uppdatera microserver n54l med spp

Permalänk

uppdatera microserver n54l med spp

Rotade fram en gammal microserver N54L ur garderoben och tänkte skaka liv i den för att ha den som offsitebackupkopiamaskin

Hade tänkt börja med att köra ett varv med att uppdatera sånt som kan uppdateras med hjälp av spp:n (post production G7.1), men det ville sig inte, den verkar fastna under detekteringsfasen.

Funkar inte spp:n till dessa burkar eller har jag bara valt fel spp?

Permalänk
Vila i frid

Strunta i spp'n. Installera moddat bios istället. http://terfmop.co.uk/blog/2013/07/31/hp-proliant-n54l-bios-mo... och installera sen XPenology (Synology DSM) på den. Min har körts sen 2012 och har 4 st 3.5" och 4 st 2.5" installerat med DSM 6.1.7-15284.

Permalänk

Tack för den guiden, verkar vara en rätt simpel uppgradering,
Han verkar dock ha gjort om sin bloggsite men hittade rätt efter en stund.

för framtida referencer är det dessa båda guider:

uppgradera bios
konfigurera bios

Vilket os jag kommer att använda vet jag inte ännu, om det blir freenas eller en ren bsd, eller xpenolgy, eller något annat.

Permalänk

Så, igår kväll gjorde jag uppdateringen, det blev riktigt bra

Men fn vilket jobb det var, windows 10 ville verkligen inte låta mig köra exe-filen från HP utan blockerade den konstant.

Till slut verkade lösningen vara att stänga av UAC och sedan starta filen från en admin dos-promt.
(på att-göra-listan finns nu att skapa en enklare virtuell win-7 installation att använda till sån här skit :P, sparar både tid och energi/frustration).

När jag väl fick filen uppackad ville naturligtvis inte HP:s installationsprogram skriva till min usb-pinne eftersom den var för stor (nackdelen med sex år gamla utilities ).

Men till slut var det klart, det man ska tänka på är bara att batchskriptet från HP som flashar anger filnamnen med åtta plus tre tecken dos-style och kopierar man den moddade biosfilen till usb-pinnen innan man tar bort orginalet så får den filen ett namn som inte matchar med vad som står i skriptet.

lazy hp-style

Men nu funkar det. Körde lite enklare stresstest efteråt bara för att se att det funkade och det verkar det göra.

game on!