Uppgradering av 5+ år gammal dator

Permalänk
Medlem

Uppgradering av 5+ år gammal dator

Hej!
Det var längesen nu som jag hade bra koll på vad som var vad och hur man bygger en dator mest effektivt, har just nu en stationär burk som är närmare 5 år gammal som jag skulle vilja uppgradera men vet inte riktigt vart jag ska börja.

Nuvarande delar:
Proc: i5 3570k, 3,4GHz
Graf: GTX 770 EVGA 2gb dedikerat
Mode: ASrock Z77 pro 4, socket 1155
Ram: 2 DDR3 4gb
PSU: 650W NZXT
HDD: 2TB
SSD: 128GB

Just nu är nog egentligen de två mest bottle neckande delarna processorn och ramet, men tror även att eventuellt grafikkortet som ger lite mindre prestanda när de gäller de dedikerade minnet. Har inte hur mycket pengar som helst så uppgraderingen skulle helst ske i intervaller, en sak i taget, men med tanke på åldern så verkar både socketen för processorn och faktumet att jag för tillfället har DD3 minne göra de lite krångligt.

En idé har varit att uppgradera ramet samt uppgradera kylningen så jag kan överklocka lite och då byta moderkort, processor och ram helt lite senare men kanske så att prestandan man får ut av det är så lite att det inte är värt det? Har inte riktigt koll.

Generellt sätt spelar jag inte många överdrivet krävande spel och är inte direkt i behov av högsta grafiken, mest att jag på någon inställning kan spela runt 60fps i det mesta.

Permalänk
Medlem

Byt cpu kylare och klocka cpun till 4.2-4,3ghz @ 1,25V eller däromkring, och nytt grafikkort, tex Geforce 1060. Så borde det funka ett tag till om du kan leva med 60fps.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem

@ArKAN: Skulle verkligen grafikkortet ge jättemycket? Och har ram inte mer påverkan?

Permalänk
Medlem

Du skrev aldrig vilken fart minnerna går i så antar att det är 1600mhz, det diffar max 5% om man går upp till 2133mhz minnen, så inte värt pengarna anser jag iaf. visst kan mer ram hjälpa om du skulle spela med allt maxat.

ang grafikkortet så har du ett test här

https://www.gamersnexus.net/guides/2665-gtx-770-in-2016-bench...

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem

@ArKAN: De är de högsta som ddr3 går till vad jag vet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dequilla:

@ArKAN: Skulle verkligen grafikkortet ge jättemycket? Och har ram inte mer påverkan?

RAM har ju bara påverkan om du ofta får slut på det, så att datorn börjar swappa på SSD/hårddisk.
Brukar det hända ofta, kika på nytt paket med CPU/mobo/RAM, annars så ger nytt grafikkort mest skillnad för nya spel, din CPU hänger med hyfsat fortfarande, särskilt om du överklockar den.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

@blackeagle: Jag brukar ligga kring 7.4 av 7.9GB taget så känns som jag ligger nära gränsen där, speciellt när de blir större spel men tänker om man t.ex. uppgraderar till GTX 1060 med 6GB så kanske mängden ram också minskar betydligt?

Förstår dock inte vad som tar allt ram då spelen oftast bara tar runt 4-5gb men ändå ligger jag nära toppen.

Men du tror inte mängden ram skulle ge jättemycket mer? Är det väldigt ovärt att lägga till två till stickor på 4gb? Speciellt DDR3 då.

Permalänk
Medlem

@Dequilla: har du kollat hur mycket minne som används i grafikkortet? Om det tar slut så används ditt vanliga ddr3 också för grafiken och då kan det gå långsamt. Med reservation för att jag har fel om teorin där, kanske någon kan utveckla...vilken upplösning kör du med? Påverkar hur mycket minne som gpu behöver.
Kolla gärna hur mycket CPU resp. GPU jobbar så du lite lättare vet vad som slår i taket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dequilla:

@blackeagle: Jag brukar ligga kring 7.4 av 7.9GB taget så känns som jag ligger nära gränsen där, speciellt när de blir större spel men tänker om man t.ex. uppgraderar till GTX 1060 med 6GB så kanske mängden ram också minskar betydligt?

Förstår dock inte vad som tar allt ram då spelen oftast bara tar runt 4-5gb men ändå ligger jag nära toppen.

Men du tror inte mängden ram skulle ge jättemycket mer? Är det väldigt ovärt att lägga till två till stickor på 4gb? Speciellt DDR3 då.

Det borde gå att se i Resource Monitor vad som drar minne. Browsers tar en hel del minne t.ex. även med bara några flikar uppe om du har dem i bakgrunden. Systemet i sig brukar också lägga de mest använda systemfilerna i ledigt minne, men detta minne kan då släppas till spel och andra program vid behov. Kolla hur stor delen "Cached" är på minnessidan.

Men ja, om du ligger så nära max kan det ju göra att det blir väldiga hack i spelandet när minnet tar slut och då behövs det ju mer minne för att slippa dessa hack, oavsett hur snabbt grafikkort man har.

Vi har 16GB i alla PCs hemma utom laptopen, som klarar sig med 8GB när vi kör Diablo 3 eller WoW, vilket är de enda spel vi har den till när vi har gäster.

Har du inga krascher eller att det plötsligt går väldigt hackigt och segt (för att SSD/hårddisk används som virtuellt minne), så är det inte minnet som begränsar och då är ett nytt grafikkort fortfarande det som ger mest prestandaökning i de flesta fall.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600