Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Retro-ITX

Finns det några schysta retrochassin för mini-ITX-moderkort (gärna med plats för grafikkort)? Tänk antingen hur datorer såg ut under hem-PC-reformen i Sverige 1998, eller hur den första Macintosh såg ut.

Beiget. Beiget. Beiget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Santrium:

Finns det några schysta retrochassin för mini-ITX-moderkort (gärna med plats för grafikkort)? Tänk antingen hur datorer såg ut under hem-PC-reformen i Sverige 1998, eller hur den första Macintosh såg ut.

Beiget. Beiget. Beiget.

Du kommer inte längre än till 2001 om du vill hitta nåt baserat på ITX eftersom de var då de formatet skapades. Och de var VIA som var först på den marknaden. Dess prestanda var dessutom ganska dålig redan då.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Mini-ITX - moderkort borde passa i alla gamla ATX och mATX-chassin och i de flesta FlexATX-chassin också. ATX kom 1995. FlexATX kom 1999 och är i storlek emellan mITX och mATX.
Det du ska se upp med är AT, som levde kvar i slutet av 90-talet och BTX som kom i början av 2000-talet men aldrig slog igenom riktigt. Sen kan vissa märkesdatorer ha underliga nätdelar också men du vill nog byta ut den till en modern nätdel i alla fall så då handlar det mest om att den ska passa och att det lådan inte stryper dess luftflöde.

Du missade visst Kickstartern för en ny (dyr) låda i samma stil som en Amiga 3000. Nästa chans att beställa kommer någon gång i vår. Den har en variant med stöd för mITX med SFX-nätdel och grafikkort. (mATX med lågprofil-kort eller riserkabel för ett kort).

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Jag har köpt denna.
http://www.icd.se/index.php?main_page=product_info&cPath=67_1...
http://www.jetwaycomputer.com/JC-111.html
Den kommer med en 100W DC/DC omvandlare och en 60W AC/DC nätdel.

Jag rekommenderar att man köper en bättre AC/DC addapter på typ 90-100W typ en FSP.

Själv köpte jag en FSP096-AHA
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&...

Annars orkade den inte med mitt C3 moderkort och två Voodoo2 kort.
Ja lådan kommer med en PCI riser så du kan köra två PCI kort vilket är nice.

Du får aldrig tag i en låda från 90 talet då ITX kom i början på 2000 talet.

Du kan kolla in mitt galleri med lådan.
https://www.sweclockers.com/galleri/14409-via-c3-itx-voodoo-2...

Köp inte nätdelar på ICD.se då dom suger, jag fick en av dom oc hdet var en EDAC och dom verkar struliga om något, bättre köpa på ebay, en riktig FSP tex.
Kina skräpet icd har ger typ halva utlovade effekten och för låg spänning, jag fick en av dom då dom skrivit fel och det skulle varit en på 85W med lådan ,den finns med både 60W och 85W, men 100W nätdelen jag fick orkade inte med efter någon vecka när den blev varm och spänningen var allt annat än bra på ca 11.5V.
Tyvärr något jag läst att EDAC degraderar fort och inte håller.

Lådan i sig är jag jättenöjd med, allt man behöver följer med så rätt nice att slippa leta passande PCI riser tex, nätdel kan som sagt behöva uppgraderas om man vill köra tyngre PCI kort som grafikkort och sånt men bättre och billigare att fynda på ebay.

I praktiken är lådan lika stor som en Xbox360 slim, jag packar ner min i en väska med LCD skärm och sovsäck mm och åker på retrolan. Smidigt som attan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrium:

Finns det några schysta retrochassin för mini-ITX-moderkort (gärna med plats för grafikkort)? Tänk antingen hur datorer såg ut under hem-PC-reformen i Sverige 1998, eller hur den första Macintosh såg ut.

Beiget. Beiget. Beiget.

Tror det kanske är lättare (och billigare) att lacka om ett Node 202, Silverstone ML05 eller liknande i beiget.