela började ganska så slumpmässigt för några månader sen (3-4 månader ungefär). Det enda jag kan göra är att hard-reboota datorn genom att hålla ner power knappen tills den stängs av, men när jag startar den igen så tar det extra lång tid att boota upp (och ibland kan flera omstarter krävas) plus att någongång ibland så startar fläktarna på max (detta händer rätt sällan dock). Det verkar som att de här frysningarna/krascherna händer när jag spelar spel som kräver mer prestanda som t.ex Overwatch eller så, och när jag spelar Heroes of the Storm på lägsta så tycks det hålla sig, men om jag sätter allt till max grafik så kraschar det igen. Det tycks också blivit långtids bestående skada någonstans eftersom datorn tar lång tid på sig att ens komma till boot skärmen när jag startar den i vanliga fall. Jag tror att det kan vara ram minnet som är skadat, men är inget datorsnille så jag vet inte ens var jag ska börja felsöka.

Datorn är beställd och ihopbyggd av Komplett.

Dator spec:
OS: Windows 10 Home, 64-bit
Moderkort: MSI X99A RAIDER, Socket-2011-3
RAM: Kingston Value DDR4 2133MHz 8GB
CPU: Intel Core i7 5820K, Socket 2011-3
CPU-kylare: Corsair Hydro Series H55 CPU Kylare
GPU: GeForce GTX 960 2GB
Hårddisk: Crucial® BX100 250GB 2.5" SSD
Hårddisk 2: Seagate Barracuda® 1TB
Nätaggregat: Corsair CX600M, 600W PSU
Chassi: CM Storm Scout II Advanced Gaming Svart (Miditower)

Jag skulle vara extremt tacksam för all hjälp.

Permalänk
Medlem

Att fläktar på t.ex. grafikkort går upp i max vid reboot är inget konstigt, det brukar dem göra, sen gå ner i varv när boot sekvensen gått igenom grafikkortet.

Vad händer om datorn bara står? vilka temps har du? Kollat drivrutiner?

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Hqr du kollat temperaturer när du spelar?
Jag fick liknande symptom när jag bytte chassi och inte fick i proceddorkylarrn helt, den startade upp för att sedan vägra starta på en stund, när den blivit kall så startade den igen, för att sedan hänga sig.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

Att fläktar på t.ex. grafikkort går upp i max vid reboot är inget konstigt, det brukar dem göra, sen gå ner i varv när boot sekvensen gått igenom grafikkortet.

Vad händer om datorn bara står? vilka temps har du? Kollat drivrutiner?

Du menar om jag bara låter datorn stå när den frusit sig? Jag tror jag låtit den stå 2-3 min utan att något händer, men ska jag pröva att vänta längre än så? Drivrutiner för vad? Jag tror jag har de senaste grafikkorts drivrutinerna men vet ej hur man kollar för moderkort/cpu/övrigt.

Skrivet av moonblase:

Hqr du kollat temperaturer när du spelar?
Jag fick liknande symptom när jag bytte chassi och inte fick i proceddorkylarrn helt, den startade upp för att sedan vägra starta på en stund, när den blivit kall så startade den igen, för att sedan hänga sig.

Runt 80° när jag kör ett spel som Overwatch, det har dock fungerat tidigare men vet inte om det är möjligt att slitage har skett? Kan kylpastan ha tagit stryk tro? Eller något annat?

Permalänk
Medlem

@Serotox: Jag kommer att tänka på nätdelen när du säger att det händer att du spelar, hade en nätdel på 650watt som gjorde att datorn frös/hängde sig, stänge av sig under spel och det tog tid att starta och fläktarna stog i bland och snurrade samt varvade för att nätdelen inte orkade.

Googlade på och 80c är ingenfara för 5820k enligt trådar på TomsHardware forum.
Min 5820k @4.6Ghz gick inte över 72C i sommarens heta värme med en Noctua DH15.

Men jag kan bara komma på nätdelen som kan vara felet , men kan vara annat med.

Fixade stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

@Serotox: Jag kommer att tänka på nätdelen när du säger att det händer att du spelar, hade en nätdel på 650watt som gjorde att datorn frös/hängde sig, stänge av sig under spel och det tog tid att starta och fläktarna stog i bland och snurrade samt varvade för att nätdelen inte orkade.

Googlade på och 80c är ingenfara för 5820k enligt trådar på TomsHardware forum.
Min 5820k @4.6Ghz gick inte över 72C i sommarens heta värme med en Noctua DH15.

Men jag kan bara komma på nätdelen som kan vara felet , men kan vara annat med.

Hur lyckades du att felsöka problemet till att det var nätdelen? Bytte du till en ny eller en starkare? Kan tillägga att när datorn startar efter en sån krasch så kommer det upp ett felmeddelande att bildskärmsdrivrutinen inte gick att starta, vet ej om den infon hjälper dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serotox:

Hur lyckades du att felsöka problemet till att det var nätdelen? Bytte du till en ny eller en starkare? Kan tillägga att när datorn startar efter en sån krasch så kommer det upp ett felmeddelande att bildskärmsdrivrutinen inte gick att starta, vet ej om den infon hjälper dock.

Bytte till en annan " äldre" Cooler Master 750watt som är lika gammal och det funkar bra. Har en äldre TaganBZ800W som lever än i en av mina burkar som är överklockad med mera.
Man brukar inte behöva mer än 650watt men jag kör alltid överdrivet på med 750+. Har 1000Watt i min main PC som jag inte ens behöver hehe..
Datorn fick aldrig något felmeddelande men den kunde starta om, dö helt och inte starta på en stund eller så stog fläcktarna bara och snurrade tills den startade. Har bara varit med om det en gång så jag kan inte säga så mycket mer än så här.
Men som sagt så ska 650watt räcka mer än väl men saker och ting kan ju bli slitet eller få något fel som gör att det inte går.
Nätdelen jag hade på 650watt gav ju upp och ligger nu i källaren och väntar på att bli slängd på återvinningen