Byta ut min laptop + stationära till endast laptop

Permalänk

Byta ut min laptop + stationära till endast laptop

Hejsan,

Jag har gjort en del efterforskningar men nu har jag insett att jag behöver lite vägledning..

Först lite bakgrund!

I dagsläget har jag 2 datorer. En laptop som mest varit portabel dota-burk och för filmtittande då jag reser rätt mycket i jobbet.

Laptopen är en Acer Nitro 15 tums med i7 professor samt gtx 1050ti. Förhoppning va att den skulle ersätta min stationära helt men när jag märkt att jag inte fixar att lira på så låga inställningar som krävs för att spel som witcher 3, AC etc ska flyta så har de blivit att jag ändå måste använda min stationära till det..

Stationära är en mitx burk med i7-3770k och gtx 980, ssd 16gb ram etc.

Mellan tummen o pekfingret bör jag få ca 11k tillsammans om jag säljer de båda (grov uppskattning, ni får gärna göra en värdering). Jag är villig att lägga några tusenlappar till på en laptop så jag kan spela alla spel på resande fot men är rädd att jag ändå ska uppleva att prestandan blir för dålig. Mitt krav är att en dator skall klara stora titlar i high, gärna i nåt år framöver.. (1080p)

Är det kört att hitta en laptop för det, som också går att resa med? Får jag helt enkelt ha kvar min stationära då de ändå är bra bang for the buck? Kan tänka mig att köpa beg laptop också men de snöar inte av high end laptops på marknaden.

Jag har läst forum, kollat reviews och benchmarks men känns aldrig riktigt som att man får ut fullt av en laptop om de inte är riktigt bra förutsättningar.

Något förvirrande inlägg, men så är jag lite förvirrad själv också

Tacksam för vägledning!

Permalänk
Medlem

@PatrikNordstrm: Ptja, lite grovt uppskattat så kommer man nog behöva ett GTX 1060 6 GB eller bättre för att kunna spela de flesta spelen i 1080p med high-inställningar och ha få minst 60 FPS i medel. Här finns en lista på flertal laptops, ser ett par styckna som kostar kring 10-12000 kr:

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s377708144

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

@Icte:

Upplever att gtx 1050 ti som är i min nuvarande laptop verkligheten är långt ifrån det.. är de så stor skillnad?

Permalänk
Medlem

@PatrikNordstrm: Sett till Sweclockers recensioner för ca 10 månader sedan (vid lanseringen av GTX 1070 Ti) så verkar det som att GTX 1060 6 GB är ca 50-60% bättre beroende på spel:

https://www.sweclockers.com/test/24653-nvidia-geforce-gtx-107...

I 1080p och i Very High (Ultra) inställningar så får man en FPS kring 60 som dippar ner lite till 40-50 beroende på spel, så de flesta inställningarna i High bör nog ge en bra 60 FPS upplevelse utan problem.

Laptops med kraftfullare grafikkort kostar mer än så, kring 15-20000 kr verkar det som för laptops med GTX 1070 men dessa är nog bättre lämpade för spel i 1080p kring 100 FPS+.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Hedersmedlem

Ett alternativ - varför inte behålla dina två datorer men använda Parsec Gaming för att strömma lite mer krävande spel till din laptop? Witcher 3 t.ex. är inte direkt superberoende av låg latens.

Det förutsätter dock att du inte reser för långt bort och har vettig Internet dit du åker.

Permalänk

@Icte: ok det är ju väldigt positivt!! Tack, nu ser jag lite ljus i slutet av tunneln
Men är verkligen laptop varianten av grafikkorten lika bra? Har sällan möjlighet att få med mig kylplatta tex så värmen kanske blir ett problem.
Skulle inte va omöjligt att sträcka sig till kanske 15-17k för en laptop men då vill jag va säker på att den duger...

Permalänk

@pv2b: en sån lösning är inte alls dum, men reser ofta till tex Spanien, Italien, Holland och uppkopplingen på hotellen brukar inte va super, har prövat spela dota några gånger och de har knappt varit OK :/ sen så skulle tjejen bli glad om stationära försvann 😅

Permalänk
Medlem

Ett av problemen med bärbara speldatorer är att de har begränsningar... De är dyrare för samma prestanda, man får avväga prestanda, kylning, ljudnivå och pris, batteritid är mer eller mindre bara att glömma i högre prestandasegmentet osv... Och vill man ha dem mer portabla så blir det ännu ett problem...

Men för 1080p "high" skulle jag nog säga ett 1060 eller 1070, i5:a räcker oftast men de flesta kommer med i7 ändå och generation minst 6 helst 8, ssd är ju självklart men 2,5" hdd/ssd kan vara bra om man vill ha många spel eller annat och 15,6" för att vara hyfsat portabel... Sen får man bestämma själv vilket företag man litar på, men Asus, MSI, Acer ev. Razer Dell/Alienware är väl helt OK (oftast) så här är en prisjakt https://prisjakt.nu/kategori.php?m=s377728103&o=produkt_pris_...

Bara att leta fram förslag och posta så kanske någon hjälper till, och du kan ju även slänga ett öga på "externa grafikkort" kategorin om du vill ha något som faktiskt är portabelt och inte kostar 30k

Permalänk

@Dravond: tack för ditt svar! Prestanda är egentligen det enda viktiga, och kanske att den inte är hur stor somhelst. Tycker 15,3 är perfekt att spela på och ha med sig!

Hittade denna som rekommenderad i en annan tråd https://www.inet.se/produkt/1961188/asus-rog-strix-gl702vs-i7... förvisso 17 tum så kanske något stor men.

Kommer dock ej hinna sälja mina datorer innan erbjudandet är borta. Men nu känner jag mig rätt trygg med att prestandan kommer vara tillräcklig och att de går stt hitta datorer under 20k

Tittade en del på externt grafikkort men de blir besvärligt att resa med ändå.. och känns inte som nåt jag vill checka in för att bli misshandlat på ett flygplan några ggr i månaden :/