Via C3 ITX, Voodoo 2 SLI, Win 98 Retro Lan dator

4.5
29 röster
Skapat
2017-11-13
Senast ändrat
2018-08-12
Visningar
6 641

Ända sedan jag köpte mig ett Via C3 moderkort i mitten på 2000 talet har jag alltid funderat på vad för kul man kan göra med ett sådant moderkort förutom det vanliga, ITX router, HTPC och annat.

Vet att det fans chassin och PCI-Risers som gav en 2st PCI platser villket genast öppnar upp lite fler möjligheter.

Något jag funderat på var 2st Voodoo2 kort.
För ett tag sedan så donerade @patteSatan flera voodoo2 kort till mina retro byggen och 2st av dessa var matchande 12Mb kort, krävs matchade par för SLI i alla all med icke moddade drivrutiner.

Så jakten på ett lämpligt chassi började.
Förr i tiden var det inga större problem att hitta ITX lådor med 1 till 2 PCI riser men i dag var det lite svårare.

Hittade tillslut ett på icd.se, dom hade någon industrikund som gillade dessa och hade en hög på lager så beställde ett sådant då det var ett komplett kit med nätdel, PCI 1 till 2 riser osv.

Resten hade jag redan så som moderkort, Voodoo2 kort, HDD och DVD liggandes.

Detta är moderkortet som ska användas.

Ett VIA EPIA EK8000EG.

Sitter en sticka 512Mb PC3200 DDR monterat i det.
Det har integrerad CPU och grafik så allt som behövs är lagring och minne.
Max förbrukning är specificerad till 19W, om det är nåt C3 processorerna var bra på så var det att inte dra ström.

Moderkortet använder en passivt kyld 800Mhz Via CoreFusion processor vilket är en Via C3 Eden-N där N står för Nehemiah vilket är arkitekturen på just detta C3 chip.
Finns flera olika versioner av C3 processorerna.

Via C3 finns för socket 370 också och kom ut 2001 och Nehemiah versionen kom ut 2003 och dessa kan köras i socket 370 moderkort eller med slotket adapter i slot1 moderkort så det är tänkt som en budget CPU, både AMD och intel utpresterar Via.

Eden-N baserade CoreFusion kom ut 2003, min är en senare revision från 2005 och har mer modern integrerad nordbrygga och grafik och tar då den mer aktuella DDR standarden annars är det fortfarande samma C3 processor.
Min är uppgraderad till DDR PC3200, tidigare versioner från 2003 hade integrerad SDR minneskontroller för PC133.

Men processorn är i grunden en Via C3 med 133Mhz intern buss internt så DDR hjälper den inte utan det är främst till för att mata den inbyggda S3 grafiken kallad Unicrome Pro vilket som sagt är S3 baserad då VIA köpte upp S3 en gång i tiden.

Det ger ungefär 30fps i Q3 med PC3200 istället för 10fps med PC133 med en C3 processorn så man ska inte luras att tro att DDR stöd gör processorn snabbare.

Dock är prestandan minimal, AMD K6-2 framstår som ett fartmonster relativt sett och jämfört med intel så är prestandan 25-50% i samma frekvens.

Min rullar som standard på i 800Mhz då det är ett passivt system där processorn som sagt är integrerad direkt på moderkortet och likaså kylningen.

En C3 processor har ungefär 25-50 % av prestandan jämfört med en Pentium 3 processor i samma frekvens så 800Mhz är ganska klent.

Så trots att jag köpte mitt 2007 då C7 introducerades så är prestandan mer likt en K6-2 eller långsam Pentium 2 från slutet på 90 talet.

Moderkorte i fråga har 2st 100Mbit lan portar, har använts som router därav val av passiv kyld CPU med.
Sedan har det USB 2.0 och Sata 1.5Gbit stöd.

Chassit är ett Jetway mini itx. Kommer med PCI 1 till 2 Riser, nätdel, fläktar osv så ett helt kitt.

Det var inte lätt att hitta ITX lådor som tar just en 1 till 2 PCI riser, dom flesta i dag är gjorde för grafikkort som tar 2 platser.

Lådan är 300mm bred, 273mm djup och 65mm hög så rätt liten, bör gå ner i en ryggsäck med en liten hopfällbar LCD skärm så kan man dra till närmsta retro Lan

Dom var ju inte snåla med längden på ATX kablen i alla fall.
Hade som tur en kortare liggandes.
2st 60mm fläktar i sidan som utblås följde med, ca 2500rpm vid 12V så "relativt" tysta då dom ofta brukar ligga på 4K+ rpm.

Provmontering av moderkort.
Chassifläkten kom perfekt i linje med CPU kylaren och det kommer vara till nytta senare då vi ska överclocka!!
Faktum är att under kylaren sitter både Processorn med den integrerade S3 grafiken och nordbryggan i ett chip sedan jämte det sitter sydbryggan som har sitt egna chip så flänsen täcker 2st chip så det är inte en SoC lösning men påminner mer om dagens Intel och AMD system sett till integration.

En slim DVD, IDE så klart.
Denna köptes med Moderkortet en gång i tiden, vet inte om sata var ovanligt då oavset den får duga.

Hårddisken köptes också med Via C3 moderkortet en gång i tiden.
SMART datan är fortfarande bra, inga dåliga sektorer.

Den använde Sata och är på 80Gg, 8Mb cache, 5400rpm.
Den presterar förvånansvärt bra faktiskt.

Då Voodoo2 korten ska in så fick HDD buren stryka på foten, använde fästena för buren, dubbelhäftande tejp med skumgummi under disken och sedan buntband över så att den aldrig kan lossna.

Lite mer plats för voodoo2 korten nu, jag betonar dock LITE.

2st matchade Orchid Voodoo2 12Mb kort.

Voodoo2 korten består av 3st chip var.
Framebuffer chipet som står för renderingen av bilden till skärmen är närmast PCI kontakten sedan dom två översta är TMU's, dessa renderar texturer.
Varje kort har 12Mb EDO på 100Mhz och 64bit bus per chip så ca 2Gb/sek bandbred.
Framebuffern är på 4Mb och varje TMU har 4Mb textur minne för 8Mb totalt.
I i SLI där båda korten måste ha samma textur data så förblir mängden Textur minne fortfarande 8Mb för 2st 12Mb kort.

En skillnad är dock att Frame bufferten dubbleras i SLI så den blir 8Mb då varje kort renderar hälften av pixlarna och därmed klarar sig på sina 4Mb var så det ger en max upplösning på 1024x768 istället för 800x600 med ett Voodoo2 kort.
I praktiken renderar varje voodoo2 kort en rad med pixlar på skärmen, det går tillbaks till hur CRT skärmarna fungerade när dom ritade upp bilden.

I dag är ju TMU's integrerade i GPU:n och man har hundratals sådana i Ghz frekvenser, så lite framåt har det gått alltid.

Detta är den magiska delen som gör mitt projekt möjligt.
En 1 till 2 PCI riser.

Har aldrig använt en sådan tidigare. Finns lite olika varianter.

En fördel tror jag med just Voodoo2 korten i en sådan är att dom ej kräver IRQ:er, dom har inga helt enkelt så IRQ problem med Voodoo2 bör ju inte vara ett problem.

Finns lite jumprar för att ställa adresserna PCI platserna ska ha men dom förinställda borde fungera vad jag läst.

Voodoo2 korten monterade i PCI Risern och SLI bryggan monterad.

Sexigt värre! Ta den TITAN X!

Mer 3dfx pron!

Å lite till....

Montera Voodoo2 korten i datorn visade sig vara lättare sagt än gjort.

Jag fick vika in SLI bryggan så vecket gick in mellan korten sedan eltejp över flat kablen så korten inte spretade isär.

Efter det fick jag lossa I/O plåtarna på båda korten, dessa sitter bara med skruven som säkrar VGA kablarna till kortet.
Efter det fick jag lossa moderkortet och dra det bakåt.
Sedan var det bara att börja vinkla ner hela alltet, voodoo2 korten hoppade titt som tätt ur PCI risern.

Men till slut var risern med Voodoo2 korten i moderkortet.
Fick skjuta allt framåt, dra fast moderkortet och voodoo2 korten fick säkras upp igen genom att skriva tillbaks I/O plåtarna från utsidan.
Böjde dessutom till I/O plåtarna lite då moderkort och PCI kort kom ca 1-2mm lägre bak än vad dom egentligen borde sitta då voodoo2 korten är så breda att kretskortet tar i hörnet på lådan internt.
Lådan vara inte gjord för PCI kort bredare än I/O plåten.

Korten hålls fast av en extern plåt över PCI kortens I/O plåtar därför kom jag undan med denna konstiga monteringsmetod.

Hade testat systemet och installerat alla VIA drivrutiner innan jag monterade voodoo2 korten.
Nu när jag skulle starta datorn med Voodoo2 korten så startade den inte.
Interna DC/DC omvandlaren lyste grönt men när man tryckte på power knappen slocknade den bums.

Tänkte nu är nåt sönder eller kortslutet.

Lossade DVD läsaren och testade igen för det var det sista jag monterade.

Då började lysdioden blinka snabbare och snabbare och fläktarna ryckte igång och datorn postade tillslut.

Men nåt var fel för den var inte stabil.

Ryckte strömmen till Hårddisken och då startade den bums.

Efter lite felsökande konstaterade jag att jag fått en 60W AC/DC adapter istället för en på 84W som skulle följt med.

Testade att byta med min ITX router som har en på 90W och nu startade den direkt med allt inkopplat, stabilt och fint.

Lådan i fråga såldes i olika kit, det jag borde fått var JC-111-B men fick JC-110-B visade det sig när jag kollade Jetways hemsida och ända skillnaden var nätdelen i dessa kit.

icd.se lovade i dag att skicka minst en AC/DC addapter på 100W gratis så håller tummarna att detta dyker upp.

Jag konstaterade också att båda Voodoo2 korten sågs av moderkortets bios, Windows 98SE såg dom och efter installation av drivrutiner och omstarter så talade 3dfx kontrollpanelen glatt om för mig att SLI är aktiverat!

Och ja vist var det för 1024x768 fungerade i Quake 2!

Jag noterade också hur Voodoo2 korten minst sagt osade värme så fick modda dit en 60mm fläkt som blåser över dom.
Bästa hade varit att ha 1-2 i sidan som insug men det saknas minst 1mm för att dom sak gå emellan så det gick inte.

icd.se som utlovat skickade mig en ny 100W AC/DC adapter utan extra kostnad. Klart 5/5 support!
8.33A mot gamla 5A, lite skillnad i kräm det och nu trippar inte systemet vid boot.

Nya till vänster, gamla till höger.

Lite bilder på all I/O, 3st grafikkort i en ITX låda

Voodoo2 korten är rena 3D acceleratorer så dom kör enbart 3D i fullskärm.
Så S3 grafiken måste användas för 2D grafik och för att slippa flera skärmkablar så kan Voodoo2 korten släppa igenom det primära grafikkortets VGA signal genom en inbyggd VGA switch.
Primära kortet kopplas samman med ena voodoo2 kortet med en kort VGA kabel.
Skräm kopplas sedan till Voodoo2 kortet.

Man kan köra en skärm med flera video ingångar och det är att rekommendera för bästa bildkvalitet fråndet primära 2D/3D kortet då det gärna blir ränder med voodoo2 korten.
Mest störigt på LCD skärmar, jag har inte ont av det på CRT så mycket i alla fall inte en enklare modell.

Tror jag nämnde lite överklockning tidigare?

Via C3 processorena likt moderna processorer kommer med låst multipel i hårdvara och likaså FSB.
Men dom har ett register som tillåter en att ställa multipeln via mjukvara efter boot.

För detta använder jag ett dos verktyg kallat setmul.exe som jag lagt till i autoexec.bat för att få det att starta vid boot av Windows eller dos.

Processorn gick hela vägen upp till 1266Mhz innan den låste sig.
Testade 1133Mhz i 12h med prime95 utan minsta problem, den kan möjligen göra 1.2Ghz med men vill inte pressa den för mycket.
Fortfarande en sjukt bra överklockning från 800Mhz standard frekvens och dom såldes inte över 1Ghz i just detta utförandet så jag kan inte klaga.

setmul fungerar för lite andra gamla processorer med.
Kan tankas här för dom som är intresserade, väldigt praktiskt för moderkort som mitt som saknar överklockningstöd i bios.
http://www.vogons.org/viewtopic.php?t=38613

Ja då var det väl dags att visa hur skapelsen ser ut som färdig produkt.
Skärmen som används är en Hercules Prophetview 920.
Min allra första Gamer LCD skärm, tror modellen kom ut 2003 och är på 17 tum har jag för mig.
Imponerande 1280x1024 med 20ms panel, eftersläpningar FTW!

Hela baksidan är byggd i rostfritt eloxerat stål och foten är gjord i aluminium.

Trots sina 17 tum som är litet med dagens standard så är foten bredare än lådan vilket var en liten miss.

Lånade mitt Ducky PTB tangentbord för jag har inget gammalt svart PS/2 tangentbord eller för den delen mus just nu men får införskaffas senare.

Gjorde mig en liten passade bakgrundsbild med så klart, det hör ju till.

Lite Quake2! Ett av dom bästa spelen någonsin!

Här kör jag ett benchmark och läser PC GAMER. Quake 2 är världens bästa spel!

Körde demo1.dm2 vilket är standard för att jämföra prestanda i Quake 2 mellan system.

70.9fps fick jag i genomsnitt i 1024x768 med båda Voodoo2 korten i SLI i max upplösning.

Och det tog mycket jobb att få till den prestandan om man nu kan kalla det för prestanda...

När jag testade vanilla Quake 2 med patch 3.20 fick jag ca 50fps i 1024x768 med processorn i 800Mhz.
Fick väl runt 55fps som max med lägre upplösning.

2st Voodoo2 kort ska klara upp till 104fps i Quake 2 i 800x600 med SLI så prestanda saknades men som sagt C3 processorn är sjukt långsam.

Förs och främst tankade jag hem en 3dfxgl.dll fil, en minigl driver som voodoo2 korten använder och denna är mer optimerade och ersatte originalet i Quake2. Populärt modd för lite extra prestanda.

Det gav väl några FPS men fortfarande skit.

Eftersom C3 processorn trots allt är en fullfjädrad 6x86 CPU och med SSE och lite annat så tänkte jag om jag bara kunde kompilera om Quake 2 källkoden.

Quake 2 har varit opensource länge och ID software la upp 3.19 på github.

Visade sig att en person redan återskapat projektet i Visual Studio 2013.

Problemet med det var dock att Visual Studio 2005 är senaste som genererar Windows 98 kompatibla 32bit binärer.

Men jag kunde fortfarande använda hans förbereda source och hans guide för att återskapa projektet i VS2005 istället.

Personen i fråga heter Philip och hans preppade Quake 2 källkod finns att tanka här.
https://github.com/philipbuuck/Quake-2-VS2013

Han har youtube videos för hur man sätter upp det hela här.
https://www.youtube.com/watch?v=H8sFa1Blt0k

Hans video täcker hur man sätter upp det hela i Visual Studio i debug läge.

Så efter det fick jag lista ut resten själv då spelet kompilerat i debug mode är 30-40% långsammare.

Då jag kör gentoo Linux så ställer jag ofta in min kompilator själv så det vara bara att läsa på om hur Microsoft Visual Basic fungerade på den punkten men det var inte helt olikt.

Testade att kompilera binärer för både minimal storlek men även binärer för maximal prestanda som blir större.
C3 processorn har lite cache så små kan vara snabbare men visade sig att mer optimering mot snabba men stora binärer var rätt väg att gå.

Valde att optimera mot snabb flyttals prestanda över hög precision istället och lite annat.

Det tog 48 timmar att luska ut allt, fixa buggar och annat, jag kan inte koda alls så koden i sig är orörd utan det mesta gjordes via kompilatorn så prestandavinsten blir ju där efter också.
Kan man koda om saker och ting kan man ju ta ur mer prestanda om man vet vad man gör.

Så vad blev resultatet då?

I mitt fall en 10% ökning i FPS, @necrodude testade på några av sina riggar och fick 7-10%.

Vill någon testa binärerna så finns dom att tanka nedan, så klart på helt egen risk och inget support ges. Finns readme.txt filer som talar om vad man måste göra men det hela är mycket enkelt då enbart 3 filer ska kopieras in i spelmappen.

Även källkoden finns förberett för VS2005 så man kan börja leka med kompilator inställningar och annat om man önskar direkt.

Binärer och källkod finns här.
https://www.dropbox.com/sh/6es4u8dchxzkwbb/AAAHXF2ASc8wsifN4P...

Efter detta så överklockade jag processorn som så klart gav mycket extra prestanda.

Sedan kopierade jag config filer från necrodude och anpassade dom efter mina behov för ytterligare en hyfsad prestanda ökning.

I slutändan gick jag från 50fps i 1024x768 till 71 och från 55 till 86 fps i 640x480.
Uppdatering: Visade sig att dom moddade drivrutinerna jag använde hade prestanda problem i Quake 2, bytte till senaste officiella så fick jag 112fps i 800x600 och 140fps i 640x480, tidigare fick jag nästan inga extra fps i lägre upplösningar. Tänk vad lite drivrutiner kan göra

Det var en intresant resa och 2-3 dagar utan sömn men nu flyter skiten bra och orginal Quake 2 med 2st Voodoo2 i SLI maxar runt 68 fps oavset hur snabb CPU man har så ja jag kan nog säga att 2st Voodoo 2 var värt det i slutändan även om jag knappt kunde nyttja ett i början.

Visual Studio 2005 med lyckad kompilering av Quake 2 3.19.
Gjordes i en virtuell Windows XP maskin som kördes i min hårdvaruvirtualiserade Windows 10 maskin som körs från Gentoo Linux...

Fråga inte varför jag gjorde så, men det råder en vis nivå av Inception, "We Need To Go Deeper"

Unreal Tournament.

Sjukt nog så flyter det riktigt bra även med processorn i 800Mhz. Knappt några lagg alls.
1133Mhz så är det hur nice som helst.
Faktum är att Unreal är mer tungdrivet, utnyttjar Unreal Tournament SSE kanske?

Med mina dubbla nätverkskort så kan jag halvera min ping och vinna alla retro lan

Fixade 3dfx stöd i GlQuake och möts av den retro osande 3dfx loggan!

Quake 1, ja det flyter nice som bara den men borde göra det med. Inte det tyngsta att dra runt direkt.

Quake 3.
Inte gjort annat än att patcha det till senaste versionen och trixat lite med inställningarna.

Benchar 50fps ca i demot four med 1024x768.
Är väl igen super FPS men det fungerar helt klart godkänt.
Fundera inte på att köra det med inbyggda S3 grafiken, ett voodoo 2 kort spöar den skiten 2 gånger om.

Uppdatering: Även här fick jag lite fler FPS, 55.7 fps nu med original drivrutiner istället för moddade i 1024x768.
Fick 62.6fps i 800x600.

60fps där, nice, Quake 3 hoppar gärna allt mellan 30fps och 80 fps.
Det spelet har ofta stort hopp mellan min och max frame rate så det som gör det lite svårdrivet även om man hade hyfsade grejor på den tiden.

Dags för lite benchmarks så man kan se ungefär vad en Via C3 innebär i prestanda.

Detta är överklockat till 1133Mhz, i 800Mhz matchar x87 flyttalsprestandan en Pentium 233Mhz MMX.

Min har SSE stöd istället för 3Dnow!, men inte är det mycket prestanda där att skryta om heller, Pentium 3 500Mhz slår den fortfarande i 1133Mhz.

Minnesbandbredden är rätt typiskt för en CPU med 133Mhz buss.
Presterar inte exceptionellt jämfört med andra chipset alternativ för mer fullstora ATX moderkort.

Lilla 80Gb 5400rpm hårddisken står sig rätt bra ändå.
Sata tycker jag rent subtilt är snabbare i Windows 98 än Pata, förutsatt att man får Sata att fungera då.
Märks ofta när man installerar saker tex.

Mitt moderkort vägrar boota Windows 98 med sata satt till IDE i bios, men fungerar satt till Raid så fick köra in Sata raid drivrutinerna men dom fungerar lysande så spela roll.

Och så avslutar vi med 3Dmark2000.
2290 poäng.
Går klart att få mer med Voodoo2, faktum är att man kan få mer med bara ett Voodoo 2 kort men å andra sidan klarar ett inte 1024x768 vilket är standard upplösningen man kör i 3Dmark2000.
Tror min Pentium 3 1.4Ghz fick runt 2600 poäng eller nåt med ett Voodoo 2 kort i 800x600.

Men orsaken är främst att 3Dmark2000 kör T&L, Transformation and Lighting.
GeForce 256 och nyare kort från Nvidia stödjer detta i hårdvara och skulle då ge bättre resultat med en långsam CPU.

När kortet inte stödjer det så kör 3Dmark software T&L så det körs på processorn.

Men en 1.4Ghz Pentium 3 kan man plöja igenom även software T&L som inget så ger väldigt höga siffror men det betyder ju inte alltid bättre prestanda i spelen.

Oavsett så fungerar majoriteten av spel jag vill köra nu mycket bra faktiskt, vissa titlar som borde vara tunga som attan går riktigt bra som Unreal Tournament, andra som borde vara lätta att dra runt pga sin ålder är tyngre men Via C3 processorn är känd för att vara lite hit and miss.

Men jag är mer än nöjd med prestandan i praktiken, bättre än förväntat i mycket så det hela var klart värt det.

Vill man ha mer prestanda så finns C3 upp till 1.4Ghz med 200Mhz fsb sedan finns även C7 med 12-15% mer prestanda i samma frekvens.

Men då jag hade detta moderkortet liggandes, det är en C3 så mer periodiskt korrekt så fick det bli en sådan, sedan att det överklockar som en gud gjorde ju inget

Specifikationerna för systemet blev följande.

CPU: C3 800@1133Mhz med SSE.
Ram: 512Mb P3200 DDR
HDD: 80Gb 5400rpm 8mb cache sata 2.5"
Grafikkort: S3 Unicrome Pro
Grafik acceleratorer: 2st Voodoo2 12Mb SLI
Optisk enhet: pata Slim DVD

En liten uppdatering år 2018
Datorn har varit på två lan sedan jag skapade galleriet och första lanet så insåg jag att Samsung disken med sin G-sensor hatar DJ's som spelar så högt att disken beslöt sig för att parkera huvudena titt som tätt.

Sedan har värmeböljan i Sverige orsakat problem med varma Voodoo 2 kort som orsakat hängningar misstänker jag.

Jag har länge funderat på en lösning med bättre kylning till Voodoo 2 korten då den ursprungliga med fläkten som återcirkulerar luften mer var en nödlösning och dög under vinterhalvår.

Problemet är att det finns igen plats för en fläkt där det finns hål i lådan.

Insugen jämte Voodoo 2 korten befinner sig 7-9mm från korten så två 10mm tjocka 60mm fläktar går ej in även om det varit idealiskt.

Jag vill heller inte göra ett hål genom fronten då det hade sett rätt fult ut.

Så ända sätter jag kan komma på som behåller originaliteten är att göra en tunnel från sida av lådan till fronten av lådan så fläkten kan få in kall luft och blåsa över korten.

När jag ändå gör detta tänkte jag byta ut 80Gb disken mot 120Gb SSD från Kingston, en budget disk men duger mer än väl för ändamålet och den bör tåla vibrationer från arrangörers enorma högtalare.

På bilden har jag svetsat samma tunneln från två bitar plåt jag bockat och även borrat ut ett hål för 60mm fläkten.

Tanken är att limma denna i hörnet av lådan och på så vis skapa en tunnel.

Provmontering av kyltunnel.
Jag fick till måtten så precis att den fastnar själv när den kommer förbi bockade kanterna i lådan så lite Epoxy lim runtom för att fixera och täta lite så lär den aldrig lossna.

Luften tas genom perforerade hål i sidan, sitter två sett med perforerade hål, ett bakom tunneln och ett som kan ses till höger på bilden framför tunneln.

Tunnel är enbart 7mm tjock på sidan och 60mm hög och består av 1mm bockad plåt så ungefär 3.5cm² area för luften att färdas genom så små marginaler men det är allt som finns att arbeta med.

Slängde på lite Zink färg, blir inte som riktig galv eller sinkad plåt men på någon meters avstånd smälter det in bra dessutom ger ett bra skydd för plåten.

Fläkten är samma 60x15mm som tidigare.

Här kommer luften in från utsidan.

Fördelen nu är inte bara att korten får kall luft men även att kommer det in luft från fläkten så kommer lika mycket luft ur lådan så cirkulationen i lådan överlag har ökats.

Så jag slipper ha lika mycket varmluft stilla stående runt Voodoo 2 korten som tidigare.

Allt återmonterat.
Som sagt inte mycket plats att jobba med.

Jag åkte på ett privat lan ett par dagar senare med svenska värmeböljan och vi hade igen AC så det var väl 30C inne och datorn höll ihop hela lanet utan tecken på överhettning så det verkar fungera.